gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

snygg häst som bara den=)
På översta travbilden gör du som jag gör ofta med lutar axeln åt ena håller alltså sitter sne med överkroppen. Sträck lite på dig, jag brukar tänka att när det känns om jag skall tippa bakåt då sitter man bra=)Sjukt svårt jag vet=)

Men eftersom det är bilder kan det ju vara som så att du gör något här på kortet typ skall vända och har flyttat tugndpunkten.

Annars tycker jag det ser riktigt fint ut måste jag säga ni passar bra ihop häst och du!

Niela: Tack :laugh:

Sputnick: Han är köpt från Bärby för ca. 1 år sedan.

Tack för alla kommentarer.

Kom bara att tänka på när du skrev att du sitter snett med överkroppen; har du funderat på om du lutar åt hennes starka sida?
Om du sitter snett med överkroppen så kanske du sitter snett med sitsen också?
Så är det för mig, jag är svagare i ena sidan och måste tänka på hur jag sitter för jag låser gärna den svaga höften när jag inte orkar hålla emot, så då åker jag snett och då syns det också att ena axeln åker upp och ena skänkeln lite mer fram. Det gör att jag förstärker hennes vilja att falla ut på sin svaga sida, så jag måste tänka extra på det.

Liten tanke bara.

Niela: Tack :laugh:

Sputnick: Han är köpt från Bärby för ca. 1 år sedan.

Tack för alla kommentarer.

Då har jag provridit honom! :laugh: Tyckte om honom jättemycket, näst bäst av de hästarna jag provred ;) Det slutade med en annan fux som ursprungligen kommer från Bärby :)

pga min skada så ja jag är sned och sitter snett så det är mitt fel att galoppen försvann ja alldeles riktigt.
Det är aldrig hästens fel alltid ryttarens fel, sen kan de kännas skönare ibland och skylla på hästen:D
Och så är det tack vare att jag tillåtit Jorunn gått lite som hon velat jag har liksom inte orka brytt mig mest trallat runt i skogen. Men nu har jag fått tillbaks längtan till att lära och träna och tävla så nu är det andra bullar=)
:)

Nej hästens "fel" är det aldrig, men de har ju precis som vi oftast en svagare sida som man får jobba lite extra med. Och de är ju inte dummare än att de gärna använder sin starka sida precis som oss.

Som i mitt fall, när vi har samma svaga sida, så ser man att hon när hon är lös gärna lägger vikten mer på sina starka sida och har lättare för ena varvet. När jag sitter på kan jag antingen (när det går som bäst) jämna ut så att hon lägger (så gott som) lika mycket vikt på båda sidor, eller (när jag sitter snett) belasta ännu mer på den starka sidan och förstärka felbelastningen.

Det var så jag menade. Hon gör ju inte fel, hon gör ju det som är lättast för henne. :)

Jorunn har alltid haft sin högra sida som den jobbiga eller ja vad man nu skall kalla det.
Högervarv är stelare och helt enkelt jobbigare=)
Nu när hon stått gått som stått i 1 år jag har ridit lite här och där mest ridit rakt fram ute så har hon helt fallit av allt vad muskler heter.
Så jag håller på att jobba upp henne för fullt nu både kondis och muskler skall upp. Hon är riden i ca 4 månader nu och nu börjar man kunna kräva av henne och veta att hon faktiskt klarar det.

Jag sitter inte längre snett ja någon sekund här och där säkerligen men inte som förr då jag satt toksnett. Och nu är ju högergaloppen tillbaks= toppen=)

Idag piffade vi.. och det var faktiskt meningen denna gång:love: sakta men säkert håller hon på opch lära sig detta också... helt sjukt vad denna häst kan samla sig.

Enliten bonusbild där Jorunn har en sele som är 150 år gammal som jag köpt.. Här provar hon bara den kul å ha en bild tänkte jag när hon har den..Men annars har jag köpt selen som prydnad=)

Blandat17sep11067.jpg

Är det inte bättre att hålla uppdateringarna i den andra tråden, så denna får vara ren med ridbilder och tillhörande?

Nu är man nästan lite nervös över att lägga ut bilder på nya träningsobjekten men tar mod till mig att lägga ut bilder på Fengur iaf. Lukku som jag också rider ur samma stall är extremt svårt utsatt för eksem och jag känner inte att de är rättvist att lägga ut bilder på henne just nu då hon inte alls har den glöd som hon borde ha. Men här 'r iaf de allra första bilderna tagen på mig och Fengur

Kort fakta Jag och min kusin rider nu dessa hästar. Fengur 15 år,svenskfödd och Lukku 9 år, islandsfödd. Båda har stått på dille kortare perioder. Fengur va där en termin tror jag medans Lukku varit där något längre. Jag har ridit islandshästar i 16 år men har inte tagit lektion sedan jag va 8 år kusinen har gått på Plönninge och är en betydligt bättre dressyrryttare än mig. dock har hon näsan aldrig suttit på en islandshäst innan så hon har dålig koll på gångarterna. men vi tänkte kombinera varandras kunskaper och jobba med hästarna tillsammans så får vi se hur de går :)

Fengur blev inriden vid 5 års ålder men har sedan dess, förutom besöket på dille, blivit riden i snitt några få gånger om år.

Mitt mål med honom är muskler och kondition först och främst. "Acceptera" bettet (de vill säga bli mer följsam och villig i allmänhet)Gångartsmässigt är de först och främst att skilja gångarterna åt som är första steget. Han är en "saftblandare" utan dess like. Naturligtvis hoppas jag också att formen ska komma med musklerna.

De jag ser på mig själv som jag måste jobba med är min sits och min blick, tittar gärna ner och snett. Ha större kontroll på skänklarna då jag ser på bildspelen nu att jag fladdrar väldigt mycket. + att inte glida bak i sadeln och ta stöd när, som Fengur här ligger på.

Fengur tölt, ska träna på takten, här ligger han också på ordentligt.
32745263.jpg

Trav. Takten takten takten. Men sedan skulle jag vilja få upp spänsten och viljan utan att han slår över i galopp eller pass.
32745261.jpg

32745262.jpg

Mer tips, råd och gärna lite träningstips om ni har något bra.

Senast ändrad:

Har exakt samma problem, när hästen blir för tung fram så spjärnar jag hellre emot och skjuter bak mig än att bara sitta till...

Syns att han ligger på och är tung. Rid gärna på ordentligt med snabba hjälper för att få honom att balansera sig själv utan att ta honom för mycket i munnen så han har en chans att lägga sig där. Om han blir tung, flytta undan och böj och gör det lite jobbigare tills han balanserar upp sig själv igen. Håll inte kvar och låt honom hänga, utan jobba verkligen med sitsen och be honom släppa direkt! Börja också i skritt med att länga på överlinjen till en lång form och börja där att göra mycket lösgörande övningar.

Din grundsits är bra, men sträck på dig och slappna av i skänkeln :)

Har exakt samma problem, när hästen blir för tung fram så spjärnar jag hellre emot och skjuter bak mig än att bara sitta till...

Syns att han ligger på och är tung. Rid gärna på ordentligt med snabba hjälper för att få honom att balansera sig själv utan att ta honom för mycket i munnen så han har en chans att lägga sig där. Om han blir tung, flytta undan och böj och gör det lite jobbigare tills han balanserar upp sig själv igen. Håll inte kvar och låt honom hänga, utan jobba verkligen med sitsen och be honom släppa direkt! Börja också i skritt med att länga på överlinjen till en lång form och börja där att göra mycket lösgörande övningar.

Din grundsits är bra, men sträck på dig och slappna av i skänkeln :)

Tack för jätte bra konstruktiv kritik. Tycker att han har extremt dålig balans i alla gångarter men de får vi jobba på. funderar på om de har med att han är så pass gammal och jämförelsevis så lite riden.

Lite uppdatering från oss;
Randalin har vilat till och från pga hennes utgjutning, men kollade upp henne hos veterinären för ca 3 veckor sedan och hon sa att jag kunde rida som vanligt och hennes utgjutning har nästan försvunnit nu.
Tölten har varit sådär, har blivit lite rollningar och taktmissar när vi ska öka tempot, men de korta tempot är riktigt bra och taktfast.
Har tränat mycket galopp, innan har jag spänt mig när vi ska fatta galopp, men nu känner jag mig säker igen. Det känns så skönt!!

Tävlade förra helgen, Bjargs inofficiella Gaedingakeppni, red T5 och B-flokk.
Det gick väldigt bra trots vår "töltsvacka" fick till det till slut.
I T5 kom jag 4a, arbetstempo tölt var toppen, men steglängdsökningarna var dåliga.
B-flokken vann jag (till min stora förvåning!)

I måndags var jag hos min tränare och vän, vi red ut tillsammans och jag fick coachning och tips när hon red ijämte! Och vilken tölt vi fick till! :love:
Har nog aldrig ridit så fort och med så bra takt på Randalin! Mitt leende gick från öra till öra!

Men till saken, tänkte visa lite bilder från tävlingen:
Alla tips är välkomna!

317278_10150863446630104_738540103_21149817_745690281_n.jpg

307829_10150863447565104_738540103_21149830_562658327_n.jpg

320081_10150863453765104_738540103_21149908_305883575_n.jpg

305394_10150863460630104_738540103_21150030_207418931_n.jpg

Och en bonus-bild från prisutdelningen,
312750_10150863475310104_738540103_21150087_280085751_n.jpg

Är så stolt, glad, nöjd och en aning förvånad över min fina Randalin (och mig själv;))

Varför vänster galopp? (Jag vet att det är tillåtet i Gaedingakeppni.)

Det jag tänkte på var att du har en mer korrekt sits än de flesta andra, du sitter ganska rakt och har en linje armbåge-bett.

Jag såg T5 uttagningen live och har sett fler bilder från GK.

Varför vänster galopp? (Jag vet att det är tillåtet i Gaedingakeppni.)

Det jag tänkte på var att du har en mer korrekt sits än de flesta andra, du sitter ganska rakt och har en linje armbåge-bett.

Det blev lite fel i fattningen, hon har lättare för vänster än höger.
Men jag gjorde en miss där, kom ur från kurvan fel.

*kl*

Vågar egentligen inte lägga ut bilder här men skulle ändå vara roligt och se vad ni tycker :)

Tyra och jag har varit ett team sen i april och det går bättre och bättre.
Långsam tölt. Hon är min första islandshäst, jag kommer från storhästvärlden, så ni får vara snälla när ni bedömer min töltförmåga :D

tavlingtolt.jpg

ltolt.jpg

skritt.jpg

trav.jpg

Där är ni ju, vad fina ni är!

Ville bara hälsa att mina stallkompisar som var nere och tittade i glommen när ni tävlade var väldigt imponerade över din fina häst!

Kritiken överlåter jag till folk som kan. Men jag tycker det ser ut som att ni kommit en bra bit sen i somras. Hon ser betydligt mer avslappnad och harmonisk ut på ridhusbilderna. Gissar att de är lite nyare?

Åh tack så mycket!
Kul att höra att de tycker hon är fin min Tyra :) blir jätteglad över att höra det! Jag är ju inte så duktig på det här ännu men till nästa tävlingssäsong kommer det gå mycket bättre! Vi har utvecklats otroligt mycket tillsammans sen i somras. Tävlingsbilden är från i augusti och ridhusbilderna är från för några dagar sedan. Var på kurs för Reynir Adalsteinsson i september och efter det var det några bitar som föll på plats. Jobbar mycket med formen i tölten bland annat just nu.

:)

Tycker det är rätt så imponerande av dig som inte ridit islandhäst innan kommer in och sopar banan med de andra som hållt på betydligt längre ;)

Superkul med kurser!

Förresten, har du testat att rida henne utan nosgrimma? Hon ser ut att gå och knipa lite med munnen. På min gamla blev det stor skillnad att ta bort nosgrimman, trots att den inte var hårt spänd så störde den honom ändå.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 356
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur