gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Ser ut som att du är ostabil i vadens insida, du spänner yttersidan och lägger vikten in på foten.

Hur har du fötterna när du går? Pekar fötterna lite svagt utåt?

Testa att vrida om foten och få jämn tyngdpunkt. Tänk att foten ska vara jämn med marken. Får du foten balanserad kommer vaden och knät och låret och höften också vara i rätt position.

Vi tränade jättemycket sits på skolan, det jag verkligen kan rekommendera är att bli longerad med och utan stigbyglar.

Ja just det, har faktiskt inte ens tänkt på hur detta kan kopplas ihop med hur jag går. Dock går jag helt tvärt om, jag sätter ner fötterna väldigt mycket i kors till varandra och går helt och hållet på hälens utsida. Har knappt någon överullning alls till resten av foten:p Dock har jag börjat använda rebooks easytones nu, och de hjälper mig mycket. Kanske borde rida i dem :D

Tror inte att jag har någon som kan longera mig, men jag rider ju mycket barbacka och kanske borde försöka göra det ännu mer!

Hur har du det med rörligheten i sätet? Kan du använda sätet enkelt?

Hmm, hur gör du egentligen? Kollade på bilderna igen, och du gör olika på olika bilder. Ibland släpper du inner och ibland släpper du ytter. Om du går in med tårna så är det troligtvis yttersidan du behöver stärka. Men på de flesta bilderna pekar du ut tårna (som jag gör), och då är det innersidan som släpper.

Ja jag är väldigt rörlig i sätet, är överrörlig i allmänhet! Har mycket kvar från centrerade ridningen där man använder väldigt mycket vinkling av bäckenet och så.

Haha jadu säg det! Gör säkert inte helt likadant hela tiden. Men vet med mig att det vanligaste är att jag vinklar ut skänkeln och ut/bak med hälen. Tror att jag gärna pekar ut med tårna hellre när jag sitter tyngre och kanske mer obalanserat liksom.

Kan varmt rekommendera att gå till fysiolog eller sjukgymnast, det är jättebra för just såna här saker. Speciellt om man kan hitta någon som själv rider, då har de koll på vilka muskler som används och hur det påverkar hästen och ridningen. :)

Ja, jag tycker flesta islandsryttarna sitter så, men det gör det ju inte bättre för det och ser dessutom riktigt illa ut :p

Gimlan: Nej det är ju inte så enkelt tyvärr! Brukar ha ganska bra koll på kroppen, men lyckas verkligen inte bli av med detta...

Ser ut som att du trycker ner hälen testa att läng stiglädren så att du inte kan pressa ner hälen eller rid utan stigläder och hitta en bättre balans för du lägger nog mkt balans i stigbyglarna nu även om du tycker att du sitter på baken.
försök sluta om med underskänkeln istället för att spjärna emot i knäet.
slappna av och släpp i knäna så kommer underskänkeln intill bättre.
fokusera på hur du sitter när du rider och när du spänner dig så försök komma på dig själv med att andas ut och slappna av igen.

För några år sen när jag red för Stian så la jag ALLT tryck i stigbyglarna, så då sa han åt mig och rida minst två ggr i veckan
utan stigbyglar för att lära mig sitta bättre..

Nu skulle jag vilja rida för någon riktigt duktig som kan peta på min sits till punkt o pricka så att den blir näst intill perfekt :)
Vem vet, då kanske resten kommer som ett brev på posten =)

Sitsen gör ju så grymt mycket. Efter bara några träningar med min CR instruktör kunde Godi plötsligt gå på volt i trav och fick helt annat steg. Sen klickade den ena saken efter den andra.

Rid för Johanna Tessa.
Där är sitsen i fokus och sen hamnar liksom pusselbitarna bara på plats :love:

Mjo, fast det är lite svårt att förklara. Men jag lägger inte alls mycket tyngd i stigbyglarna, utan spänningarna sitter nog i själva benet. Har bara precis kontakt med tån. Länger jag stiglädrena kan jag inte rida lätt!

Jag tror att du gör lite som jag, spänner låren och kommer inte helt ner i sadeln.. kan det stämma?

Länge sedan jag la in ridbilder.
Red Glampi idag så ni kan ju kommentera min sits för hans form kan man väl inte kommentera ännu, han är bara riden 3 gånger utan ledare men visst finns det något att säga så.

Det är alltså på min 4åriga hingst jag rider:)
Rider med bomlös och sidepull.

Jag fick barn för 1år sedan men börjar komma igång igen ordentligt med muskler sits osv.

img_5439_173677764.jpg

img_5450_173678809.jpg

img_5480_173680355.jpg
lite kortare tyglar
img_5482_173680739.jpg
trav

såhär rör han sig fritt
img_5183_173670804.jpg

img_5138_173667196.jpg

img_5212_173672337.jpg

Senast ändrad:

Ser trevligt ut, men sträck på dig och sitt inte och titta i manen. Höj blicken.:)

Tänk va lillpållen har växt!

Men han har ju så himla fin man;)

Ja det känns som igår jag såg denna bilden för första gången och smälte totalt.
Affro bebisen
17347183.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 356
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur