gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Försök att vara mer följsam i din kropp! Det är väldigt lätt att bli styv och bara "skumpa" med, men försök att slappna av och sitta mjukare för att följa med bättre i steget! Många glömmer bort att man faktiskt måste rida även i flygande pass ;) Själva läggningen är så långt bort i filmen så det är svårt att se detaljer, men förutom att hästen inte riktigt lade rätt så ser det iafll prydligt ut! Hur lägger du passen, vad är själva kommandot?

Jag fick fotograf idag och passade på att rida med stång. Jag har ridit henne på det ett par ggr och hon brukar kännas lös och fin så jag ville se hur det såg ut. Jag är mycket, mycket, m-y-c-k-e-t nöjd med skillnaden mot sist vi fotograferade. Vilket var ett bra tag sedan. Det syns att hon blivit starkare tycker jag. :love:

spa_trav2aug_11.jpg

spa_trav1aug_11.jpg

spa_galopp1aug_11.jpg

spa_tolt4aug_11.jpg

spa_tolt2aug_11.jpg

spa_tolt1aug_11.jpg

Vad duktiga ni är!!! & Vad fin hon blivit :love:
Lycka till på tävlingarna :-)

En tanke kring bett; varför ska man alltid behöva "förklara" varför man rider på stång
och skarpare bett egentligen? (inget personligt mot dig).
Funkar det bra på det, så är väl det skitbra, oavsett ålder på häst? :)

Tackar!
En tanke kring bett; varför ska man alltid behöva "förklara" varför man rider på stång och skarpare bett egentligen? (inget personligt mot dig).
Bra fråga. Det kommer automatiskt eftersom det känns lika bra att förklara direkt när det ändå nio gånger av tio här på forumet kommer följdfrågor om varför man rider på stång när man lägger ut bilder. :)

Det är väl var och ens ensak så länge hästen inte far illa, men vill man absolut inte ha någon kommentar om islandsstång (eller något annat) så är det väl bäst att varken lägga ut bilder eller skriva om det. Poängen med den här tråden, och hela forumet, är ju trots allt att diskutera och kommentera.

right, det greppar jag.. men ändå.. känns som en sån grej från alla håll, inte bara här på buke.
men skit samma.. tillbaka till ämnet..............

Jag rider min häst på ett jaktkandar. Jag får KONSTANT försvara mig och bettet. Inte här på buke (jag har inte lagt ut några bilder senaste året), utan i mitt stall.
Trots att jag gång på gång förklarar hur mkt mindre jag behöver ta i min häst på jaktkandaret jämfört med den hysteriska dragkampen det är på ett vanligt tränsbett så fortsätter folk att snacka och skvallra om mitt bett. Att ridningen blir 100 gånger angenämare för både mig och framför allt för hästen spelar ingen roll..

Kan man hantera det bett man rider på på ett bra sätt finns det väl inga anledningar att klaga, eller? Om någon INTE kan hantera bettet, eller hästen uppenbarligen inte trivs på det, så är det inte heller anledning att klaga och skvallra, utan att komma med råd och konstruktiv kritik. Eller?

Har du funderat över varför kampen uteblir?
Har du funderat om dina stallkompisar anser att du kan hantera bettet eller inte?
Har du funderat på om dina stallkompisar upplever det som om hästen inte trivs.

Jag har inte sett er så givetvis har jag ingen aning om vad jag skulle tycka men om folk kritiserar en så kan det ju faktiskt finnas en anledning annat än att de ogillar bettet i största allmänhet.

Ta inte åt dig av vad dina stallkompisar snackar. Om hästen väljer ett stångbett att trivas med så är det för att just den hästen passar med det. Alla hästar kanske inte gillar att få betten bakdragna i tänderna som det blir med vanliga bett... De människor som inte kan acceptera stångbett i rätt händer de är trångsynta. Att en häst är mjuk, trevlig och nöjd med ett bett kan ju inte visa annat än att den trivs? En häst som är kuvad och med för skarpa hjälper tvingas -den varken ser ut eller känns nöjd.

Men det är precis samma sak med t.ex. "storhästfasoner", om man vill rida med benskydd, benlindor, ländtäcke, pullarnosgrimma, helrakad häst eller annat typiskt storhästigt så blir man oxå snetittad på och skitsnackad om.

// Kvandi, vars häst valt ett pelham att trivas på.

Har du funderat över varför kampen uteblir?.

Jag som oxå rider på stång kan svara för mig. Kampen uteblir för att stångbettet verkar framåtvridande i munnen istället för att åka bak på tänderna. Har man en häst som inte gillar när bettet åker bak(i mitt fall har en häst som haft lösa kindtänder o inflammerat tandkött o därmed alltid haft ont av vanliga bett) så är den framåtvridande effekten bra mycket behagligare. Jag tror inte att en häst måsta haft skador och ont för att trivas med framåtvrid istället för bakåtdrag, utan smaken är som baken -delad.

Man behöver inte förutsätta att man tar genvägar o att hästen lider för att den går med stång. Stången har en annorlunda inverkan i munnen och vissa hästar gillar det bättre helt enkelt. Stångbettet måste inte betyda att hästen är kuvad o lyssnar för att det gör sååå mycket mer ont. Den kanske lyssnar för att den är i en behaglig sinnesstämmning och gillar läget?

Inget illa ment om jag låter uppkäftig, men jag blir så trött på att stångbett alltid skall ifrågasättas. Jag måste lixom Glaesir konstant försvara mig för att min häst trivs bäst med stångbett och faktiskt bevisligen tar stor skada av vanliga bett. (kindtänderna blir lösa igen om de irriteras)
bastatranaren.jpg

Men jag måste oxå säga att jag inte fått många kommentarer om bettvalet på buke, och jag visar ändå mycket bilder.

Jag har inte kritiserat bettvalet, jag har aldrig sett hästarna, och jag har sett både när det fungerar och inte fungerar med stångbett och ägaren/ryttaren hävdar att det funkar bra. Om någon blir ifrågasatt av allt och alla så kan det ju faktiskt finnas ett skäl, det behöver inte vara att folk är allergiska mot stångbett.

Men det är precis samma sak med t.ex. "storhästfasoner", om man vill rida med benskydd, benlindor, ländtäcke, pullarnosgrimma, helrakad häst eller annat typiskt storhästigt så blir man oxå snetittad på och skitsnackad om.

Håller med om detta, och tycker det är väldigt synd. :(

Skitsnack om andras bettval är annars också så j*vla onödigt enligt mig, man kan fråga rakt varför någon rider med just den och den utrustningen så slipper man spekulerandet och fördomarna. :cool:

Men tillbaka till själva tråden dvs. feedback på gångartsbilder!

Senast ändrad:

Jag som oxå rider på stång kan svara för mig. Kampen uteblir för att stångbettet verkar framåtvridande i munnen istället för att åka bak på tänderna. Har man en häst som inte gillar när bettet åker bak(i mitt fall har en häst som haft lösa kindtänder o inflammerat tandkött o därmed alltid haft ont av vanliga bett) så är den framåtvridande effekten bra mycket behagligare. Jag tror inte att en häst måsta haft skador och ont för att trivas med framåtvrid istället för bakåtdrag, utan smaken är som baken -delad.

Man behöver inte förutsätta att man tar genvägar o att hästen lider för att den går med stång. Stången har en annorlunda inverkan i munnen och vissa hästar gillar det bättre helt enkelt. Stångbettet måste inte betyda att hästen är kuvad o lyssnar för att det gör sååå mycket mer ont. Den kanske lyssnar för att den är i en behaglig sinnesstämmning och gillar läget?

Inget illa ment om jag låter uppkäftig, men jag blir så trött på att stångbett alltid skall ifrågasättas. Jag måste lixom Glaesir konstant försvara mig för att min häst trivs bäst med stångbett och faktiskt bevisligen tar stor skada av vanliga bett. (kindtänderna blir lösa igen om de irriteras)
bastatranaren.jpg

Men jag måste oxå säga att jag inte fått många kommentarer om bettvalet på buke, och jag visar ändå mycket bilder.

:bow: :bow:

Bettet kritiserades redan innan det satt på tränset.
Jag har fått bettet utprovat av bettförsäljare. Hon konstaterade att min häst HATAR både två och tredelade bett. Så fort han får in dem i munnen viker han tungan kring bettet och styr det med tungan. Han håller även på och fipplar med bettet och stänger inte munnen runt det. När han har jaktkandaret med Happy tongue i munnen är munnen stängd och han håller inte på med tungan.
Jag rider honom även på ett happy tongue utan häv, men med det får man ta lite mera i munnen på honom.
Jaktkandaret är det enda bettet som han skummar runt munnen på vid ridning.
Tänderna är kollade på klinik och bettet är godkänt även av tandläkare.

Kan tillägga att på både två och tredelade bett så slår min häst konstant med huvudet, även på helt långa tyglar. Han slår KRAFTIGT med huvudet och visar sitt missnöje. Men så snabbt han har jaktkandaret i munnen ser man att han trivs, hela hästen slappnar liksom av.
Jag kan inte säga annat än att han faktiskt tycker om sitt bett.

Det man kan konstatera är att hästen är bakom LOD, om den går bakom hand eller inte går inte att avgöra utifrån bilden eftersom vi inte vet om ryttaren lagt hästen där eller inte..

/M

Här kommer nya bilder på Örn. Ja måste träna mina ytterhjälper mer, då jag gärna vill ge efter mer på ytter än inner. Och Örnen måste träna lååång hals, nåja här kommer bilderna, vad tycker ni?

Vi börjar hajja passen nu :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 355
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama