gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jag har ju aldrig lagt ut ridbilder, men här kommer några. Mest bara för att bakgrunden var så sagolik:)
5årigt sto, egen inridning på kurs för Hinni.
380947_10150350662413167_594248166_8227390_1026721683_a.jpg

302360_10150350662708167_594248166_8227394_1597801301_a.jpg

319915_10150350662903167_594248166_8227396_1030320725_n.jpg

387863_10150350721323167_594248166_8227705_1747101495_n.jpg

312186_10150350721463167_594248166_8227706_807466361_a.jpg

Bilderna är tagna hos Mist här inne:)

Förstår varifrån Mist fått namnet, höhö :p

Är ni i sveriges djupaste dal och rider eller? :angel:

Nä bara Höga kusten, här lutar allt förutom min ridbana!

Hon är så fiin! Kan också upplysa om att hästen bara är riden sen i våras!

Ska bli riktigt spännande att se hur hon blir med ännu mer muskler och jämn bärighet! Så snygg häst! (konstruktiv kritik får du när vi pratar i telefon!) ;)

Gud vad läckert med dimman! Och hinni är super! Sen är det svårt att säga mer konstruktivt om hästen pga små och otydliga bilder, mer än att det ser avslappnat och snyggt ut :)

*kl*

Här är dagens skörd på min fine Snurresprätt!
Han har vilat ett par veckor och är därför inte tipptopp i höger sida, hans svåra... Vill gärna ha tips på era bästa övningar för att få hästen liksidig. Han vill gärna förböja sig åt vänster, vara hårdare i höger sidan, och ta sidförande hjälper som framåtdrivande. Det blir liksom lite... jobbigt att styra ibland :angel:

200.JPG

072.JPG

073.JPG

123.JPG

128.JPG

142.JPG

147.JPG

Min första tanke - är de inte vinter nånstans i Sverige?? Vad är detta!?

I övrigt ser jag bilderna alldeles för dåligt för att kunna bedöma - yttepytteliten dator med mörk skärm ;)

//Petronella

Fläckvis vinter här i Sverige. ;) Där jag bor har vi inte sett en snöflinga sen förra vintern. (Då såg vi visserligen väldans många så jag tycker det är helt ok!) Här är underlaget på grusvägarna perfekt, lagom fast och sviktande! :D

Precis, jag har ju också turen att bo i de allra sydligaste delarna- I love it! Jag skyr snön som pesten och är därför himla nöjd med vädret hittills- hoppas det håller i sig....

*kl*

Här är dagens skörd på min fine Snurresprätt!
Han har vilat ett par veckor och är därför inte tipptopp i höger sida, hans svåra... Vill gärna ha tips på era bästa övningar för att få hästen liksidig. Han vill gärna förböja sig åt vänster, vara hårdare i höger sidan, och ta sidförande hjälper som framåtdrivande. Det blir liksom lite... jobbigt att styra ibland :angel:
Det som hjälpt mig är följande övningar
Öppna, och även öppnor där man ställer hästen åt både höger och vänster och hästen skall ha koll på bogarna och gå på spåret och inte vinkla ut!

8: o r superbra övning där man tränar påliksidigheten superbra att göra samma saker i bägge varvena. Fatta galopp i mitten och byta eller ta tölt i mitten osv.

Voltarbete flytta ut baken ställa hästen ut och in ha hästen låg och lång då har de lättast att få upp ryggen i början när de inte orkar. De tar månader att få upp en häst i styrka att den klarar av att bibehålla ryggen och va i lod med nosen.

Men rom byggdes inte på en dag, man får skilja på träningsform och tävlingsform också, inte rider man runt hemma i tävlingsform varje dag.
Samma som en hoppryttare sitter ju inte och hoppa 160 cm hinder varje ridpass hemma, utan de tragglar mkt dressyr och hoppar små små hinder hemma mest!

Men ställningar böjlningar och förflyttningar har varit min räddning och att jag har lärt mig ha koll p åbogarna och högerbak är där de ska va=)

Jag kan säga så här sedan jag börja ridit för en vanlig dressyrtränare så har tölten utvecklats gratis.
Jag har knappt töltat på 6 måander men ändå har den blivit så mkt bättre.

Ett bevis att hederlig vanlig klassisk dressyr är så sjukt viktig att få till för att få en bra tölt!

Överlinjen är A och O den måste man jobba upp och få fin jag har aldigt haft en bra överlinje på Jorunn och hon ar å andra sidan sldrig gått direkt bra.

Nu har jag börjat fått en bra överlinje på henne och då kom helt plötsligt gångarterna på köpet:D

Jag brukar säga så här.. det finns bara en typ av häst.. dressyrhästen.. sedan finns de dressyrhästar som kan hoppa, tölta eller andra ritkigt bra dressyrhäst.
Men dressyr är bakgrunden till framgång oavsätt gran man ska tävla i!

Vill kunna påstå att på islandshästen är dressyren ännumer viktig att traggla med eftersom vi får kämpa liiiite mer än de som äger en häst med bara 3 gångarter för att få till perfektion i gångarterna!

Voltarbete äger för att få en mjuk och smidig häst men de gäller att rida volk med måtta=)

Lyyycka till=) snygg häst iallafall=)

Hello! Han ser trevligare ut i tölten tycker jag! :) Han e fiiin din grabb!

Om han känns lite "off" så ta ev vecka med grunder från marken, finslipa igångsättning, halt, halvhalt. När han inte går emot bettet och igenom tygeltaget så kommer han inte heller (hmm, i praktiken) gå emot bettet vid sidförande. Ibland är det det enklaste för både häst och ryttare.
Tror det var Julio Borba som pratade om att om inte t.ex en öppna funkar så fundera över vilken hjälp som inte hästen tar och finslipa den. Korrigera problemet och inte öppnan i sig! :) (Inget citat men han har sagt något liknande, tycker det är kloka ord att rida efter!)

Efter man har kollat och "uppdaterat" grundhjälperna så tycker jag att slutan är kanon till att se hur hästens svaghet visar sig. Är de svaga eller stela? Jobbar man slutan från marken så ser man ju om hästen trampar inunder sig och bär korrekt eller om den hellre överdriver tvärningen och kliver förbi center. Då kan man få mer koll på hur mkt/lite tvärning/böjning hästen klarar för att börja lyckas med det vi ber den om.

Vill du korrigera dig själv i slutan så gå tex i vänster varv på volt och gör sluta för vä skänkel. Gå i sakta skritt, rid steg för steg så han "hinner med". Sitter du för mkt åt vä kommer slutan bli förböjd och flyta iväg lite. Sitter du rakt (ngt på hö sittben) och driver i takt kommer han komma upp ngt i resning och vinkla bak och du hittar svikten! :idea:

sen vet jag inte om det bara är på bilderna men han ser ut att vinkla mer i vä bak. Men det kan ju vara att du korrigerar just då eller så! :)

Tja, lite av mina favvosar. Inget nytt säkert men ett ex iaf! ;)

Niela: Att alla hästar behöver sin dressyr, klassisk eller inte det finns ju många varianter, är verkligen sant. Jag ser det som att gymnastisera, träna sin häst. Ju fler övningar och rörelser man kan göra med sin häst desto fler verktyg finns det i lådan för att lösa problem som kommer upp i tex gångarterna! :)

Håller verkligen med. Dressyren ger grunden som är nödvändig för att hästen ska få fysiken att kunna prestera.

Ett litet tillägg bara, när hästen går lång och låg så kommer de inte upp med ryggen, de sträcker ut den. Vilket såklart är lika viktigt som att jobba aktivt med ryggen.

Jag tycker att han är superfin, men han ser lite framtung ut och böjer ner halsen för lågt. Nacken är inte högdta punkt. Om du får in baken lite mer så kommer han få bättre resning och fina lyft. Övergångar och öppnor tycker jag är jättebra övningar för att få till bärigheten. :laugh:

Håller verkligen med. Dressyren ger grunden som är nödvändig för att hästen ska få fysiken att kunna prestera.

Ett litet tillägg bara, när hästen går lång och låg så kommer de inte upp med ryggen, de sträcker ut den. Vilket såklart är lika viktigt som att jobba aktivt med ryggen.

Jag kanske skrev så de missuppfattades men jag menade att hästen går lägre med halsen dvs bakom log då får den upp ryggen riktigt bra.

Fast jag får Jorunns rygg upp i taket även om jag har henne lång och låg kanske beror påhur man rider hästen lång och låg.

Googlade och hittade dessa bilder som förklarar rätt bra hur jag menar

OBS vill inte ha någe diskution om hur vidare ryttaren rider eller så utan nu violle jag bara visa formen jag menar.:)

Här har du hästen med bra ryggarbete och lite lägre i formen, denna form måste man ju börja men när man jobbar upp musklerna
Denna form är vad jag har jobbat Jorunn med nu och nu efter 6 månader kan jag några steg här och där ta upp henne i målformen.

stinas-foton-298_101259155.jpg

en till bra bild dock ser man ju inte ryggen här men mer huvudet och halsen jag ville visa.

12-april-09-266_100350635.jpg

För målet är att den skall vara här med formen men de kan man inte kräva i början för då kommer ju ryggen att tappas eftersom det är oerhört muskelkrävande att gå så här och dessutom knna bibehålla formen i alla lägen..

stinas-foton-529_101260047.jpg

Här är ju målet men detta krävs ju år av träning för att få en häst att gå så här. Eftergiven avslappnad och en rygg som arbetar trots en hög form.

sm-2010-005_117806240.jpg

Källa till bilderna

http://youthdressage.blogg.se

Så om man låter hästen få komma upp med ryggen och gå lite lägre med halsen och få ta in den lite så kommer man åt på djupet av ryggmusklerna.
Och så kan man jobba sig ut/upp i formen ju mer muskler man jobbar upp.Så jag menar=)

Ähhh vad långt de vart.. ähh hoppas ni förstår hur jag menar.. vet inte ritkigt hur jag skall förklara..:crazy: Jag är nog världens sämsta ridlärare haha skitdålig på att förklara!

Men det som är så bra att jobba hästen mot denna målform är att frambenen får bra sprätt vilket ju är en stooor fördel i just Tölten=)

Tölten blir utvecklad glatis av att jobba en häst så här i formen och jobb aupp överlinjen=) DET tackar man ju inte nej till=)
Så har det blivit för mig iom att jag har jobbat upp en överlinje och bra rygg på jorunn med dressyren så orkar hon även bära upp den i tölten.

Islandshästen är faktsikt trot eller ej ruskigt kababla till extrem samling men man får jobba som ett svin för att komma dit men de flesta efter lite jobb kan gå riiiktigt trevligt i klassisk drerssyr/barock!

En islänning som man aldirg tar fram tölten på ser man oftast gå både i piaff och passage och har en extrem samling.. kolla bara på Koral den bruna snygga islänningen som reds i barock och kunde alla skolorna utan problem.

Även om man väljer att ta fram tölten så kan man rida dom rätt högt i just dressyr.

:love:

Vad har du för källa på att ryggen jobbar (= är spända/ihopdragna) när hästen går med huvudet ner? För att förtydliga så är för mig: huvudet ner = nacken är inte högsta punkt. På de övre bilderna är ju halsen helt ihopkrullad, högsta punkt alldeles för långt bak på halsen. På de undre bilderna ser de bra ut från de jag kan se.

Jag tycker inte att de två övre bilderna är vägen till de undre. Lär han hästen gå så så lär man hästen att gå på framdelen i en falst form, alltså bär sig inte utan krullar bara ihop halsen. Klart att hästen höjer ryggen när den gör så, om vi böjer oss framåt så blir våran rygg också konvex. Men det är ju inte den sortens höjning man är ute efter. Det är ju musklerna som ska jobba, inte skelettet. Och enligt det lilla jag kan om hästens muskler så går det inte ihop alls med att krulla ihop halsen.

Men jag är alltid öppen för ny information, så om du har nån bra och riktig källa på det så som du ser på saken så är jag utan tvekan öppen för det. :)

Kl-ish..

Läs detta: Väldigt klokt beskrivet och det jag har hittat som bäst liknar min syn på det hela! :)

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/bo_jena/bo-jena-om-unghastens-form.htm

Man måste anpassa sig till hästen, dess kroppsliga och mentala förutsättningar. :)

Muninn: Jag tror att du hade tjänat på att få fram näsan lite på honom utan att ha honom högre. Något litet uppresande tygeltag kombinerat m skänkel i traven? Vad tror du?

Senast ändrad:

Källa??
läs de flesta dressyrböckerna=)

Dels har jag ju egen erfarenhet man känner ju att man får upp ryggen av att jobba hästen såhär. Jorunn skjuter nästan av mig ur sadeln när hon får gå dåhär känns som att sitta på en bergstopp:love:

Och så du menar att du kräver av din häst att den skall gå kurformen redan dag 1?? du låter den inte gå i en lite lättare form i början innan den har muskler att gå i en kurform??

En form som du kallar falsk form vilket jag inte alls instämmer på, falsk form är när hästen kröker på nacken och knäpper av men jobbar inte alls med varken rygg eller bak.

Det ser "fint" ut för ögat bara.

Att en häst går på bogarna är inget som är skadligt i uppbyggnadsfasen extremt många av de hästbilder man ser här ute på bulkefalos så går de flesta hästarna just på bogarna.
Säger inte att de är fel ibland måste man låta hästen gå där för att få den att slappna av och hitta balansen för att man sedan kan jobba upp hästen i formen.

En ung och oerfaren häst är vinglig och har svårt att ta upp ryggen och att då få börja med att sänka huvuadet och nackenneråt och då lättare få upp ryggen och arbeta rätt.Vinkla in haserna rätt och jobba igenom kroppen.

Det är lättare för en häst att gå bra där... när hästen kan gå så avslappnad kan man testa då och då att ta upp huvudet och rida den isk tävlingsform.

Hästen kommer ibörjan gå emot och bli ostadig förvirrad och allt möjligt.
Därför låter man den i böarjan bara gå så nogra steg för att återgå till den lägre formen.
Men dom där små stegena blir fler och fler och fler och en dag är man där.
Där man sitter och rider hästen i en hög form med en bra ryggarbete bra vinkade haser och avslappnad nacke och eftergift..Man dansar fram:love:

Jag vet att detta sättet att rida inte är så vanligt ute bland islandshästar men jag tror det kan vara orsaken också till att väldigt många islandshästar inte har några bra överlinjer.
Många har underhals och många går med spänning i tölt och släppt rygg i trav jag har sett väldigt många bilder här inne på isisforumet som rider så.

Jorunn gick så innan jag verkligen fick lära mig vad dressyr innebär och vad varje rörelse och utförande har för betydelse för hästens kropp.
Om jag rider si så blir höger galopp bra.. och rider jag så blir traven bättre osv.

Jag upplever att många mest flängrider med sina islandshästar fort skall de gå många missförstår nog hastighet med att hästen går bra.

Att man ute p åislandshästtävlingar bara ska rida fort fort då får man bra poäng om hästen går rent och fort.

Men det handlar om såå mkt mer än att hästen går rent ute på tävlingarna.. Du får inga bra poäng om hästen går rent i tölten men har en släppt rygg och inte har baken med sig och hästen går med spänd underhals och tittar upp i hiimlen.

Nä bra päng får du om hästen går rent, den bär sig själv har en slapp underhals och arbetar bra med baken och har en böjd snygg hals/nacke i lodrät binkel.
När man har detta kommer power i stegena gratis och hästen skjuter påmed kraft och exploderar framåt i ökningarna och lyfter fint med benen.

Men HÄR i denna form kan du inte kräva av en outbildad häst elle runghäst vägen hit är lååång. Och man måste som sahgt börja lägre ner i formen.

Det svåra för just islandshästen är att få den att fortsätta trava när man börjar ta upp nacken så där högt. Många vill slå över till tölt så när nacken kommer upp.

Men de går att lära bort allt går bara man är villig att lägga ner timmar på att få de så som man vill ha de!

Så en isis som har svårt att trava utan vill bara tölta kan de vara bra att låta den trava på bogarna i låg och lång form och få upp sin rygg och då brukar de falla ner i trav.
Men så fort du sitter dig ner och vill få upp huvudet på en sån häst kommer du få tölt...

Första du måste göra på en sån här häst är att den lär sig travklick och töltklick.
Att den vet att när man vill ha trav så sänker man halsen/nacken ja den går på bogarna helt enkelt.

När hästen förstår dessa skillnader kan man börja jobba upp den i formen i traven och saaaakta men säkert lära den att även ha huvudet högt i trav. Har man sagt trav så är det trav som gäller oavsätt vart huvudet är de är ju målet. Men skulle man ha det som krav på en gång kommer hästen bli förvirrad och stressad och spänd och man får problem!

Dessa påroblem är precis vad jag själv har haft problem med med Jorunn därför tog jag just detta som ett ex=)

Jag har jobbat enormt mkt med just trav och formen och det har också gett resultat!

Så här har de sett ut i traven förr innan jag började rida dressyr på riktigt de är inte ens trav utan grisepass

25669814.jpg

här på bilderna endast 3 måanders dressyrträning ser det ut så här

dsc_7323_165162016.jpg

dsc_7368_165164201.jpg

Ja jon går stundvis på bogarna som sista bilden men hon orkar inte bära sig hela tidne och då hjälper jag henne lite så hon får komma tillbak och vila.
Men hon vinklar baken bra använder ryggen skapligt och tar i med fram.

Så detta torde vara källa nog att det funkar:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 355
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022