Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Bestämde mig igår att testa att rida med lätta boots på Eros på banan, som en avstämning inför nästa helgs tävling. Vädret var inte direkt med oss, då det ömsom spöregnade och ömsom var strålande sol (som på Island med andra ord) så det blev inte så mycket bilder. Vi var bitvis ganska osams om tempo vilket säkert syns och jag var inte helt nöjd efteråt, han rusar gärna ifrån istället för att jobba, Men när styrkan och orken blir bättre så kan jag väl också kräva mer. Min sits ger jag snart upp med, kanske kan få stolsitsen modern igen..
Nu ska vi se ...
Sitsen har du ju kommenterat lite själv
Men ska skriva det jag ser rent spontant.
Skänkeln måste slappnas av mer ända uppifrån höften och ner. Nu tar du spjärn i stigbyglarna vilket leder till en skänkel som inte ligger om hästens sida. Det leder även till att du inte kommer ner i sadeln och kan påverka med sitsen (Därav större tempodiskussioner med handen .. ) Var stolt över en fin häst och STRÄCK på dig! Bak med skulderbladen, fram med brösten Tänk att naveln ska in i ryggraden! Stolt och stabil. På sista bilden ser det ut som om ni är mitt i en diskussion angående tempot och då åker dina händer upp = drar bak hästens hals, upp hästen huvud och hela överlinjen försvinner.
I traven måste du sträcka upp dig, du hamnar i framvikt och då lutar hela hästen.
En framtung ryttare ger en framtung häst! (För att förklara det tydligt).
Det ser ut som en mycket lovande häst men som du säger så krävs det styrka, balans och träning.
Han kommer bli fin fin den där, men jag skulle vilja se lite mer ridning bakifrån, alltså mer balanserad ridning med fokus på bakben = då kommer även en fin form.
Lite småtankar sådär bara ...