gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

*KL

Jag vet ju att Jag sitter som en kratta igentligen:p.. Lutar mig framåt och bör dra bak skänklarna.. Sadeln är såld nu för att den inte passade oss.. Väntar på sadelinprovning på A**rsta om två veckor..

423192_3643837821232_1432976256_33441050_1668287916_n.jpg

Vi placerade oss med i allafall :) Med våra 5,3 :)..

Men Jag ska försöka rida honom så som du säger, Jag vet ju att Jag har en kanon häst, bara Jag sok ska lära mig hitta rätt knappar :)
537788_3644715643177_1432976256_33441236_1979327314_n.jpg

Nu ska vi se, har lite tid över på jobbet och passar på att kommentera lite ;)

Cress: Dropi är en superfin häst (Såklart, kan man bli annat med den pappan ;) ). Det du behöver träna på är att få upp honom från framdelen och vinkla mer i bakbenen. Detta gör du med hjälp av dressyrövningar som verkar samlande t.ex. öppna, skänkelvikning. Det du måste vara noggrann med är att det verkligen känns som att han trampar bakifrån. Innan du går igång i tölt (Super att göra från en öppna för att behålla samling) så ska det kännas som om hela hästen reser upp framdelen och han ska bli kortare i kroppen, kortare i steget och med en mer höjd rygg.
När du får till den typen av träning och lyckas hålla kvar samlingen in i tölten så kommer du få en mer korrekt bärighet i honom, större aktion och bättre takt! Svårt att förklara såhär över internet med text då jag ser framför mig vad jag menar men har lättare att förklara för ridande elever men jag hoppas du fick lite tips på hur du kan träna upp styrkan och bärigheten i honom! :)
Du ser också ut att inte komma ner ordentligt i sadeln, pröva att sätta dig lite längre fram i sadeln och rid mycket utan stigbyglar! Använd magen för att stabilisera dig och träna på att vara i en stadig position hela tiden.
Det är ett evigt tränande detta med hästar, men OJ så roligt det är när man kommer ett steg till på stegen!

Kvandi: Det är alltid svårt det där med vart man ska lägga fokusen för stunden, just med form/bakben.
Det som diskuterats mycket är ju vad man ska fokusera på först, huvud eller bärighet och jag måste nog gå på bärigheten i Kveikjas fall.
Om du fokuserar på huvudet nu så kommer hon ändå att köra upp näsan när det är dags för bakbenen. Det är bättre att få henne att ta i rakt, få henne rakriktad och få in bakben, höja ryggen. Detta är ju inget arbete som sker på en minut utan det kanske krävs veckor av träning för att få henne rak i kroppen och få henne att ta i jämnt med båda bakbenen - MEN när detta sker så faller huvudet på plats per automatik och det är den vägen man bör gå. Annars är det som att hoppa över ett problem och fuska sig till att slippa tänka på det för tillfället. Det känns kanske inte så kul att hon kör upp näsan så fort man ska tölta, men är det roligt att ha en låg näsa och en häst som tippar ner på bogen? Jobba mycket samling i skritt, kort kort kort och försök hålla kvar rakriktning och samling in i tölten - tölta ett par steg MED bakben, sen ner till skritt och samma sak igen. Det är en långsiktig träning och det tar tid, men det gör det alltid när det gäller att lära in och stärka upp.
I skritt, trav och galopp tycker jag däremot att du kan kräva mer form och tryck för där ser hon rätt stadig ut (om jag inte minns helt fel då jag tittade på bilderna för ett par dagar sedan)

Hi hi, jo det var vi..

Testade t5.. Men han var alldelles för glad, så det gick inte så bra.. Han tyckte det var helt onödigt att bromsa ner tempot på kortsidorna....:p..

Michis: Du har så rätt,, jag vet hur du mena tror Jag, det ska ju vara som att rida mer i uppförsbacke :)..

Vi ska på till Age*sta om dryga två veckor, då ska vi faktiskt testa lite nya sadlar.. Jag hoppas Jag hittar en som både Jag och han trivs med..
Jag brukar sitta lite mer i sadeln än den här gången på istölten.. Jag fick för mig att testa lite annat, har en bild från veckan innan där Jag sitter riktigt i sadeln, fast då har Jag tyvärr höjt mina händer i stället.. Min tränare sa till mig en gång i tiden att Dropi inte skulle ridas med höga händer, utan att man skulle få honom att sänka sig/länga sig.. Stämmer det tror du? Du känner ju ändå honom sen tidigare?

Du ska hålla händerna i en stilla och stadig position oavsett gångart. Alltså ha en korrekt handställning, böjda armbågar och en korrekt linje från bett till armbåge. Det är det jag förespråkar och försöker både lära ut och använda oavsett häst :)

Jo det är klart.. Samma tränare sa att inackorderingen skulle rida med höga händer, för att dennes häst gick på bogarna.. Då kanske inte det stämde helt heller? Det behövs en annan ridning för att få hästen att gå korrekt??..

Du verkar vara så himla Duktig, kul att du tar dig tid och lär oss rida på distans ;).. Kommer nog snart behöva ha mer råd av dig igen :)

Det var en väldigt ***** tränare.
Du lyfter ("tyvärr" ;) ) inte upp hästen från framdelen genom att höja händerna, det enda du gör är att få upp näsan, vilket i sin tur skapar en dålig bärighet och spänningar i rygg/länd om man har otur.
För att få en korrekt bärighet och en bra form krävs det att ridningen sker BAKIFRÅN, från bakbenen hela tiden. Sen är det klart att man inte ska kräva att hästen hela hela tiden ska bära mycket bak, speciellt inte om det är nytt för dom - då måste man berömma och vara nöjd för det lilla men tanken ska alltid vara att hästen ska komma bakifrån och fram.
Detta får du bl.a. genom den typen av ridning som jag beskrivit ovan.

Vad lätt det vore om man fick upp hästen från framdelen genom att höja händerna ;) (Skämt åsido .. )

Tack för berömmet, alltid roligt att höra att ens kunskaper uppskattas!
Det är bara att hojta till om du vill ha tips :)

(Vart bor du och fina Asi-sonen?)

*kl*
Bestämde mig igår att testa att rida med lätta boots på Eros på banan, som en avstämning inför nästa helgs tävling. Vädret var inte direkt med oss, då det ömsom spöregnade och ömsom var strålande sol (som på Island med andra ord) så det blev inte så mycket bilder. Vi var bitvis ganska osams om tempo vilket säkert syns och jag var inte helt nöjd efteråt, han rusar gärna ifrån istället för att jobba, Men när styrkan och orken blir bättre så kan jag väl också kräva mer. Min sits ger jag snart upp med, kanske kan få stolsitsen modern igen..

erosmars6-600x450.jpg

erosmars4-600x450.jpg

erosmars5-600x450.jpg

erosmars7-600x450.jpg

Har bara en enda bild att visa för tillfället, så det är kankse inte så lätt att säga nåt. Plus att ni knappt ser mig.

Men kan någon säga nånting skulle jag bli glad/tacksam :)

522864_10150677376154442_540324441_9315538_306763148_n.jpg

Stirrat och kämpat att få fram något men tyvärr..

Är det en glidåkare eller en slöfock till häst?

Isf kan jag bedömma sitsen ;)

Kommenterar utifrån det som går att se på bilden.
Det gäller ffa sitsen på ryttaren!

Slappna av i höft och knä - detta leder till en längre skänkel som hamnar i ett korrekt skänkelläge, detta leder OCKSÅ till en mer korrekt sits i själva sadeln - alltså att ryttaren kommer ner mer i sadeln och kan påverka mer med sitshjälper - leder till en känsligare häst.
Detta är viktigt både på lata och pigga hästar, en korrekt sits är A och O.
Lägre händer - läget där händerna är i nu spänner upp hästens hals och sänker ryggen. Detta sker ÄVEN om tygeln inte är spänd vilket man ser tydligt på bilden (utan att faktiskt se hästens huvud).
Hästen i sig ser ut att vara travtaktig, detta hjälps med samlande och mjukgörande arbete för att få hästen att samla sig mer RAKT BAKIFRÅN.
DET I SIN TUR - kräver en ryttare i korrekt balans och sits ;)

Det var lite från mig.
Ta det inte på blodigt allvar, bilden är ju som sagt inte den bästa och hästen är igångsatt precis :)

*kl*
Bestämde mig igår att testa att rida med lätta boots på Eros på banan, som en avstämning inför nästa helgs tävling. Vädret var inte direkt med oss, då det ömsom spöregnade och ömsom var strålande sol (som på Island med andra ord) så det blev inte så mycket bilder. Vi var bitvis ganska osams om tempo vilket säkert syns och jag var inte helt nöjd efteråt, han rusar gärna ifrån istället för att jobba, Men när styrkan och orken blir bättre så kan jag väl också kräva mer. Min sits ger jag snart upp med, kanske kan få stolsitsen modern igen..

erosmars6-600x450.jpg

erosmars4-600x450.jpg

erosmars5-600x450.jpg

erosmars7-600x450.jpg

Ingen som har något att säga? Såga på!

Jag kan göra ett försök sen när jag lyckas flörta till mig en dator här ;) Sitter med mobilen i handen nu!

Nu ska vi se ...
Sitsen har du ju kommenterat lite själv ;)
Men ska skriva det jag ser rent spontant.

Skänkeln måste slappnas av mer ända uppifrån höften och ner. Nu tar du spjärn i stigbyglarna vilket leder till en skänkel som inte ligger om hästens sida. Det leder även till att du inte kommer ner i sadeln och kan påverka med sitsen (Därav större tempodiskussioner med handen .. ) Var stolt över en fin häst och STRÄCK på dig! Bak med skulderbladen, fram med brösten ;) Tänk att naveln ska in i ryggraden! Stolt och stabil. På sista bilden ser det ut som om ni är mitt i en diskussion angående tempot och då åker dina händer upp = drar bak hästens hals, upp hästen huvud och hela överlinjen försvinner.

I traven måste du sträcka upp dig, du hamnar i framvikt och då lutar hela hästen.
En framtung ryttare ger en framtung häst! (För att förklara det tydligt).

Det ser ut som en mycket lovande häst men som du säger så krävs det styrka, balans och träning.
Han kommer bli fin fin den där, men jag skulle vilja se lite mer ridning bakifrån, alltså mer balanserad ridning med fokus på bakben = då kommer även en fin form.

Lite småtankar sådär bara ...

Vi bor 2,5 mil utanför Örebro, nära Hjälmaren.. 3km till hästbadplats :p

Nu ska vi se ...
Sitsen har du ju kommenterat lite själv ;)
Men ska skriva det jag ser rent spontant.

Skänkeln måste slappnas av mer ända uppifrån höften och ner. Nu tar du spjärn i stigbyglarna vilket leder till en skänkel som inte ligger om hästens sida. Det leder även till att du inte kommer ner i sadeln och kan påverka med sitsen (Därav större tempodiskussioner med handen .. ) Var stolt över en fin häst och STRÄCK på dig! Bak med skulderbladen, fram med brösten ;) Tänk att naveln ska in i ryggraden! Stolt och stabil. På sista bilden ser det ut som om ni är mitt i en diskussion angående tempot och då åker dina händer upp = drar bak hästens hals, upp hästen huvud och hela överlinjen försvinner.

I traven måste du sträcka upp dig, du hamnar i framvikt och då lutar hela hästen.
En framtung ryttare ger en framtung häst! (För att förklara det tydligt).

Det ser ut som en mycket lovande häst men som du säger så krävs det styrka, balans och träning.
Han kommer bli fin fin den där, men jag skulle vilja se lite mer ridning bakifrån, alltså mer balanserad ridning med fokus på bakben = då kommer även en fin form.

Lite småtankar sådär bara ...

Tack! Du säger väl ungefär samma som jag tänkt mig :)
Mycket jobb med att aktivera bakdelen utan att han ska rusa ifrån. Men det är ju så mycket svårare än det låter, framförallt med en herre med mycket vilja och kraft och gärna använder den för att springa ifrån jobbigt jobb. Och så ja, den där förbannade sitsen som ställer till det. Kanske skulle sitta fint med lite stigbygel-lös ridning igen.
Trav kan jag inte rida längre. Jag har haft en frieser i några år och efter att jag skaffade henne så får jag helt enkelt inte till traven på islandshästarna lika bra som före. Jag har blivit bortskämd av den hjälp man får av den typ utav trav som friesrarna har.

Ja ja, ju längre man har hållit på, desto mer inser man att man inget kan. :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 344
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?