Gamla ord och uttryck på utdöende...

Snofsig, det är väl ett kul uttryck?!

Slug
Glamourös
Viktigpetter
Snubbe
Böna
Näsan i vädret, lägga näsan i blöt
Uppnosig
Inte torr bakom öronen
Mähä
Menlös
Charmant

Spinka, gjorde man i smyg bakom garaget vid fotbollsplan. "Man spika på killar!" :angel::cautious:
"Glosylta med tittsås" så sa vi när jag var liten när nån ful en spinkade på oss... :D

@Jeffrey
"byk = tvätt

Som jag undrat över vad man menat med uttrycket tvätta byken offentligt."

Tvätta sin byk offentligt betyder ungefär att man låter folk få höra om ens problem, privatliv. Byken är smutstvätten, och man låter folk få veta vad man har för "skit"...

Hemmavid använde vi många "konstiga" ord, dvs ej så vanliga. Då blev det så att när jag gick i mellanstadiet fick jag inte använda "finola" för det var skrytigt och det sågs inte med blida ögon. Man fick inte sticka ut. Heja mobbing!

Snofsig, det är väl ett kul uttryck?!

Slug
Glamourös
Viktigpetter
Snubbe
Böna
Näsan i vädret, lägga näsan i blöt
Uppnosig
Inte torr bakom öronen
Mähä
Menlös
Charmant

Spinka, gjorde man i smyg bakom garaget vid fotbollsplan. "Man spika på killar!" :angel::cautious:
"Glosylta med tittsås" så sa vi när jag var liten när nån ful en spinkade på oss... :D

Men dessa kan väl inte räknas ens som halvgamla ord?
Glamourös används ju överallt tex.

@As_Vegas
Snofsig? Hör du det ofta? Inte jag...
Glamour, finns överallt, ja, men inte Glamourös, fast det kanske beror på mitt umgänge och att folk inte är så värst Glamorösa här i tassemarkerna?! :D
... men tyckte du hela min lista var aktuell? Då har ju lixom orden redan varit omoderna och blivit moderna igen! Ännu värre! :eek: Snacka om att en annan är antik!

@As_Vegas
Snofsig? Hör du det ofta? Inte jag...
Glamour, finns överallt, ja, men inte Glamourös, fast det kanske beror på mitt umgänge och att folk inte är så värst Glamorösa här i tassemarkerna?! :D
... men tyckte du hela min lista var aktuell? Då har ju lixom orden redan varit omoderna och blivit moderna igen! Ännu värre! :eek: Snacka om att en annan är antik!
Jag är då också antik i så fall, ja jag är ju det :D

Kom in några på en hamburgerresturang här som sa till den ena "du är lite skär här" å pekade nånstans i ansiktet.

Vet inte om de bara är nått som inte används här, men tror aldrig jag hört någon säga det

Avec använder jag både när det gäller sprit och när jag bjuder in till partaj (:D) eller dylikt och den inbjudna gärna får ta med sin partner. Känner man båda parterna väl så bjuder man personligen in båda, är man främst vän med den ena så är avec ett användbart ord.

Åh, denna tråd påminner om denna som cirkulerade på fb för ett tag sedan. Min personliga favorit är
NÄDKFS. :D

Foumlrkortningar_zpsi9eesfiv.jpg

För att ta det lite från andra hållet. Ett ord jag trodde aldrig användes längre har min äldsta son börjat använda.

För några dagar sedan så frågade han "Mamma var är min kepa?". Tydligen har man börjar säga kepa (igen) istället för keps :D

Har inte hört ordet kepa på säkert 30 år.

Tråden får mig att tänka på en intressant dokumentär jag såg för några år sedan om Gammalsvenskby i Ukraina. Det är helt fantastiskt att svenskan levt kvar på sina håll i Estland och i Ukraina. Finlandssvenskan som annars är rätt gammalmodig framstår som rena rama framtidsspråket i jämförselse.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka