.
Tack för en mkt bra kritik detta var en rolig läsning.
Ja hennes högervarv är ju det svåra, är det vänster bog då hon har problem med? haha är skitdålig på sånt här.
Jag gissar att det är så att hon är svagare i vänster sida. Att hon gärna använder sig av sin starka högersida och tappar ut vänster bog i högervarv. Du kan jobba henne lite rakare i högervarv så att hon får med sig vänstersidan bättre. Och som sagt, ett dressyrspö är smidigt att ha för att peta in direkt när de tappar ut, som förstärkning till ytterskänkeln givetvis.
För det är som du säger ena bogen har ett eget liv och den har fått gått där lite som den velat själv tack vare min okunskap.
Man ska komma ihåg att jag är nybörjare och inte alls bra på att rida red regelbundna lektioner för 11 år sedan sist
.
Jag har ridit på ridskola i alla år, men det bästa som hänt mig var när jag slutade på ridskolan Har hittat en alldeles perfekt tränare för mig som är CR instruktör. Hon är så bra på att hitta pudelns kärna och även fast man tycker det är smådetaljer man tränar på så blir det enorma skillnader på helheten.
Under dessa år har jag mest lallat runt i skogen och åkt häst och har typ glömt bort hur man rider.
Men tack vare dessa lektioner har minnet sakta börjat komma ihåg hur man skulle göra.
Ja du mina händer är ett känt fel och där har jag blivit bättre med även fast det inte är bra men om det var katastrof förr så är det "bara" dåligt nu haha.
Blicken likaså.
Jag vet hur svårt de är att tala om hur bra eller dålig man är på bilder eftersom det just är sekunder av en hel timmes ridning.
Men Jorunn gick förr med nosen upp i himlen sänkte ryggen och ja där tilllät jag henne gå.
Nu skall jag helt plötsligt kräva att baken skall in ,huvudet inte få gå upp i någon fattning.En chock för både mig och Jorunn och lite jobbigt haha. Var så mkt lättare förr när man bara töltade och travade på utan krav rakt fram ute i skogen
Men en dag försvann ju höger galopp och det var tack vare att hon hade gått på spänningar och fått skjutit ut sin lilla bog tillräckligt länge.
Idag är högergaloppsfattningarna gott som felfria så länge jag orkar hålla henne där hon skall vara i en fattning och fattar galopp i rätt sekund.
Och inte lutar mig frammpt att det skall va så förbeeeeenat svårt hahaa
Bara en sådan sak får en att bli snurrig i kolan för en nybörjare som jag haha. Mkt att tänka på sitt rakt, hålla händerna så, gör si gör så .. snurr snurr men så otroligt roligt!
Ja precis så var det med tölten med när Jorunn lärde sig de om ni kommer ihåg.. I början hade hon huvudet typ rakt upp sen åkte den ner nästan som rollkur men ju mer hon orkar bära sig dessto mer kom huvudet där det skulle.
Så är det nu med huvudet de åker upp eller ner korta korta stunder orkar hon hålla de där de skall vara samtidigt som rygg och bak jobbar korrekt.
I förrgår när vi red så red vi i piaff
inte för att det var meningen men det vart så samlat innan tölten att hon stod på stället och trampade innan
Rätt häftigt att ha lärt mig kunna samla henne så mkt.Och vilken skillnad på tölten när man börjar tölta på dessa promisser ist för att bara slänga sig in i en tölt.
Sedan tränade vi på att ha huvudet i trav och tölt"klick" dvs genom att bara sänka huvudet 1 dm travar hon och sedan höjja lite och göra någon halvhalt så töltar hon. Så sjukt kul att jag nu kan skilja gångarterna åt med så små osynliga hjälper.
Nu längtar jag till varje ridlektion
Justnu är Jorunn en dyyyr häst haha.. lika dyr som billig andra dagar=)=) Nulägger jag inte upp några bilder förrens i vår så ska vi gämföra bilderna då fårn dessa så får vi se om någt hänt=)