gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Kommenterar utifrån det som går att se på bilden.
Det gäller ffa sitsen på ryttaren!

Slappna av i höft och knä - detta leder till en längre skänkel som hamnar i ett korrekt skänkelläge, detta leder OCKSÅ till en mer korrekt sits i själva sadeln - alltså att ryttaren kommer ner mer i sadeln och kan påverka mer med sitshjälper - leder till en känsligare häst.
Detta är viktigt både på lata och pigga hästar, en korrekt sits är A och O.
Lägre händer - läget där händerna är i nu spänner upp hästens hals och sänker ryggen. Detta sker ÄVEN om tygeln inte är spänd vilket man ser tydligt på bilden (utan att faktiskt se hästens huvud).
Hästen i sig ser ut att vara travtaktig, detta hjälps med samlande och mjukgörande arbete för att få hästen att samla sig mer RAKT BAKIFRÅN.
DET I SIN TUR - kräver en ryttare i korrekt balans och sits ;)

Det var lite från mig.
Ta det inte på blodigt allvar, bilden är ju som sagt inte den bästa och hästen är igångsatt precis :)

Men du har helt rätt. För stiglädrena hade längts av en annan ryttar. Vilket jag inte gillar. Linnes Vas har ställt in dom åt MIG :mad:
Så jqag spände mig som fan, vilket givetvis påverkade heeela mig och min sits, och självklart min häst ;)

Jag var inte helt allvarlig även om jag nog bitvis kan vara ganska självkritisk. Men jag håller fast vid att ju mer man lär sig, desto mer inser man att man ingenting kan. ;)

Du har kommit långt, när man inser att man inget kan så har man tagit ett jätte steg :). Ungefär så här ser kunskapsskalan ut

Nybörjare - medioker- duktig - kan ingenting- kan lite- kan något mer (expert).

*kl*
Ibland ser min påwnie ut så här:

Och jag kämpar på med min sits. Det är lite bättre ibland, och ibland urkasst :grin:

Uppdaterar väl här också.
Tävlade med Eros för första gången i helgen, 5,83 i V5 och 6,10 i T1, ledde båda finalerna men red bara fyrgångsfinalen där vi vann med 5,79. Är jättenöjd med Eros som inte har styrka och kondition än för att orka bära sig ordentligt, men det kommer.
Har massor av bilder från tävlingen här, men nedan är ett urval. Vad tycker ni?

tavling03.jpg

tavling05.jpg

tavling37.jpg

tavling42.jpg

tavling53.jpg

Mitt sto är iväg på träning nu. Hon va en Grön* 10 åring. som var Insutten och riden lite rakt fram på island.

Så nu skall det bli ordning på torpet :d
var och hälsade på henne igår. Här är hon riden i ca 1 och ½ vecka.
560402_10151484883375057_733515056_23448694_268678822_n.jpg

550087_10151484818685057_733515056_23448470_478870777_n.jpg

Kjarnis ägare filmade mig idag när jag red. Huva, det är inte roligt att se sig själv på film (raka armar, uppdragna hälar, överdriven lättridning och stora hjälper) men jag kan se förbättringen från start till mål på bara detta lilla passet:

Tidigt i passet:
http://www.youtube.com/watch?v=lMqVNMdQo3M
http://www.youtube.com/watch?v=INdfHbH52a0

Lite längre fram i passet:
http://www.youtube.com/watch?v=SAq8z_fvyuA
http://www.youtube.com/watch?v=zeuXoUIG53c

Jag antar att man måste börja någonstans för att bli bättre, eller? Vad har ni att säga, vad ska jag tänka på och vad kan jag förbättra? :)

KL

Jag och min lilla häst.
Hon är född 2007 och inriden i höstas. Inte så mycket riden i vinter och vi har inte riktigt kommit igång ordentligt än.

Hon blir riden 2-3 ggr i veckan och så har det varit i ca 2 månader.

Jag har ingen sadel som ligger bra på henne, så det är delvis därför som jag rider barbacka.

Jag tar tacksamt emot tips och råd på tips och annat som kan hjälpa oss att utvecklas.

Först kommer det två bilder när hon töltar.
578406_10150741708154544_749749543_9390617_1676231521_n.jpg

545172_10150741708464544_749749543_9390620_395988345_n.jpg

Sen en bild på galoppen. Nu vet jag att hon inte är tillräckligt musklad för att orka bära sig i galoppen och att den dessutom är ganska passaktig. Men som sakg så är jag tacksam för alla tips som jag kan få.
523910_10150741708319544_749749543_9390618_1790246261_n.jpg

Hon är en väldigt lugn och trevlig unghäst! ^^

Hon är efter Gaukur frá Innri-Skeljabrekku och hennes mamma är ett obedömt sto som vi hade innan. Hon heter Skyggni från Sambaengi och är i sin tur efter Silfurmáni frá Asgård.

Så otroligt söt häst:)

Hon är ju bara en 07 så skynda långsamt:) Jag tycker ni ser ut att ha trevligt ihop:):) Tråkigt att ingen sadel passar...

Här kommer bilder på mig och min Sprettur. Jag köpte honom i februari så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Han är ett riktigt krutpaket. :)
Han är femgångare som har tävlat SM -08. Jag har haft lite svårt att få honom ren i takten i tölten, dock har vi jobbat super mycket på det och vi har redan stora framsteg. I sommar kanske vi vågar oss ut på tävlingsbanan.
Kom gärna med kritik!:D

Skärmavbild+2012-04-15+kl.+20.18.20.png

Skärmavbild+2012-04-15+kl.+20.19.39.png

Töltbild

DSC01604.JPG

Galoppbild

DSC01642.JPG

Travbild.

DSC_0180.JPG

Var bara tvungen att slänga med den här bilden :D

Det ser fint ut:) Klart du ska våga dig ut på tävlingbanan:)
Syns att det finns mer att utveckla i honom:) Fin häst:)

KL

Slänger in bilderna här också ifall någon har lust att slänga in några tips eller kommentarer.

För er som inte känner igen oss, så köpte jag Sol i somras. Hon fyller 6 om några månader och var blev inriden vintern innan jag köpte henne. Sen har hon varit igång till och från, vi har inte riktigt hunnit komma igång sen jag köpte henne. Har haft lite otur med tappskor, vargtänder, en spark som bara blev en bula, magproblem och misstankar om hälta som inte heller visade sig vara något efter flera klinikbesök. Men nu har vi varit ett par månader och har äntligen börjat träna lite mer aktivt. Så all feed-back är högst uppskattad!! :)

33015274.jpg

33015278.jpg

33015275.jpg

33015276.jpg

33015277.jpg

Skriv hur långa noveller ni vill! :D

Ska kanske tillägga om det ni finns några tvivel om det, bootsen är vanliga skyddsboots som jag lät sitta kvar efter transporten. I vanliga fall har hon inget sånt, för som ni ser sitter de inte så bra på henne.

Senast ändrad:

Ser många fina hästar, men en kommentar för de flesta (enligt mig) är: sänk händerna! Titta på era egna bilder och titta på var hästen har sitt huvud och vad era händer gör för att huvudena är där, de hästar som har huvudena på ett korrekt ställe, där bryts linjen på flera bilder från hästens mun till ryttarens armbåge för att händerna är för höga. Jag gör samma sak själv och jobbar på det, men det är så lätt att se när man får det på bild.

Åh är hon hos Kjartan? Gillar honom!!
Hon ser snygg ut, kan nog bli fin när hon kommit igång :)

*kl*

Här kommer bilder från dagens dressyr-pass på Filipus.

Har mest ridit efter vägen i vinter och nu i vår, men nu har det äntligen börjat torka upp så vi kan rida på täkterna!

Så idag, när jag hade fotograf med mig till stallet så passade vi på att fota lite. Det blev lite över 100 bilder, men här är iaf några av dem:

Tillägg: Han har precis kommit ur sin "grisepass-period", jag är i behov av en dressyrtränare som kan hjälpa mig då han gärna skjuter ut vänster bog och ibland i tölten "låser" han sig i vänster sida (hans svåraste sida) och jag är dålig på att korrigera honom. :o Någon som har nåt bra tips?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 343
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama