gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jättefin häst!
Men oj vad händerna var höga kvinna, såg lite lustigt ut:D. Är det verkligen nödvändigt att rida så?

Jättefin häst!
Men oj vad händerna var höga kvinna, såg lite lustigt ut:D. Är det verkligen nödvändigt att rida så?

Det är vad min tränare anser, det känns jättejättejätte dumt men det gör verkligen skillnad just nu, det är absolut inte meningen att rida så i "framtiden" utan just nu tills han har tillräckliga muskler/flås/ork lr va man nu ska säga till att gå "så" själv. Han blir alltså jätte låg med en gång och tappar tölten efter två steg, javisst kan jag hålla på att ta tillbaka å göra nya fattningar men eftersom detta funkar bäst just nu utan att han blir störd av det så är det så.

Tränaren i sig har själv tävlat i SM o en rad andra större tävlingar - vill dock inte gå ut med vem denne är. Så h*n är en väldigt duktig ryttare själv å vet nog vad hon snackar om.

Edit: Just den bilden är nog extra "extrem" med händerna. Riktigt så högt rider jag nog inte i vanliga fall. Hästen har riktigtriktigt svårt för att ens tölta på hård grusväg dessutom.

Okej :) Ja alla har vi våra olika vägar att gå.
Din häst var iaf jättefin och all lyck till er!

*kl*

Så eftersom ni andra tycker det känns himla konstigt, vad har ni för förslag att göra i stället?

Naturligtvis ger jag honom chansen att "rätta" till det själv, så jag rider inte med höga händer varje gång vi töltar. Utan just den bilden var taget från filmen för att jag själv skulle få se skillnaden, och ja det är stor skillnad från en häst som passtaktar till att gå i totalt klockren tölt. Så ja, vad gör man? MAn känner sig som ett pucko men samtidigt så litar jag på min tränare eftersom denne har sett detta som en bästa lösningen hittils.

Sen går han inte på bogarna som det kan låta, utan han är mjuk å fin å lyfter sig själv men just huvvet tappar han gärna.. Jag har trots allt inte ridit islandshäst så jätte mycket i mitt liv så detta är fortfarande väkdigt nytt för mig. Så alla tips är självklart välkomna.

Lugn lugn jag gav dig ett trevlig och avslutad samtal, eller hur:)?
Jag är rätt ny på att träna tölten jag med, så jag är väl inte den bästa att fråga precis då jag själv är ute efter goda råd. Men jag hade aldrig sett den stilen förut.

Dock har jag ridit western väldigt mycket och där kan man få "lyfta upp dom" som du säger, så de går nästan som en dressyrhäst, upp upp upp samtidigt som man driver och driver, sedan släpper man ut hästen och den går bärande i den formen i några steg, sedan får man lyfta upp hästen igen.

Vet inte om det är något att jämföra med och jag vet ju inte alls hur det är att träna tölten på ett sådant sätt, men det lät lite likt det jag har gjort med travarens trav.

Det var absolut inte menat så, inte alls :o Utan det blev bara många tankar som kom ner samtidigt utan det skulle väl egentligen varit ett knapprån med :P

Nä, jag vet inte ens själv om det är helt rätt sätt att gå tillväga men eftersom ajg bara har min syster som känner honom mer än väl (han är 11 i år) å både hon å tränaren är eniga. Så jag litar ju naturligtvis på dom, men jag tror säkerligen att det finns andra bra sätt med då detta i längden inte är så jätte bra men just för stunden hjälper det - därför frågade jag de andra om dom hade nått å komma med som kan vara bättre..

Precis, alltid bra att söka råd från mer erfarna :)
Men en sak ska man ha i bakhuvudet, det är ett forum, ta allt med en nypa salt.

Ptja, i min värld (och mina tränares) är halvhalter, samlande övningar och lydnad vägen till en tält där hästen inte slänger sig i trav. Det där sättet skapar spänningar och det är ingenting jag skulle vilja sätta medvetet i någon häst. Är nyfiken på vem tränaren är då jag själv tävlar på sm nivå :)

Uppenbarligen funkar det väldigt bra för min häst - min häst är otroligt lydig å lyssnar mkt fint på halvhalter, samlande övningar, mjukgörande osvosv är i princip det ända vi gör..
Vet inte om h*n tävlar på SM nivå just nu men h*n har tävlat SM flertal gånger å vars barn även tävlat /tävlar SM. Denne är ingen utbildad tränare dock men som för mig å många andra i närheten är denne väldigt duktig enligt oss å många..

Det funkar för att han tvingas hålla upp huvudet - skapar spänningar - stärker lateralen.
Det är min åsikt och jag förstår inte hur man som tränare kan förespråka den sortens ridning.

Söt häst!
Tränare kan både ha bra och dåliga ideer, hur pass välutbildade och kända de än är. Jag tycker alltid att man skall ta sig i kragen och ifrågasätta metoder man inte förstår varför man skall göra eller hur de fungerar.

Metoden med att hålla upp hästen i munnen kan du likna vid exempelvis detta: Tänk dig att du av en eller annan anledning är svag eller har ont i din rygg. På grund av detta ofta lutar dig lite ofta lite framåt för att slippa belasta ryggen.
För att ryggen skall bli starkare, hjälper det att du tvingar upp ryggen i rät position och bara fortsätter vidare, eller hjälper det att du sakta men säkert tränar upp ryggen ända tills den av egen hand orkar hålla sig rak utan hjälpmedel?

Samma scenario har du med hästen. Om du får rätt hjälpmedel och hästen är fysiskt frisk så kan du få hästen att arbeta med rätt muskler och tillslut orka ha rätt hållning utan att du "tvingar" den.

Din tränare kan vara jättebra annars, men det brukar alltid vara bäst att träna för lite olika tränare för att få det bästa ur alla. För som sagt, ingen är perfekt, och även solen har sina fläckar ;)

Linduzz: Jag började rida min kuse som 4-åring. Fokuserade på tre gångarter ett tag eftersom tölten satt långt inne. Red för dressyrtränare och stärkte bakdelen. Började sen med tölten och då hade vi hade samma problem som ni, stark trav som hästen vill trilla ner i - men jag har aldrig ridit med så höga händer. Tänk att i början måste du vara nöjd med de där två stegen innan han trillar ner. Beröm och bestäm dig för att ni ska klara tre steg nästa gång. Det funkar liksom inte i 100 meter från början. Fin häst i övrigt. Jag hade nog släppt upp honom lite i traven, formen ser inte riktigt äkta ut på första bilden, men fin ridning och trevligt steg i övrigt. Och du, titta upp ;)
Vad har ni får mål och vad tycker du om genre-bytet?

--------

Lite nya bilder på oss. Från skojtävling på Valborg:

223405_10150223507226054_542586053_8404262_5760994_n.jpg

228563_10150223507416054_542586053_8404263_8230747_n.jpg

(på en av bilderna syns en annan Buke-medlem i bakgrunden :laugh:)

Vad fin han har blivit!
Du har gjort ett riktigt bra jobb med den där krabaten :love:

Förklara! :confused:

(Kul att du är uppe på hästryggen igen också :-))

Ska försöka så gott det går!

Det är en kille med kort kropp och mjuka smidiga bakben, vilket aldrig är något negativt! (Måste jag bara påpeka)!
Den här killen har däremot även en hel del vilja och är väldigt pigg och känslig, så istället för att ta hjälperna en i taget - förhållning, sidförande o.s.v. så tar han alla på en gång och kör in bakbenen lååååångt in under kroppen och tränar piaff ;)
Han har alltså väldigt lätt för samling och det gör att han tar till det istället för att ta ett steg i taget (han är bara 5 och har som sagt problem med gångarterna i övrigt).

Bör tillägga att det inte är någon fusksamling, han kortar alltså inte upp halsen och knäcker av för att sedan bara trampa på stället utan det är sådan samling som jag vill ha åt på Erro som han liksom gör av sig själv.
Svårt att förklara hur en häst kan ha FÖR lätt för samling, men han gör det så enkelt att det är svårt att få honom att tänka "inte samlat" sas.

Ska ut och rida pållarna imorgon igen. :)

Metoden med att hålla upp hästen i munnen kan du likna vid exempelvis detta: Tänk dig att du av en eller annan anledning är svag eller har ont i din rygg. På grund av detta ofta lutar dig lite ofta lite framåt för att slippa belasta ryggen.
För att ryggen skall bli starkare, hjälper det att du tvingar upp ryggen i rät position och bara fortsätter vidare, eller hjälper det att du sakta men säkert tränar upp ryggen ända tills den av egen hand orkar hålla sig rak utan hjälpmedel?

Samma scenario har du med hästen. Om du får rätt hjälpmedel och hästen är fysiskt frisk så kan du få hästen att arbeta med rätt muskler och tillslut orka ha rätt hållning utan att du "tvingar" den.

Otroligt bra liknelse!
Du är så klok och förklarar så bra :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 340
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V