gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Inte säkert att tränare påpekar sånt, de vet ju tex inte hur din ekonomi ser ut och om du har råd med en ny sadel. Försök testa lite olika sadlar. Rätt sadel gör underverk för sitsen även om det inte är hela lösningen.

Inte säkert att tränare påpekar sånt, de vet ju tex inte hur din ekonomi ser ut och om du har råd med en ny sadel. Försök testa lite olika sadlar. Rätt sadel gör underverk för sitsen även om det inte är hela lösningen.

Jag köpte denna sadeln ny i oktober och jag har provat olika sadlar.
Men jag kommer att träffa båda mina tränare, som jag rider för, på måndag, så jag ska fråga dom!
Jag tycker själv att min sits blivit bättre i denna sadeln (Karlslund K2) än min gamla.
Jag tror inte att det är sadeln som är problemet, här rider jag i en annan sadel, en Hilbar Royal JC Delight.
Det är min sits som är problemet, jag "skjuter" upp med själv och tar stöd i stigbyglarna.
32424060.jpg

Nej jag tror inte heller på detta med att "det är sadelns fel". Bättre att gå tillbaka till sig själv.
Jag har samma problem oavsett vilken sadel jag sitter i. Wintec som Childeric. Jag spänner mina lår lite och
kommer inte ner tillräckligt i sadeln.

Så slappna av o rid :) Jag tycker också du fick bättre sits i din nya sadel!!
/Therese

Korta upp stiglädrena så slipper du stå på tå när du rider jag tror du har problemet där.
Många isis ryttare har jag lagt märke till rider med för tokt långa stigläder så de tippar frammåt och står på tå när de rider och då kommer man inte ner i sadeln!

Korta 2 hål så kommer du märka vilken skillnad sin sits blir=)

Annars ser det ju bra ut kämpa på.. och du.. snygg häst:love:

Niela: Det ska jag testa! Tack, hon är min ögonsten och snart kommer hon hem igen :D

Muninn: Jag har testat att trava utan stigbyglar kortare sträckor med Randalin, på Tummen vågar jag inte göra det, han kan bli rädd för saker och hoppa till, det gjorde han en gång i galoppen och jag tappade både stigbyglarna, men kvar satt jag ;)
Så när Randalin kommer hem igen ska jag absolut göra det igen, så jag kommer ner ordentligt :)

Nja att alltid ta bort stigbyglarna är inte nått jag skulel köra på rider manmkt ut vill iaf jag ha fötterna i byglarna av säkerhetstänk.

Men under några pass i paddocken är det grymt bra övning både för balans och sitsen.

Men många har inte problem igentligen med sitsen utan det är just att de har för långa läder.. korta dom och problemet är oftast borta.. Jag hade samma problem alla som red islandshäst som jag kände när ajg började med islandshäst sa lääääng lädrena de skall vara superlånga.
Men då kom ett problem som aldrig hade varit uppe förr.. att jag lutade mig frammpt och åkte som en vante i sadlen ochde asdålig balans..
När jag till slut fick nog hoppade av och kortarde upp till samma hål som jag hade när jag red mitt sv hbl så vips vart sitsen min betydligt bättre.

Man skall ju kunna rida lätt utan problem

Niela: Det ska jag testa! Tack, hon är min ögonsten och snart kommer hon hem igen :D

Muninn: Jag har testat att trava utan stigbyglar kortare sträckor med Randalin, på Tummen vågar jag inte göra det, han kan bli rädd för saker och hoppa till, det gjorde han en gång i galoppen och jag tappade både stigbyglarna, men kvar satt jag ;)
Så när Randalin kommer hem igen ska jag absolut göra det igen, så jag kommer ner ordentligt :)

Det kommer inte att hjälpa dig framåt, vad som händer är att du får ännu mer stöd i stigbyglarna. Jag är ju snarare av den åsikten att många rider med på tok för korta läder, riktmärke när stiglädren är lagom långa. Du kan precis lätta aktern från hästen i lättridning, men det ska inte vara så att du lyfter hela baken från hästen då har du för korta läder.

Titta på dressyrryttarna så ser du, även de rider med långa läder, OCH med tanke på att du har en tendens till att falla framåt så ökar den möjligheten för din kropp om du kortar dina läder.

Du vet det är många skruvar på ett hjul.;)

Ja, alltså, inte ta bort dem för alltid. Men träna utan! Så mycket spjärn ska man ändå inte ta i stigbyglarna att de tvunget ska behöva vara där om hästen hoppar till.

Sedan håller jag nog inte helt med dig heller. Eller jo, många rider med för långa läder, och man ska kunna rida lätt ja, men man ska också kunna sitta ner avslappnat utan att ha för böjda ben.
Men har man inte ett bra skänkelläge och bra förhållande med stigbyglarna från början så blir det inte bättre av att korta lädrena!

Jag tror att nyckeln är att först lära sig sitta med ett korrekt skänkelläge och lagom avlppnade skänklar, och att det inte finns några stigbyglar att ta spjärn i. Sedan sätter man på lagom långa läder, dvs, så man har en lätt böjning i knät och fjädrande anklar. Och så får man sitta på RUMPAN istället för att lägga vikten ner i fotsulorna! :)

nu har jag inte sett dina tidigare bilder, men jag tycker att sadeln ser för liten ut, om du sitter ner i sadeln så är det väldigt trångt mellan sätet och putorna, var ska låren få plats...
Du ser ut att ha långa lår.... men det är ju svårt att säga på en bild!

Nja att alltid ta bort stigbyglarna är inte nått jag skulel köra på rider manmkt ut vill iaf jag ha fötterna i byglarna av säkerhetstänk.

Men under några pass i paddocken är det grymt bra övning både för balans och sitsen.

Men många har inte problem igentligen med sitsen utan det är just att de har för långa läder.. korta dom och problemet är oftast borta.. Jag hade samma problem alla som red islandshäst som jag kände när ajg började med islandshäst sa lääääng lädrena de skall vara superlånga.
Men då kom ett problem som aldrig hade varit uppe förr.. att jag lutade mig frammpt och åkte som en vante i sadlen ochde asdålig balans..
När jag till slut fick nog hoppade av och kortarde upp till samma hål som jag hade när jag red mitt sv hbl så vips vart sitsen min betydligt bättre.

Man skall ju kunna rida lätt utan problem

Man ska ju hellre ha bra och ordentlig, äkta, balans än att kunna rida lätt.
Kan man inte rida lätt får man sitta ner istället- och där ställs ju balansen på prov!!

Sätt dig på en vanlig stol, leta upp dina sittben. Sedan börjar du känna efter var du tydligast kan känna spetsen på sittbenen, försök sedan lära dig hur det känns när du fäller överlivet framåt respektive när du får bakvikt. Bakvikten i sig kan av många hästar tolkas som en framdrivande signal, vilket gör att ryttaren uppfattar sin häst som olydig när de själva egentligen har bidragit till detta missförstånd.

Du kan också känna efter vad som sker med dina sittben när du sträcker på dig, fäller ner armarna efter sidorna, när du svankar för mycket osv. Det kan vara bra att göra sig bekant med även det som är fel för att veta när man behöver ändra på något.

Bra tips. En fortsättning blir att känna in samma sak på hästen. När man har ett problem som man vet att man måste jobba med så brukar det hjälpa att lägga allt annat åt sidan ett tag och bara focusera på det. Vill du av någon anledning lätta sätet så sätt dig på övre delen av insidan av låren, så du känner att du har balansen i knäna.

En bra övning är att rida mycket lätt/stå upp, helst utan stigbyglar, annars anstränga sig för att inte ha vikten i stigbyglarna utan resa sig upp med hjälp av de inre lårmusklerna.
Variera det med att rida volter, serpentiner osv och koncentrera dig på att ha sittbenen i sadeln och följa med hästens rörelser (känn också att sittbenen inte rör sig helt lika)
Ha som grundregel att slappna av i knä och fotled. Gör du det och känner dina sittben så kommer du att sitta annorlunda, garanterat!

Lite ser det ut som att du "lider" av 5-gångshäst-ryttar-syndromet. Du spänner upp dig för att inte störa hästen. Alltså du håller balansen åt hästen för att minska passtakt? Om det stämmer har jag fler tips, har jag fel så, ja.. Då e jag fel ute! ;)

Ang längd på stigläder så finns det många som rider med för långa läder så de får kämpa för att nå stigbyglarna, underskänkeln blir som en attack när den väl rör magen på hästen, MEN det finns lika många som sitter med för korta läder och tjatar på hästen med hälarna istället, vilket oftast resulterar i att ryttarens överskänkel blir helt tokig och så blev det fel åt det hållet! Som man säger lagom e bäst!

Senast ändrad:

Ja, båda 2 hästarna blir passtaktiga ibland.
Mer tips är mer än välkomna ;)

Nej jag tror inte heller på detta med att "det är sadelns fel". Bättre att gå tillbaka till sig själv.
Jag har samma problem oavsett vilken sadel jag sitter i. Wintec som Childeric. Jag spänner mina lår lite och
kommer inte ner tillräckligt i sadeln.

Så slappna av o rid :) Jag tycker också du fick bättre sits i din nya sadel!!
/Therese

Ja, jag spänner låren.
Tack, jag gillar min sadel :D (skönt att någon annan också kan se skillnad)

Man kan ju spåna vidare i evigheter... Men just i DETTA fall tror jag att problemet är löst genom att ryttarinnan kortar sina stigläder 2 hål=)

Och jag tror inte att det handlar om själva sadeln i ditt fall, det handlar om att hitta balans! Att bara korta stiglädrena skulle nog göra att du bara lägger mer vikt i benen, och att bara ta bort dem helt utan att göra något annat skulle nog inte heller få dig att sluta spänna dig. Enligt mitt tycke skall fokus sitta i bålen, sätet och insidan av låren, och din styrka och energi skall fördelas ut över hela kroppen.

Hela du ser spänd ut, vilket också gör att hästen blir spänd när du inte kan vara tillräckligt följsam. Nu ser du ut att ha din styrka armarna (nu säger jag inte att du därför måste bli hård i handen, men du är helt enkelt väldigt styv i dina axlar).

Vill du rida barbacka brukar det vara bra för att lära känna sin kropp bättre, annars gäller det bara att börja rida ordentligt fokuserad på din kropp snarare än hästen! Ta några turer där du verkligen lägger märke till vad du gör, hur det känns i kroppen, och hur det påverkar hästen. Öva på att ex rida ut i skogen på långa tyglar, och styr hästen med dina sittben och din balans. Försök ex öka, korta, öppna och göra sidvärtsrörelser utan att ta hästen i munnen. Tänk på hur du påverkar hästen, och hur hästens ryggrörelser gör att din kropp rör sig likadant från bäckenet ner till tårna och ända upp till nacken!

Ja, jag spänner låren.
Tack, jag gillar min sadel :D (skönt att någon annan också kan se skillnad)

Ja du spänner inte bara låren, utan hela benet faktiskt. Du sitter inte i sadeln utan står lite i stigbyglarna hela tiden, därför tror jag att en övning på stolen och leta upp dina sittben där kan hjälpa till och sedan gör du samma sak i sadeln. Då kommer du att upptäcka hur långa/korta läder du egentligen har.

Som det ser ut nu med tanke på att du faktiskt står lite istället för att sitta ner så är nog en kortning av dina läder bara mer av ondo.

Jag testade att länga ett hål och då kom jag ner längre i sadeln och det kändes som att jag satt bättre, men sen sa Hinni till mig att höja ett hål (till de "vanliga") så att jag kunde använda skänkeln bättre

Ja länga tror jag inte att du behöver, utan sitter du ner lite bättre så kommer nog det bli precis lagom.

Okej här kommer några "grundförutsättnings"bilder på mitt senaste projekt.
Bakgrund: 5gångs valack 15 år. Inriden som 5 åring men är i snitt riden 2 gånger om år sedan dess med undantag för ett par månader på dille för ett år sedan. Trevlig stam, samma mamma som hingsten Nattfari från whalberg.

Man ser väl inte allt för mycket på dessa travbilder men träningstips (eller alla tips)är alltid välkommna.
De jag käner spontant är att han behöver ta för sig mer i samtliga gångarter och arbeta mer genom hela kroppen. Blir också gärna lite av en saftblandare när man rider och kan blanda samtliga gångarter på samma gång. gärna galoppera fram och trava bak så att man måste kolla om han ändå inte är halt :grin:.
32430860.jpg

32430858.jpg

32430859.jpg

32430868.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 345
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?