Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bettlös dressyr

Är det inte lite tunt att svara så? Bara för att man inte kan bevisa att det går innebär inte det per automatik att det inte går.

Men är det inte lite tunt att svara så? Att påstå att det går när ingen hittills har lyckats? Var ligger tyngden i det påståendet menar du?

Men Rider, gå tillbaks och läs du med så ser du att den tråden spårade ur pga att folk inte kan argumentera med mindre än att man måste gå till personangrepp, precis det du försöker göra nu. Du verkar ta den här diskussionen vädligt personligt, varför då? Vad har du för problem med bettlös ridning egentligen?

När jag läste den tråden så stod du för det mesta av personangreppen dock..

Jag har inga problem med bettlöst, rider med det ibland. Men jag förstår dock inte varför det är så viktigt för dig att hävda att det går?

Men är det inte lite tunt att svara så? Att påstå att det går när ingen hittills har lyckats? Var ligger tyngden i det påståendet menar du?

Vetskapen om hur inlärning fungerar. Men det förutsätter att man är införstådd med att ridning handlar om inlärning, inte något mekaniskt via vertyg.

Det finns ganska mycket forskning kring ämnet inlärning, ska se om jag kan hitta något som är relevant och som kan länkas hit. Eller så finns det kanske någon annan här som är mer insatt och har tillgång till relevant material.

Senast ändrad:

Om du syftar på teorin om tungan här så kan jag bara säga, bullshit. Det är en terori, inte en sanning. Men har du några bevis på sanningen i det påståendet får du gärna lägga in det här.

För övrigt så ger bettet så klart en annan sorts signaler, men hästar behöver inte just dessa för att förstå vad ryttaren vill. Även en bosal fungerar i flera nivåer, den första nivån är "rörelse i tyglen", den andra "knoppen längst ner börjar röra sig" och sen rör sig den i flera nivåer tills "tygeln sträcks och knoppen tar i under hakan" detta känner hästen och lär sig följa redan i första nivån. Den får betänketid och allt eftersom den utvecklas reagerar hästen tidigare och tidigare. Till slut så behöver du bara "pila med lillfingret" så får du "rätt" svar.

Så vad tror du skillnaden är mellan verktygen, förutom tungan?

Som sagt ALLT det här har du redan kört på med i den andra tråden och du har totalvägrat att ta in någon som helst information från de andra i den tråden som svarat. Varför skulle du göra det nu?

Eftersom det är DU som kommer med påståenden får du väl bevisa att det går, det är så det brukar gå till.

Kom upp med en film så kan vi diskutera vidare tills dess är det bara jambo mambo och visst du kan fortsätta kalla mig/oss okunniga och bristande ridskicklighet och allt du slängt ur dig det förändrar liksom inte fakta att INGEN har lyckats visa upp en häst utbildad hela vägen till GP på bettlöst och det inkluderar de gamla klassiska mästarna som levt och andats häst i åratal och utbildats vid dom stora ridakademierna.

Fiador; Jag väntar dock på svar på denna frågan iochmed ditt tidigare påstående att allt kommer ändras om man ändrar TR. Så jo det finns ryttare som rider dressyr som fullkomligt skiter i TR och träning inför tävling, varför har man inte hittat någon inom den inriktningen tror du som utbildat bettlöst hela vägen?

AR är inte drivet av tävling eller utveckling inför tävling, dock kallar dom det dressyr och i deras skola ingår alla rörelser som finns i ett GP program så det har väl i allra högsta grad med saken att göra? Eller anser du bara att man kan rida dressyr om man erkänner sig till TR?

Var är forskningen som bevisar att det går? Var är alla filmer där det bevisar att det går?

Ja.

Har du läst det jag skrivit öht? Hur många gånger ska jag behöva skriva att den kunskapen vi inte har idag kanske inte räcker, men det betyder inte att det inte går. Det var du som påstod att många har bevisat att det inte går, fram med bevisen då (och inte i form utav några youtubeklipp utan riktiga bevis med väl underbyggda argument).

Du inser väl att om alla resonerade att "det som inte görs just nu går heller inte att utföra" skulle vi inte komma särskilt långt. Jag kan lova att datorer, rymdraketer osv inte är byggda av folk som säger att "det går inte". Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det är sorgligt. Det måste vara jobbigt att inte kunna tro att något som ingen annan har gjort tidigare är genomförbart och på så sätt sätta en massa begränsningar, istället för att se möjligheter (vilket inte betyder att man kastar sig hals över huvud in i alla nya idéer man får).

Okej, tack för svar. Gäller det även på de hästar som av någon anledning inte kan gå med bett?

Ja som sagt varför skulle man vilja kommunicera med flaskpost istället för en dator? Det var den frågan jag ställde om du inte förstod det.

Varför måste du vara så "otrevlig"? Läste du ens vad jag skrev? Jag skrev ju "Nu ställer du istället frågan varför skulle man vilja göra det" utifrån det borde du väl förstå att jag fattade att det var du som ställde frågan?

Och som sagt det är en helt annan diskussion, som jag inte har lust att ta nu.

Vad har en westernhäst med saken att göra, Du/Ni befinner er på dressyrforumet om ni missat det :angel:
Där blandades det även in westernhästar också så är du intresserad av det kan du ju läsa den diskussionen där. Här diskuterar vi Dressyr :idea:

Så, om man befinner sig på dressyrforumet får man inte dra några som helst paralleller till (eller kanske inte ens nämna?) någon annan sport/gren? Du kan inte på något sätt se vad westerns dressyr och den "vanliga" dressyren kan ha gemensamt?

Det var ju ett knapplån där om du såg det, av den enkla anledningen att den frågan inte var ställd till dig utan mer allmänt med tanke på diskussionen ang. lösgjordhet. Vill/kan du inte svara på frågan behöver du inte. Men du behöver inte heller, tycker jag, tala om för mig att "jag faktiskt är på dressyrforumet" med en mindre trevlig ton.

Men Rider, gå tillbaks och läs du med så ser du att den tråden spårade ur pga att folk inte kan argumentera med mindre än att man måste gå till personangrepp, precis det du försöker göra nu. Du verkar ta den här diskussionen vädligt personligt, varför då? Vad har du för problem med bettlös ridning egentligen?

Jag ska tala om vad MITT problem med bettlös ridning och alla såna här diskussioner är :idea:

Det är DU Fiador och andra likasinnade som envist i tråd efter tråd påstår att något "går att utföra" som ni sen kapitalt misslyckas med att visa:grin:
Jag har läst tråden och andra trådar om samm sak. Inte nånstans lyckas du eller någon annan visa att det går att rida på lite högre nivå i dressyren, med de krav på samling i utförandet, (och med vad det innebär av sammantagna kvalitéer) som ni så gärna vill hävda.
Det är som att fråga efter AR-filmer med kvalitet i utförandet, det sägs att dom finns men sen finns dom inte att uppbringa:o Seriöst värre:rofl:

Det blir som att diskutera med barn som skriker "det går visst" utan att ha en aning om vad dom egentligen anser ska "gå". :crazy: Bara ren och skär istadighet och oppositionslusta, utan minsta verklighetsanknytning. Inte värt att lägga energi på. Men visst, visa en film som får mej att ändra uppfattning:bump:

Jag har inga problem med bettlöst, rider med det ibland. Men jag förstår dock inte varför det är så viktigt för dig att hävda att det går?

Men att jag som rider enbart med bettlöst reagerar är väl fullt rimligt, du försöker ju att sätta en begränsning för min ridning. Men att du (och andra) som rider med bett driver denna hypotes tycker jag är mer underligt. Har du någon förklaring på det?

kl

hittade en vacker film (enligt mig) brukar titta på just denna ryttare ibland när jag känner jag vill ha lite inspiration
http://youtu.be/A5XUq56P_I0

men å andra sidan, hon rider så väldigt fint att ett bett gör ju ingen skillnad, hästen är även tränad med bett iom att hon tävlar såklart så det säger väl egentligen inget.

Allt kommer väl ner till skicklighet till slut, och är man så skicklig så kvittar det om man har bett eller inte.

Fiador; Jag väntar dock på svar på denna frågan iochmed ditt tidigare påstående att allt kommer ändras om man ändrar TR. Så jo det finns ryttare som rider dressyr som fullkomligt skiter i TR och träning inför tävling, varför har man inte hittat någon inom den inriktningen tror du som utbildat bettlöst hela vägen?

Jag har redan svarat på det, jag är inte intresserad att diskutera AR nu, jag tycker inte det är värt besväret helt enkelt. Det blir ytterligare tjafs och motsättningar, räcker det inte med bettlöst? Och jämförelse med spanska ridskolan som inte heller är tävlingsinriktad?

Hur många gånger ska jag behöva skriva att den kunskapen vi inte har idag kanske inte räcker, men det betyder inte att det inte går. Det var du som påstod att många har bevisat att det inte går, fram med bevisen då (och inte i form utav några youtubeklipp utan riktiga bevis med väl underbyggda argument).

Jaha! Så då är allt möjligt då, för vi vet ju inte om nån snubbe om 500 år har hittat en lösning på alla problem vi har idag inom alla områden:confused:

Då kan man säga att hur vet du att människor inte kan flyga som fåglar, det kanske vi kan om 1000 år?

Oj, ja den argumentationen är svårslagen:eek: ha ha ha!

Men man kan väl säga så här att ingen har lyckats visa det på alla dom hundratals år som man ridit hästar och om inte hästarna rent fysiskt har ändrats rejält mot de hästar vi har idag så lär det knappast lyckas i framtiden heller. Men - vem vet hur en häst fungerar om 1000 år :angel:

Har du missat trådskaparens film? Den som är skälet till denna diskussion. Sen har ju även Vanilmelde lagt in en film. Det går visst att "rida" dressyr på hög nivå bettlöst, just nu diskuterar vi huruvida det går att "utbilda" dit också. Det blir iof svårt att bevisa med en film, att hästen är utbildad så i bettet också....men den diskussionen tar vi då när någon hittar en sån film......

Vanimelde
Tack för den filmen, ytterligare en som är tillagd i mina favoriter.:)

kl

hittade en vacker film (enligt mig) brukar titta på just denna ryttare ibland när jag känner jag vill ha lite inspiration
http://youtu.be/A5XUq56P_I0

men å andra sidan, hon rider så väldigt fint att ett bett gör ju ingen skillnad, hästen är även tränad med bett iom att hon tävlar såklart så det säger väl egentligen inget.

Allt kommer väl ner till skicklighet till slut, och är man så skicklig så kvittar det om man har bett eller inte.

Nej som du säger så rids den med bett också så det säger inte något. Om den skulle ridas ett antal år utan bett tror jag den skulle tappa åtskilligt i kvalitet dock. Den ser jättetrevlig ut men jag tror inte att hon skulle påstå att hon kunnat få den dit med enbart bettlös ridning?

Har du missat trådskaparens film? Den som är skälet till denna diskussion. Sen har ju även Vanilmelde lagt in en film. Det går visst att "rida" dressyr på hög nivå bettlöst, just nu diskuterar vi huruvida det går att "utbilda" dit också. Det blir iof svårt att bevisa med en film, att hästen är utbildad så i bettet också....men den diskussionen tar vi då när någon hittar en sån film......

Vanimelde
Tack för den filmen, ytterligare en som är tillagd i mina favoriter.:)

Jo men det är ju samma diskussion som tidigare, det är ju där det skiljer, att du tror att det skulle gå att utbilda hela vägen till den kvaliten som är på Vanimeldes film, enbart på bettlöst.

Jag har ett förslag, maila den ryttaren och fråga vad hon tror:idea:

Du har ju påstått det gång på gång, men utan att visa det genom en enda film på en häst som man faktiskt vet är utbildad hela vägen utan bett. Det blir otroligt tjatigt.

Jaha! Så då är allt möjligt då, för vi vet ju inte om nån snubbe om 500 år har hittat en lösning på alla problem vi har idag inom alla områden:confused:

Då kan man säga att hur vet du att människor inte kan flyga som fåglar, det kanske vi kan om 1000 år?

Oj, ja den argumentationen är svårslagen:eek: ha ha ha!

Men man kan väl säga så här att ingen har lyckats visa det på alla dom hundratals år som man ridit hästar och om inte hästarna rent fysiskt har ändrats rejält mot de hästar vi har idag så lär det knappast lyckas i framtiden heller. Men - vem vet hur en häst fungerar om 1000 år :angel:

Jag gillar tanken att allt är möjligt, sedan finns det ju såklart vissa fysiska begränsningar. (Sedan är det klart, rent filosofiskt kan man leka med tanken att även dessa begränsningar går att ta bort.)Det finns ju forskning som man kan använda för att visa varför människor inte kan flyga, ex. Finns likande forskning på bettlöst så varsågod och visa den.

Inte värt att lägga energi på.

Varför skriver du då i tråden?

Men visst, visa en film som får mej att ändra uppfattning:bump:

Varför är det okej att du vill ha en film som visar att det går, men jag kan inte få ett bevis på att det inte går? (Och jag skulle vilja säga att just bara en film är ganska dåligt bevismaterial i bägge fall. Hur ska du, eller jag, veta att inte hästen på filmen rids och utbildas på bett när ingen ser? Källkritik var det... )

Jo men det är ju samma diskussion som tidigare, det är ju där det skiljer, att du tror att det skulle gå att utbilda hela vägen till den kvaliten som är på Vanimeldes film, enbart på bettlöst.

Jag har ett förslag, maila den ryttaren och fråga vad hon tror:idea:

Du har ju påstått det gång på gång, men utan att visa det genom en enda film på en häst som man faktiskt vet är utbildad hela vägen utan bett. Det blir otroligt tjatigt.

Om du tycker att diskussionen/ämnet är tjatigt så varför fortsätter du att mata den då? Jag menar om du (ni) bara lät bli att svara så skulle ju diskussionen (och ämnet) självdö...det är ganska intressant faktiskt att just detta med bettlöst är ett så hett ämne för en bettryttare.

Så tråden handlar nu om hurvida det går att utbilda en häst upp till GP dressyr bettlöst?

Eller ja det är ju såklart krångligt att utbilda den till tävling på den nivån eftersom bettlöst inte är ett alternativ, än. Men nog måste det väl finnas dom som enbart utbildar sina på bettlöst så långt deras häst klarar? Syrrans ridtravare utbildade jag endast på bettlöst då han aldrig kom till lösgjordhet med bett. Då han bara är en ridtravare med seriöst kass ridexteriör så kom vi inte längre än till rätt- och förvända skolorna på alla sätt och vis upp till trav, galoppen fixade han aldrig mer än att galoppera på volt och rakt fram ute då han inte är byggd/avlad för någon galopp :D

Jag kanske skulle tillägga till mitt föregående inlägg att jag menar att det är människor som rider med tränsbett och som använder tryck och hålla i som kommunikationssystem som detta motstånd uppenbarar sig när dom använder samma teknik i ett bettlöst. Jag vet att det finns många som rider med tränsbett på ett annat sätt och som inte har några som helst problem med "motstånd" i ett bettlöst.

Jag undrar lite grann här, vad har man för kommunikationssystem rent generellt i "dressyr" med avseende på bettet och tyglarna? Hur ser man på tryck och eftergift? Vad är en eftergift enligt dressymått sett?

Om jag vill att min häst ska ställa sitt huvud lite till vänster så ber jag honom om detta via en signal (ej tryck) sen flyttar han sitt huvud dit själv, med eftergift. Tygeln är slack hela tiden, hästen följer eftergiften mer än går undan för tryck. Detta oavsett det är ett tränsbett eller ej. Under inlärning så kan förstås tryck uppstå, det är då som eftergiften och timeingen är så viktig.

Hur utövas detta på en "dressyrhäst" ?

Varför skulle man rida med motstånd på bettlöst? Vissa kanske gör det, men det behöver man verkligen inte göra. Jag gör det tex inte de gånger jag rider på bettlöst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 552
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama