gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

De tränare jag rider för vill att jag ska ta mer stöd i tyglarna, men detta leder endast till mer krull i halsen. Jag tycker jag kan driva henne fram till bettet bra ändå, men kanske ska jag ta mer stöd och att det måste bli värre innan de vänder?
Jag skulle också säga att det kan vara en lösning att istället för att ha helt lös kontakt/ ingen kontakt alls, ta kontakt med bettet och var noga med att behålla en jämn mjuk kontakt utan att glappa.

Så har jag gjort med hästar som krullar ihop sig, först blir det ofta motsatt effekt, hästen blir mer ihopkrullad, men efter ett par dagar släpper det och hästen börjar söka sig framåt med nosen igen. Om man inte glömmer bort att driva.

Det handlar inte om att "hålla i" hästen och tvinga den genom att klämma fast den mellan hand och skänkel, utan att ge den en jämn kontakt som den så småningom lär sig att möta. Det är väldigt vanligt att man i tron om att det är snällt mot hästen rider med jättelös kontakt på halvglappa eller helt lösa tyglar. Så red jag också förut, men har nu jobbat hårt på att komma ifrån vilket gjort att jag tycker att jag tagit flera kliv framåt i min ridning, jag har lättare nu för att samla ihop hästarna, och få den där mjuka härliga kontakten som man strävar efter. Utan att hästen är avknäppt, på framdelen, eller på glappande tygel. (Som också känns fjäderlätt och behagligt i handen)

Vissa kallar det "stöd", jag föredrar att kalla det "kontakt", för det säger tydligare vad det handlar om. Det blir en effektivare kommunikation om du har konstant (lätt och mjuk, men inte glappande) kontakt med hästens mun (ett stöd) än om du har halvlös tygel, då blir det nämligen lätt en överraskning för hästen när du väl vill något eftersom signalen kommer mer oväntat.

Det är en av det svåraste sakerna med ridningen tycker jag, att i alla gångarter klara av att ha den där kontakten med hästens mun utan att störa den, man måste jobba hårt på att handen ska vara oberoende av vad resten av kroppen gör. Varje glapp stör kontakten.

Om bettlöst fungerar dåligt tror jag att du tjänar mycket på att träna lite extra med det eftersom det många gånger är ett problem som är relaterat till att ryttaren är för inaktiv med sitt säte. Bra träning! Jag tyckte att tex. hackamore var ganska värdelöst tills jag fattade varför det inte funkade! Det var för att jag red för mycket med handen, och dessutom glappade. Nu när jag blivit bättre på att rida med sätet och vikten kan jag rida på ungefär som vanligt med hacket. Jag skriver ungefär eftersom jag tänker lite extra på min handställning och hur jag tar tygeltagen när jag rider med bett med skänklar. Det gör stor skillnad.

Jag har några frågor: I vilka situationer åker nosen i vädret? Bjuder hästen fram bra i allmänhet? Eller känns det som om den tänker bakåt, eller möjligen rusar?

*kl* på moli

sådana hästar är svåra att rida, man måste vara exakt med feedback och mjuk i handen men ändå ha mjuk munkontakt.

Red en sådan på Island och höll bli tokig. Hästen hade full fart framåt och varje förhållning var mulen mot bogen och så race rakt igenom i ökad tölt som kändes som 75 km/h ;-), jag lärde mej massor att rida den hästen, fick verkligen prova mej fram med lösa tyglar som inte fungerade som moli säger, hård kontakt - glöm det, böja halsen, volta.... Det enda som gick var en mjuk kontakt med alldeles exakt RÄTT feedback.

Det är bara att jobba på, var kreativ, tänk ut olika lösningar , vänta in respons (kan ta tid ibland).

Nosen åler i vädret det gånger hon måste jobba i en högre form, t.ex innan ett töltsteg. Då det inte "går" att krulla ihop sig ännu mer, men vill ändå försöka slippa jobb. Frammåt tänker hon alltid, fast har blivit lite loj på senaste tiden, inte så att hon är seg, men annorlunda. Anar att det har lite med hullet att göra. Trots att hon är väldigt fram går det bra att driva henne, betydelsen för skänkeln har börjat bli klart för henne.

Ang bettlöst så har jag ridit med det ganska ofta på väldigt många olika hästar, så själva den grejen har jag klurat ut. Det är bara det att jag inte tycker hon trivs så bra med det, men som sagt, det är säkert en övningssak :)

Trots stöd tycker jag inte att hon blir hård, utan är lätt ända tills man komemr av sig, men sidförande ett steg så blir hon lätt igen.

Men bra med många olika åsikter! Jag tackar och bugar :)

Ska ta och exprimentera ett tag framöver, så kanske jag lyckas få ihop det hela!

Det kan vara så att hästen bara inte orkar (med tanke på hullet) och då är det bättre jobba i skritt och med samling och där befästa tygelkontakt. Sitt av och jobba i övriga gångarter fritt i paddock i löslongering. Gå ut och gå båda två, spring tillsammans.

Hästen på Island var megatjock och jag frågade om det var felet men de sa han alltid vart sådan. Han var med på flerdagarstur 4-7 mil/dag så....

i fick ett träningsschema av veterinären som jag har följt, så kondition har hon fått. Hon har inga problem med att orka, det är inte det. Det är bara den här känslan av att hon är loj, men inte orkeslös. Svårt att förklara.
Men, på grund av denna känsla har jag tagit det lugnare nu, mycket skritt och lite trav. Ibland en galopp för annars står hästen på tåspetsarna tillslut.

Efter en nogrann analys kom jag fram till att hon gärna breddar med vänster bak, samt hänger sig mer gärna i högertygeln. Så någonstans där längs vägen har jag kanske problemet :)

Antar att jag kan klassas som lång, 174 cm om jag inte helt misstar mig.
Tror att felet med Stübbenen ligger i att stigläderkrokarna sitter för långt fram i sadeln. Skulle man fästa ett gummiband från kroken ner till mina tår skulle inte den inte gå rakt ner utan lite snett.
Suck, passar en sadel äntligen hästen så passar den inte mig... :crazy:

När Jorunn går emot och blir stel kan jag ju inte driva p åoch tro att jag genom att driva på frammåt kommer få henne att söka sig neråt. Hon får absolut inte skritta stelt och gå emot bette ochom hon gör de är det ju rent ioiotiskt att då driva henne fram i snabbare skritt eller trav.
Detjag har fått lärt mig är att ha stöd på ytter och sedan via inner visa vägen neråt det är inte tal om att dra henne ne.r
Men ju mer hon går emot dessto hårdare blir trycket självklart.. ett tryck hon själv skapar då min hand har samma position(stavas??) hela tiden.
Med tiden kommer hon lära sig att följa med trycket för när hon är där nere med nosen så vart allt betydligt behagligare.

När jag har henne därjag vill dvs hon arbetar med baken sätter under sig jobbar bra med ryggen och är avslappnad i hals och nacke så kan jag härifrån be om trav. Hon får inte köra upp huvudet om hon gör de saktar jag av och gör om allting tills hon kan ta en trav utan att bli stel och köra upp huvudet.
Samma i avsaktningarna hon får inte köra upp huvudet och sänka ryggen utan skall jobba in i hela avsaktningen.

Detta är oerhört svårt just nu för min dam men de blir bra mycket bättre dag för dag!
Hon vill bara tölta just nu vilket hon inte får just nu utan vi tränar bara p åskritt trav och galopp ytterst lite galopp dock. Utan vi tränar på att kunna göra tex öppna i rav men hon tar alla chanser hon får just nu att tölta och lilla minsta man ber om något i trav så faller ho nin i tölt. Så det är bara gör aom igen.. blir en del omfattningar men det är ju de som kallas träning och det är ju så sjukt roligt.. utvecklingen kommer med stormsteg=):love:

Felet jag har gjort innan är att jag har inte brytt mig om hur hon har tagit en trav.. hon har slängt upp huvudet sänkt ryggen och lullat runt i fattningarna vilket gjort att hon blivit svag i rygg och stark i bogarna så en dag försvann höger galoppen..

Niela: Var det ett knapplån, eller är ditt svar menat till mig? Mina tips gällde "dengras" häst som var bakom hand.

Jag tror inte att det hjälper faktiskt, då det handlar om att ryttaren spänner benet och därför åker hälen upp. I de flesta fall så brukar detta fenomen förstärkas när man kortar lädren, spänningen ökar i benet. Som det ser ut så ligger knä bra an i lagom höjd med knäputan på sadeln, så för ryttarens del tror jag på att slappna av i benen.

Och vad säger dig det när knät ligger an bra och ryttaren sträcker ner tån för att vara kvar i stigbyglarna. Och varför späner ryttaren benet (underbenet).

Och vad säger dig det när knät ligger an bra och ryttaren sträcker ner tån för att vara kvar i stigbyglarna. Och varför späner ryttaren benet (underbenet).

Varför ryttaren gör så är jag inte människa att svara på, det kan vara av olika skäl. Jag kan göra så själv på höger sida, det beror på en gammal skada jag har och om det sker så händer det i regel under dressyrridning. Jag får alltså passa mig själv, och verkligen fokusera på att släppa av spänningen i benet.

Kanske jag vågar lägga in bilder här för första gången, go easy on me. ;)

Hästen i fråga då Ófeigur, fyrgångare med mycket motor och vilja. Fet som bara den och med ganska dålig kondis men vi försöker vårt bästa. Har försökt jobba med traven sistone eftersom han gärna tar tölt eller galopp hellre.

Skulle nu villa veta vad ni tycker om honom gångartsmässigt? Tar gärna emot tips och konstruktiv kritik som skulle kunna förbättra vår prestation. :)

285112_2262353726760_1485960875_2617208_1298032_n.jpg

250068_2262355326800_1485960875_2617213_234713_n.jpg

Är medveten om att jag vinklar händerna fult, försöker jobba med det...

262403_2262355006792_1485960875_2617212_1604265_n.jpg

283286_2262354446778_1485960875_2617211_4172436_n.jpg

263372_2262353966766_1485960875_2617209_7981288_n.jpg

282545_2262355526805_1485960875_2617214_2073748_n.jpg

Det ser härligt ut :)

Jag är på inget vis något proffs men det jag ser är en liggande hand på flera av bilderna men det kan vara en synvilla, det gör dig onödigt stum i kontakten med hästen.

Som Boj skriver så lutar du dig framåt, gissningsvis drar du bak benen lite som motvikt så rätar du upp dig kan benen mycket väl flytta fram en aning automatiskt.

Rätar du upp dig så kommer du per automatik sitta ner mer i sadeln också, som det ser ut på bilden så lättar bakdelen en del. Hästen lämnar bakdelen en bit bakom i vissa moment precis om du, och vill du ha in den så är det en bra början att få in din egen bakdel under dig.

Tack för kommentaren, skall tänka på det i fortsättningen! :)

Har som sagt fått en ful ovana att vrida då där konstit med handleden, men jobbar stenhårt med det hela tiden. :p
Och skall nog använda den andra sadeln nästa gång jag rider, Focusen var nog helt tydligt inte min grej.

La pass idag, det gick sådär.

I början på filmen så galopperar han efter passläggningen, men i övrigt, vad tycks? Om ni hinner se något vill säga ;)

Pass

Han var laggd i pass innan jag köpte honom, har lagt lite sporadiskt , men det var främst i våras som jag började öva, men man lägger ju inte pass heller så ofta fast man över. Vi har tävlat en gång i femgång, fick mellan 4-5 av dommarna.

Vet att denna läggning inte var någon höjdare då han började galoppera i början efter själva läggningen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 355
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama