gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Aah, Dalla :love:
Jo jag köpte henne.
Däremot såldes hon till en ungdomstjej i norrland i våras.
Det stod mellan att sälja henne och Erro, då blev det hon.

"Knäppa" Dalla blev det ordning på med andra ord :)

Laufa f.1999 femgångs sto e. Þjótandi fra Meðalfelli. Satte igång henne igen i mitten på december efter att ha fått två fina föl!

32144552.jpg

32144545.jpg

32144542.jpg

32144539.jpg

32144524.jpg

32144548.jpg

Har så mycket kontrast på min skärm, och bilderna var så mörka så jag ser mest bara ben...Men i allmänhet ser hästen ut att ha fint steg, men ser framtung och svag ut. Skulle vilja välva överlinjen lite mer, få upp mankpartiet, och flytta vikten bakåt.

Sadeln ser också ut vara för lång och att ligga långt fram på bogarna, och bidrar till att hästen är framtung.

Du ser ut att falla ihop lite mer kroppen, och också lägga mycket vikt frammåt. Sträck på dig och var stolt över dina fina häst! Med en sadel som ligger bättre tror jag dock att din sits förbättras avsevärt, eftersom du naturligt hamnar i bättre tyngdpunkt.

Varför har du ridit så lite? är det killen som är "problemet"? hehe brukar nämnligen kunna bli sådär när amn träffar en kille att hästen får komma i andra hand ett tag!

Men din mamma gjorde nog rätt som valde att skicka iväg stoet till en annan jag menar du har ju knappt varit i stallet så du ska nog inte vara så arg på din mor för det tycker jag!
Hon vill väl bara få sin häst inriden och ridbar så fort som möjligt.. bråk med mamma är aldirg bra... mamma är alltid bäst=):love:

Jag brukar tänka på min mor när ajg är arg på henne att tänk vad hon ställt upp för mig.. köpt häst jobbat över på jobbet bara för att ha råd å betala min häst.
Skjussat mig i alla år till och från stallet... Nä man kan inte bli arg på mammsen:love:

KUL är det ialalfall att du är tillbaks på hästryggen Erro är så fin.. några tävlingsplaner iår??

Problemet är absolut inte min sambo.
"problemet" är att jag tröttnat, det är inte roligt att åka ut till stallet längre.
Känner inte den där längtan längre.

Vad min mamma tänkte med när hon skickade iväg stoet tänker jag inte diskutera här.
Men du har iaf fel.

Erro ska lånas ut, så nej, inga tävlingsplaner.

Ridlusten kommer igen, Michis. Det kan man alltid lita på. Och den som får ha Erro under tiden är en lycklig jävel! :love:

Det kan jag bara hålla med om och nu är det bestämt vart han ska vara, han kunde inte hamnat hos någon bättre :love:
Ska köra honom asap, ska bli rätt skönt att bara kunna koncentrera sig på "resten av livet" utan att få dåligt samvete över min Prins.

Dessutom har hunden gjort sig rejält illa så nu är det rätt mkt på gång .
(finns mer om det på hundforumet under J*a veterinärvård ..)

Tror på dig Michis! Ta du en timeout och kom tillbaka mer sugen än någonsin. Hade själv en svacka för några år sedan. Satte stona i avel och gjorde lite annat i stället ett tag, sånt man ju ofta väljer bort för att man lägger alla pengar och all tid på hästarna. Ett bra knep annars är att åka på ridresa, åkte själv till Spanien och red de vackraste hästarna man kunde tänka sig. Att få njuta av sol, bad, underbar mat, piaff och passage var balsam för min själ och ridlust.
http://www.facebook.com/update_security_info.php?wizard=1#!/album.php?aid=260603&id=615562196

Var rädd om dig och hoppas att du snart är tillbaka:)

Hon ser ut att ha riktigt stort, fint steg! Mycket lyft utan att ha samlat sig så mycket ännu. Verkar lovande :)

Haha jasså, är hon dum eller för smart? :D
Skall bli kul att se vad det blir av henne när hon är mer "färdig" både i kropp och ridning.

Erro är hur fin som helst! Lyckliga den som ska få ha honom :laugh:

Jag tycker du gör helt rätt som tar en paus. Man behöver det ibland. Jag fick en "naturlig paus" när Freyja dog och jag köpte Tytte som ettåring. Jag var utan häst i nästan två år och det var först sista halvåret som jag verkligen kände det där suget igen, och då var det riktigt kul att börja igen!

*kl*
Nu har jag fått lite nya bilder från när vi red på ovalbanan :) I höstas när vi red där va det bara springaspringa och han kunde typ inte trava där så nu när vi red tränade vi mest på att ta det lugnt och att han skulle lyssna på minsta lilla och han va verkligen jätte duktig, gick dock emot lite dåochdå men känner att vi gjort framsteg :D

2673609.jpg

9580715.jpg

1221743.jpg

9939491.jpg

Hela albumet

Konstruktiv kritik mottages tacksamt ;)

Jag är superdålig på att "se" hästar, men jag tycker att han ser ut att ha ett fint steg!

Knapplån som följer...

Jag lyckades få med sambon ut med kameran idag, han koncentrerade väl sig på att fota under ett par få minuter, o då nästan bara bilder när jag ökade tölten för att få Snöggur att sluta krulla ihop sig. (De två passar ihop, båda älskar ökad tölt ;) )

Men här är en på vårt voltarbete, jag ser ut att precis ta ett ledande tygeltag...
0303snygg.jpg

Jag är som sagt dålig på att bedömma hur bra det ser ut. Såga mig inte för jävligt, men ser ni något jag br tänka på så säg!

Som det är nu så är det ju bara mig jag tränar, Snöggur arbetar för att lära mig få ordning på min ytterhand och mina hjälper. Så jag har all fokus på mig själv- egoistiskt men sanningen för tillfället! Men vi jobbar lite oxå på att jag skall lära mig att få styr på hans bogar. Han skjuter ju ut bogarna för att smita och framförallt för att kunna bli stark o springa iväg. Det har jag inte hundra koll på ännu men det går framåt iaf! Jag har ju hittat en supertränare, så förhoppningsvis kommer ni få se bilder som blir bättre o bättre nu!

Men här är en på vårt voltarbete, jag ser ut att precis ta ett ledande tygeltag...
0303snygg.jpg

Du ser ut att behöva träna på exakt samma saker som jag. Jag har fått ganska bra styr på ytterhanden nu och kämpar med innerhanden. Den ska inte behöva leda runt hästen, men den vill gärna hjälpa till.

Jag red kurs häromveckan och jobbade också bara med min egen sits.

Det jag tränar på:
# Att ha buren hand.
# Aldrig ta tyglarna bakåt utan snarare uppåt eller möjligen åt sidan.
# Innerhand på volt: Vrid handen så att tummen pekar inåt. Överarmen och axeln ska vara stilla och armen ska inte ut från kroppen.
# Ytterhand på volt: Handen gör en liten rörelse som gör att ringfingret går i riktning mot naveln. Samma sak här att överarm och axel är oberörda av rörelsen.
# Hålla båda händerna på samma höjd, inget tygeltag bakåt eller ledande är tillåtet. Däremot såklart vikt och skänkelhjälper. Men inte att "burka" i kurvorna.
# Välva hästen med hjälp av att föra fram ytterhanden lite och sedan ta tillbaka till utgångsläget. (Som om man sitter rakryggad och sträcker sig efter ett glas utan att luta sig fram) Hela tiden sitta lodrätt utan att vika i sidan.

Mina hållpunkter för att ordna min sits är:
Centrera dragkedjan och "skåla med händerna". Alltså att kolla av att min jackas dragkedja är mitt över hästen, och att jag har händerna på samma höjd genom att jag slår ihop dem och känner efter. Bara det gör stor skillnad på hur hästen går.

När man hittar de där små tygeltagen och det blir rätt så är det nästan magiskt vad lite som behövs för att svänga!

Hoppas att jag förklarat rätt nu, men testa, det är så lite rörelse som behövs egentligen att du kan hålla fast dem i manen för att inte råka ta ut dem för mycket.

Tölten är visst ren, hon styvar ju sig i början och rollar lite på slutet men grundtakten är bra. Jag skulle vilja påstå att det handlar om obalans för stunden, just eftersom hon är ung.

Venus_in_Furs

Hon kommer bli en pärla!

Ja, fast helt ren är hon ju faktiskt inte! Hon har en liten otakt genom största delen av filmen, även fast den inte är så jättetydlig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 296
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama