galoppproblem, vad händer?

Sv: galoppproblem, vad händer?

Japps, och för sådana anledningar kan jag tycka att det är helt ok, några gånger tills man känner att det funkar :)

Jag såg att du skrev att din häst kom från Frankrike. Är det en fransk travare? Ville bara säga att jag bodde i Luxemburg för 20 år sedan och hade en fransk travare där. Han var inriden och utbildad av en mycket duktig ridinstruktör. Hästen var en helt underbar individ som inte hade några problem med galoppen och hoppade med fin teknik. Går inte att jämföra med den amerikanska travaren som jag hade är för några år sedan. (Jag vet att det finns sådana också som har blivit fina)

Av filmen att döma tror jag att din häst kan bli en fin ridhäst och traven ser riktigt trevlig ut!

Men galopperar han snabbt? Jag upplever att han stretar mot-och inte springer för att hitta sin balans. Dock måste jag sätta mig ner för att ge honom möjlighet att sätta bakbenen under sig, men att han rusar, det tycker jag inte (före då han bromsar av och går iväg i slängtrav). eller rusar han?

Nja kanske inte rusar, men han faller iväg framåt och älgar iväg. Han behöver mer hjälp där. Jag tror att du är för mycket fram med ditt överliv, eller kanske när jag tittade en gång till lite för ostabil i överlivet, du gungar med. Det stör hans balans, som det blir KAN han inte fortsätta galoppera. Du får tänka att han är som en unghäst det här är nytt för honom, han behöver hjälp av dej.

Men för att kunna göra det du begär måste han också få möjlighet att sätta mer muskler, han har ju inte arbetat i galopp och har inte rätt muskler ännu.

Hejsan!

Han är halvfransk, men mkt av det franska syns i honom. Har även jobbat endel med hans halvbror, som är helfransk, även det en trevlig ridindivid.

Brukar det itne vara så att dom franska travarna blir bättre ridhästar, dom har en lite mer "ridhäst extriör" iaf har jag uppmärksammat det. :p

Har själv en som är hälften fransk, underbar ridhäst. Kan bli lite tung men har en underbar gång:love::love:

Förlåt för trådkapning.

Va kul att det gick ltie bättre nu då med galoppen, verkar som att han bara behöver fatta att det är skoj och att han får ta för sig lite..:D

Lycka till:)

Hej! Ser ut som en riktigt fin häst, trevlig gång! :)

Vad bra att ditt sista "försök" belönade sig! Docj tänkte jag bara på en sak, du skrev att sadeln börjar bli för smal, då borde du ta bort padden kanske? Den gör ju sadeln ännu smalare, och saken är den att han kanske jobbar mkt med ryggen när han ska galopperas, och då får han kanske inte riktigt plats.

Bara en tanke! Annars, som sagt, mkt trevlig häst, bra jobbat! :)

Av filmerna att döma så tycker jag att det ser ut som att du har en trevlig häst att jobba med :)

Felet du gör sitter mycket i din sits och inverkan när du halvstår upp i stället för att sitta ner på rumpan, snarare behöver du Tänka att du ska luta dig lite bakåt skulle jag vilja säga, man behöver bara tänka lite bakåt men man gör det knappt för att liksom möta upp galopprörelsen och "sitta till" och driva på fram mycket med sätet för att bibehålla galoppen.

Har dock själv samma problem med min häst (halvblod) just nu har vi dock haft en neråt period men det börjar gå bättre igen, så vi får träna vidare vi med. Har problem med min vrist och hästen har varit väldigt besvärlig att ha och göra med pga pälssättning.

Hej!
Har läst hela din tråd, bara måsta.:)
Fick själv lite tips!:D
Lycka till med hela alltihopa!:bump:

Yes, den kan plockas bort snart. Dock är ej sadeln för smal än, räknar med, och hoppas kunna ha den 3-6 månader till. (skulle vart betydligt smartare att köpa en sadel med utbytbara kopparjärn under inridningsfasen...:p)

Tack för tips. Detta skall jag tänka på. Lutar mig automatiskt framåt av någon störd anledning då jag skall fatat på honom.:o

tackar!

Visst börjar han bli fin?

Liknande trådar

Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
  • Låst
Dressyr Tydligen var det någon som trodde att jag länkade till min egen blogg, detta stämmer inte eftersom jag inte har en blogg:) Jag hittade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 238
Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar