gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

En spontan fråga , varför så lite riden? Hagprydnad?

ja de kan man säga. Ägarna som också är uppfödarna ha 6 hästar, visserligen 2 schettisar och ett föl men alla lever där på ungefär samma sett. De är mest den äldsta dottern i familjen som rider men hon jobbat mycket utomlands speciellt island i många år och bor nu i södarsverige pga utbildning. Åh de andra i familjen tycker nog faktiskt mest bara om att pyssla på dem. Reagera väl kanske ungefär som du vid tanken på att ha 6 hästar som inte används men när man tänker på de, så de går där i sina jätte hagar, tas in och blir ompysslad varjekväll. Så har de nog bättre liv än många ridhästar även om jag personligen tror att de skulle må bra av att även få arbeta. Men samtidigt trevlig att några i kontrast till så många andra bryr sig mer om hästens sällskap en av själva ridningen.

Kul att höra att man inte MÅSTE rida på hästarna, jobba på nåt sätt kan man ju göra ändå. Min pålle skulle inte ha nåt emot att vara hagprydnad tror jag.

Kul att höra att man inte MÅSTE rida på hästarna, jobba på nåt sätt kan man ju göra ändå. Min pålle skulle inte ha nåt emot att vara hagprydnad tror jag.

ja jag mena de jag skulle kanske också haft några prydnader typ några föl och några äldre hästar om ja hadde pengar till de men som deär nu kämpar man bara med att få ihop pengar till en bra ridhäst :P så prydnaaderna får nog bli när jag ha blivit miljonär i framtiden :D

Med en så lite riden häst skulle jag säga grundridning!
Skritta ut i skog och mark och bygg muskler och kondition. Markarbeta mycket och satsa på en lång form för att stärka överlinjen och höja ryggen. På hästar som inte går fram är också fri ridning i lite mer ökade tempon också bra! Är han så lite riden på sistone tycker jag det är viktigt att inte gå för fort fram, låt det ta tid och låt bara en fri ridning sätta grundmuskulatur och vilja innan du börjar arbeta honom tyngre!

Min är också en sån som mår lika fint av att bara gå o skrota som att bli riden.

Jag tror majoriteten av alla hästar trivs bra med att bara "gå och skrota", förutsatt att deras hagar är någorlunda stora och omväxlande :)

Uppdatering på Spáfronten! Konditionen börjar bli bra, gångarterna renare och formen stadigare. Jag provade boots igår, men det var bara onödigt, hon verkade tycka att det var lite väl jobbigt för att det ska kännas bra att använda just nu. Jag provade att ta av tränset också, och det gick lite sisådär, så det får vi träna på. :-)

spatolt29maj11_3.jpg

Det börjar ofta lite spänt och passtaktigt fortfarande, men det blir bättre och bättre.

spatolt29maj11.jpg

suddigspatoltboots.jpg

Suddig men fin tycker jag!

spatolt3_april11.jpg

Jämför med hur det såg ut den tredje april

spatrav29maj11.jpg

spatravboots29maj11.jpg

spatravboots29maj11_2.jpg

spahalsringmaj11.jpg

Det här behöver vi träna på...

:love:

Jag säger ingenting ridmässigt förutom att jag fullkomligt älskar henne!!
Jag får vara glad att jag har syrran :)
Hon kommer bli så jääääää*a fin med tiden! :)

Otrolig utstrålning! Hon golvar mig genom dataskärmen. Gångartsmässigt är jag inget vidare på att bedöma men i mina ögon ser det mer än trevligt ut :)

Tror du vet vad ni behöver träna på! Överlinjen ser ut att börja bli starkare, snart kan du börja flytta över mer vikt på bakdelen - och vips så kommer hon få världens steg! Tror du har mycket att hämta i henne!

och du, sträck på dig och vinkla armbågen! ;)

Mycket kvar att jobba med på min sits, men jag personligen tycker den har blivit bättre, Rom bygdes inte på en dag ;)

248190_10150624594790104_738540103_18764697_3056707_n.jpg

Tack för alla väldigt snälla ord om Spá!

och du, sträck på dig och vinkla armbågen! ;)

Jag försöker! Men kroppen lyder bara korta stunder. :-) Armbågarna är särskilt svåra att styra över, de vill peka utåt. Men jag tycker att jag börjar få lite bättre ordning på mina tår nu som även de gärna pekar utåt. Och händerna är oftast där de ska och inte för brett eller lågt. Men jag måste påminna mig ofta om det fortfarande. :-)

Tina_sj: Det tycker jag också att den har blivit. Det är svårt att ändra gamla sitsvanor. Jag tror att om du kortar dina läder mer så kommer du inte att få plats i sadeln eftersom knäna kommer att ta i knästöden. Längden ser lagom ut nu, minns på ridskolan när man red dressyr att stigbygeln skulle nå till fotknölen när benen bara hängde fria, och det fungerar fortfarande för mig. Jag har samma problem som du när jag rider i sadlar med "långa" knästöd, de hamnar fel för mina knän och så skjuts jag bakåt i stolsits, särskilt när jag har för korta läder.

Tillägg: Det beror även på sitsstorleken, jag tycker att 17" oftast är lagom för min rumpa (och hästrygg), med en större sits får jag plats bättre med benen även med längre knästöd och kortare läder. Men det som fungerat bäst för mig är de kilformade som ligger utmed låret ovanför knäna. (Som på den jag rider i nu)

Senast ändrad:

Tänk tunga armbågar och tummen högsta punkten, då brukar det bli svårt att vinkla armarna fel! :idea:
På vissa kort ser stigbygeln ut att hamna lite för långt fram och hälen lite för långt ner. Men tycker det allmänt ser väldigt trevligt och fint ut. :laugh:
Jag har också ridit min häst lite med halsring nu på senare tid och det är så kul! :D

Tänk tunga armbågar och tummen högsta punkten, då brukar det bli svårt att vinkla armarna fel! :idea:
På vissa kort ser stigbygeln ut att hamna lite för långt fram och hälen lite för långt ner. Men tycker det allmänt ser väldigt trevligt och fint ut. :laugh:
Jag har också ridit min häst lite med halsring nu på senare tid och det är så kul! :D

Tunga armbågar var en bra bild, jag upplever dem som väldigt lätta och bångstyriga just nu. :) Tack för berömmet. På vilket sätt påverkar det om man har stigbygeln långt fram/ hälen långt ned? Ja halsring är kul och nyttigt!

Daschni- Vansinnigt gulligt föl! (Som alltid!) Svårt att säga så mycket om gångarterna tycker jag förutom att det är positivt att det visar både trav, galopp och laterala rörelser.

Senast ändrad:

Mycket kvar att jobba med på min sits, men jag personligen tycker den har blivit bättre, Rom bygdes inte på en dag ;)

248190_10150624594790104_738540103_18764697_3056707_n.jpg

Se där ja, det tar sig sa pyromanen som satte eld på skolan.:D
Försök att släppa ner dina axlar också så kommer du att ha full koll på dina sittben, och armbågarna löst efter sidorna.

Du har en tendens till att vilja vika tummarna mot varann, tummen ska vara högsta punkten på handen och det är där som handen blir mest rörlig. Vrider man ner tummarna mot varann så inskränker man rörligheten i handen med 90 %. Det är också lättast att kunna slappna av i axlar och armbågar om tummen kommer högst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 348
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama