gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

KL* Hur gjorde man det med bilder nu igen? Jag lär mig aldrig..:crazy:

Vilken söt häst :) Älskar svarta hästar med vita tecken!

Mitt tips till er är att du behöver få din häst att länga och stärka sin överlinje. Bilderna visar en häst som gärna spänner och höjer nacken, sänker ryggen och som då lägger för mycket tyngd på framdelen. Om du har svårt att se det på rörelsebilderna, så hade du ett klockrent exempel på bilden när ni stod stilla. Hästen böjer sig som en banan åt "fel" håll!

Tips på övningar är att kanske gå ett steg tillbaka. Öva mycket övergångar, och samlad, kort tölt där då ber hästen att länga sin överlinje ordentligt och inte bara dra ihop den. Ex, variera att skritta på volt och på fyrkantstpåret. På volten ber du om framdelen lite innanför spåret, och sedan några steg öppna på varje långsida. Var väldigt noggran med att ha en lugn skritt och att hästen inte kortar upp nacken för mycket. När du känner att skritten är fin kan du samla upp den väldigt långsamt för att sedan gå över i tölt några få steg i väldigt långsamt tempo, och sedan sakta ner till skritt och göra om det. Och som sagt, meningen med övningen skall vara att du kommer åt överlinjen så hästen sträcker ut, kommer upp med ryggen och använder baken!

Beroendes på hur stark hästen är i traven så gör du likande övningar där om den klarar av det. Mycket övergångar med fokus på en riktigt lång och låg form i väldigt korta tempon, där hästen verkligen stärker sig!

Din sista påpekade du ju själv ;) Du behöver komma ner i sadeln, slappna av i benen och sträcka på dig!

Bli medlem på någon sida där du lägger upp bilderna, ex pixbox.se eller photobucket.com. Ladda upp bilderna där och länka sedan till ett inlägg genom att högerklicka på bilden och kopiera bildadress, trycka på den lilla gula knappen över texten där du skriver (gul med ett berg och en måne), kopiera in bildadressen där, och så har du din bild i inlägget!

Det är väl en unghäst denna skäck??
Jag tycker du inte skall lägga så mkt energi på vart huvudet är och om hästen går på bogarna eller inte.. Man måste tillåta unghästar få göra detta.
Det viktigaste är ju att hitta takten och att hästen med detta stärker upp sig själv.. Ju mer stark den blir ja då kommer formen och huvudet på köpet;)

En häst som inte är stark nog och dessutom unghästvinglig/obalanderad går så där..
Formen och huvudet det kommer senare som sagt=)

Den här hästen gillade jag verkligen! Jättefin typ av häst och den ser ut att kunna bli en himla fin ridhäst.
Som Rein sa måste hästen lära sig att länga överlinjen och tänka mer framåt ner för att sen kunna plocka upp den. Men då hästen är i den här tråden antar jag att den är ung och då får jobbet ta ett tag. Kämpa på!

Och så skulle jag fundera på om du inte ska länga stiglädrena ett hål eller två för att inte spänna benen så mycket. Det kan vara klokt att prova!

Vem är hästen efter?

Från ihelgen:

015k.jpg

045k.jpg

046k.jpg

Vilken söt häst :) Älskar svarta hästar med vita tecken!

Mitt tips till er är att du behöver få din häst att länga och stärka sin överlinje. Bilderna visar en häst som gärna spänner och höjer nacken, sänker ryggen och som då lägger för mycket tyngd på framdelen. Om du har svårt att se det på rörelsebilderna, så hade du ett klockrent exempel på bilden när ni stod stilla. Hästen böjer sig som en banan åt "fel" håll!

Tips på övningar är att kanske gå ett steg tillbaka. Öva mycket övergångar, och samlad, kort tölt där då ber hästen att länga sin överlinje ordentligt och inte bara dra ihop den. Ex, variera att skritta på volt och på fyrkantstpåret. På volten ber du om framdelen lite innanför spåret, och sedan några steg öppna på varje långsida. Var väldigt noggran med att ha en lugn skritt och att hästen inte kortar upp nacken för mycket. När du känner att skritten är fin kan du samla upp den väldigt långsamt för att sedan gå över i tölt några få steg i väldigt långsamt tempo, och sedan sakta ner till skritt och göra om det. Och som sagt, meningen med övningen skall vara att du kommer åt överlinjen så hästen sträcker ut, kommer upp med ryggen och använder baken!

Beroendes på hur stark hästen är i traven så gör du likande övningar där om den klarar av det. Mycket övergångar med fokus på en riktigt lång och låg form i väldigt korta tempon, där hästen verkligen stärker sig!

Din sista påpekade du ju själv ;) Du behöver komma ner i sadeln, slappna av i benen och sträcka på dig!

är det till mig? :)
isåfall.. thanks! skall kämpa =))

Den här hästen gillade jag verkligen! Jättefin typ av häst och den ser ut att kunna bli en himla fin ridhäst.
Som Rein sa måste hästen lära sig att länga överlinjen och tänka mer framåt ner för att sen kunna plocka upp den. Men då hästen är i den här tråden antar jag att den är ung och då får jobbet ta ett tag. Kämpa på!

Och så skulle jag fundera på om du inte ska länga stiglädrena ett hål eller två för att inte spänna benen så mycket. Det kan vara klokt att prova!

Vem är hästen efter?

är det min häst du pratar om? =)

Hur snabbt går det på galoppbilden?
Det ser inte riktigt ut som om hästen har med sig hela rumpan, känner igen mig i fenomenet allt för väl... :o:p

goddamnit- Tack :)

Silkisif - Jo det gick ganska snabbt i galoppen.'

Glaesir - Vi lånade bara eran ovalbana privat i söndags, så ingen kurs. Vi ville bara pröva att rida på en ovalbana :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 314
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama