gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Åhh vad fina bilder.. jag är också en fd storhästryttare köpte min Jorunn sommaren 2006 då hon var 3 år.

Det är så sjukt roligt att se och följa utvecklingar både sina egna och andras framförallt oss som byter ras och helt sadlar om=)

Ser skitfint ut=)=)

Asså din fina skäck är såååå fin.. bli inte förvånad om det en dag står en Journn ist i din box... haha nädå Jorunn bytts inte bort haha men tanken slår en de dagar hon är dum och dryg hahah!

jorunn har också preoblem i höger galopp lättare i vänster och är man inte med och fattar i rätt sekund när höger framben är i marken tar hon nästan alltid vänster istället.

90% beror på mig eller närmare99 nästan haha..

Kul att du gillar henne! :)
Hon är min absoluta favorit, dels är hon vacker och dels är hon väldigt speciell :)

Hehe ja, det är ju alltid en sida som är svårare, Randalin har svårare för höger galopp, men lättare för höger varv när vi rider på volt..

Bästa sättet att träna det?
Snorri har höger varv som sitt trista varv, där han gärna ställer sig lite utåt och är svår att forma i sidan.
Vänster galopp har han svårare att ta, men när han väl fattat galoppen så är den bra!

Nu tränar vi grymt mycket rakriktning och sidvärsrörelser, bakdelsvändningar, överböjning/kyssa stigbgeln åt både vänster och höger. Kroppskontroll, helt enkelt! Och eftersom han varit konvalescent några veckor så har vi inte börjat med galoppen alls ännu, den tar vi sen. Jag vill ha hem våra cavaletti också så vi kan träna magmuskler :)

För att stärka bakdelen måste hästen jobba med just bakdelen, men som du säger - kroppskontroll och sen mjukgörande för att få honom att släppa i sidan och inte använda det som ett sätt att komma undan från det jobbiga bakbenet.

Samling med RAKRIKTAD häst är guld värt när dom är svaga i ett bakben, men då gäller det att man har egen kroppskontroll och känner när hästen är på väg att smita undan. Sidförande är också väldigt bra, men samma sak där. Det gäller att känna när det är korrekt och inte, när den smiter och inte.

Är trött och lite stressad samt har inte ätit mat så min koncentrationsförmåga är inte på topp än.
Återkommer nog om en stund med ett vettigare svar ;)

Har lite kassa bilder på oss, men behöver inte så mycket kritik på själva hästen som på min sits! Har ett stort problem med mina underskänklar som flyger all världens väg när jag väl sitter ordentligt med rumpan. Från sidan syns det jnågorlunda hur spänd jag är ner från knät, men skall se om jag hittar en bild framifrån där det ser helt förskräckligt ut :p Vinklar liksom in tån och ut med hälen så vaden står rakt ut eller hur man nu skall förklara det.

22300_1320158532.jpg

33829_1320158533.jpg

44178_1320158535.jpg

92326_1320158536.jpg

68400_1320158526.jpg

Här syns det kanske bättre hur jag trycker ut underskänkeln
31361_1320158528.jpg

Tack så väldigt mycket :)
Det är en hel vetenskap att lära sig rida islandshäst och det är sååå mycket svårare än jag trodde när jag satt på mitt halvblod. Jag längtar fruktansvärt mycket till jag lärt mig klara av tölten mer men vi utvecklas väldans mycket tillsammans tycker jag :)

Beror säkert på att du spänner dig nånstans i lårtrakten. Hitta var och jobba med att slappna av i benet, inte så lätt som det låter dock :P

Ja, jag tycker flesta islandsryttarna sitter så, men det gör det ju inte bättre för det och ser dessutom riktigt illa ut :p

Gimlan: Nej det är ju inte så enkelt tyvärr! Brukar ha ganska bra koll på kroppen, men lyckas verkligen inte bli av med detta...

Jag tror snarare att spänningarna sitter i knäet.
Då blir det lätt att vad+fot har en tendens att "flyga ut", så tänk extra på att slappna av i knä framöver så ska du se att det blir skillnad. Då kommer du även komma ner ett snäpp till i sadeln och få en stadigare och mer inverkande sits :)

Har du några tips på övningar? Jag försöker tänka på att slappna av, men då blir det nästan bara värre för det känns som att skänkeln verkligen vandrar iväg när den är avslappnad...

Det är just det där dilemmat vi diskuterat med min ridlärare som är Centered riding - insturktör; hur skall man sitta både avslapnat men ändå tillräckligt "stadigt" så att säga?
Själv tycker jag t.ex att det blir femton gånger svårare att sitta i traven om jag slappnar av för mycket, då flaxar fötterna tre gånger värre än om jag stadgar dem mot hästen. ( utan att klämma så klart..)

Har du hört om en övning där man skall lyfta hela benet rakt åt sidorna t.ex medan man skrittar fram? Liksom lyfta hela låret loss från sadeln i några sekunder så muskeln måste anstränga sig, och sedan släppa dem mjukt ner mot hästen. Det är en övning bl.a Kyra och Edward Gal båda använder just före de skall in på banan för att slappna av i hela benet och såmed få skänklarna stadigt om hästen. Vet inte om du förstod hur jag förklarade, hoppas det lät ens lite vettigt. :)

Har du några tips på övningar? Jag försöker tänka på att slappna av, men då blir det nästan bara värre för det känns som att skänkeln verkligen vandrar iväg när den är avslappnad...

Kanske för långa läder?

För mig brukar det viktigaste vara att hitta var spänningen sitter och varför jag spänner mig i den situationen. Vill jag spänna fast mig (omedvetet såklart)? Vill ja stabilisera ? Osv. Jag har fått jobba jättemycket med just spänningar i min ridning och för mig har det varit vägen att gå. Jag har också fått inse senaste året att iaf jag måste vara så mkt er avslappnad när jag rider än jag nånsin trodde var möjligt för spänner man sig på ett ställe påverkar det andra delar av kroppen också. Min tränare brukar uppmana mig till att tänka på kroppen som en geleklump och benen som spagetti :P Det låter ju som man kommer sitta skitfult, men nä... faktiskt inte. Slappa av och räta på ryggen så ramlar delarna ner på rätt pats.

Visade i 07:e tråden men postar här med, kommentera gärna gångarterna på min fyraåring! Hon är tränad några veckor förra vintern och ca 2 denna vinter

32796237.jpg

32796238.jpg

32796239.jpg

Tack! Jag red mycket centrerad ridning för lotta månsson för några år sedan, och förstår vad du menar. Använder mig ofta av det, och "vattendraget" på vaderna om du vet vad det är! Tycker dock inte att det hjälper just för mina knän...dock tycker jag att det blir värst i tölten, där jag liksom sitter mer på rumpan!

har testat lite längre, men då sitter jag inte alls bra eller avslappnat då jag får ont i höften av att sitta för böjt med benet

jag vet att jag lätt spänner mig både för att sitta kvar på en lite oberäklig häst, och för att sitta still i hans ganska stora gångarter! men som sagt så tycker jag att det blir värre när jag verkligen slappnar av i benet då skänkeln vandrar iväg och lever sitt egna liv helt då! kanske grunden ligger just i att jag är kort/spänd någonstans vilket gör att benet gärna gör som det vill...skall känna igenom mig ordentligt när jag börjar rida igen och se om jag kommer på något nytt :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 356
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama