gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jösses vad vacker din nya är!! Jag blir alldeles kär:love: Ska bli roligt att se hur hon utvecklas, hon kan ju bli hur fin som helst!

Lillpluttan ser trevlig ut!

//Julia

KL.
och så en supercharmig liten krabat f. 06.
Femgångsvalack med MYCKET vilja och lite väl lätt för samling ..
32342178.jpg

32342179.jpg

32342180.jpg

KL.

Här kommer två bilder på mig och Audur. Han är nyss helt igångsatt efter en skada. Tyvärr blev samtliga töltbilder katastrofala :)

p4240046_144744705.jpg

p4240161_144744802.jpg

*kl*
Michis: Skimmeln var riktigt vacker, ser väldigt härlig ut! :D

Urk, att man ska vågar hänga ut sig så här men jaja, två bilder från idag när ja red Grima!
Hon var lite het och framåt, ligger på väldigt i handen, märks på bild nr 2, men tänk på att det är bara en ögonblicksbild! ;)

DSC_0155.jpg

DSC_0179-Kopia.jpg

:)

Vilken underbar bläs! <3 Är inget bra på att bedömma gångarter så det överlåter jag till nån annan :)

En fråga till er mer kunniga som kan kommentera foton/ögonblicksbilder:

Bakbenet som är på samma sida där frambenet är högst upp i tölten är ibland väldigt långt under hästen och ibland rakt ner, liksom. Är det farten som styr hur långt in benet kommer eller är det samlingen eller är det för att hästen går mot något taktfel?

När bakbenet är alldeles för långt in under magen är hästen mest troligt passtaktig, alltså ett taktfel.
Ibland är det även inte alls under hästen => Travtakt.

Beror förutom på takt även på tempo. En ökad tölt med ordentligt tempo kräver ett ordentligt undertramp

plus Glimjandi plus ngn mer som kan

Tack för svaren!!!

Följdfråga:

Om en häst töltar i, säg, mellantempo och har frambenet högst upp, då ska bakbenet vara? Optimalt alltså?

Jag har alltid trott att bakbenet ska vara mer vinklat, fast nertrampat, än "rakt ner", säg, kanske något mer mot rejält undertramp än rakt ner men jag har blivit lite osäker.

Här är en bra sida där du kan läsa mera om det du undrar!
Det går inte alltid att avläsa takten till 100% på en bild, men rätt mycket kan man se.

/Malin

Är benet bara rakt ner skulle jag se det som travtakt!

Några bildexempel .. Hästen i fråga är fantastiska Erro's fantastiska Mamma :love:
getimage.aspx

Ökad tölt i helt ren takt
romme_regional_2011_174.jpg

Arbetstölt i helt ren takt

Sen en mycket vacker musblack i mellantempo, även här helt ren i takten
fala_o_gaefa_jan_11_082.jpg

Är det Asa som är mamma till Erro?
Kul, min sista tävling med Snudda red jag mot henne och Elin :) Jättefint ekipage verkligen! Hur gammal är Asa nu? Är de fortfarande ute och tävlar?

/Anna

Ása är Erro's mamma ja :)
Hon tävlas för fullt och är SM kvalad i tölt och fyrgång, lite extra kul då hon är tydlig femgångare.
Han har lite att brås på, den lilla krabaten.
Asa är jämngammal med våran Ási, född 1999, så 12 år nu :)

*kl*

Idag blev de Odinns tur att bli fotad lite granna!
Han var lite het och stressad och överkänslig som vanligt, mengick faktiskt hyfsat okej idag! :)
Det känns att det blir bättre och bättre i alla fall!

DSC_0473.jpg

DSC_0469.jpg

DSC_0468.jpg

DSC_0466.jpg

DSC_0441.jpg

=)

*knapp*

Vågar man hänga ut sig här tro?
Jag är omskolad hopp/dressyrtönt till numer Islandshäst.
Köpte min Islänning för snart 2 månader sen, och har ridit honom i 3 mån. Innan dess har han varit sparsamt riden. Min syster har haft honom sedan föl.

32357065.jpg

32357066.jpg

Här är det meningen med att rida me hög hand, jag å min tränare har kommit fram till att det är det bästa sättet för att inte få honom bli för låg och ramla ner i trav efter 2 steg..
32357068.jpg

Ska se om jag kan få upp filmerna från idag.

Måste bara fråga vad det är för tränare du har som tycker att det är en lösning för att få honom upp från framdelen och inte kasta sig i trav :crazy:
Fin häst annars!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 338
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17