gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Klart att det inte är perfekt, men tycker det är jättekul att se sån skillnad.
"spela roll" då att nosen är liite lågt. Det kommer bli bättre och bättre!

Och bara för det får man absolut inte lov att säga vad man ändå kan bättra det ytterligare på? Verkar som det här iafll.:angel:

haha Nej absolut inte :angel:

Jo, klart! Jag tar nog mest "parti" denna gång för att jag såg lektionen och hörde och såg allt från "annan" vinkel!

Det jag menar är att jag tycker oftast att man generellt har för höga krav på alla här inne. (verkligen inget personligt)!
Istället för att tänka VAR hästen har varit och möjligtvis se vilken kapacitet hästen har. Kanske svårt att se utifrån en bild iofs, men kritiken brukar oftast vara de Långsiktiga målen, sånt som en del av hästarna faktiskt inte klarar nu, men med mera träning.

Det är ju lite svårt också att lägga ut ridbilder här utan att få kommentarer om allting, för det ju faktist lite därför man lägger upp ju :-)

Senast ändrad:

Jo men det är lite det jag menar. Jag känner inte alls ekipaget. Har absolut sett tidigare bilder, och har dessutom berömt mycket för framgångarna. Men samtidigt kommenterar jag exakt det jag ser på bilderna man lägger in i den här tråden, vilket jag tycker borde vara lite meningen med den också. Kan absolut hålla med om att det visst kan vara höga krav, däremot tycker jag dock oftare att folk kan brusa upp för absolut ingenting bara för att de inte är nöjda med vad som skrevs. Och lite så kändes det i detta fallet vilket jag tycker är otroligt onödigt...I många situationer måste man ju komma ihåg som ryttare också att det kanske kändes och såg helt annorlunda ut än vad ögonblicksbilder visade - på gott och ont!

*KL*

Jag tror det är dags att ge upp den här diskussionen, är man inte beredd på att ta det som skrivs i tråden så är det bättre att inte lägga in bilder här.

Boj/moderator

haha Nej absolut inte :angel:

Jo, klart! Jag tar nog mest "parti" denna gång för att jag såg lektionen och hörde och såg allt från "annan" vinkel!

Det jag menar är att jag tycker oftast att man generellt har för höga krav på alla här inne. (verkligen inget personligt)!
Istället för att tänka VAR hästen har varit och möjligtvis se vilken kapacitet hästen har. Kanske svårt att se utifrån en bild iofs, men kritiken brukar oftast vara de Långsiktiga målen, sånt som en del av hästarna faktiskt inte klarar nu, men med mera träning.

Det är ju lite svårt också att lägga ut ridbilder här utan att få kommentarer om allting, för det ju faktist lite därför man lägger upp ju :-)

Det är det svåra (och det som är bra) med ett forum, oftast har man inte stenkoll på hästens och ryttarens kapacitet och hur den varit förr och hur den utvecklats och ryttarens planer och mål. De flesta ser en bild i nuet, inte som ett led i utvecklingen. Man ska nog också skilja på krav och kritik, att man ser något som man anser är fel och påtalar hur man anser att det kan lösas innebär ju knappast att man har krav på att någon ska kunna fixa det direkt eller på kort sikt. Jag tror ingen har krav på att folk ska vara perfekta.

Senast ändrad:

.

Tack för en mkt bra kritik detta var en rolig läsning.
Ja hennes högervarv är ju det svåra, är det vänster bog då hon har problem med? haha är skitdålig på sånt här.
För det är som du säger ena bogen har ett eget liv och den har fått gått där lite som den velat själv tack vare min okunskap.
Man ska komma ihåg att jag är nybörjare och inte alls bra på att rida red regelbundna lektioner för 11 år sedan sist:o.
Under dessa år har jag mest lallat runt i skogen och åkt häst och har typ glömt bort hur man rider.
Men tack vare dessa lektioner har minnet sakta börjat komma ihåg hur man skulle göra.
Ja du mina händer är ett känt fel och där har jag blivit bättre med även fast det inte är bra men om det var katastrof förr så är det "bara" dåligt nu haha.
Blicken likaså.

Jag vet hur svårt de är att tala om hur bra eller dålig man är på bilder eftersom det just är sekunder av en hel timmes ridning.

Men Jorunn gick förr med nosen upp i himlen sänkte ryggen och ja där tilllät jag henne gå.
Nu skall jag helt plötsligt kräva att baken skall in ,huvudet inte få gå upp i någon fattning.En chock för både mig och Jorunn och lite jobbigt haha. Var så mkt lättare förr när man bara töltade och travade på utan krav rakt fram ute i skogen:D:o
Men en dag försvann ju höger galopp och det var tack vare att hon hade gått på spänningar och fått skjutit ut sin lilla bog tillräckligt länge.
Idag är högergaloppsfattningarna gott som felfria så länge jag orkar hålla henne där hon skall vara i en fattning och fattar galopp i rätt sekund.
Och inte lutar mig frammpt att det skall va så förbeeeeenat svårt hahaa
Bara en sådan sak får en att bli snurrig i kolan för en nybörjare som jag haha. Mkt att tänka på sitt rakt, hålla händerna så, gör si gör så .. snurr snurr men så otroligt roligt!

Ja precis så var det med tölten med när Jorunn lärde sig de om ni kommer ihåg.. I början hade hon huvudet typ rakt upp sen åkte den ner nästan som rollkur men ju mer hon orkar bära sig dessto mer kom huvudet där det skulle.
Så är det nu med huvudet de åker upp eller ner korta korta stunder orkar hon hålla de där de skall vara samtidigt som rygg och bak jobbar korrekt.

I förrgår när vi red så red vi i piaff :D inte för att det var meningen men det vart så samlat innan tölten att hon stod på stället och trampade innan:love:
Rätt häftigt att ha lärt mig kunna samla henne så mkt.Och vilken skillnad på tölten när man börjar tölta på dessa promisser ist för att bara slänga sig in i en tölt.
Sedan tränade vi på att ha huvudet i trav och tölt"klick" dvs genom att bara sänka huvudet 1 dm travar hon och sedan höjja lite och göra någon halvhalt så töltar hon. Så sjukt kul att jag nu kan skilja gångarterna åt med så små osynliga hjälper.

Nu längtar jag till varje ridlektion:love:

Justnu är Jorunn en dyyyr häst haha.. lika dyr som billig andra dagar=)=) Nulägger jag inte upp några bilder förrens i vår så ska vi gämföra bilderna då fårn dessa så får vi se om någt hänt=)

294379_236197816432708_100001274742255_724084_272810985_n_165671930.jpg

Randalin och jag i söndags. Något jag kan försöka göra bättre eller tänka på? :)

.

Tack för en mkt bra kritik detta var en rolig läsning.
Ja hennes högervarv är ju det svåra, är det vänster bog då hon har problem med? haha är skitdålig på sånt här.

Jag gissar att det är så att hon är svagare i vänster sida. Att hon gärna använder sig av sin starka högersida och tappar ut vänster bog i högervarv. Du kan jobba henne lite rakare i högervarv så att hon får med sig vänstersidan bättre. Och som sagt, ett dressyrspö är smidigt att ha för att peta in direkt när de tappar ut, som förstärkning till ytterskänkeln givetvis.

För det är som du säger ena bogen har ett eget liv och den har fått gått där lite som den velat själv tack vare min okunskap.
Man ska komma ihåg att jag är nybörjare och inte alls bra på att rida red regelbundna lektioner för 11 år sedan sist:o.

Jag har ridit på ridskola i alla år, men det bästa som hänt mig var när jag slutade på ridskolan :angel: Har hittat en alldeles perfekt tränare för mig som är CR instruktör. Hon är så bra på att hitta pudelns kärna och även fast man tycker det är smådetaljer man tränar på så blir det enorma skillnader på helheten.
Under dessa år har jag mest lallat runt i skogen och åkt häst och har typ glömt bort hur man rider.
Men tack vare dessa lektioner har minnet sakta börjat komma ihåg hur man skulle göra.
Ja du mina händer är ett känt fel och där har jag blivit bättre med även fast det inte är bra men om det var katastrof förr så är det "bara" dåligt nu haha.
Blicken likaså.

Jag vet hur svårt de är att tala om hur bra eller dålig man är på bilder eftersom det just är sekunder av en hel timmes ridning.

Men Jorunn gick förr med nosen upp i himlen sänkte ryggen och ja där tilllät jag henne gå.
Nu skall jag helt plötsligt kräva att baken skall in ,huvudet inte få gå upp i någon fattning.En chock för både mig och Jorunn och lite jobbigt haha. Var så mkt lättare förr när man bara töltade och travade på utan krav rakt fram ute i skogen:D:o
Men en dag försvann ju höger galopp och det var tack vare att hon hade gått på spänningar och fått skjutit ut sin lilla bog tillräckligt länge.
Idag är högergaloppsfattningarna gott som felfria så länge jag orkar hålla henne där hon skall vara i en fattning och fattar galopp i rätt sekund.
Och inte lutar mig frammpt att det skall va så förbeeeeenat svårt hahaa
Bara en sådan sak får en att bli snurrig i kolan för en nybörjare som jag haha. Mkt att tänka på sitt rakt, hålla händerna så, gör si gör så .. snurr snurr men så otroligt roligt!

Ja precis så var det med tölten med när Jorunn lärde sig de om ni kommer ihåg.. I början hade hon huvudet typ rakt upp sen åkte den ner nästan som rollkur men ju mer hon orkar bära sig dessto mer kom huvudet där det skulle.
Så är det nu med huvudet de åker upp eller ner korta korta stunder orkar hon hålla de där de skall vara samtidigt som rygg och bak jobbar korrekt.

I förrgår när vi red så red vi i piaff :D inte för att det var meningen men det vart så samlat innan tölten att hon stod på stället och trampade innan:love:
Rätt häftigt att ha lärt mig kunna samla henne så mkt.Och vilken skillnad på tölten när man börjar tölta på dessa promisser ist för att bara slänga sig in i en tölt.
Sedan tränade vi på att ha huvudet i trav och tölt"klick" dvs genom att bara sänka huvudet 1 dm travar hon och sedan höjja lite och göra någon halvhalt så töltar hon. Så sjukt kul att jag nu kan skilja gångarterna åt med så små osynliga hjälper.

Nu längtar jag till varje ridlektion:love:

Justnu är Jorunn en dyyyr häst haha.. lika dyr som billig andra dagar=)=) Nulägger jag inte upp några bilder förrens i vår så ska vi gämföra bilderna då fårn dessa så får vi se om någt hänt=)

Visst är det underbart när bitarna faller på plats!
Jag har fått ta ett litet steg tillbaka nu med nya hästen, och det är jättekul! Även om jag kan sakna det där finliret att kunna växla mellan gångarterna så himla lätt och rulla fram i en rund gunggalopp. :love:
Men jag är övertygad om att vi kommer vara där om ett år, jag och lilla Solen. :D
Det är jättespännande att ha långsiktiga mål, men det allra roligaste tycker jag är de små framstegen man gör lite då och då.

Även om du inte lägger upp filmer här så är det ju jätteroligt för sin egen skull att filma, ta kort och skriva upp vad man gör, hur det går osv.
Det är så himla givande att gå tillbaka och se vart man befann sig för ett år sen, eller för bara en månad sen. Man gör mer framsteg än man tror, men eftersom de kommer gradvis så tänker man inte alltid på det.

Läng stiglädrena och försök komma lite längre fram i sadeln, då hamnar du ett mer korrekt sitsläge och kommer förhoppningsvis ner mer i sadeln. Är det en TR sadel du har?

Jag gissar att det är så att hon är svagare i vänster sida. Att hon gärna använder sig av sin starka högersida och tappar ut vänster bog i högervarv. Du kan jobba henne lite rakare i högervarv så att hon får med sig vänstersidan bättre. Och som sagt, ett dressyrspö är smidigt att ha för att peta in direkt när de tappar ut, som förstärkning till ytterskänkeln givetvis.

Ja fast nej. Att räta ut är rätt, eftersom att hästen förböjer sig i det svaga varvet.
En ex Vänsterstark häst är lättare att "böja" i högersidan medan vänstersidan känns mer rak/stel. I högervarv märks det på att den skjuter den ut vänster bog eftersom att hö bak inte sätts under hästen utan mera trampar förbi. Grunden är att först lösgöra vänstersidan och därefter stärka högersidan (ex genom bomarbete, vänstersluta).
Kollar man ställningen i vänstervarv så brukar hästen skjuta ut ganaschen åt höger och ställs inte genom ordentligt.
Grundproblemet är dock att hästen är svag i höger bakben, den vill inte ta stöd på höger tygel och känns mer fast på vänster tygel. - Det känns "lättare" att rida hästen i det svagare varvet.

Senast ändrad:

Jag har säkert rört till det, har så himla svårt för höger och vänster :angel:

Nu blev jag tvungen att tänka lite extra eftersom du skrev åt andra hållet. :p
Men jag upplever det som att om hästen är svag i vänster så vill de lägga över vikten på höger, i högervarvet trampar den som du säger och som jag tycker syns på bilderna, in och förbi med höger och böjer för mycket. Då kan det hjälpa att smyga in vänster genom att inte ha så kraftig böjning och se till att fånga upp på ytter.
I vänstervarvet blir det ju motsatt, att de trillar in och ibland även fram.

Nu har jag läst igenom det några gånger och jag TROR att jag har höger och vänster rätt :p

Som jag minns det hade korta tölten bra takt och energi i finalen. Vad fick du för poäng?

Ja jag har verkligen fått en nytändning när det gäller häsatr.. för 5 månader sedan var jag ju inne på att lägga av helt med häsatr.. Var inge roligt längre utvecklades ingenting hade inge ridhus jobbade dumma tider svårt att rida mm.
Men nu är allting så där superroligt som det var när man var ung:D
Jag kan stå i timmar och borsta Jorunn pyssla med både det ena och det andra. Hon duschas jag flätar svansen mm åhh så roligt allting är=)

Träningen går så bra ja allting just nu är så himlans bra. Ja jagkommer ta bilder varje månad och se skillnaderna och gämföra=)

Precis så där säger min tränare=) Jag gör mkt sluta och öppna flyttar undan för skänkel mm det hjälper super.Bommar har vi inga(dressyrstall).
När jag satte igång Jorunn efter att hon halvstått under 1 år så var hon som en pinne att rida men nu så börjar de ge med sig fasten hon är ju ingen häst som går av sig själv slutar man rida så slutar hon att gå bra.
Fuska är Jorunns bästa vän:D
Så hon är ju en ruskigt bra läromästare för rider du inte 100% bra går hon inte heller 100% bra.

Höger bak har alltid varit Jorunns problem att få in under sig från dag 1 då hon fick ryttare på sig och kommer troligen vara hennes "grej" livet ut!

Det går ju inte heller att jämföra vad som sägs här, utifrån 4-5 bilder, med vad din tränare säger som ser dig "in action" i en halvtimma-timma, hur länge man nu tränar.

Har sedan vi skaffade Geiri för snart 1år sen fått jobba mycket med att slappna av - i alla gångarter, så att det inte blir stress-huvudet-i-vädret-gasa-på, vilket han sysslat med i alla gångarter.

Såhär såg traven ut för några veckor sedan, vad har ni att säga om det? Något jag borde tänka på?

32713853.jpg

Ja, jag vet att vinkeln inte är den bästa, och att jag tittar neråt.

32713857.jpg

Här håller vi på och hopptränar (spännande!) för första gången, därav en litet lättare sits.

Nu när jag ser på bilderna såhär kan jag ju konstatera att även mina händers placering kunde förbättras.. Bara att öva.

Du gör precis som jag, lutar dig framåt, jag är inte en stjärna på att se men det ser ut som att hästen är lite på framdelen. Det syns dåligt men handställningen kunde nog bli lite bättre, åtminstone på första bilden, tummarna upp och inte knogaran.

Så söt pålle, hur gammal är han?

Tackar, jag tycker också att han är söt :love:;) Han är 7år :)

Jo, och dedär med att luta framåt är ett återkommande problem, särskillt med honom. Blir så lätt så fort han spänner sig litet, så det har vi också övat massor på. När vi fick honom blev det lätt så att jag spände hela mig - hälarna ner, liten framåtlutning och upp från sadeln :o

Men, som sagt, på andra bilden är det faktist meningen att lätta litet på sätet.

Som jag minns det hade korta tölten bra takt och energi i finalen. Vad fick du för poäng?

Jag kommer inte ihåg riktigt :) har frågat anna om poängen och hon skulle skicka över dem, tror de var något mellan 7,8-8,2, men jag är inte alls säker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 355
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve