Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bettlös dressyr

Jaa, det var nog lite både och tror jag, så du är inte alls helt fel ute. Tycker att det var bra att du hittade den här filmen för den bevisar ju att det går att rida med bettlöst, på GP nivå, lika bra som med bett, en del hävdar ju (minns inte om det var i just den tråden iof) att inte ens "det" går då kommunikationen blir alldeles för "grov" med bettlöst...

Det är just det som är kruxet- det är inte på GP nivå....hästen går på GP nivå med bett, den går inte där utan, ser du inte det då har du brister i den kunskapen vad som krävs i samling ex.

För mig behövs inga bevis, jag är övertygad om att det går, eftersom jag anser att all ridträning handlar om kommunikation i första hand och att verktyget är av underordnad betydelse

Men det blir ingen genomarbetad häst med finstämd komunikation, bettlöst har ju visat sig kräva mer tryck och kraft i hjälperna än bett, vad säger du om det?

Och ridträning, det är skillnad på cirkuskonster, alltså ren lydnad utan genomarbetad häst, bara en krumelutt, och arbete som går uta på att genom arbete bak fram , avstämningar i det, göra hästen liksidig, stark o i det samlad så den orkar bära sig och bli självbärig.

Nu startade jag ju denna tråden för att det tidigare hävdats att det inte går att rida så här bettlöst, vad alla än ändrar det till nu:grin:

Gud vad du tjatar, kan du ge nr på det inlägget:confused:, eller de inläggen:confused:, jag vill verkligen förvissa mig om att du inte påstår att jag har skrivit så och nu ändrat mig.......

*KL

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det skulle ses som omöjligt att utbilda en häst till GP utan bett. Himla svårt - ja, men inte omöjligt att lyckas med om man har nog med känsla, kunskap och vill nå dit. (som tidigare sagts så tror jag att det finns flera idag som har kunskap/känsla för att kunna det, men de har andra mål med det dom gör än att kunna visa upp GP-dressyr)

Att hästen ska ta hjälperna i bettet som förhållningar, ställande, formande osv är ju något vi lär hästen. Jag tror inte alls det är omöjligt att lära hästen att ta förhållningar, samla sig, ställa sig osv för andra hjälper än bett, jag tror att man skulle kunna lära en häst att ändra form efter röstkommandon, kroppsspråk eller liknande - om man hade kunskapen och ambitionen att göra det.

Sen tror jag också att det är betydligt svårare med andra vägar än bett, men absolut inte omöjligt.

Senast ändrad:

Ok, jag kan hänvisa till vissa inlägg i den tråden t.ex. 19,26,40,46,51,71. Speciellt i inlägg 71 hävdas det bestämt att det inte går. I andra inlägg hävdas det ibland först att det går ibland men i slutet av inläggen går det inte hela vägen. På den filmen jag lagt upp tycker jag bestämt att det går hela vägen.

Att jag tjatar om det är för att jag startade tråden just av den anledningen, men när inte argumenten håller så glider det över på sidospår. Det är ju helt ok men jag kan väl ändå få påminna om ursprungsfrågan.

Varför ska JAG bevisa att det inte går när det redan finns hundratals med människor som redan bevisat detta?

Hmm fast hur tänker du nu? Från bett till bettlöst är ju att gå från att kommunicera med dator till flaskpost igen?? Varför skulle någon vara intresserad av det?

Jag skulle vilja ha en länk till forskning som bevisar att det inte går. Det borde ju inte vara så svårt att ta fram, eftersom så många har bevisat att det inte går, enligt dig.

Jag tänkte så att det som en gång sågs som omöjligt, ser vi nu som självklart - världen förändras. Du anser alltså att bettlöst är ett så mycket sämre alternativ att det går att liknas vid flaskpost?

Att jag tjatar om det är för att jag startade tråden just av den anledningen, men när inte argumenten håller så glider det över på sidospår. Det är ju helt ok men jag kan väl ändå få påminna om ursprungsfrågan.

Jag tror att det har blivit en annan diskussion eftersom ursprungsfrågan (går det att rida "avancerat" på bettlöst) redan är besvarad. Den som påstår något annat ser ju uppenbarligen inte filmen. Vad vill du att vi ska tillägga, till den frågan? :)

Jag är inte alls insnöad på GP, jag har utgått ifrån det (precis som du) för att få något att utgå ifrån och för att det är just tävling som driver och utvecklar ridningen idag. Men jag kan lika gärna utgå ifrån Spanska Ridskolan. AR har jag inget intressea av att blanda in här, vad har det med saken att göra?

Ang spanska ridskolan, så ser man ju där bla en lösgjordhet som man inte ser hos GP hästar. Det beror troligtvis på att man fokuserar på annat än bettet (verktyget) och istället ser till hästen, individen, och fokuserar på att få den att vilja utveckla sin förmåga. Att man använder tränsbettet beror ju självklart på traditionen, det är den teknik och filosofi man följer. Men man använder också betten till det dom är designade, tränsbettet för ställning och böjning och sidoförflyttning (under inlärningsprocessen) och stången för huvudets position i lod (vertikalt). Man använder inte tyglarna för att hindra eller hålla i, man lär den att stanna kvar och samtidigt bjuda fram (=lösgjordhet).

Hästar är hästar, "samling, lösgjordhet, regelbundenhet och takt" kan dom prestera helt oberoende av ett bett, faktiskt. Förstår inte hur man ens kan påstå något annat. Sen att inte alla människor klarar av att få fram det utan ett bett är en helt annan diskussion. Det behöver inte bero på oförmåga, utan mest om okunskap om hur ett "bettlös" verktyg fungerar.

Jag skulle vilja ha en länk till forskning som bevisar att det inte går. Det borde ju inte vara så svårt att ta fram, eftersom så många har bevisat att det inte går, enligt dig.

Jag tänkte så att det som en gång sågs som omöjligt, ser vi nu som självklart - världen förändras. Du anser alltså att bettlöst är ett så mycket sämre alternativ att det går att liknas vid flaskpost?

Edit: Jag kanske inte borde svarat som jag gjorde, utan ett litet tillägg. Varför vill du byta riktning på diskussionen? Det vi diskuterade tidigare var om det är omöjligt att utbilda en häst på bettlöst. Nu ställer du istället frågan varför skulle man vilja göra det. Det är ju en annan diskussion.

*KL*

Är en westernhäst lösgjord? Om inte, vad är den?

Men det blir ingen genomarbetad häst med finstämd komunikation, bettlöst har ju visat sig kräva mer tryck och kraft i hjälperna än bett, vad säger du om det?

Och ridträning, det är skillnad på cirkuskonster, alltså ren lydnad utan genomarbetad häst, bara en krumelutt, och arbete som går uta på att genom arbete bak fram , avstämningar i det, göra hästen liksidig, stark o i det samlad så den orkar bära sig och bli självbärig.

Var har du fått det ifrån, att bettlöst visat sig kräva mer tryck och kraft? Det beror ju helt på hur du använder det. Ett bettlöst, ja i alla fall det jag använder, fungerar med eftergift och signaler, inte tryck. Det är när människor som rider med tränsbett till vardags börjar använda bettlöst på samma sätt som man använder tränsbettet som detta blir uppenbart, att man måste använda mer kraft. Varför då tror du?

Sen angående ridträningen du pratar om, tror du att en brukshäst är tränad till cirkuskonster? Tror du att en häst som ska användas till boskapsarbete, där vändbarhet, styrka och smidighet är ett absolut måste, inte är självbärig?

:confused::confused::confused: Det där stämmer inte alls. Varifrån kommer det påståendet?

(Rider på bett och bettlöst )

Var är forskningen som bevisar att det går? Var är alla filmer där det bevisar att det går?

Svar Ja.

Jag är inte alls insnöad på GP, jag har utgått ifrån det (precis som du) för att få något att utgå ifrån och för att det är just tävling som driver och utvecklar ridningen idag. Men jag kan lika gärna utgå ifrån Spanska Ridskolan. AR har jag inget intressea av att blanda in här, vad har det med saken att göra?

AR är inte drivet av tävling eller utveckling inför tävling, dock kallar dom det dressyr och i deras skola ingår alla rörelser som finns i ett GP program så det har väl i allra högsta grad med saken att göra? Eller anser du bara att man kan rida dressyr om man erkänner sig till TR?

Edit: Jag kanske inte borde svarat som jag gjorde, utan ett litet tillägg. Varför vill du byta riktning på diskussionen? Det vi diskuterade tidigare var om det är omöjligt att utbilda en häst på bettlöst. Nu ställer du istället frågan varför skulle man vilja göra det. Det är ju en annan diskussion.

*KL*

Är en westernhäst lösgjord? Om inte, vad är den?

Ja som sagt varför skulle man vilja kommunicera med flaskpost istället för en dator? Det var den frågan jag ställde om du inte förstod det.

Vad har en westernhäst med saken att göra, Du/Ni befinner er på dressyrforumet om ni missat det :angel:

Som sagt och jag upprepar och citerar mig själv angående fiador och även till dig

Angående din fråga om begränsningar så möjligör bettet flera nivåer finare kommunikation i fråga om lösgjordhet mm. Saker som du inte tror på förmodligen för att du själv inte lyckas med det. Jag läste en flera hundra (typ) sidor lång tråd på klassiska dressyrforumet där en hel drös med användare försökte få dig att förstå hur ett bett fungerar men du kan helt enkelt inte ta in den informationen utan slår ifrån dig med att bettlöst fungerar lika bra. Men så länge du inte kan bevisa det blir dina argument ganska tandlösa i debatten

Där blandades det även in westernhästar också så är du intresserad av det kan du ju läsa den diskussionen där. Här diskuterar vi Dressyr :idea:

Senast ändrad:

Jag kanske skulle tillägga till mitt föregående inlägg att jag menar att det är människor som rider med tränsbett och som använder tryck och hålla i som kommunikationssystem som detta motstånd uppenbarar sig när dom använder samma teknik i ett bettlöst. Jag vet att det finns många som rider med tränsbett på ett annat sätt och som inte har några som helst problem med "motstånd" i ett bettlöst.

Jag undrar lite grann här, vad har man för kommunikationssystem rent generellt i "dressyr" med avseende på bettet och tyglarna? Hur ser man på tryck och eftergift? Vad är en eftergift enligt dressymått sett?

Om jag vill att min häst ska ställa sitt huvud lite till vänster så ber jag honom om detta via en signal (ej tryck) sen flyttar han sitt huvud dit själv, med eftergift. Tygeln är slack hela tiden, hästen följer eftergiften mer än går undan för tryck. Detta oavsett det är ett tränsbett eller ej. Under inlärning så kan förstås tryck uppstå, det är då som eftergiften och timeingen är så viktig.

Hur utövas detta på en "dressyrhäst" ?

Jo jag vet, men det som stör mig är att det inte kan erkännas att vissa uttalanden i andra trådar var fel. Men det är lite tramsigt och omoget av mig jag vet, jag vet vad som sagts och jag vet vad jag ville bevisa med filmen och det har jag gjort. Du har helt rätt att det är en annan diskussion nu och den kommer jag att följa med intresse:)

Angående din fråga om begränsningar så möjligör bettet flera nivåer finare kommunikation i fråga om lösgjordhet mm. Saker som du inte tror på förmodligen för att du själv inte lyckas med det. Jag läste en flera hundra (typ) sidor lång tråd på klassiska dressyrforumet där en hel drös med användare försökte få dig att förstå hur ett bett fungerar men du kan helt enkelt inte ta in den informationen utan slår ifrån dig med att bettlöst fungerar lika bra. Men så länge du inte kan bevisa det blir dina argument ganska tandlösa i debatten.

Om du syftar på teorin om tungan här så kan jag bara säga, bullshit. Det är en terori, inte en sanning. Men har du några bevis på sanningen i det påståendet får du gärna lägga in det här.

För övrigt så ger bettet så klart en annan sorts signaler, men hästar behöver inte just dessa för att förstå vad ryttaren vill. Även en bosal fungerar i flera nivåer, den första nivån är "rörelse i tyglen", den andra "knoppen längst ner börjar röra sig" och sen rör sig den i flera nivåer tills "tygeln sträcks och knoppen tar i under hakan" detta känner hästen och lär sig följa redan i första nivån. Den får betänketid och allt eftersom den utvecklas reagerar hästen tidigare och tidigare. Till slut så behöver du bara "pila med lillfingret" så får du "rätt" svar.

Så vad tror du skillnaden är mellan verktygen, förutom tungan?

Är det inte lite tunt att svara så? Bara för att man inte kan bevisa att det går innebär inte det per automatik att det inte går.

Men Fiador du har ju själv deltagit i en flera hundra sidor lång tråd på Klassiskt där hur många personer som helst förklarat detta för dig, varför tror du att du ska fatta denna gången?

Gå tillbaka och läs i den tråden istället så kanske poletten trillar ner för dig denna gång för där har du svaren på alla dina frågor.

Men Rider, gå tillbaks och läs du med så ser du att den tråden spårade ur pga att folk inte kan argumentera med mindre än att man måste gå till personangrepp, precis det du försöker göra nu. Du verkar ta den här diskussionen vädligt personligt, varför då? Vad har du för problem med bettlös ridning egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 100
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur