gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Du skrev det själv, samla med längre överlinje :)
Sen måste du slappna av i kroppen och sträcka på dig! Akta så du inte kniper för mycket med knäna så du lättar i sätet och tappar skänkeln, hitta balansen i sätet istället då du får en "jämnare" sits.

knapplån

Rätt intressant detta med bettfrågor och att man alltid skall behöva förklara sig, nästan så man ska behöva ursäkta sig så fort man inte har vad majoriteten anses vara "normalt" bett.
Har man andra bett än 2 eller 3 delat kommer folk reagera och nästan tänka att man är en djurplågare eller att man inte kan något.

Jag tycker konceptet sköt ditt och skit i andra funkar så sjukt bra och tänk om fler kunde hålla sig till de.Vad mindre tjaffs det skulle bli runt omkring i svenska häststallar=)

Ett bett är aldrig starkare än vad handen som håller i tygeln är

Vi hästfolk skall tycka så jädrans mycket om andra hela tiden tycker jag.. åhhh titta hon där så många täcken hon har på sin häst.. men titta där då hon har inte ett endaste täcke på sin häst..Ja men hon då se så hon rider stackars häst.. ja men hallå ser du inte hon där borta så hon bordstar sin häst så kan man ju inte borsta..Ja och ser du vilket skitfoder hon ger till sin häst?? har hört att de där fodert är farligt innerhåller vitlök du vet hästar dör som flugor av de har jag hört osv osv.

Måste vara jobbigt att själv vara så förbannat bäst och felfri:)
Ja ni förstår vad jag är ute efter....;)

När jag åker ut till Jorunn är jag där för att lägga 100% på henne och inte kolla runt vad andra gör eller inte gör.
Skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta någon varför man har ett visst bett eller ett visst täcke eller någonting överhuvudtaget.. det angår inte mig anser jag helt enkelt.

Nej man tillverkar prylar för att tjäna pengar på dem.

KL
Att folk lägger sig i är på gott och ont, å ena sidan ska folk göra som de själv vill så länge hästarna inte blir lidande å andra sidan så finns det hästar som far illa av exempelvis skarpa bett och dessa hästar behöver omgivningens hjälp.

En häst kan fara precis lika illa med ett "vanligt svenssonbett" dvs två eller tredelat.
Allt beror på ryttarens hand!

Men nu lämnar jag detta ämne :)

Kl

Häromdagen så lyckades min kära sambo övertala mig till att rida med spö på Snöggur när vi töltade. Han blir ju superstressad men i gengäld så börjar han ju anstränga sig lite ;) O nu när bromsen fungerar efter mycket träning så fungerade det ganska bra att rida med spö. När vi var klara med töltträningen så fick jag ju kasta spöet o lägga tiden på att få honom lösgjord o nervarvad igen för han hetsar ju upp sig som tusan!... Men absolut att han blev kortare i kroppen, det kändes som om han gick i uppförsbacke. Annars kan han ju gärna gå o dra benen efter sig...

Vad säger ni?
Första bilden är från ett ridpass i våras utan spö, resten är med.
nacktolt.jpg

tltbotspo.jpg

tltkort.jpg

tltkortform.jpg

Svara lite snabbt bara...
Tycker att på första bilden - dvs utan spö - så har han lite dragit ihop sig i nacken istället för att bära sig själv ordentligt bakifrån.
I resten av bilderna tycker jag han bär sig själv mycket bättre istället för att krulla ihop i nacken, dvs bättre!
Tycker han ser riktigt nice ut på de nya bilderna, trevlig bärighet, lagom samlad och ser allmänt konsentrerad ut. :)

]Äntligen kan jag också lägga ut bilder här. det var ju bra längesedan jag fick med mig någon som kunde ta lite bilder.
Men i Måndags så fick jag med mig Tessino här på buke som kunde vara med och fota lite under min dressyrlektion.
Börjar med en busbild, jobbigt tycker Jorunn som då gör så här då och då=)
Det är så kul nu när man har en massa att träna på och att det börjar hända saker.. inga WOW men några steg i rätt riktining iallafall=)

dsc_7440_165164757.jpg

Sedan lite förflyttningar tränade vi på

dsc_7352_165162812.jpg

dsc_7353_165163132.jpg

Precis i en galoppfattning
dsc_7397_165164461.jpg

dsc_7368_165164201.jpg

Mer trav
dsc_7323_165162016.jpg

dsc_7311_165161820.jpg

Senast ändrad:

Fin hon är!

Nu är de flesta bilderna jättesvåra att bedöma eftersom de är så mörka och i konstig vinkel. Men det verkar som att ni har en tendens att falla lite på framdelen med lite för mycket överböjning i nacken, som på travbilden helt från sidan. Försök få henne att gå fram lite mer med mer aktiverad rygg och bak och lite mer öppen fram!

Haha jaha så pass :D Tyvärr så gör det ju lite svårt att bedöma något korrekt när det inte är helt från sidan.

Fast jag tycker inte alls vinklarna gör det omöjligt att se hur hon rör sig..Man ser ju lätt att hon jobbar bra arbetar med rygg och vinklar sig väl har en fin eftergift i nacken.
Sen är det ju inte perfektion än så länge om äns någonsin. Som hon går bakom lod vilket jag inte alls just nu lägger någe större vikt på utan det som ligger i fokus nu är att hon arbetar igenom sig sen om nosen är 5 cm fel hit eller dit spelar ingen roll.

Hellre bakom lod är tappad rygg och underhals=)

Jo, vinkeln gör ju att man inte ser hur överlinjen ligger, hur benen sätts ner, hur ryttaren sitter eller vad som är i balans. Det ser man bara helt korrekt på mer eller mindre bilder i profil! :)

Ville du bara ha "fin häst", eller ville du ha kritik? ;)

Skulle ändå vilja satsa på en mer aktiv överlinje där nosen går fri, mer drivning och aktivitet och mindre ridning i nacke och hals! Det spelar mer roll än man tror...Och nu såg jag en sak till, titta upp och sträck på dig!

jag vill ha konstruktiv kretik du har inte sagt EN sak som är bra;)
Vi alla har olika åsikter och du och jag har olika tydligen men vad gör de så länge vi båda känner att vi får ut någonting bra utav ridningen?
Jag rider ju klassisk dressyr på Jorunn och där vill man ha höga nackar med ståtlig hals och inom western vill man ha låga/långa halsar och en helt annan form överhuvudtaget i ridningen där hästen oftast går bakom lod.
Måste någott vara fel?? kan inte båda vara rätt??=)

Jag ser iallafall balans, vinklar och ja jag ser allt på dessa bilder kanske har jag ett mer tärnat öga vad vet jag?
Rom byggdes ej på en dag och det är bara kort som visar sekundformen tyvärr.

Eftersom det går så SJUKT bra på mina ridlektioner så JA tar det emot så mkt för dig att kunna säga ÅHHH vilken skillnad på er vad KUL.
MEN tänk på detta och detta och detta ser riktigt bra ut ...DÄR har du en kritik som man både blir glad över OCH intresserad av att veta hur den som kritiserar menar att man skall förbättra.
Men får man bara detta är dåligt och detta och detta OCH detta så slutar man lyssna efter första dåliga och framförallt man blir ledsen.

Nu lyssnar jag bara på mina ridlärare och rider därefter.. skulle jag lyssna och rida efter vad alla sa hur jag skulle rida skulle det bli en himmlans pannkaka av all ridning. Framförallt en jädrans massa olika dag får dag och så kan man inte ha det då blir både jag och Jorunn snurriga i huvudet till slut:)

Meningen med att lägga upp bildena var att ni här skall kunna följa min och Jorunns otroliga utveckling från då och nu.
Jag är iallafall otroligt glad över våra framsteg=)

Nu baserar jag min kritik på vad jag tror mig minnas från förr, så det kommer vara en del frågetecken som du säkert kan svara på.

Men jag vill minnas att hon gick emot en del förr? Och nu ser det ju ut som att hon ger efter lite väl mycket :p men ofta så blir det ju lite ketchupeffekt innan man hittar balansen, alltså tror jag att ni är på rätt väg. Jag tycker att du gör rätt i som skiter i var nosen är, men kanske ska du fokusera lite mer på driv bakifrån för att motverka att hon faller fram som hon verkar göra utifrån bilderna.

Annars tycker jag hon ser ut att vara mer balanserad och "med på noterna" än vad jag minns.

En sak som jag ser att du gör på flera bilder (som min tränare ständigt bannar mig för, det är säkert därför jag direkt la märke till det på dina bilder :angel:) är att du tar in innerhanden. Om du tittar på näst sista bilden där hon travar så tar du istället ut handen och leder, ser du vilken skillnad det är på den bilden? Hon skjuter inte ut bogen till vänster på samma sätt på den bilden, vilket hon ser ut att göra på en del andra.

Jag gissar att hon är svag i vänster och gärna vill skjuta ut den bogen och trampar över med höger bak, trycker gärna utåt i höger varv?
Testa att ha ett långt dressyrspö i vänsterhanden så kan du använda det som extra petpinne och få in bogen bättre.
Men som sagt, på den näst sista bilden syns det att ni hittat dit stundtals i alla fall. Grattis! Ska bli kul att se henne igen om några månader när ni börjat komma åt hennes svaga sida, för om man utgår från hennes form på den näst sista bilden så tror jag att hon kommer se riktigt trevlig ut bara du får stärkt upp hennes vänstra bakben så hon får inte fuskar och ramlar ut åt sidorna, och då kommer även överlinjen sitta som en smäck! :D

Jag tycker hon verkar så himla charmig, och jag tycker faktiskt att det ser ut som att ni kommit långt i eran kommunikation, så det lär inte bli några problem att jobba vidare på formen. Så himla roligt med när man har en tränare man verkligen trivs med, det är guld värt!! :bow:

Jag tycker det har blivit jättestora framsteg!
jag provade Jorunn för x antal år sedan då hon KNAPPT kunde tölta,
tänkte nästintill bakåt och sprang med huvudet rakt upp i himlen.

Så att titta på henne nu mot då är GRYMT stor skillnad. jag tänker inte ge någon konstruktiv kritik heller,
men jag vet ju även precis vad instruktören sa, så jag vet ju var jag har att utgå ifrån!

Klart att det inte är perfekt, men tycker det är jättekul att se sån skillnad.
"spela roll" då att nosen är liite lågt. Det kommer bli bättre och bättre!

Både sits och Jorunn blir bättre och bättre varje träning tror jag! :)

Psst, jag själv har valt att inte lägga ut nå bilder här på mig själv, då jag inte vill ha kritiken! :angel:

Klart att det inte är perfekt, men tycker det är jättekul att se sån skillnad.
"spela roll" då att nosen är liite lågt. Det kommer bli bättre och bättre!

Var bara tvungen att markera en extra gång för jag tycker du skrev det så bra. Det var precis så jag menade, man får ju utgå ifrån hur det har varit och tänka framåt. Jag minns också bilderna för något år sen när hon sprang som en stjärnkikare och verkade gå emot precis allt.
Jag skulle inte bry mig så mycket om att hon böjer av lite för mycket nu ett tag, utan se det som ett steg i utvecklingen. Det är svårt att på såna hästar hitta en bra balans, det blir lätt lite vippbräda, antingen det ena eller de andra. Och man måste ju tillåta att det blir lite fel innan man hittar mellanläget.
Vågar man inte göra fel så kommer man aldrig hitta fram till vad som är rätt.
Jag håller med fullständigt, det är verkligen en förbättring och det kommer defintivit fortsätta förbättras, ska bli riktigt kul att följa utvecklingen nu framöver när det verkar som att Niela har hittat rätt upplägg för sig och Jorun.

Men tagga ner...?! Inte behöver du väl brusa upp för ingenting, jag har väl aldrig gjort dig något ont.

Jag skrev det jag såg. Klart det är skillnad, klart det går bra, klart ni har gjort stora framsteg! Men det har jag skrivit mycket i andra tråden och förut, så jag tyckte det räckte med att skriva ett kort inlägg att jag tyckte hon var fin och sedan det jag såg tydligt på bilderna. Men du verkar ha svårt att ta till dig det...Konstruktiv kritik handlar inte om att säga bara vad som är bra, det är att vara sann och säga vad man tycker och sedan på hur man kan förbättra det vilket jag tyckte att jag gjorde. Men du verkar verkligen missförstå allt och enbart ta till dig minsta lilla negativa du kan få tag i!

Förstår inte hur det kan vara så svårt att bara ta att bilderna ju faktiskt är svåra att se på? Med tydligare, ljusare bilder från en rakare vinkel BLIR det lättare att vara rättvis. Du kan omöjligen se exakt vad som händer på en sned bild, eftersom du inte alls ser hur vinklarna sitter ihop. Det är väl inget att tjafsa om!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 355
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst