Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Men här är en på vårt voltarbete, jag ser ut att precis ta ett ledande tygeltag...
Du ser ut att behöva träna på exakt samma saker som jag. Jag har fått ganska bra styr på ytterhanden nu och kämpar med innerhanden. Den ska inte behöva leda runt hästen, men den vill gärna hjälpa till.
Jag red kurs häromveckan och jobbade också bara med min egen sits.
Det jag tränar på:
# Att ha buren hand.
# Aldrig ta tyglarna bakåt utan snarare uppåt eller möjligen åt sidan.
# Innerhand på volt: Vrid handen så att tummen pekar inåt. Överarmen och axeln ska vara stilla och armen ska inte ut från kroppen.
# Ytterhand på volt: Handen gör en liten rörelse som gör att ringfingret går i riktning mot naveln. Samma sak här att överarm och axel är oberörda av rörelsen.
# Hålla båda händerna på samma höjd, inget tygeltag bakåt eller ledande är tillåtet. Däremot såklart vikt och skänkelhjälper. Men inte att "burka" i kurvorna.
# Välva hästen med hjälp av att föra fram ytterhanden lite och sedan ta tillbaka till utgångsläget. (Som om man sitter rakryggad och sträcker sig efter ett glas utan att luta sig fram) Hela tiden sitta lodrätt utan att vika i sidan.
Mina hållpunkter för att ordna min sits är:
Centrera dragkedjan och "skåla med händerna". Alltså att kolla av att min jackas dragkedja är mitt över hästen, och att jag har händerna på samma höjd genom att jag slår ihop dem och känner efter. Bara det gör stor skillnad på hur hästen går.
När man hittar de där små tygeltagen och det blir rätt så är det nästan magiskt vad lite som behövs för att svänga!
Hoppas att jag förklarat rätt nu, men testa, det är så lite rörelse som behövs egentligen att du kan hålla fast dem i manen för att inte råka ta ut dem för mycket.