gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Ute p åtävling krämar ju alla typ fram hästarna i 320 tycker jag.. Så på just denna bild är det nog meningen att hästen ska gå fort.
Jag har märkt att på de tävlinagr där jag har galopperat i en rund fin "hbl galopp" med jorunn har jag fått dåliga poäng.
Energi fattigt står det då i papprena.
Och där jag har tryckt på i mitt tycke nästan rejsat fram på långsidan har vi fått bra poäng. bra tempo energiskt står det då!

Så man får helt enkelt visa de tempo domarna vill se ute på banorna och rida de tempo man vill hemma på ridbanan.

Men denna bild är inte energifattig tycker jag utan massa energi man ser ju hur hästen tar i med bakbene som är långt under hästen!:love:

Ute p åtävling krämar ju alla typ fram hästarna i 320 tycker jag.. Så på just denna bild är det nog meningen att hästen ska gå fort.
Jag har märkt att på de tävlinagr där jag har galopperat i en rund fin "hbl galopp" med jorunn har jag fått dåliga poäng.
Energi fattigt står det då i papprena.
Och där jag har tryckt på i mitt tycke nästan rejsat fram på långsidan har vi fått bra poäng. bra tempo energiskt står det då!

Så man får helt enkelt visa de tempo domarna vill se ute på banorna och rida de tempo man vill hemma på ridbanan.

Men denna bild är inte energifattig tycker jag utan massa energi man ser ju hur hästen tar i med bakbene som är långt under hästen!:love:

Var det menat till mig? :)

Jag tycker inte att jag har upplevt något alls som är som det du beskriver. När någon försöker "dressyra" utan att ha precis koll på vad den gör så är det lätt att det blir energifattigt :idea:

Vilken bild syftar du på?

Jag var ju då en av dom placerade sig (kom 4:a) på valborgskeppnit. Hur folk kan säga att man inte tycker att så flotta hästar ska ställa upp i lättklass tycker jag man ska vänta med och säga tills man vet varför dom ställt upp.

Min då t.ex: köpte henne i januari 2010, då var hon endast riden ca 10-15 gånger. Vi hittade tölten först för 4 månader sedan och har endast tävlat på 2 st firmakeppni innan. Och då inte varit placerad.

Då är det väl självklart att man inte anmäler sig i mellanklass?

Jag var ju då en av dom placerade sig (kom 4:a) på valborgskeppnit. Hur folk kan säga att man inte tycker att så flotta hästar ska ställa upp i lättklass tycker jag man ska vänta med och säga tills man vet varför dom ställt upp.

Min då t.ex: köpte henne i januari 2010, då var hon endast riden ca 10-15 gånger. Vi hittade tölten först för 4 månader sedan och har endast tävlat på 2 st firmakeppni innan. Och då inte varit placerad.

Då är det väl självklart att man inte anmäler sig i mellanklass?

Du får väl ta det som en komplimang :laugh:

Han är vid fototillfället riden cirka 2 månader, så igångsättningen har kommit långt. Tölten har varit hyffsad, bra takt (som vi/jag haft problem med innan) men tyvärr lite på framdelen.
Vi har jobbat lite på att länga överlinjen och fick iaf kommentar av vet. om att han var fint musklad på rygg och rumpa. Tyvärr har vi fått bakslag och han är behandlad igen...

Jag tar det absolut som en komplimang att folk tycker att man passar att rida mellanklass. Men tycker det är så tråkigt när folk dömer utan att veta.

;) ;)

Lite off topic, men kunde inte låta bli... ;)

Nu är det ju inte så att man som domare automatiskt vill se ökad galopp, FÖR högt tempo drar ner poängen, men ofta BLIR det ett energifattigt intryck och mindre steg när man ska galoppera långsamt. Det krävs mer styrka från hästen för att orka galoppera långsamt men med mycket sväv och bärighet.

Bedömning baseras ju på takt, tempo, aktion och form (i den ordningen) och så länge man håller sig inom tempoangivelserna så är det antagligen så att många hästar får trevligare rörelser och bättre sväv när det går lite snabbare. Även om det då kanske är på bekostnad av lite form.

Men exempelvis Berserkur visade väl en fantastisk galopp i arbetstempo för några år sedan om jag inte minns fel?

1. Jag tycker det är tråkigt att vi får ta diskussionen, men den behövs väl.

2. I firmakeppni är det ju inte bara tölten som räknas, eller hur perfekt hästen går. Din häst är GRYMT fin, och ni är jätteduktiga!
Jag tycker det är lite tråkigt att se när ni tävlar mot sådana som faktiskt behöver vara i lättklass, exempelvis någon vars häst är väldigt ostabil i alla gångarter men man vill komma ut och låta hästen gå på banan och få möta publiken, få erfarenhet.

Eftersom lättklasser ändå brukar vara rätt fulla kanske man borde ha en "level 1" och en "level 2"-klass. Då får sådana som du, som är duktiga men inte riktigt har en häst med tillräcklig erfarenhet tävla mot andra lika"sinnade" och de som är mer nybörjare tävla mot lika"sinnade".

Jag tycker att en lättklass ska vara LÄTT, och med de poängen du fick på flyinge ishest (5.33, med 8,5 för skritten enligt fb?) så tycker inte jag man platsar i lättklass längre.

Jag tycker att en firmakeppni är till för att alla ska ha kul, såväl dåliga som bra ryttare. Det är roligare om alla spelar schysst, och inte nedvärderar sig själva för att det ska gå bra. Det blir så oerhört tråkigt för de som faktiskt är lättklassare när någon duktig är med i klassen. :(

För övrigt måste jag tillägga att jag trodde firmakeppni gick ut på att ha flottast häst, och kom inte och säg att din inte är flott!

Du hade placerat dig i mellanklassen också! :) För ni är superfina tillsammans!

Firmakeppni går ut på att visa sin häst så läcker som möjligt.
Vinnaren är den vars häst domarna helst vill ta med sig hem ;)

Ja, precis. Och jag skulle bedöma en oerhört talangfull, till synes yngre häst lika bra som en äldre, stabil och halvbra häst.
Men jag vet inte om de får göra så?

En ostabil yngre häst med talang ligger nog längre ner på listan än en halvbra, lite äldre men otroligt stabil.
Vet inte riktigt hur dom bedömer, vet bara att flotta hästar vinner ;)

Jag red lättklass på en firmakeppni för 1.5 år sen, på ett då 5årigt sto e. Kolgrimur. OTROLIGT talangfull, mjuk som bara den i rörelserna men det var hennes första start någonsin och tölttakten var inte helt stabil. Med samrådan från dåv. chefen bestämde vi att det fick bli lättklass. Ingen sa något mer om det när dom såg åldern på henne, man vet aldrig hur en yngre häst reagerar på MASSA andra hästar o.s.v.
Varför inte glädjas åt andra istället för att sura över att dom startade lättklass?
Jag startar alltid lättklass med unga hästar första gångerna dom tävlas. Dessutom var det "bara" en firmakeppni.

Jag red lättklass en gång med Skuggi (förra året). Jag har aldrig känt mig så hatad i hela mitt liv :angel:

Jag har bara svårt att glädjas med de 5 lyckliga när de 10 som förlorat är väldigt ledsna. För Sådana som du, som är duktiga och erfarna, spelar en firmakeppni mindre roll än för någon som är på sin första tävling. och unghästen borde ju bete sig lika bra/dåligt oavsett klass?
Ber om ursäkt för stavning, skriver på telefonen :)

*Till alla*
Vart är egentligen moderator när man faktiskt behöver henne?!:angel:
Detta kan ni väl göra en egen tråd om så all info samlas där istället för att ta det i en kritiktråd för gångarter!

Jag är här, men tillåter en viss urspårning vilket sker i många trådar. MEN vi kan ju som sagt återgår till ursprungsämnet.

I see and hear you.;)

Boj/moderator

Jag håller med om att det känns som om det saknas lite fler nivåer i tävlandet och ska också göra ett OT inlägg apropå fina hästar i lätt klass. Känner inte att jag har så mycket att säga om saken att jag tar det i en ny tråd.

Jag känner att jag gärna vill börja med lätt klass med Spá den dag det är dags. Hon har väldigt lite erfarenhet av tävlingar (har tävlats 2ggr såvitt jag vet) och jag har också tävlat förhållandevis lite så jag tycker att lätt klass vore trevligt för oss båda att börja med så att vi får träna. Och jag vill inte höra det viskas om att jag är dum som tävlar lätt med en så fin häst. Vilket det förmodligen kommer att göras ändå.

Alternativen som jag ser det är att antingen avstå från att tävla tills hon är mogen för öppen, eller tävla i de klasser hon fysiskt klarar av redan i år för att få erfarenhet.

I T1 är det en VÄLDIGT lång sträcka man ska tölta och det kommer att dröja länge innan Spá fixar det, hon har i nuläget ingen ökad tölt, knappt ens arbetstempo, och det är för det mesta inte rent. Så det är inte juste mot henne att starta i den grenen.

T8 Vore perfekt, då kan hon gå i det tempo hon klarar av och det är inte jättemånga varv= Kan genomföras utan att behöva pressa henne allt för mycket.

V2 Skulle vi kanske kunna ställa upp i, grundgångarterna kan hon säkert hålla, men vi skulle troligen nolla i ökade tölten där hon inte kommer att klara av att tölta i någon vidare hastighet och vi skulle nog vara en aning i vägen för de andra där vi sniglar oss fram. Då tävlar jag hellre V5 där hon klarar av alla momenten någorlunda och slipper stressas av att försöka hänga med i ett tempo hon inte fixar.

Hon har jättefina rörelser, men är inte ren i takten, ostadig i alla gångarter utom skritt just nu, och definitivt inte stark. Så det känns inte så kul att försöka tävla öppen klass. Det är inte aktuellt att tävla än på ett tag hursomhelst, så det kanske hinner ändra sig tills det är dags. Men som det känns nu så är det lämpligt med lätt om vi ska tävla. Och det blir tidigast i höst.

Skulle jag tävla lätt på en "grusputtarhäst" och möta Spá skulle jag förmodligen tycka att det var "orättvist" att hon tävlade lätt klass. Men vad är mest juste mot hästen? Det kan finnas många anledningar att man väljer att rida lätt klass istället för öppen. På en firmakeppni är det ju lite andra regler, men med en oerfaren häst låter det ju lämpligt med lätt klass snarare än mellanklass.

Hursomhelst så är det just nu ett ickeproblem för min del eftersom jag inte tänker tävla än på ett tag, men som hon känns idag så är det lätt klass som gäller. Och det handlar inte om mina chanser till rosetter utan om att hästen ska tycka att det är kul och orka med det jag ber den om.

Senast ändrad:

Fina hästar i "vanliga" klasser kan jag gå med på behöver gå i lättare klass om de av olika anledningar inte klarar av de andra momenten. Men där är det ju momenten som avgör.

Om man känner sig "hotad" av att andra kommer tycka illa om ens eget startande i lättklass- då tycker jag det är dags att börja tänka efter hur man vill att andra ska tycka om en. Närmsta kretsen kommer helt klart att tycka det är underbart att det gick så bra. Nästan alla andra kommer bli besvikna, för i firmakeppni är det faktiskt inte SVÅRARE att rida elit än lätt. Det är bara hårdare motstånd.

Bryr du dig inte om rosetter kan man du ju lika gärna ställa upp i mellan- den enda skillnaden är att motståndet är annorlunda. En häst märker ingen skillnad mellan lätt och mellanklass, frånsett att det oftast är många fler stressande hästar som yr runt i lättklass än i mellan.

Gillade klasserna på Falkis tävling! ;)

Vi som är barn
Vi som inte töltar
Vi som aldrig tävlat
Vi som är nybörjare
Vi som varit med förr

Sen tror jag att om man vill ha en korrekt tävlingsbedömning så är ju inte firmakeppni rätta stället. Där är det ju tycke och smak som avgör, på tävling finns det ju andra regler.
Jag tycker att det var bra att de införde uppklassingen igen. Jag välkomnade borttagandet då det kom, men det finns alltid både en fram och en baksida på allt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 344
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama