Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bettlös dressyr

Tror inte att vi pratar om samma tråd, det var denna jag menade:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1094068

Jag uppfattade det som att flera i den tråden menade att det inte går att rida en häst så som i denna filmen utan bett. Möjligt att det inte menades så som jag uppfattade det. Då är det ju bara ett missförstånd och inget att tjafsa om:)

Jag tror att det är fullt möjligt att utbilda hästen hela vägen dit utan bett, men det är en helt annan diskussion och ingen jag tänker ge mig in i för det är inget jag kan bevisa, det är bara en övertygelse och den övertygelsen tänker jag fortsätta ha så länge som jag inte anser att motsatsen är bevisad.

Jag tycker bara det är bra med ett öppet sinne och förståelse för varandra, har vi inte det så kommer utvecklingen aldrig framåt i något avseende.

Inlägg 20 så visas den förra bettlösa hästen som diskuterades, jag har skrivit vad jag tycker i tråden och ingenstans står det att man inte kan rida en häst utan bett, utan även där trycker jag på vad jag har skrivit här.

Man kan faktiskt rida utan huvudlag också, är det lika bra som bett?, ger det samma kommunikation, om inte varför?

Åh ja, den tråden:)

delvis kl
Jag tror att många har svårt att tänka skillnaden i att rida en häst och träna (utbilda) den. Så jag tror att det blev många missuppfattningar i den tråden. Men, som jag uppfattade den så handlade det om att några anser att det inte går att utbilda en häst till samma nivå, med avseende på "samling" (vad nu det egentligen innebär), med ett bettlöst.

Och jaa, jag håller faktiskt med i viss mån, med den kunskap inom dressyrskolningen som finns idag så är det nog omöjligt att genomföra ett bettlöst alternativ som går att jämföra på den nivån.

Problemet är att det helt enkelt inte finns inte någon dressyrryttare, mig veterligen, som har:

1. Tillräckligt med kunskap om den bettlösa tekniken/metoden/filosofin för att komma dit med denna metod.

2. Tillräcklig med motivation för att göra den resan, med tanke på att det finns inget, eller väldigt lite, du kan göra med denna kunskap på en dressyrhäst i detta land eller i övriga världen heller för den delen som det ser ut just nu.

3. Tillgång till skickliga tränare i denna teknik på nära håll, som även är intresserade av dressyr, så att man kan få den coaching man behöver för att utvecklas i en rimlig takt så att man kan börja prestera på en tävlingsbana.

Kom igen efter 5-6 års träning av ett flertal hästar med en genomtänkt bettlös teknik/metod/filosofi, då först blir man (kanske) tillräckligt insatt för att kunna göra en rättvis bedömning huruvida bettlöst skulle kunna fungera lika bra eller ej. (Men troligtvis blir man inte tillräckligt skicklig för att kunna utöva den tekniken till fullo på den tiden;))

Man kan faktiskt rida utan huvudlag också, är det lika bra som bett?, ger det samma kommunikation, om inte varför?

Jaa, jag tror faktiskt att går att rida lika bra utan huvudlag, däremot om jag håller på med inlärning, då är det en annan sak, då behövs tyglarna. MEN det behöver inte vara ett bett i andra änden, utan det som behövs är kunskap om verktygets funktion och inverkan, "hur" man använder det för att förklara och förtydliga för hästen, DET är vad tyglarna är till för, oavsett om det sitter ett bett i andra änden eller ej....

Det står i många inlägg i den tråden att det inte går att rida utan bett, flera gånger, därmed inte sagt att det är du som står för alla påståenden. I den tråden har t.o.m. någon skrivit att de gör saker utan bett och då har någon replikerat med: - Det har du inte!

Men skit samma, då var det bara inte menat som jag trodde:)

Aha, så fattade jag inte det alls, att det handlade om utbilda hästen. Många gånger i den tråden nämns det att samlingen inte har någonstans att ta vägen utan bett, förenklat med mina egna ord.

Aha, så fattade jag inte det alls, att det handlade om utbilda hästen. Många gånger i den tråden nämns det att samlingen inte har någonstans att ta vägen utan bett, förenklat med mina egna ord.

Jaa, det var nog lite både och tror jag, så du är inte alls helt fel ute. Tycker att det var bra att du hittade den här filmen för den bevisar ju att det går att rida med bettlöst, på GP nivå, lika bra som med bett, en del hävdar ju (minns inte om det var i just den tråden iof) att inte ens "det" går då kommunikationen blir alldeles för "grov" med bettlöst...

För mig behövs inga bevis, jag är övertygad om att det går, eftersom jag anser att all ridträning handlar om kommunikation i första hand och att verktyget är av underordnad betydelse...MEN...att användaren av verktyget måste ha full kunskap om verktygets funktion samt att det behövs en metod/systematik som hör hänger ihop med det, och som är inriktat mot just dressyr för att det ska gå att jämföra så att alla förstår och ser samma sak...därav att jag tror att vi kommer att få vänta med att se "bevis" för att bettlös "skolning" fungerar lika bra...men jag kan ha fel...kanske finns det någon där ute som har gått hela vägen i ett bettlöst...?

Jaa, det var nog lite både och tror jag, så du är inte alls helt fel ute. Tycker att det var bra att du hittade den här filmen för den bevisar ju att det går att rida med bettlöst, på GP nivå, lika bra som med bett, en del hävdar ju (minns inte om det var i just den tråden iof) att inte ens "det" går då kommunikationen blir alldeles för "grov" med bettlöst...

Nej det bevisar det inte , de rörelserna hon visar på filmen är lååångt ifrån GP-nivå det är på Intermediere.I nivå + att hon byter i varje.

Vad jag kan utläsa ur kommentarerna så rider hon på bettlöst en dag i veckan och på träns och kandar de övriga. Jag är mest förvånad över reaktionerna det är inget svårt att rida sina hästar på bettlöst och utföra det dom redan kan, det kan jag också göra + varenda människa som rider dressyr. Vill man bli känd och poppis på tuben så är detta ett enkelt sätt.

Det finns väl en anledning till att hon enbart rider bettlöst en dag i veckan, fundera på det istället.

Tycker det är jättemärkligt att ingen har tagit tillfället i akt och visat upp sina bettlöse utbildade hästar på youtube, jovisst det finns massor av sådana filmer på Hempfling osv men de filmerna saknar mkt av den kvaliten som visas upp på denna filmen i form av takt, regelbundenhet, schwung, lösgjordhet osv, allt det som det behövs ett bett för att uppnå.

Javisst man kan påstå att man enbart säger det för att man inte själv klarar av det men om inte hempfling och de övriga i samma liga klarar av det VAR är dom ryttarna då?

Senast ändrad:

Men snälla du, dessa människor rider ofta inte dressyr och det är ju också vad som måste till för att en dressyrryttare ska kunna bedöma "kvaliteten" som det verkar. Det är är också skillnad på vad man söker att uppnå för kvaliteter, inte ens spanska ridskolan uppfyller ju dom "kvaliteter" som tävlingsdressyren eftersöker.

Dressyr har blivit mer av en uppvisning av gångarter (du har väl inte missat den diskussionen va?) än en uppvisning av en verkligt väl genomriden, välutbildad och följsam häst.

Så hur ska man kunna visa upp något som är dressyr på ett sätt som en dressyrryttare anser att dressyr ska "se ut" när det inte finns några dressyrryttare som utbildar sina hästar med renodlat bettlöst? Kan du vara så snäll och förklara det? Att tjejen på filmen inte heller gör det (förnuftigt av henne faktiskt) beror ju på att hon har förstått att man måste ha ett annat system/metod för att utbilda hästen i ett bettlöst, vilket hon förmodligen inte har.

Som jag skrivit förut, det är inte omöjligt, en häst är en häst och ridning handlar inte om verktyget enbart utan om att den som använder det har kunskap om hur det ska användas och har en metod/teknik för inlärning att följa som bygger på det verktyget.

Men fortfarande är det "samma" hästar vi rider på, förstår du då vart jag vill komma? För du är väl inte så insnöad så att du tror att det är bettet som gjör att tex din häst kan prestera, det är ju bara ett verktyg som du behöver för att kommunicera med din häst...hästen behöver det inte...

Ändras TR så skulle man få se en helt annan utveckling, men det kommer att ta tid för folk måste lära sig rida och utbilda med bettlöst också.

Ändras TR så skulle man få se en helt annan utveckling, men det kommer att ta tid för folk måste lära sig rida och utbilda med bettlöst också.

Jag tror mycket av problemet sitter just här. För att det ska "löna sig" att utbilda en häst bettlöst så måste det vara tillåtet att tävla på det, och då måste det ändras i TR och det kommer nog inte hända förrän tillräckligt många trycker på (Dvs det behövs de som är beredda att tävla på detta). En ond cirkel.

Nej det bevisar det inte , de rörelserna hon visar på filmen är lååångt ifrån GP-nivå det är på Intermediere.I nivå + att hon byter i varje.

Vad jag kan utläsa ur kommentarerna så rider hon på bettlöst en dag i veckan och på träns och kandar de övriga. Jag är mest förvånad över reaktionerna det är inget svårt att rida sina hästar på bettlöst och utföra det dom redan kan, det kan jag också göra + varenda människa som rider dressyr. Vill man bli känd och poppis på tuben så är detta ett enkelt sätt.

Det finns väl en anledning till att hon enbart rider bettlöst en dag i veckan, fundera på det istället.

Tycker det är jättemärkligt att ingen har tagit tillfället i akt och visat upp sina bettlöse utbildade hästar på youtube, jovisst det finns massor av sådana filmer på Hempfling osv men de filmerna saknar mkt av den kvaliten som visas upp på denna filmen i form av takt, regelbundenhet, schwung, lösgjordhet osv, allt det som det behövs ett bett för att uppnå.

Javisst man kan påstå att man enbart säger det för att man inte själv klarar av det men om inte hempfling och de övriga i samma liga klarar av det VAR är dom ryttarna då?

håller emd dig här :) dock anser jag det nog vara fullt möjligt att utbilda en häst upp till GP bettlöst, det som bettet gör kan även trycket på nosen göra men det är lättare med bett mycket pga av att hästen är känsligare där.

för övrigt rider jag ju själv bettlöst nu på unghästen. Skulle gärna agera försökskanin upp till GP men hoppas verkligen att våra bettproblem löst sig innan dess :rofl:

kan bjuda på två bilder som ni kan få analysera sönder, hae tyvärr ingen film :) hästen 4 år, typ inte riden alls, fokus på framåt nedåt med lite go i steget och sug i bakbenen.

315413_10150287096222420_617242419_7679227_4000446_n.jpg

317169_10150358683997420_617242419_8110295_1892644994_n.jpg

Senast ändrad:

Nu startade jag ju denna tråden för att det tidigare hävdats att det inte går att rida så här bettlöst, vad alla än ändrar det till nu:grin:

Ur detta kommer det naturligtvis massor med andra diskussioner.

Men det är en himla trist inställning att vända taggarna utåt och bortförklara med att det inte var alls så det menades i andra trådar. Många i tråden jag hänvisade till menade att det inte gick att rida så här utan bett, PUNKT. Det fanns massa olika förklaringar till varför det inte gick. Jag fattar inte riktigt varför så många blir så upprörda? Är det inte roligt att se att det funkar? Eller ligger det så djävla mycket prestige i att ha rätt?

Håll er till ursprungsdiskussionen om axialnerver och uppfångande av samling och njut av att det går om än bara en gång i veckan:laugh:

+ lillagoajag

Anser ni att man inte rider dressyr om man inte tävlar? För det verkar ju nästan så...

Nu startade jag ju denna tråden för att det tidigare hävdats att det inte går att rida så här bettlöst, vad alla än ändrar det till nu:grin:

Ur detta kommer det naturligtvis massor med andra diskussioner.

Men det är en himla trist inställning att vända taggarna utåt och bortförklara med att det inte var alls så det menades i andra trådar. Många i tråden jag hänvisade till menade att det inte gick att rida så här utan bett, PUNKT. Det fanns massa olika förklaringar till varför det inte gick. Jag fattar inte riktigt varför så många blir så upprörda? Är det inte roligt att se att det funkar? Eller ligger det så djävla mycket prestige i att ha rätt?

Håll er till ursprungsdiskussionen om axialnerver och uppfångande av samling och njut av att det går om än bara en gång i veckan:laugh:

Varför är det så viktigt att hävda att det GÅR att utbilda till GP utan bett??

Jag kan inte för mitt liv tänka mig att någon påstått att det inte går att rida bettlöst en gång i veckan på en redan bett utbildad häst utan det är ju mer så att det inte går att utbilda dit utan bett. 2 helt olika saker. Dom flesta bettlösefolk hävdar ju att det går att utbilda utan bett, det är väl det saken gäller.

De kanske inte är födda (än)? Jag tror (HOPPAS!!) inte att den skickligaste ryttaren i världshistorien är född ännu. det vore ju hemskt, om sporten inte skulle utvecklas mer alls. :eek:

Men om dom inte är födda än hur kan du då säga att det finns :angel:

+ lillagoajag

Anser ni att man inte rider dressyr om man inte tävlar? För det verkar ju nästan så...

Nej men man påverkas av tidens ideal och mode som i sin tur styrs av tävlingsindustrin. Så även om man inte tävlar så är det svårt att inte bli påverkad, tex via tränare som ju lägger upp sitt system utifrån tävlandet. Man är mycket mer styrd av tävlandet än man själv tror, trots att man inte tävlar själv.

Fast det handlar ju inte om "om dom finns" utan "om det går". Jag vet att dom finns, dom som är skickliga nog, men jag tror inte att dom är intresserade av att satsa på dressyr, det är det som är problemet i "bevisfaktorn".

Varför är det så viktigt att hävda att det GÅR att utbilda till GP utan bett??

Jag uppfattar det nog precis tvärtom, att det blir en stark motreaktion så fort någon hävdar att det går, varför är det så viktigt att framhärda att det INTE går? Vad är vitsen liksom. Jag menar om man vill rida dressyr men inte vill/kan använda bett så kanske det faktiskt finns ett skäl till varför det är viktigt, men tvärtom?? Spelar det någon roll? Känns det som ett hot eller? och mot vad i så fall? Bett elle bettlöst, det handlar väl om ridning? Olika läror kanske, men för övrigt...en häst kan inte vara begränsad av ett verktyg, det är den som håller i andra änden som har begränsningen i så fall...

+ lillagoajag

Varför verkar det så? För att jag inser att en ändring i TR skulle hjälpa det bettlösa på traven? Det är väl ingen hemlighet att de flesta som utbildar hästar upp till svår klass gör det för att kunna tävla?

Jag tycker självklart att man rider dressyr även om man inte tävlar, det känns som att du antar detta på något lösa grunder? Jag tävlar ju inte själv längre så att säga något annat vore ju att skjuta mig själv i foten.

Det handlade väl ändå "om det går" och inte "om det finns"?! Om det skulle sluta ridas ex. fälttävlan skulle det ju fortfarande . Allt som människor inte gör är inte omöjligt. Det är en ganska stor skillnad på vad som är möjligt och vad människan inte kan göra (än).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 552
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama