Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte säkert att tränare påpekar sånt, de vet ju tex inte hur din ekonomi ser ut och om du har råd med en ny sadel. Försök testa lite olika sadlar. Rätt sadel gör underverk för sitsen även om det inte är hela lösningen.
Niela: Det ska jag testa! Tack, hon är min ögonsten och snart kommer hon hem igen
Muninn: Jag har testat att trava utan stigbyglar kortare sträckor med Randalin, på Tummen vågar jag inte göra det, han kan bli rädd för saker och hoppa till, det gjorde han en gång i galoppen och jag tappade både stigbyglarna, men kvar satt jag
Så när Randalin kommer hem igen ska jag absolut göra det igen, så jag kommer ner ordentligt
Nja att alltid ta bort stigbyglarna är inte nått jag skulel köra på rider manmkt ut vill iaf jag ha fötterna i byglarna av säkerhetstänk.
Men under några pass i paddocken är det grymt bra övning både för balans och sitsen.
Men många har inte problem igentligen med sitsen utan det är just att de har för långa läder.. korta dom och problemet är oftast borta.. Jag hade samma problem alla som red islandshäst som jag kände när ajg började med islandshäst sa lääääng lädrena de skall vara superlånga.
Men då kom ett problem som aldrig hade varit uppe förr.. att jag lutade mig frammpt och åkte som en vante i sadlen ochde asdålig balans..
När jag till slut fick nog hoppade av och kortarde upp till samma hål som jag hade när jag red mitt sv hbl så vips vart sitsen min betydligt bättre.
Man skall ju kunna rida lätt utan problem
Sätt dig på en vanlig stol, leta upp dina sittben. Sedan börjar du känna efter var du tydligast kan känna spetsen på sittbenen, försök sedan lära dig hur det känns när du fäller överlivet framåt respektive när du får bakvikt. Bakvikten i sig kan av många hästar tolkas som en framdrivande signal, vilket gör att ryttaren uppfattar sin häst som olydig när de själva egentligen har bidragit till detta missförstånd.
Du kan också känna efter vad som sker med dina sittben när du sträcker på dig, fäller ner armarna efter sidorna, när du svankar för mycket osv. Det kan vara bra att göra sig bekant med även det som är fel för att veta när man behöver ändra på något.
Nej jag tror inte heller på detta med att "det är sadelns fel". Bättre att gå tillbaka till sig själv.
Jag har samma problem oavsett vilken sadel jag sitter i. Wintec som Childeric. Jag spänner mina lår lite och
kommer inte ner tillräckligt i sadeln.
Så slappna av o rid Jag tycker också du fick bättre sits i din nya sadel!!
/Therese
Ja, jag spänner låren.
Tack, jag gillar min sadel (skönt att någon annan också kan se skillnad)