gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jag driver gärna fram en sån häst mer tills man får ett ärligt sökande på bettet, och inte bara att nosen viks in.

Jo, de är som det som är kruxet. Hon orkar som inte hålla någon typ av form, alls. Antingen är det giraffen, så börjar man jobba ner henne lite. Driver en hel del, men det blir antingen att hon går emot lite för mycket eller går bakom lod, spelar ingen roll om formen är hög, låg, lång. Det känns lite mer som att det är psykiskt än fysiskt faktiskt. Men, får väl jobba vidare på drivningen :)

Jobba mer på att fokusera på bakdelen så länge, så kommer nosen där den skall vara när hästen arbetar rätt med resten av kroppen. Lösgör ordentligt innan du börjar kräva något av henne med volter, öppna, sluta, sidförande osv. Och som sagt, jag personligen skulle gärna lämnat munnen lite mer ifred i det här läget tills hästen bjuder fram till formen bättre själv! Försök bara att få henne att söka sig lite nedåt och slappna av till att börja med.

Det är det som är grejen, jag lämnar tyglarna helt ifred förutom de gånger jag måste styra tempot och rösten inte är med, då hon inte klarar av att man sitter och fipplar med några tyglar. Men det är som att hon hoppar över det stadiumet då hon går bra, för är nosen bakom lod är de väl likvärdigt med att inte använda bakbenen alls.
Men ska testa, man tackar och bugar! :)

Vad har hon för bett? Kanske trivs hon inte med bettet om det blir sån överdriven reaktion så fort du börjar "fippla med tyglarna". Har du testat bettlöst, jag tänker ett väldigt mjukt sidepull kanske kan vara värt att prova på inhägnat område. Som du säger att det verkar som att det är mentalt och att hon reagerar så mycket så fort du tar i tyglarna kanske hon behöver känns den tryggheten att det inte finns något som stör henne i munnen, så kan du fokusera helt på att rida bakifrån. Förhoppningsvis slappnar hon av och kan bli bekväm med att gå där, om det nu är något mentalt.

Så lite hand som möjligt låter det som oavsett, ledande tygeltag är ok, men inget "fipplande" och helst inga förhållningar, i så fall väldigt korta dvs. inget smyghållande. Då avhjälper man både att hon går emot tygeln (ingen dragkamp) och att hon undandrar sig tygeln (krullar ihop sig).

Kan vara bra att få henne kollad i munnen också om det inte redan är gjort.

Jag har samma problem med jorunn.. ett problem jag själv har skapat. Jag är inte så duktoig på att rida och har satt fokus så hårt på att hon inte skalltölta från trav ner till skritt att jag faktiskt helt glömt bort vart hon har huvudet i avsaktningarna.

Hon har kört upp den sänkt ryggen coh gått på spånningar:crazy: och till slut byggde hon upp sig muskellärt efter detta och detta gjorde att högergalopp en dag bara försvann.

Det jag jobbar med nu är skritt skritt och mer skritt. hon skall jobba med bak och rygg avslappnad i nacken och hals. När hon går så då och aldrig annars gör jag en travkommando. Hon får inte köra upp huvudet gör hon de saktar jag av ser till att hon jobbar rätt i skritt och gör om samma sak igen..Och det blir till en början just nu 511 omfattningar men till slut förstår hon vad jag vill och då går det tiktigt bra.

Och när hon kör upp huvudet vill hon ist fatta tölt och inte trav och det är också ajja bajja. Men det är en undanflykt för hennes sida för det är lättare att tölta än att trava i form just nu. Sedan tränar jag mkt påatt flyTTa bogar ställa, travar i öppna mm. men just nu orkar hon bara några få steg i öppna i trav innan hon faller ner i tölt.Och då är det bara att sakta av och ta en ny trav.
Huvudets placering är viktigt så att säga att man struntar i vart den är är fel.. eftersom en häst som kör upp huvudet springer ifrån och sänker ryggen och går på spänningar. Och därifrån i detta läge kan man inte få något gott.
Hästen måste skritta med bärighet och avslappnad i nacke hals för att få rätt förutsättningar för att kunna ta en korrekt fin trav.

Samma är när man skall sakta av från trav ner till skritt så får hon inte slänga upp huvudet och sänka ryggen utan skall bibehålla hållningen in ner till skritt!

Slutordet är att fasiken vad roligt jag har ett mål nu och en massa saker att träna på.. så otroligt roligt att ha nått att jobba med=):banana:

Ja, de får jag ta och kolla upp. Tänderna ska vara kollade, men jag var ej hemma det halvåret detta blev gjort. Bettlöst har jag ridit på någon gång, och måste säga att det fungerar väldigt dåligt. Men, det är förmodligen en träningssak :)

Nu senaste tiden då vi mest skrittat har jag bara tänkt lång, låg och aktiv. Försöker undvika alla tygeltag, men samtidigt inte vika ner mig när hon går emot. Men de är som ett hack, hon kan gå bra genom kroppen och jobba på riktigt fint, men aningen bakom hand. Är det inte bakom hand lägger hon sig bara på. Jag tycker inte att det blir bättre, men inte heller sämre.
Hon har visserligen stått ett halvår och tappat muskler, men efter 10 veckor anser jag att hon borde ha tillräckligt med muskler för att orka gå rätt i ett steg.

Hon är grundligt kollad vid det här laget i övrigt också, men ska nog fokusera träningen mer på att bygga bakdelsmuskler ett tag, och hoppas att det kan vara en del av lösningen :)

Niela: Jag har nog också skapat detta själv, men visst är det bra att ha något att träna på ;)

De tränare jag rider för vill att jag ska ta mer stöd i tyglarna, men detta leder endast till mer krull i halsen. Jag tycker jag kan driva henne fram till bettet bra ändå, men kanske ska jag ta mer stöd och att det måste bli värre innan de vänder?

De tränare jag rider för vill att jag ska ta mer stöd i tyglarna, men detta leder endast till mer krull i halsen. Jag tycker jag kan driva henne fram till bettet bra ändå, men kanske ska jag ta mer stöd och att det måste bli värre innan de vänder?

Vill bara påpeka; tränare har inte alltid rätt om allt!! Även de som jag totalt älskar och som har rätt till 99% har faktiskt fel ibland, och så finns de såklart de som är så fel ute att de är nånstans borta i Kina och letar efter Sala Silvergruva :angel:

Har ridit flera hästar som inte funkar att rida så som man "bör" rida enligt skolboken eftersom det någonstans på vägen blivit missförstånd eller felinlärt. Då får man ta lite omvägar för att sen komma fram till vad det egentligen är man vill.

Ang. att hon borde orka efter 10 veckor så beror det ju helt på hur hon har jobbat de 10 veckorna. Om hon jobbat med rätt muskler i 10 veckor så självklart borde hon orka. Om hon jobbat med fel muskler i 10 veckor så har hon bara blivit ännu bättre på att göra fel. ;)
Så det är möjligt att du måste börja om mer från början, tänka om eller vara lite mer tydlig med vad du vill. Hur beter hon sig utan ryttare? Kanske ska du testa att longera henne, gärna med grimma eller kapson om det funkar bra så du verkligen får se hur hon rör sig när hon är helt opåverkad. Löslongera är ju perfekt för att få se dem helt i fri rörelse.

Har ridit flera hästar som inte funkar att rida så som man "bör" rida enligt skolboken eftersom det någonstans på vägen blivit missförstånd eller felinlärt. Då får man ta lite omvägar för att sen komma fram till vad det egentligen är man vill.

Måste bara hålla med! Själv har jag ju ett praktexempel på detta med min lilla häst. Han har blivit riden av, och riden för, flertalet stora och duktiga namn som inte alls klarat av honom överhuvudtaget. Bra är inte alltid bäst!

Det har du rätt i. Får väl lita på den där känslan alltså, jag som hade tänkt slippa ta egna beslut ;)

Jo, de gör det, men jag tycker att ett steg bör man klara efter skrittpass, arbete från marken med bommar och annat påhitt, promenader i ett halvår, börjat trava och så vidare. För många tycker att hon går fint, vilket hon gör, hon visar alla tecken på att arbeta genom kroppen som sviktande rygg, lyft svans, suger på bettet, ligamentet blir bredare. Men det saknas ändå så mycket! De är som att någon har vänt hela hästen ner i backen. Men ett steg i bärig form som inte är bakom handen tycker jag vi borde lyckas med.

Det här var min nystart. Inte bra, men, får kanske göra en ny nystart, på det tredje smäller det, eller hur gick ramsan?

Ska köpa en ny sadel också, den kan ha bidragit till problemen.

Tack för all hjälp :) Inspirationen på väg tillbaka, massor av ideér och tips att testa.

Bra är visst inte alltid bäst. Jag efterlyser fortfarande den här manualen som fungerar för alla ;)

En illapassande sadel kan absolut vara en orsak till att hästen går emot!! :idea:
Håller tummarna för att det var "så enkelt" som fel sadel. Jag har faktiskt ridit en häst som var lite som du beskriver, antingen var det det ena eller det andra. Den hittade inte balansen utan hoppade från ett stadie direkt till ett annat. La på min sadel och hästen gick stadigt som en pansarvagn. Helt otroligt, sadeln hästen hade såg ändå ut att passa, men något måste varit fel. Otroligt skönt när man kommer på vad som felas och det faktiskt är något man kan fixa ganska enkelt.

Kan du inte lägga upp en bild eller två?

Och du, om du hittar den där manualen kan du väl säga till, i så fall är jag intresserad av en kopia ;)

Har du provat att korta stigläderna något. Du stå på tå och i trav kan det ju vara ok men inte i tölt.

Jag tror inte att det hjälper faktiskt, då det handlar om att ryttaren spänner benet och därför åker hälen upp. I de flesta fall så brukar detta fenomen förstärkas när man kortar lädren, spänningen ökar i benet. Som det ser ut så ligger knä bra an i lagom höjd med knäputan på sadeln, så för ryttarens del tror jag på att slappna av i benen.

Kanske jag vågar lägga in bilder här för första gången, go easy on me. ;)

Hästen i fråga då Ófeigur, fyrgångare med mycket motor och vilja. Fet som bara den och med ganska dålig kondis men vi försöker vårt bästa. Har försökt jobba med traven sistone eftersom han gärna tar tölt eller galopp hellre.

Skulle nu villa veta vad ni tycker om honom gångartsmässigt? Tar gärna emot tips och konstruktiv kritik som skulle kunna förbättra vår prestation. :)

285112_2262353726760_1485960875_2617208_1298032_n.jpg

250068_2262355326800_1485960875_2617213_234713_n.jpg

Är medveten om att jag vinklar händerna fult, försöker jobba med det...

262403_2262355006792_1485960875_2617212_1604265_n.jpg

283286_2262354446778_1485960875_2617211_4172436_n.jpg

263372_2262353966766_1485960875_2617209_7981288_n.jpg

282545_2262355526805_1485960875_2617214_2073748_n.jpg

Du har väldigt lätt för att tappa överliver, fäller dig framåt och ju mer du hamnar i framvikt desto mer spänner du dina ben. Titta på dina bilder, de är snudd på upplagda efter 1,2,3.... Då ser du precis vad som sker med dina knän, undeben, på den sista bilden har du nästan hamnat i foderställning.:D Sorry.:o

Räta upp dig, släpp av spänningarna hela vägen från axlarna. Ta ett djupt andetag och leta upp dina två sittben, och släpp ner benen. Jag skulle arbeta mycket utan stigbyglar, tittar du på den bilden som visar mest sida så ser du att dina skänklar är långt framskjutna nästan som i stolsits. Om du hade varit mer upprätad så hade det synts tydligare, men iom att du fäller överlivet framåt så blir det inte lika tydligt. Du ska kunna dra en rak linje från axeln ner till höften och vidare ner till din häl.

Tack för tipsen, skall försöka tänka på dem nästa gång. Även om jag gärna hade hört kommentarer om hästen gångartsmässigt, inte min ridning. ;)

Utan stigbyglar arbetar jag nog inte på en stund med denna herre eftersom han är så känslig, tippar jag en endaste cm åt något håll så drar han ärten i näsan.
Märker själv också att jag hamnat i lite stolsits på vissa bilder, men de måste vara tagna före jag kortade stibyglarna med två hål.
Eftersom jag nyss "fått" börja sitta ner i traven enligt Bloffe ( förut försökte han ta galopp så fort man satte sig ner i traven) så det tar säkert ännu en stund före jag hittar en bra sits i just arbetstraven. :)

Och jag antar att du skulle skriva fosterställning istället för foder. :D

Jag tycker nog inte att det ser ut som att du behöver korta stiglädren. Däremot ser det ut som att du har samma problem som jag haft med sadlar. Långa ben och liten rumpa. Det gör att du hamnar lite för långt bak i sitsen, samtidigt som benen hamnar liiite utanför. Jag löste det genom att länga, men det blir ju egentligen en falsk "passform". Jag blev fortfarande obalanserad i sadeln.

Om du tittar på bilderna så ser du att du och hästen har samma ställning/form. Första bilden är du lite spänd och uppåt, det är Bloffe också. Andra bilden tycker jag ser bättre ut, han ser mer avslappnad ut och mer framåt, inte så mycket upp eller ner.
På en del bilder ser det ut lite som att ni båda "kniper", vet precis hur det känns. Min gamling var också en sån som man inte fick sitta ner i traven på, och man fick verkligen se upp så man inte flyttade vikten minsta lilla millimeter åt nåt håll för då slog han över i annan gångart (gärna grispass).

Fick ett bra tips från min tränare att börja rida framåt bara och inte tänka så mycket på vad det blev för gångart, det hjälpte mig massor. Växlade mellan att sitta ner och bara rida fram, tog ungefär 20 varv och 400 övergångar från skritt innan han äntligen valde traven. Sen har jag gjort samma i fältsits (överdriven fältsits, korta 4 hål och bara stå, stå, stå och hitta balansen.) Det funkade också jättebra! Utan stigbyglar hade jag inga problem att släppa ner benen och sitta balanserat, men i lättridning/lättsits knep jag med vaden.
Nu har jag bytt sadel så nu har det blivit mycket bättre.

I alla fall, när jag fick tränat och kände att jag verkligen kunde slappna av i vaden så tog hästen ut steget mycket bättre och blev mycket mer balanserad, så även om det inte är din sits du vill ha tips om i första hand så tror jag att de kan hjälpa dig mer än en kommentar om gångarten i sig. :)

Denna sadel passar nog inte mig lika bra som den gamla Hrimniren jag brukade låna, glider nog helt för långt bak i Focusen...

Vad min underbara ridlärare brukar göra med oss är att helt enkelt få oss båda att slappna av, speciellt hästen. Han har så himla bråttom hela tiden att trav, tölt och galopp lätt blir ett enda rusande.
Blir t.ex ofta tillsagd att lätta långsammare så att även traven saktas ner, men eftersom Bloffe har så stora rörelser så liksom skjuter han upp mig ur sadeln i lätt trav och onda cirkeln är klar. Därför är jag super glad att han äntligen fungerar även i arbetstrav! :)

Var på en hopplektion med Bloffe för några veckor sedan, och där skulle vi så klart öva hoppsits. Bloffe tyckte lättsits var ett självklart tecken på att springa så hårt benen bär, så fältsits tar vi nog lite senare. :p

Men tack för kommentarerna!

BalderumNorr; klart det!
Men skulle gärna veta hur han ser ut ridmässigt ur andras ögon, om ni tycker han är för hög/låg i formen, jobbar ordentlig/slarvigt med bakbenen, bra/dålig ryggaktivitet osv osv. Så himla svårt att avgöra själv ifall jag inte har en lärare på plan samtidigt. Vilket jag då inte hade då bilderna togs, rider mycket hellre med en lärare så jag blir tillsagd om felen i min sits! :)

Jag tycker han går i en bra form och ser glad och framåt ut, rör sig bra - bara ni blir mer samspelta (dvs din sits ;-) ) lär det bli bättre! Svårt säga något om det du undrar förutom formen, men svansen ser ut följa rörelsen och han sätter under sig bra. Ser inga större problem alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 351
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama