gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Tack för alla komentarer :)
Ja det är underbart att all snö äntligen är borta! Men formen och överlinjen jobbar vi med, tack för tips!

Min fyraåring Kná e.Solfari från Kvarnbacka Gård som jag håller på att rida in. Bilderna är från det tredje tillfället jag rider henne ensam på ridbanan, och bara tredje gången som hon travar med mig på. (Första gången var när vi longerades för över en månad sedan, och den andra var häromdagen) På den sista bilden manar jag på henne för att jag ville se hur hon reagerade på att öka farten med mig på inför kommande äventyr ute i skogen. Jag är så nöjd och stolt över henne!

lisaknatrav2_mars11.jpg

lisaknatrav1_mars11.jpg

lisaknatrav3_mars11.jpg

Senast ändrad:

Hon ser trevlig och positiv ut!
Använder du halsringen på henne? eller har du den bara som stopp?

Här är lite nya bilder på mig och Thrumugnýr.
Vi har haft en period då allt varit jätteäckligt enligt honom och det har varit lite spänt.
Nu börjar det gå bättre och han känns lugn och avslappnad (jag har väl också börjat slappna av igen:angel:)
Traven var även borta ett tag, men nu har vi hittat den igen.
Min sits, känns som att jag måste ner mer i sadeln och slappna av i benen?
Alla tips är välkomna :)

200788_10150457207785104_738540103_17748514_3918544_n.jpg

195880_10150457207640104_738540103_17748512_622581_n.jpg

190414_10150457208145104_738540103_17748520_5912034_n.jpg

200476_10150457115950104_738540103_17747400_3541796_n.jpg

189990_10150457209615104_738540103_17748544_1739775_n.jpg

Hon ser trevlig och positiv ut!
Använder du halsringen på henne? eller har du den bara som stopp?
Nu har jag inte ridit henne så mycket, men planen är att använda halsringen för att träna in halvhalter och träna upp bärigheten utan att behöva använda tyglarna. Det är ett jättebra hjälpmedel för att göra hästen mer uppmärksam på vikthjälperna, och för att träna upp sig själv inte minst att bli tydligare. Jag har en till styvare halsring som är lite smidigare att styra med, men nu i början har jag bara tränat stopp med halsringen, och till det fungerar den mjuka ringen bra. Jag har den också som nödhandtag ifall hon skulle hitta på något, fast det finns ju mycket man till det också!

Min sits, känns som att jag måste ner mer i sadeln och slappna av i benen?
Alla tips är välkomna :)

Jag brukar låta bli kommentera folks ridning osv för jag känner mig så elak när jag gör det, men nu tog du nog orden direkt ur min mun. :D

Min första tanke var att rumpan ner i bänken, försök slappna av i höfterna så hittar även benen sin rätta plats vid hästens sidor. :) Men annars tycker jag du ser ut att ha en bra grundsits!

Traven ser riktig bra ut och det ser ut som takten i tölten är bättre, men (stort men) formen i tölten, varför rids hon så hög. Hon går på bogarna och ser ut som hon springer ikapp sin egen vikt. Hon behöver flytta över vikten på bakbenen och blir mycket rundare i formen.

Jag vet inte, jag tror att hon har svårt för att hålla tempot i tölten.
Tror du att man ska fortsätta ännu mera med det korta tempot och jobba med överlinjen?
Vi ska troligen till Hinni på måndag, han kanske har några tips ang formen.

Jag vet inte, jag tror att hon har svårt för att hålla tempot i tölten.
Tror du att man ska fortsätta ännu mera med det korta tempot och jobba med överlinjen?
Vi ska troligen till Hinni på måndag, han kanske har några tips ang formen.

Hinni blir super. Om hon har svart att hålla tempo så rid inte i den, det visa ju att hon inte är klar. Man måste har is i magen. Har du inga muskler som klara en ökat tölt så blir det ingen ökat tölt. Försäker ni pressa henne för mycket så förstör man det som man har bygd upp.

Rid henne i kort tempo, volter, lång överlinje och kräv bara korta tempo ökningar där hon håller takt och balans. Ökat tölt är som att lära hästen pass. Korta sträcka av bra kvalitet så hästen få självförtroende.

Tack för tipsen! Jag ska framföra detta.
Jag tror att hon ville visa mig lite också av tölten när jag var där.
Denna veckan skulle dom träna mer på banan med dressyrövningar och korta tempon.
Vi har även bestämt att inte visa henne i skåne, utan ev på Strömsholm i juni.

Jag började kolla på bilder och filmer jag tog av min kompis Lotta då hon testade Ófeigur för första gången en tid sen, och tänkte att jag skulle dela med mig lite.
Lotta rider vanligen dressyr på tregångare, och rider för första gången tölt i en Ástund sadel som verkligen inte passade henne, därav hennes sits som vi kan låta bli kommentera. ;) Men jag tycker hon fick Ófeigur att gå hur fint som helst, håller ni med mig?

Tölt
astgfhdgugf.jpg

gfhgbvcdsftg.jpg

kjhgfdsadfg.jpg

Traven ville inte helt fungera eftersom Ófeigur inte riktigt fattade vad han bades om, men några steg här och där kom det väl ändå. :)

trav.jpg

trav2.jpg

Vad tycker ni om honom gångartsmässigt, yay och nay liksom? ;)
Ursäkta bildbom!

Det ser ut som travaktig tölt, han är på framdelen. Ryttaren sitter inte bra i sitsen, stolsits det hjälper knappt hästen och i bakvikt på vissa bilder. På sista ser han spänd ut också.

Har han haft svårt för trav? Den ser okej ut på bilderna. Kom det ngt sväv?? Han ser dock lite spänd ut där med.

Det ser ut som travaktig tölt, han är på framdelen. Ryttaren sitter inte bra i sitsen, stolsits det hjälper knappt hästen och i bakvikt på vissa bilder. På sista ser han spänd ut också.

Har han haft svårt för trav? Den ser okej ut på bilderna. Kom det ngt sväv?? Han ser dock lite spänd ut där med.

Att han verkar vara på framdelen vet jag inte. Han har haft problemet att han blir för hög i formen och spänd i överlinjen, så jag föredrog att se honom avslapnad, vilket han var, och lite mer på framdelen än spänd och hög. Han brukar knäcka av i ryggen och bara rusa och rolla, därför tycker jag han ser mycket bättre ut här.

Ja, hans trav har varit rätt svag men blivit bättre, och som sagt, en ryttare på ryggen som aldrig ridit en islandshäst förrut. ;) Han har grym sväv bara han fattar vad som är grejen! :)

Trevligt sväv i galoppen, men någon pass var det inte.

/Malin

/Malin

Kanske skulle skrivit med att det är precis i "inlärningsperioden". Hon försöker få henne att ta några steg i pass efter galoppen för att sedan gå över i tölt.

/Malin

Kanske skulle skrivit med att det är precis i "inlärningsperioden". Hon försöker få henne att ta några steg i pass efter galoppen för att sedan gå över i tölt.

Tycker ditt sto är fint och att hon har förutsättningar att bli en riktigt fin ridhäst. Men förstår inte varför tränaren sitter ner i traven när det leder till att det stör hästen? Hellre en bra lättridning med mjuk hand så hästen kan finna sin balans, hon verkar ju vara lite obalanserad fortfarande, naturligt för en ung häst, och man ser att hon slänger med huvudet lite och finner liksom inget läge där hon hittar sin balans riktigt. Tycker ryttaren i det läget stör henne alldeles för mycket när hon då sitter ner och dessutom verkar hålla i sig lite med hjälp av tyglarna som kanske kunde vara något lite längre för att få en mjukare övergång till hästens mun.

Håller också med Valvis, tror jag det var som skrev, att tempot fortfarande är lite för högt i tölten, hästen ser inte riktigt mogen ut än.

Men som sagt, hon är jättefin och ser ut att ha förutsättningar att bli ännu finare. Hoppas det går bra på visningen :)

tänker n u göra något som ja aldrig vågat innan.
lägga ut ridbilder!!!
vill inte bli nertrackad =(
vet att sittttsen kanske inte är den bästa. å hästen är inte i topp form. hon har stått i över 1 o ½ månad =(

men ja tar chansen att visa upp oss:o
2010886-RmahD.jpg

4398498-G73aK.jpg

4398507-eUuR9.jpg

4398661-8XFh9.jpg

4398903-Y2vPL.jpg

4398250-ZE04i.jpg

2011004-VqWeY.jpg

passade på att göra bildbomb när ja ändå är igång

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 304
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama