Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Snälla människa läs vad jag skriver!!!
Jag skrev:
när hästen går lång och låg så kommer de inte upp med ryggen, de sträcker ut den. Vilket såklart är lika viktigt som att jobba aktivt med ryggen
Alltså, lång och låg med sträckt rygg är MINST lika viktig som att ryggen jobbar med kontraherade muskler. När hästen blir lång och låg och lyfter ryggen så spänner den magmusklerna och sträcker ut ryggmusklerna. Detta är såklart jätteviktigt!!
Men det är inte då ryggen jobbar, när ryggen jobbar så är musklerna kontraherade och korta, inte långa.
Och som du säkert fattar själv så rider jag inte med kravet att de ska gå så hela tiden från dag 1. Som sagt är det lika viktigt att sträcka ut ryggen som att spänna den. Och Sol som jag har nu är fortfarande ung och vi har inte börjat alls med några krav, när jag väl börjar så blir det ytterst korta sträckor till en början. Hittills har vi lagt ner tid på att lära känna varandra och jag har jobbar för att få henne mjuk, lyhörd och villig. Formmässigt har jag bara jobbat på att få ner hennes huvud eftersom hon i början gärna ville bli lite stjärnkikare i traven. Nu är underhalsen nästan borta och hon går faktiskt i riktigt trevlig form naturlig form utan några som helst krav från mig. Jag har inget som helst intresse av att pressa in henne i en form som hon rent fysiskt inte klarar av i dagsläget, men jag inbillar mig inte heller att hon jobbar med ryggen när hon rids lång och låg. Men det betyder ju inte att jag inte gärna rider henne lång och låg, speciellt i traven där hon lätt drar upp huvudet och sänker ryggen istället.
Jag har fortfarande ALDRIG ridit för en islandstränare, rider framförallt dressyr, med inslag av tölt som jag också rider dressyr i. Så du behöver inte använda de argumenten mot mig.
Jag strävar snarare efter en lösgjord häst med bra steg och bärighet än en massa power och fart. (nu menar jag inte att det ena utesluter det andra, utan det är bara det jag har fokus på, får jag det andra så är det bara plus ju)
Här är en länk till en artikel som beskriver på ett bra sätt hur jag tänker, med illustrationer från riktiga hästar från OS i dressyr.
http://www.alltomhastar.se/artiklar/hastfakta/debatten-om-dressyrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/