Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bettlös dressyr

Helt ärligt Ginnies så tycker jag att du ska kliva ner från dina höga hästar och sluta sitta och håna andra. Att föra en sådan ton och resonemang som du gör tyder på stor okunnighet, det brukar vara så det låter i brist på kunskap och förståelse. Nu lägger jag ner denna diskussionen med dig då du ändrar kappan efter vinden. Du får hemskt gärna fortsätta traggla om det får dig att må bra, men innerst inne vet du precis vad jag menar, du verkar ju vara en normalt tänkande människa. Ha en bra dag:)

Apropå höga hästar :)

Är det någon av er i tråden som företräder bettlössidan som är insatta i vad som krävs av samling i högre dressyrklasser? Har ni satt er in i hur en häst utbildas upp till de klasserna? Jag menar då inte att ni ska kunna själva sälvklart inte, utan bara om ni läst på, och försökt förstå vad det är som ni diskuterar?

Efter att ha läst igenom tråden känns det som en viktig fråga. Annars blir det bara goddag yxskaft nämligen och ganska omöjligt att komma till någon som helst förståelse.

Apropå höga hästar :)

Är det någon av er i tråden som företräder bettlössidan som är insatta i vad som krävs av samling i högre dressyrklasser? Har ni satt er in i hur en häst utbildas upp till de klasserna? Jag menar då inte att ni ska kunna själva sälvklart inte, utan bara om ni läst på, och försökt förstå vad det är som ni diskuterar?

Efter att ha läst igenom tråden känns det som en viktig fråga. Annars blir det bara goddag yxskaft nämligen och ganska omöjligt att komma till någon som helst förståelse.

Jag säger samma sak, fast med avseende på verktygen, är det någon av er som företräder "bettsidan" som är insatta i hur ett bettlöst system fungerar, har ni satt er in i hur en häst utbildas, från grunden till resultatet, med det? (jag kan ju inte skriva "till högre klasser" då eftersom vi inte delar in det på det viset).

Jag tycker det är mycket mer relevant eftersom det handlar om inlärning och förståelse (både hästens och ryttarens) för signalerna. Den fysiska biten, "gymnastiken" som krävs den har ingenting med verktyget att göra.

Sen betvivlar jag inte alls att det är svårt, men det är inte det vi diskuterar här, utan går detta att "lära in" med ett bettlöst. Gymnasitsera sig det kan nog hästen ändå, bara den förstår vad vi menar.

Jag tillhör inte "de bettlösa", jag rider alltid på bett. Jag har naturligtvis inte utbildat en häst till GP, har ridit in och utbildat min häst (med usel exteriör och förutsättningar) från början till LB (inte höga procent, dock över godkänt) på tävling och LA på träning, det är jag jättestolt över, dessutom var hennes galoppförutsättningar sämre än en travares och jag lyckas få 7:or i LB. Det är jag mäkta stolt över. Men det kan säkert vilken idiot som helst göra:)

Men bara för att jag inte kan utföra något i praktiken innebär det ju inte att jag inte kan förstå det i teorin. Jag gillar den "klassiska" dressyren och utbildningsskalan men jag kan väl ändå få tro att det finns flera sätt att få en häst till samma sorts samling. Jag läser ofta både här och på "bettlösforumet" och jag tycker ofta att det verkar som om alla menar samma sak men uttrycker det annorlunda.

Det jag tycker är tråkigast är egentligen att alla kastar skit på varandra:(

Jodå, jag är nog ganska insatt i vad "bettryttarna" anser behövs, den här tråden behandlade det ganska ingående nämligen.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1094068&page=12&highlight=bettl%F6st

Jag tar mig även friheten att klistra in det sista inlägget jag gjorde innan den tråden blev stängd.

Här är en "källa" som beskriver tygelhjälpernas principer, med eller utan bett i andra ändan, av Dag Nätterqvist.
http://www.jakobslund.se/dadde/kap5Tyg.htm

Dadde beskriver just tygelns funktion mycket bra här tycker jag:

"Ryttarens hand, som genom tyglarna har kontakt med hästens nos (bettet) använder nu hästens huvud som hävstång där "vridpunkten" är nacken. Handen verkar nu som en "böjare" till hästens sträckare - den sammanhängande muskelkedjan från bakfoten till nosen."

Och så länken till hela källan:
http://www.jakobslund.se/dadde/art3.htm

Så det man behöver är något som påverkar hästens nos, vare sig det är placerat inuti eller utanpå...och ingenstans läser jag att detta "sug i bettet" är nödvändigt för att uppnå samling....

Om ni läser vidare på daddes hemsida, så ser ni där att det mesta jag skriver om det bettlösa systemet (fast jag kanske uttrycker det på ett annorlunda sätt) stämmer väldigt väl överens med detta. Jag har ingen personlig erfarenhet av dadde, men när jag läser pån hans hemsida så känner jag bara att det är vädligt väldigt likt det sätt jag själv lärt mig att rida och utbilda hästar, inklusive synen på samling och hur man uppnår den....men, bara det att jag använder ett bettlöst verktyg istället för bett.

*kl*
Nu låser jag denna tråd då diskussionen spårat totalt.

Dessutom får gärna en tråd om detta ämne läggas någon annanstans är här på dressyr, eftersom vi i Sverige tävlar enbart på bett.

/break_a_leg, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama