gamma-oryzanol

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag sitter och läser om diverse fodertillskott och hittar Master Muscle som enligt marknadsföringen jag läser innehåller gamma-oryzanol.
I nästa mening står det "Innehåller inga dopingsubstanser"

Jag vill bestämt minnas att gamma-oryzanol är dopingklassat enligt FEI? HUR får man då ihop detta?
Eller minns jag fel? Är detta ändrat?

Sv: gamma-oryzanol

Tillverkaren påstår att G-O är bortplockat från dopinglistan men vet inte om det stämmer.

Senast ändrad:

Jag gav det till min häst i våras och jag har för mig att det stod startkarens på förpackningen.

tack för era svar, då var jag inte helt fel ute...
Har inga planer på att köpa preparatet ifråga, utan reagerade bara på texten som jag råkade läsa.

Håller med om att man anser Gamma O vara med på karenslistan så som tillverkaren säger och det är en tolkningsfråga. Dessutom så är karensreglerna ganska så krångliga med gränsvärden och tillåten mängd mm så stor försiktighet kan ju vara att rekommendera. Som ex är Hyaluron en kroppsegen vätska o finns i varje led egentligen men som tillsats blir det en annan sak - lika som tillverkaren faktiskt säger.
Jag rekommenderar dock att det borde vara märkt med 96 tim...Det ligger ju ändå på hästägarens o tränarens ansvar men självfallet upplysning fr tillverkaren...

Citat fr deras sida:
Reglerna för olika fodertillskott och deras karenstider är mycket förvirrande.
I regelverket står det att fodertillskott som har eller påstås ha farmakologiska effekter rekommenderas en karenstid på 96 timmar.

Det innebär oxå att eftersom det är många naturliga ämnen är svårt att ta tester på...Via urin el blodprov... Enligt sägen vad jag hört början man ta test i svanstagel eftersom det visar fodertillskott o mediciner längre bak i tiden oxå än bara 96 tim...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 363
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar