gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Kan bara hålla med.

Som jag skrev innan, att sträcka ut musklerna är ju lika viktigt som att spänna dem. En ung eller otränad häst orkar ju bara korta sträckor med kontraherade muskler, däremellan måste man sträcka ut och vila så att musklerna håller sig mjuka och fina.

Men en hopkrullad hals är enligt mig inte rätt på någon häst, vart nosen är däremot är ju väldigt individuellt beroende på hur hästen är byggd.

Ett litet tillägg bara, när hästen går lång och låg så kommer de inte upp med ryggen, de sträcker ut den. Vilket såklart är lika viktigt som att jobba aktivt med ryggen.

Där har du fel, visst kommer de upp med ryggen i lång och låg form, värmer alltid upp Örn lång och låg form, på volt, ibland kan han sträcka ut sig så pass mycket att nosen nästan är i backen, steget är fjädrade med mycket rygg aktivitet.

De gäller att kunna belöna i tid..

Haha, du och jag har inte samma åsikter alltid men här håller jag med om mycket av det du säger. inte helt i allt men rätt mycket ;)

Jag måste bara tillägga att bara för att en häst går låg behöver den inte va helt på bogarna, en form kommer bakifrån och kan inte endast ses på huvudets position. Det finns en film när Jan Brink rider Briar i avslappningsform i piaff, huvudet nästan nere i backen! Kan det kallas form? jo det tycker jag eftersom bakbensaktionen finns där och häsen vinklar sitt bäcken Han gjorde det för att hästen ofta blev lite adrenalinstinn av att gå i tävlingsfom för mycket. Så han la ner honom och så fick han bli lite endorfinlugnad i stället. :)

Problemet om hästen skjuter rygg, som många islänningar kan göra när de går lite lågt ihopkrullade, speciellt i tölten, blir att de vinklar benen helt ok, men ja, de hamnar å bogarna och man ska vara medveten om att nosen måste fram lite om de ska kunna vinkla bäckenet dessutom.

Senast ändrad:

Snälla människa läs vad jag skriver!!!

Jag skrev:
när hästen går lång och låg så kommer de inte upp med ryggen, de sträcker ut den. Vilket såklart är lika viktigt som att jobba aktivt med ryggen

Alltså, lång och låg med sträckt rygg är MINST lika viktig som att ryggen jobbar med kontraherade muskler. När hästen blir lång och låg och lyfter ryggen så spänner den magmusklerna och sträcker ut ryggmusklerna. Detta är såklart jätteviktigt!!
Men det är inte då ryggen jobbar, när ryggen jobbar så är musklerna kontraherade och korta, inte långa.
Och som du säkert fattar själv så rider jag inte med kravet att de ska gå så hela tiden från dag 1. Som sagt är det lika viktigt att sträcka ut ryggen som att spänna den. Och Sol som jag har nu är fortfarande ung och vi har inte börjat alls med några krav, när jag väl börjar så blir det ytterst korta sträckor till en början. Hittills har vi lagt ner tid på att lära känna varandra och jag har jobbar för att få henne mjuk, lyhörd och villig. Formmässigt har jag bara jobbat på att få ner hennes huvud eftersom hon i början gärna ville bli lite stjärnkikare i traven. Nu är underhalsen nästan borta och hon går faktiskt i riktigt trevlig form naturlig form utan några som helst krav från mig. Jag har inget som helst intresse av att pressa in henne i en form som hon rent fysiskt inte klarar av i dagsläget, men jag inbillar mig inte heller att hon jobbar med ryggen när hon rids lång och låg. Men det betyder ju inte att jag inte gärna rider henne lång och låg, speciellt i traven där hon lätt drar upp huvudet och sänker ryggen istället.

Jag har fortfarande ALDRIG ridit för en islandstränare, rider framförallt dressyr, med inslag av tölt som jag också rider dressyr i. Så du behöver inte använda de argumenten mot mig.
Jag strävar snarare efter en lösgjord häst med bra steg och bärighet än en massa power och fart. (nu menar jag inte att det ena utesluter det andra, utan det är bara det jag har fokus på, får jag det andra så är det bara plus ju)

Här är en länk till en artikel som beskriver på ett bra sätt hur jag tänker, med illustrationer från riktiga hästar från OS i dressyr.
http://www.alltomhastar.se/artiklar/hastfakta/debatten-om-dressyrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/

Där har du fel, visst kommer de upp med ryggen i lång och låg form, värmer alltid upp Örn lång och låg form, på volt, ibland kan han sträcka ut sig så pass mycket att nosen nästan är i backen, steget är fjädrade med mycket rygg aktivitet.

De gäller att kunna belöna i tid..

Nu pratar jag om musklerna, inte om skelettet. Ja, ryggen kommer upp, men det är inte ryggmusklerna som höjer dig. Det är hela ryggen som höjer sig, och ryggmusklerna sträcks ut och blir långa. En lång muskel jobbar inte, den stretchas. Och en lång muskel bär inte vikt lika bra som en kontraherad. Därför är målet att jobba upp styrkan i ryggmusklerna så att det är musklerna som bär upp ryttaren och inte skelettet.
Men som sagt så måste man ju sträcka ut musklerna emellan för att de inte ska bli stumma.

Även förr när jag red hästar som orkade gå med spända ryggmuskler red jag aldrig mer än några minuter i sträck och sen blev det länga och vila. Så är det ju, man måste ju jobba dynamiskt! :)

Ett litet tillägg bara: En häst kan såklart jobba bra och i balans även lång och låg. Det är när de krullar in hälsen som de riskerar att hamna på framdelen. När bakdelen kommer in så rätar det ut sig.

Det krävs ju rätt mycket för att en häst ska gå bra i en hög form, oftast jobbar man ju dem inte så till vardags, utan man rider i betydligt lägre form och det är såklart inget dåligt med det.

Att en häst är lång och att en häst är på bogarna är helt olika saker. Men det är väldigt vanligt att man ser hästar som krullar ihop halsen och går på bogarna.

Fast grund muskulaturen måste man ju kunna behärska före, man kräver mer samling.

Därför använder jag mig av lång och låg form, upp och ner värmning. Ju bättre uppvärmningen blir, då kan man öka kravet på hästen, dvs mer samling, aktivera fler muskler.

Även förr när jag red hästar som orkade gå med spända ryggmuskler red jag aldrig mer än några minuter i sträck och sen blev det länga och vila. Så är det ju, man måste ju jobba dynamiskt! :)

:bow: Japp!

Man får inte heller förväxla spända muskler med muskler som arbetar. Alltså jag kan spänna min arm eller ha spända muskler i armen. Jag antar att det är den positiva spänningen av musklerna du syftar på. (aningens ordklyveri men ändå!) :P

Senast ändrad:

Fast grund muskulaturen måste man ju kunna behärska före, man kräver mer samling.

Därför använder jag mig av lång och låg form, upp och ner värmning. Ju bättre uppvärmningen blir, då kan man öka kravet på hästen, dvs mer samling, aktivera fler muskler.

Men jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är ni diskuterar kring? :confused:

Jag har aldrig motsagt att man ska jobba hästen lång och låg, självklart ska man det!! Jag börjar också alltid så och rider bara så att ryggmusklerna arbetar aktivt (kontraherade) ytterst korta perioder när hästen är såpass fysiskt stark att den klarar av det. Desförinnan är det betydligt friare form.

Bjuder på en liten bild på mig och Sol, dålig bild från ett ridpass för någon månad sen. Inga krav på form alls under passet, detta är hennes naturliga form när hon går med hyfsat avslappnad och eftergiven nacke. Tycker att det är helt ok grundform som jag tror kommer bli bra att jobba vidare på sen, hon blir fin när man länger och jag tror att hon kommer gå bra även längre fram när man lägger lite krav på samling också. :)
32808345.jpg

Som ni ser är vi långt ifrån någon OS-dressyrform :p och jag har inte bråttom. ;)

:bow: Japp!

Man får inte heller förväxla spända muskler med muskler som arbetar. Alltså jag kan spänna min arm eller ha spända muskler i armen. Jag antar att det är den positiva spänningen av musklerna du syftar på. (aningens ordklyveri men ändå!) :P

Ja men precis, muskler som arbetar, inte stela muskler. :) Spänst helt enkelt :idea:

Det är ju också därför det är så viktigt att länga och sträcka ut musklerna hela tiden så att de inte blir spända och stela. Ingen vill ju ha korta, stela muskler, man vill ju ha starka spänstiga muskler.

Kl-ish..

Läs detta: Väldigt klokt beskrivet och det jag har hittat som bäst liknar min syn på det hela! :)

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/bo_jena/bo-jena-om-unghastens-form.htm

Man måste anpassa sig till hästen, dess kroppsliga och mentala förutsättningar. :)

Muninn: Jag tror att du hade tjänat på att få fram näsan lite på honom utan att ha honom högre. Något litet uppresande tygeltag kombinerat m skänkel i traven? Vad tror du?

Nu har jag varit dålig på att svara, men jag håller helt med dig och har begrundat vad alla skrivit :)
Jag tycker också att han blir för hopkrullad, och det kan mycket väl vara för att jg tycker mig ha mer "kontroll" då, eftersom han är lite som en bomb att sitta på ibland och gärna tar skänkeln VÄLDIGT seriöst :D Då börjar jag rida dåligt och hänger för mycket i handen och vill få ihop honom i någon kontrollerad krullform....

Nästa gång ska jag prova att låta honom ösa på lite mer i början, utan att sätta i handbromsen, och jobba mycket med sidförande skänkel utan att bromsa upp honom hela tiden (för då blir det dragkamp), och efter detta börja jobba i lugnare tempo där vi hinner med och då göra uppresande tygeltag i komb. med skänkel och sidförande för att få in bakbenen.

Ska bli spännande att se vad som händer! Men fram till fredag ska jag jobba från marken, sen ska jag prova på mitt nya tänk i helgen- med kameran i högsta hugg!

Tack alla för bra inputs!

Såna hästar är roliga :p

Hade en superstressad bomb för några år sen, henne gick det inte att bromsa, och hon gick gärna med huvudet rätt upp i luften och bara sprang som en raket. Så på henne var det bättre med lite för mycket in med halsen än upp, man får ju anpassa det efter vart hästen är just nu. Efterhand kunde jag få henne att lugna ner sig med 8-volter och skänkelvikning, och då kunde hon gå i rätt bra form. Huvudsaken var att hon var avslappnad och inte drog emot utan var mjuk i munnen. Och då hade jag henne hellre lite för mycket böjd i halsen faktiskt.
Man får ju se allt för vad det är, ett steg i utvecklingen. Det är ju det som är kul, inget är perfekt på vägen, men de få stunderna som man skymtar ljuset, ja då är man ju i sjunde himlen. :love:

Jag vet inte om du ville ha kommentarer på dina bilder förresten, men jag tycker hon går väldigt fint och avslappnat på bilden i mitten. Om du tittar på hur hon går med frambenen på den bilden jämfört med de två andra bilderna så ser du att hon har mycket lättare och luftigare steg på mittenbilden. Detta är för att hon kommit upp mer och här har hon också nacken i en mycket bättre position. Hon går i ungefär samma form om man ser till hög/låg på alla bilderna, men det är en väldig skillnad i steget enligt mig på bilden i mitten där hon får bättre balans på det hela. :)

Som alltid är hon jättefin, jag är väldigt imponerad av allt jobb du har lagt ner på henne. Minns det som igår när hon var en spänd stjärnkikare. Tycker ni har kommit jättelångt på väldigt kort tid. :):bow:

Här är ju målet men detta krävs ju år av träning för att få en häst att gå så här. Eftergiven avslappnad och en rygg som arbetar trots en hög form.

sm-2010-005_117806240.jpg

:love:

Var ser du en samling och ett mål att nå i den bilden? Helt ärligt så ser jag en framtung häst där ingen korrekt samling finns, utan endast en för kort och bruten överlinje med en ihoptryckt nacke, inget vinklat bäcken och bakben som kommer landa bakom tyngdpunkten. Ett praktexempel på hur det allt för ofta ser ut inom den engelska dressyren idag, och varför jag hellre ser den klassiska. Jag ser helt enkelt inget bra alls i den bilden, upplys mig gärna om vad jag missar :)

Vill bara tillägga ang din sits också, att tänk på att inte vinkla ut ditt bäcken så mycket! Tänk på att ha en större stabilitet i din sits så du inte lägger onödig tyngd på hästens framdel, då har du också bättre möjligheter till att plocka fram nosen på honom med ditt säte och istället be om ännu mer aktivitet bakifrån!

Och, till sist, han är så snygg!! Har verkligen en speciell utstrålning!

Nu blir detta ett kort inlägg som skulle kunna vara längre...

men i mina ögon så heter det "lång och låg" av ett skäl (inte "låg och lång"). Vi vill att hästarna sträcker ut och länger halsen för att sedan sänka den för att på så sätt komma upp med ryggens muskulatur. De bilder du visar tycker jag mer visar hästar som hamnar bakom hand och inte nödvändigtvis bär upp ryggen.

Gerd Heuschmann har en del tydliga illustrationer kring detta:

Tex: Lång/låg:
http://www.gerdheuschmann.com/bdp-dehn.html#pose

Nu blir ju hans illustrationer väldigt extrema men jag tycker det är viktigt att poängtera vikten av att hästen får sträcka ut halsen framåt och inte bara gå låg!

Inte så ofta jag skriver men läser en del. Tycker ni alla kommer med både bra och dåliga inputt på det där med form och rygg tänker lägger in några bilder på min Atgeir som nog ska annses som rätt vällutbildat för att vara femgångare och vara en av sveriges bästa pass hästar.
Jag tänker lägger in flera bilder så kan ni väll komma men inbutt och disk. om form och ryggaktivitet. Atgeir är en häst som inte är helt lätt att få att arbete rätt med överlinjen. Ibland lyckas vi och i bland inte. Här är bilder från båda och. Vilka jag anser bra håller jag för mig själv så länge.
Vi börja med skritt:

atgeir33.jpg

atgeir34.jpg

Tölt medeltempo:
atgeir35.jpg

atgeir36.jpg

trav:
atgeir25.jpg

atgeir26.jpg

Och lite samlingstränings som kanske så i fram tiden kan blir en piaff.

atgeir27.jpg

Ny så på rätt väg dit vi vill men inte alltid perfekt ser ni felen.
atgeir28.jpg

atgeir29.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 355
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur