Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bettlös dressyr

Grejen är att jag rider inte dressyr så jag tror inte att jag skulle kunna bevisa motsatsen i en framtid heller. Jag blir mest full av förundran över vilka upprörda känslor det blir så fort detta med bettlöst kommer upp. Men jag tror att det främst beror på att folk som rider med bett själva misslyckats med bettlöst och i stället för att gå till botten men "varför" så skyller man på verktyget.

Upprörda känslor kommer upp när folk som inte har ridit upp i klasserna själva menar på det går "lika bra" med bettlöst som med bett, jag vet vilka som isf misslyckats men säger sig inte ha lust.

Jag skiter fullkomligt i om folk rider bettlöst, med stång eller utan huvudlag, men när de säger det går lika bra, blir lika bra, fast ingen kan visa det, inser du inte din skämsfaktor?

Men ett sidepull bör ju fungera exakt likadant på en häst som är skolad på det? Hästen jag har utbildat på bettlöst skummade i munnen när han var lösgjord, både på milt hack och sidepull. Hade inga problem att ställa eller några andra hjälper på sidepullet.

Hur har du nytta av skummet på bettlöst?

Upprörda känslor kommer upp när folk som inte har ridit upp i klasserna själva menar på det går "lika bra" med bettlöst som med bett, jag vet vilka som isf misslyckats men säger sig inte ha lust.

Jag skiter fullkomligt i om folk rider bettlöst, med stång eller utan huvudlag, men när de säger det går lika bra, blir lika bra, fast ingen kan visa det, inser du inte din skämsfaktor?

Så då är det prestige då? Eller bara för att? Rätt onödigt att lägga energi på det kan jag tycka för en bettryttare.

Själv är jag rätt insatt i den bettlösa kommunikationen och reagerar mot alla felaktigheter bla. Jag är även rätt insatt i bettkommunikationen eftersom jag ridit och utbildat ett antal hästar med det. Sen får ni väl gärna tro vad ni vill angående bettlöst, för tro är det enda ni kan göra, veta det gör ni inte.

Men herregud Ginnies, lägg ner. Jag säger ju att jag har läst det oxå. Nu tog jag bara ett exempel, där är t ex ett inlägg där någon säger att de rider skolor på bettlöst där någon replikerar med att det har den personen inte alls gjort. I många av inläggen skrivs det precis som du säger att det går ibland, men i samma mening skrivs det att man då inte kommer ända fram och att man inte får samma finlir. Varför läser du inte vad jag har skrivit? Förklaringen som ges till att det måste vara ett bett med i bilden är i många inlägg helt anatomisk och att bettet på det sättet medverkar till att fånga upp samlingen, med den förklaringen skulle det ju faktiskt inte gå att rida bettlöst ibland för då faller ju faktiskt hela resonemanget.

Nu hoppas jag verkligen du förstår vad jag menar för detta börjar verkligen bli tröttsamt. Fatttar du inte vad jag menar får det stå för dig för jag tänker inte älta med dig mer. Det enda du gör nu är att vända och vrida på precis allting i panik för att du kanske inte hade rätt.

Överhuvudtaget är det så att det aggressiva i denna tråd står bettanvändarna för, varför är ni så in i bomben på tårna när det gäller denna fråga?

Det menar andra att det görs, har ni ingen samordning hur det ska ridas?

I så fall har det uppstått ett missförstånd, man jobbar med signaler och eftergift främst i sidled, men beroende på vilket bettlöst så finns även den vertikala signalen i tex bosalen/repgrimman, som verkar under hakan.

Lägger man tryck på nosen så är man fel ute, precis som med ett tränsbett om man drar tygeln bakåt och tryck uppstår på lanerna.

Alltså, det låter som det är du som inte fixar det här med bettlöst. För de konstigheter som du beskriver stämmer inte. Hästar är känsliga djur, både i munnen och på nosen. Och förhoppningsvis sker kommunikationen främst i munnen. Gör den det DÅ kan jag förstå att du inte kan rida å bettlöst.

Vi pratade inte om att rida bettlöst på grundnivå utan att utbilda en häst till GP. Har du fattat diskussionen:confused:

Nej DET grejar jag inte alls, helt sant och uppenbarligen ingen annan heller för trots att ni skriker och härjar om bettlöst alla fördelar så har ingen av er visat en häst som är utbildad hela vägen på bettlöst:confused:

Den film TS lagt in, du kan titta på tuben hur den hästen går med bett och se skillnaden, det är ju inte så troligt att ryttaren medvetet lägger hästen på lägre nivå när hon ska filmas bettlöst....

ah! ok fattade inte, trodde du pratade om Uta och fattade nada :grin:

ska kolla när jag ahr tid, idag blir det heldag på universitetet så ajg är tveksam till att jag hinner sitta framför dumburken

tycker det här är lite intressant så ajg mailade faktiskt Uta, tror inte jag får nått svar men vore roligt om ajg fick. Kul att höra vad en GP-ryttare anser

I så fall har det uppstått ett missförstånd, man jobbar med signaler och eftergift främst i sidled, men beroende på vilket bettlöst så finns även den vertikala signalen i tex bosalen/repgrimman, som verkar under hakan.

Eftergift i sidled är någont som man kan få på den nivå man håller på med, och är man på lägre nivå, ja, då är eftergiften såklart på den nivån-men ur gör man för att uppnå samling, energi bekifrån, fram som fångas upp med kvicka omärkliga signaler-hur ger du dem, eller rättaresagt, hur tror du de ges????

OBS vilket är viktigt, enbart bettlöstriden, inte tränad på bett alltså.

Men herregud Ginnies, lägg ner. Jag säger ju att jag har läst det oxå. Nu tog jag bara ett exempel, där är t ex ett inlägg där någon säger att de rider skolor på bettlöst där någon replikerar med att det har den personen inte alls gjort. I många av inläggen skrivs det precis som du säger att det går ibland, men i samma mening skrivs det att man då inte kommer ända fram och att man inte får samma finlir. Varför läser du inte vad jag har skrivit? Förklaringen som ges till att det måste vara ett bett med i bilden är i många inlägg helt anatomisk och att bettet på det sättet medverkar till att fånga upp samlingen, med den förklaringen skulle det ju faktiskt inte gå att rida bettlöst ibland för då faller ju faktiskt hela resonemanget.

Men självklart finns alla år av betttränig och dess samling kvar delvis om man tar av och rider med grimma en dag, fattar du verkligen inte det?

Ser inte heller du skillnad på filmerna?

Och jag läser precis vad du skrev, att det är så många som påstår att det inte går att rida bettlöst ö.h.t:eek:, inlägget du hänvisade till för att styrka detta , i det står det klart och tydligt, har inget emot bettlöst, använder det själv ibland.......:grin:

Vad gäller skolorna, så kan det vara så att du blandar ihop diskussionen med den att flera påstod att de hade hästar som gör korrekta skolor i hagarna- helt lösa, tja säger jag, då vet man inte hur en skola ska vara:cool:, vad gäller skola och bettlöst, nej säger jag, inte utan att utbilda dit med bett.Det blir för framtungt.

Helt ärligt Ginnies så tycker jag att du ska kliva ner från dina höga hästar och sluta sitta och håna andra. Att föra en sådan ton och resonemang som du gör tyder på stor okunnighet, det brukar vara så det låter i brist på kunskap och förståelse. Nu lägger jag ner denna diskussionen med dig då du ändrar kappan efter vinden. Du får hemskt gärna fortsätta traggla om det får dig att må bra, men innerst inne vet du precis vad jag menar, du verkar ju vara en normalt tänkande människa. Ha en bra dag:)

Eftergift i sidled är någont som man kan få på den nivå man håller på med, och är man på lägre nivå, ja, då är eftergiften såklart på den nivån-men ur gör man för att uppnå samling, energi bekifrån, fram som fångas upp med kvicka omärkliga signaler-hur ger du dem, eller rättaresagt, hur tror du de ges????

OBS vilket är viktigt, enbart bettlöstriden, inte tränad på bett alltså.

Jag förstår inte vad du menar. Eftergift har man väl på alla nivåer?

Det som skiljer sig (om jag fattat dig rätt) är att jag inte drar tyglarna bakåt, utan jag lär hästen "bromsa" på sätet. Det är bara huvudets positon jag ber om via tyglarna tex i en avsaktning. Jag drar inte i tyglarna heller när jag lär in "bromsen" utan när jag vill stanna så sitter jag i "stanna sits" och böjer hästen in på en volt tills den stannar, så småning lär sig hästen att stanna direkt på sätet. Det är enkel kommunikation det här, inget som är särskilt svårt för en hästa att lära sig via signal oavsett verktyg. Vad mer tror du hästen behöver kunna "signalmässigt" för att göra en "korrekt" halvhalt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama