Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bettlös dressyr

Speciellt i inlägg 71 hävdas det bestämt att det inte går. I andra inlägg hävdas det ibland först att det går ibland men i slutet av inläggen går det inte hela vägen. På den filmen jag lagt upp tycker jag bestämt att det går hela vägen.

Fast nu är du ute och cyklar, inlägg 71 från en användare Exclusiv eller nåt, menar inte det du påstår, du menar kan man utbilda en häst till GP på bett o kandar och sedan visa bettlös ridning på lägre nivå?, svar ja för hästen är utbildat på bett, det Exclusiv menar är att det inte går lika bra till högre nivå om man rider bettlöst hela tiden- du missuppfattar inläggen och tolkar dem hur du vill.

Nej som du säger så rids den med bett också så det säger inte något. Om den skulle ridas ett antal år utan bett tror jag den skulle tappa åtskilligt i kvalitet dock. Den ser jättetrevlig ut men jag tror inte att hon skulle påstå att hon kunnat få den dit med enbart bettlös ridning?

Men vad är det som gör att en häst går bättre på bett än bettlöst egentligen? MÅSTE vi ha ett bett i hästens mun för att uppnå samling och lösgjordhet? Bör inte en häst vara mer naturlig och avslappnad utan ett stycke metall i munnen? *funderingar*

Vetskapen om hur inlärning fungerar. Men det förutsätter att man är införstådd med att ridning handlar om inlärning, inte något mekaniskt via vertyg.

Där har du helt fel, det du pratar om är cirkuskonster inte arbete, för att arbeta hästen korrekt och komma vidare med detta krävs den kommunikation bettet ger.

Men vad är det som gör att en häst går bättre på bett än bettlöst egentligen? MÅSTE vi ha ett bett i hästens mun för att uppnå samling och lösgjordhet? Bör inte en häst vara mer naturlig och avslappnad utan ett stycke metall i munnen? *funderingar*

Bettet är ett förfinat kommunikationsmedel om det används rätt, signaler känns både tydligare och snabbare, en liten vibration bara, dessutom har lösgjordheten i hästens nacke med att spottkörtlarna öppnas vilket stimulerar hästen att tugga på bettet, eller suga då beroende på häst, vilket förfinar kommunikationen än mer.

Man kan ställa med mm marginal, mothålla eller reglera samma.

Men att jag som rider enbart med bettlöst reagerar är väl fullt rimligt, du försöker ju att sätta en begränsning för min ridning. Men att du (och andra) som rider med bett driver denna hypotes tycker jag är mer underligt. Har du någon förklaring på det?

Har du inte kommit mer än till grunder med ditt bettlösa så beror det väl på att det inte går?

Varför skriver du då i tråden?

Varför är det okej att du vill ha en film som visar att det går, men jag kan inte få ett bevis på att det inte går? (Och jag skulle vilja säga att just bara en film är ganska dåligt bevismaterial i bägge fall. Hur ska du, eller jag, veta att inte hästen på filmen rids och utbildas på bett när ingen ser? Källkritik var det... )

Men du, det finns massor av bevis för att det inte går:confused: Leta upp alla gamla trådar här med filmer som förespråkare lagt in för att visa att "det går" så ser du själv. Sen är det väldigt svårt att visa ett icke-förhållande, eller hur? Man får inse att själva det faktumet att det i denna internetvärld med miljontals filmer på youtube med det mesta som går att visa när det gäller ridning så har ändå ingen hittills kunnat hitta en film som visar en häst i GP-rörelser utbildad helt bettlöst och med samma kvalité som en GP-häst som är riden med bett.

Fast tror du verkligen det hade gått precis lika bra om hästen inte varit utbildad på bett?

ingen aning, kan ju maila henne och fråga vad hon anser:) Men rent genrellt, och just nu teoretiskt så ja jag tror att det går, För mig handalr det om inlärnign av hjälper och såklart skicklighet. Om jag ska se till Uta så tror jag hon är fullt kapabel att träna en häst upp till GP bettlöst, frågan är varför hon skulle vilja göra det när bett krävs vid tävling och ändå rider så fint att bettet är det kommunikationsmedel som det ska vara.

om man nu är så skicklig som hon ändå är så anser jag nog att det kvittar. Bettet är en förfinad hjälp som hon sköter exemplariskt.

Nu gör du det igen, istället för att svara på frågan vänder du på den, men det är ett bra sätt när man inte har argument som håller. Jag förstår inte vad det är med detta som stör dig så fruktansvärt, du har en väldigt aggressiv framtoning, lite trist faktiskt. Detta skulle väl gå att diskutera på ett civiliserat sätt?

Ja det är ju ganska lätt att missuppfatta inläggen för de är ju faktiskt helt vansinnigt tvetydiga. Jag läser ordagrant vad som står sen att det menas något annat än det som skrivs är ju svårt för mig att veta. I många av inläggen står det att det inte går, kan du inte själv läsa det? Skit i samma, ni skrev en sak och menade en annan, jag har fattat det nu.

Där har du helt fel, det du pratar om är cirkuskonster inte arbete, för att arbeta hästen korrekt och komma vidare med detta krävs den kommunikation bettet ger.

Så det du säger här då är att för dig (och dressyr ända upp på GP-nivå) handlar det om mekanik inte inlärnnig? Eller vad menar du att jag menar är cikuskonster? Att hästen kan förstå kommunikationen från en bosal?

Bettet är ett förfinat kommunikationsmedel om det används rätt, signaler känns både tydligare och snabbare, en liten vibration bara, dessutom har lösgjordheten i hästens nacke med att spottkörtlarna öppnas vilket stimulerar hästen att tugga på bettet, eller suga då beroende på häst, vilket förfinar kommunikationen än mer.

Man kan ställa med mm marginal, mothålla eller reglera samma.

Du får gärna förklara hur detta inte fungerar med en bosal/repgrimma, du som inte ens känner till skillnaden mellan direktverkande och hävstång?

Lösgjordhet i nacken uppstår när hästen förstår och känner sig väl till mods med övningen, rörelsen. Tugga och skumma gör den även utan bett i munnen. Men det är klart, har den ett bett i munnen så har den ju nåt att tugga på vilket kanske underlättar om man har svårt att uppnå lösgjordhet annars.

Men att jag som rider enbart med bettlöst reagerar är väl fullt rimligt, du försöker ju att sätta en begränsning för min ridning. Men att du (och andra) som rider med bett driver denna hypotes tycker jag är mer underligt. Har du någon förklaring på det?

Aha, jag hade faktiskt ingen aning om att du tänkte försöka ge dig på att utbilda en häst till GP dressyr utan bett. Jag vill absolut inte begränsa din ridning och stå ivägen för ditt mål så jag lämnar det öppet och ser framemot att se en film när du hunnit dit :)

Senast ändrad:

Jag har redan svarat på det, jag är inte intresserad att diskutera AR nu, jag tycker inte det är värt besväret helt enkelt. Det blir ytterligare tjafs och motsättningar, räcker det inte med bettlöst? Och jämförelse med spanska ridskolan som inte heller är tävlingsinriktad?

Fast det var ju du som påstod att ALL dressyr var tävlingsinriktad enligt TR när jag kom upp med ett alternativ så vill du inte diskutera det?

Nja, ex. forskning som skulle visa att hästens fysik + hur de olika bettlösa alternativen fungerar gör det omöjligt skulle vara ett bevis.

Det tar ca 8-10 år för en duktig ryttare att utbilda till GP , en riktigt skicklig kanske 5-8 år och för en normal ryttare en hel livstid. Varför tror du någon skulle lägga ner den tiden och de pengarna för att bevisa att det inte går :confused:

Det går inte till motsatsen är bevisad, låter det bättre då :)

Så det du säger här då är att för dig (och dressyr ända upp på GP-nivå) handlar det om mekanik inte inlärnnig? Eller vad menar du att jag menar är cikuskonster? Att hästen kan förstå kommunikationen från en bosal?

Fast cirkuskonster är ju inlärda trix som man lär hästen att ligga ner osv du kan inte trixa dit eller lära in styrka och åratal av uppbyggande arbete i form av övergångar, halvhalter osv som gör det möjligt att rida samlande rörelser med kvalité. Det är ju rent och skärt arbete /bodybuilding.

Det tar ca 8-10 år för en duktig ryttare att utbilda till GP , en riktigt skicklig kanske 5-8 år och för en normal ryttare en hel livstid. Varför tror du någon skulle lägga ner den tiden och de pengarna för att bevisa att det inte går :confused:

Jaså, tror jag det? Det visste jag inte.

Jag skrev ett förslag på hur man skulle kunna visa varför/om det inte går. Inte att man skulle använda sig av just det förslaget. Vad som ska forskas på lämnar jag till forskarna att avgöra.

Det går inte till motsatsen är bevisad, låter det bättre då :)

Jag tycker det är ett tråkigt förhållningssätt till livet (eller gäller det bara hästarna/denna frågan). Om det som inte har gjorts ännu inte går varför ska man då försöka? Och om ingen försöker kan det heller aldrig bli motbevisat = utvecklingen står still. Jag väljer att se möjligheter istället för att begränsa mig med att säga att det inte går innan jag har gjort ett ärligt försök. Hur du gör är helt och hållet upp till dig. Men för att svara på din fråga; nej, jag tycker inte det låter bättre.

Om jag ska se till Uta så tror jag hon är fullt kapabel att träna en häst upp till GP bettlöst, frågan är varför hon skulle vilja göra det när bett krävs vid tävling och ändå rider så fint att bettet är det kommunikationsmedel som det ska vara.

Då blir det ju lite konstigt när hästen visar sådan skillnad på bett o bettlöst, du måste väl se den skillnaden?, vad kan det bero på tror du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 552
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama