tön
luka
bäng
luka
bäng
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det man gör i trän?Trälig är något som används mycket i Eskilstunatrakten. Och här kartar man i trän.
Haha nä... Hennes pappa är inget Astrid Lindgren fan (ja, jag har skällt på honom mer än en gång ) hon visste inte vad Karlsson på taket och Bullerbyn var när jag o sambon träffades...Har ni fullständigt fördärvat flickebarnet med videoband? Får tösen se Emil och Pippi kanhända? Inte underligt hon far med liknande uttryck! Förgrymmade unge!
Det är Västgötadialekt (Sjuhäradsbygden) och betyder tråkig eller dum exvis "vad kilig dö är".
Gör-kiligt (jättetråkigt)
Uttalas med tje-ljud, det var ett standarduttryck när jag växte upp.
"Vafalls?"Jag använder väl:
Attans!
Vafalls?
Fy tusan!
Alla tiders.
Jösses..
Hahhahaha"Vafalls?"
Låter som en arg Kalle Anka!
"Alla tiders"
ÅsaNisse uttryck,
(Fast jag brukar inte se ÅsaNisse, för jag tycker de är så jönsiga... )
Barockt brukar jag få konstiga blickar av folk som är yngre än 30. Som i "men det är ju helt barockt!".
Glöm inte kombinationen av de två; Klämkäckt!Jag säjer käckt eller klämmigt om sånt jag gillar.
Jag med!!Men hjälp, jag är nog på utdöende jag med! Många av orden som nämns i tråden använder jag hela tiden, utan minsta lilla ironi.
Maläten, käck, bussig, tjusig, tokig, galen, alert, jösses, attans, fy tusan, fjantig, krevera, changera och barockt är väl helt normala ord? Eller är jag inofficiellt en tant nu?