Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bettlös dressyr

kl

men om vi nu ponerar (antar) att det är fullt möjligt att utbilda bettlöst. Behöver alltså inte vara så, men rent teorietiskt.

vilket bettlöst alternativ skulle vara bäst? det skljer sig ju ändå en hel del åt mellan olika huvudlag

jag tänker såhär: ( rider vanlig dressyr, inte westerninspirerat eller så)

jag rider för närvarande på lädergrimma, där vi är nu (unghäst) går det utmärkt. Men kan nog känna att det komemr bli klumpigt framöver. Men det är ändå det som funkar bäst på just min häst just nu.

repgrimma har jag testat i flera omgångar i flera år, den blir för sladdrig och för klumpig, inte bra alls dressyrmässigt. Toppen ute i skogen dock.

sidepull (modell tärnsjö) funkade ok, dock gav den punkttryck över nosen som min nuvarande inte tyckte om. allt eftersom så lyssnade hon sämre på den och jag återgick till grimman.

kedjekapson, förutom grimman bäst hittills. ligger jämt och bli tydlig. dock blir den ganska tung mot nosen även i vilande läge.

hackamore - blir konstigt med hävstången tycker jag, man får inte ritkgit igenom hästen där

bitless bridle - djävulens påfund, trycker mot kindtänder och ger inte alls eftergift som den ska = huwa

kan väl tillägga att jag tänker utbilda henne med bett så fort vi jobbat oss förbi muntraumat hon har....

Senast ändrad:

Ja det är ju ganska lätt att missuppfatta inläggen för de är ju faktiskt helt vansinnigt tvetydiga. Jag läser ordagrant vad som står sen att det menas något annat än det som skrivs är ju svårt för mig att veta. I många av inläggen står det att det inte går, kan du inte själv läsa det? Skit i samma, ni skrev en sak och menade en annan, jag har fattat det nu.

Jadu, det inlägget som du hävdad var värst där det bara står nej får man följa bakåt för att förstå- men hur som helst, fortfarande inget som visar att jag skrivit som du menar alla skrivit?

KL

Svarar lite generellt.
Med tanke på hur länge hästen har funnits i människans historia så är det garanterat inte någon ny innovativ idé att försöka utbilda en häst utan bett. Bara det att de allra flesta har kommit fram till samma sak. Att man aldrig kan få samma resultat när det kommer till lösgjordhet och samling på bettlöst som med bett.

Herregud..snacka om självgodhet..att sitta här o tro att ingen tidigare har kommit på den idén och provat redan.

Men om man nu är så övertygad om att det går så är det väl bara att sätta fart!:bump:

Fast cirkuskonster är ju inlärda trix som man lär hästen att ligga ner osv du kan inte trixa dit eller lära in styrka och åratal av uppbyggande arbete i form av övergångar, halvhalter osv som gör det möjligt att rida samlande rörelser med kvalité. Det är ju rent och skärt arbete /bodybuilding.

Och jag pratar om en inlärningspsykologi med bettlöst som används för utbildning av brukshästar, är det cirkuskonster? Tror du inte att såna hästar tränas i uppbyggande arbete? Vad kan vara mer arbete än en det arbete en arbetshäst tränas till att göra?

Jag har verkligen kollat igenom hela tråden, jag uppfattar fortfarande många av inläggen som att det inte går, men eftersom det är du som skrivit vissa av inläggen och du säger att det inte vara menat så så tror jag på dig, du borde ju veta bäst vad du menar med det du har skrivit:)

Så tråden handlar nu om hurvida det går att utbilda en häst upp till GP dressyr bettlöst?

Eller ja det är ju såklart krångligt att utbilda den till tävling på den nivån eftersom bettlöst inte är ett alternativ, än. Men nog måste det väl finnas dom som enbart utbildar sina på bettlöst så långt deras häst klarar? Syrrans ridtravare utbildade jag endast på bettlöst då han aldrig kom till lösgjordhet med bett. Då han bara är en ridtravare med seriöst kass ridexteriör så kom vi inte längre än till rätt- och förvända skolorna på alla sätt och vis upp till trav, galoppen fixade han aldrig mer än att galoppera på volt och rakt fram ute då han inte är byggd/avlad för någon galopp :D

Jag utbildar min häst bettlöst, så långt jag själv klarar av. Hästen har förutsättningar att komma långt, så det hänger bara på mig.:D

Grejen är att jag rider inte dressyr så jag tror inte att jag skulle kunna bevisa motsatsen i en framtid heller. Jag blir mest full av förundran över vilka upprörda känslor det blir så fort detta med bettlöst kommer upp. Men jag tror att det främst beror på att folk som rider med bett själva misslyckats med bettlöst och i stället för att gå till botten men "varför" så skyller man på verktyget.

Bettet är ett förfinat kommunikationsmedel om det används rätt, signaler känns både tydligare och snabbare, en liten vibration bara, dessutom har lösgjordheten i hästens nacke med att spottkörtlarna öppnas vilket stimulerar hästen att tugga på bettet, eller suga då beroende på häst, vilket förfinar kommunikationen än mer.

Man kan ställa med mm marginal, mothålla eller reglera samma.

Men ett sidepull bör ju fungera exakt likadant på en häst som är skolad på det? Hästen jag har utbildat på bettlöst skummade i munnen när han var lösgjord, både på milt hack och sidepull. Hade inga problem att ställa eller några andra hjälper på sidepullet.

Du får gärna förklara hur detta inte fungerar med en bosal/repgrimma, du som inte ens känner till skillnaden mellan direktverkande och hävstång?

Lösgjordhet i nacken uppstår när hästen förstår och känner sig väl till mods med övningen, rörelsen. Tugga och skumma gör den även utan bett i munnen. Men det är klart, har den ett bett i munnen så har den ju nåt att tugga på vilket kanske underlättar om man har svårt att uppnå lösgjordhet annars.

Jag tror att du fortfarande inte förstår hur ett bett fungerar trots att det tydligen gjorts försök att förklara för dej i andra trådar.

Och om inlärning: Cirkuskonster är ren inlärning av trix på kommando, det går inte att LÄRA en häst med godis att använda kroppen så att den kan samlas i dressyr:confused: . Dressyr är lika mycket att använda reflexer och fysiska reaktioner för att få hästen att använda sin kropp på ett nytt sätt. Svårt, mycket svårt, det är betydligt lättare att lära in trix och konster, om det bara handlade om det skulle väl t o m jag rida GP :rofl:

. Men jag tror att det främst beror på att folk som rider med bett själva misslyckats med bettlöst och i stället för att gå till botten men "varför" så skyller man på verktyget.

Ja så måste det ju naturligtvis vara, att ingen har tänkt på det förut :idea:

I övrigt så är det bara att konstatera att denna tråden är påväg likadant som den omtalade och väldigt underhållande tråden angående ställning, bettlöst, dressyr och cowboyridning, den tråden hade det perfekta avslutet om jag får säga det själv :angel:

Här hittade jag ett mellanting mellan cowboyridning och dressyr, kanske inte världens bästa ställning men det bästa jag kunde hitta.

http://www.youtube.com/watch?v=W9wh3kyMKJU&NR=1

Men ett sidepull bör ju fungera exakt likadant på en häst som är skolad på det? Hästen jag har utbildat på bettlöst skummade i munnen när han var lösgjord, både på milt hack och sidepull. Hade inga problem att ställa eller några andra hjälper på sidepullet.

Men det är nog ingen som sagt att det inte går i ett grundstadium? Min häst kan skumma i grimma.... Men för att uppnå en högre grad av utbildning och samling så krävs mera finlir i kommunikationen än du kan ha med nosen. Nosen är helt enkelt inte lika känslig, och kan inte kommunicera med ryttarens hand så som munnen och tungan kan. Det är ju en kontakt som leder från munnen ända ner i bakfötterna och genom hela hästens kropp, och ryttarens om ryttaren är skicklig, och det kan man inte uppnå med bettlöst.
De flesta av oss kommer aldrig till GP heller men med enbart bettlöst är det inte möjligt.

Ja så måste det ju naturligtvis vara, att ingen har tänkt på det förut :idea:

I övrigt så är det bara att konstatera att denna tråden är påväg likadant som den omtalade och väldigt underhållande tråden angående ställning, bettlöst, dressyr och cowboyridning, den tråden hade det perfekta avslutet om jag får säga det själv :angel:

:rofl::rofl::rofl: ingenting är omöjligt som lillagoajag sa ha ha ha ha ha!

Jag tror att du fortfarande inte förstår hur ett bett fungerar trots att det tydligen gjorts försök att förklara för dej i andra trådar.

Och om inlärning: Cirkuskonster är ren inlärning av trix på kommando, det går inte att LÄRA en häst med godis att använda kroppen så att den kan samlas i dressyr:confused: . Dressyr är lika mycket att använda reflexer och fysiska reaktioner för att få hästen att använda sin kropp på ett nytt sätt. Svårt, mycket svårt, det är betydligt lättare att lära in trix och konster, om det bara handlade om det skulle väl t o m jag rida GP :rofl:

Du försöker vända på frågan, varför då? Kan du inte förklara hur ett bettlöst inte fungerar som ett bett?

Nej, jag skulle inte tro det och då slinker man undan genom att komma med ett påstående i motsatt riktning. I dom andra trådarna så var det ju ett flertal som inte heller hade en aning om hur det bettlösa fungerar, men dom trodde sig ändå veta hur det inverkar på nosen (??) när man tog i tygeln, och hade dom inte hävstångseffekt också, jaa man blir förundrad måste jag säga.

Sen detta med cirkuskonster, var kommer det in i sammanhanget? Inlärning är väl inlärning och cirkuskonster är i så fall en sorts inlärning. Arbetet som en häst behöver göra är väl fortfarande ett arbete, jag menar en vändning är väl en vändning vare sig man använder ett bett eller inte. Vad har det med cirkuskonster att göra?

oj! Nu blev jag lite taggad! :rofl: Undrar vad jag ahr gjort med min häst de senaste åren... självklart kan du lära en häst bära sig och använda kroppen så den kan samlas i dressyr med godisförstärkning. :cool: dumheter o säga nått annat... att det skulle vara lätt det är en annan sak

men det i sig betyder inte att du bortser ifrån reflexer och fysiska reaktioner.
inlärning består av fyra grundstenar, positiv förstärkning (belöning) negativ förstärkning (tryck och eftergift) positiv bestraffning( spö, smisk korrigeringar) negativ förstärkning ( man tar bort nått hästen vill ha).
den helt vanliga ridningen består av negativ försätrkning. du lägger på en skänkel och tar bort den när hästen gör som du vill. eller du tar ett tygeltag hästen gör som du vill osv. Du kombinerar detta i ex en skänkelvikning. Inget kosntigt alls och verkligen inget nytt. Om ajg då väljer att belöna det ajg vill ha av hästen, hur kan skänkelvikningen då helt plötsligt bli en cirkuskonst? så när jan Brink godisbelönar sig häst i piaffen är det då ingen piaff längre?

/ Linda, klickertränaren på sin godistränade häst, som uppenbarligen då inte dressyrtränas utan mest gör cirkuskonster hela dagarna :angel:
315413_10150287096222420_617242419_7679227_4000446_n.jpg

Men det är nog ingen som sagt att det inte går i ett grundstadium? Min häst kan skumma i grimma.... Men för att uppnå en högre grad av utbildning och samling så krävs mera finlir i kommunikationen än du kan ha med nosen. Nosen är helt enkelt inte lika känslig, och kan inte kommunicera med ryttarens hand så som munnen och tungan kan. Det är ju en kontakt som leder från munnen ända ner i bakfötterna och genom hela hästens kropp, och ryttarens om ryttaren är skicklig, och det kan man inte uppnå med bettlöst.
De flesta av oss kommer aldrig till GP heller men med enbart bettlöst är det inte möjligt.

Nu är du ju inne på detta med nosen, man kommunicerar inte med nosen med ett bettlös, i så fall har du dragit tygeln mot dig, och det är galet även i ett tränsbett.

Om du drar tygeln bakåt så kommer hästen att reagera starkare och snabbare i ett bett än ett bettlöst, men betyder inte att det är ett mindre grovt tygeltag bara obehagligare för hästen. Självklart behöver du göra mer för att få samma obehag i en grimma. Men det är väl inte obehag bettkommunikationen handlar om? Sen har hästen en mycket väl utvecklad känsel även utanpå huden, då den känner en fluga som kryper där. Så hur stark signal från ett bettlöst tror du hästen behöver för att känna och förstå den?

Sen detta med bakhovarna, jag hoppas du förstår att det inte är en bokstavlig sanning utan handlar om en känsla.

Alltså, det låter som det är du som inte fixar det här med bettlöst. För de konstigheter som du beskriver stämmer inte. Hästar är känsliga djur, både i munnen och på nosen. Och förhoppningsvis sker kommunikationen främst i munnen. Gör den det DÅ kan jag förstå att du inte kan rida å bettlöst.

nu hänger jag inte med, utveckla så jag fattar :confused: (söndagstrött)

Den film TS lagt in, du kan titta på tuben hur den hästen går med bett och se skillnaden, det är ju inte så troligt att ryttaren medvetet lägger hästen på lägre nivå när hon ska filmas bettlöst....

Jag har verkligen kollat igenom hela tråden, jag uppfattar fortfarande många av inläggen som att det inte går, men eftersom det är du som skrivit vissa av inläggen och du säger att det inte vara menat så så tror jag på dig, du borde ju veta bäst vad du menar med det du har skrivit:)

Men hallå!!!, det inlägg du menar vara värst, inlägg 71, där du menar dig läsa att den användaren menar att det inte går att rida bettlöst öht, skriver ju i samma inlägg ATT det kan vara BRA ibland, att hon rider BETTLÖST själv ibland...hur F......N rent ut sagt kan du tolka det som att den användaren menar att det aldrig skulle gå???, annat än inte lika bra och lika långt??

Alltså, det låter som det är du som inte fixar det här med bettlöst. För de konstigheter som du beskriver stämmer inte. Hästar är känsliga djur, både i munnen och på nosen. Och förhoppningsvis sker kommunikationen främst i munnen. Gör den det DÅ kan jag förstå att du inte kan rida å bettlöst.

Menar du att hästar är lika känsliga på nosen som i munnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama