Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä bara Höga kusten, här lutar allt förutom min ridbana!
Nä bara Höga kusten, här lutar allt förutom min ridbana!
*kl*
Här är dagens skörd på min fine Snurresprätt!
Han har vilat ett par veckor och är därför inte tipptopp i höger sida, hans svåra... Vill gärna ha tips på era bästa övningar för att få hästen liksidig. Han vill gärna förböja sig åt vänster, vara hårdare i höger sidan, och ta sidförande hjälper som framåtdrivande. Det blir liksom lite... jobbigt att styra ibland
Det som hjälpt mig är följande övningar
Öppna, och även öppnor där man ställer hästen åt både höger och vänster och hästen skall ha koll på bogarna och gå på spåret och inte vinkla ut!
8: o r superbra övning där man tränar påliksidigheten superbra att göra samma saker i bägge varvena. Fatta galopp i mitten och byta eller ta tölt i mitten osv.
Voltarbete flytta ut baken ställa hästen ut och in ha hästen låg och lång då har de lättast att få upp ryggen i början när de inte orkar. De tar månader att få upp en häst i styrka att den klarar av att bibehålla ryggen och va i lod med nosen.
Men rom byggdes inte på en dag, man får skilja på träningsform och tävlingsform också, inte rider man runt hemma i tävlingsform varje dag.
Samma som en hoppryttare sitter ju inte och hoppa 160 cm hinder varje ridpass hemma, utan de tragglar mkt dressyr och hoppar små små hinder hemma mest!
Men ställningar böjlningar och förflyttningar har varit min räddning och att jag har lärt mig ha koll p åbogarna och högerbak är där de ska va=)
Jag kan säga så här sedan jag börja ridit för en vanlig dressyrtränare så har tölten utvecklats gratis.
Jag har knappt töltat på 6 måander men ändå har den blivit så mkt bättre.
Ett bevis att hederlig vanlig klassisk dressyr är så sjukt viktig att få till för att få en bra tölt!
Överlinjen är A och O den måste man jobba upp och få fin jag har aldigt haft en bra överlinje på Jorunn och hon ar å andra sidan sldrig gått direkt bra.
Nu har jag börjat fått en bra överlinje på henne och då kom helt plötsligt gångarterna på köpet
Jag brukar säga så här.. det finns bara en typ av häst.. dressyrhästen.. sedan finns de dressyrhästar som kan hoppa, tölta eller andra ritkigt bra dressyrhäst.
Men dressyr är bakgrunden till framgång oavsätt gran man ska tävla i!
Vill kunna påstå att på islandshästen är dressyren ännumer viktig att traggla med eftersom vi får kämpa liiiite mer än de som äger en häst med bara 3 gångarter för att få till perfektion i gångarterna!
Voltarbete äger för att få en mjuk och smidig häst men de gäller att rida volk med måtta=)
Lyyycka till=) snygg häst iallafall=)
Håller verkligen med. Dressyren ger grunden som är nödvändig för att hästen ska få fysiken att kunna prestera.
Ett litet tillägg bara, när hästen går lång och låg så kommer de inte upp med ryggen, de sträcker ut den. Vilket såklart är lika viktigt som att jobba aktivt med ryggen.