På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering.
Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den tråden om
"bukehästar vi minns", att det finns de som minns och frågat efter både Babe och Reperis, kul att ni minns oss!
Var längesen jag hängde på Buke nu, får se om jag minns hur man gör... Men tänkte vara snäll och uppdatera er lite om hur det är med oss nu, för de som undrar.
Babe såldes ju från mig år 2007, jag hade henne på foder mars 2006-oktober 2007 men ordnade med försäljning åt ägarna. Hon hamnade då hos en tjej på Tjörn i ett par år innan hon flyttade till en tjej i Gislaved. Den tjejen äger fortfarande Babe men har nu lånat ut henne på foder och nuvarande fodervärden har ju dykt upp i "bukehästar vi minns-tråden", så som ni vet mår Babe bra.
Hon har inte tävlat så supermycket efter att jag hade henne, upp till LB+5 som mest tror jag. Men hon är pigg och fräsch och har nu världens sötaste fodervärd och bor inte alltför långt från mig, så jag ska förhoppningsvis kunna ha regelbunden kontakt och även hjälpa till med lite träningar. Har hälsat på en gång i höst nu och ska snart dit igen är tanken. Fodervärden får själv välja om hon vill lägga ut bilder på Babe, jag har ändå inga nya själv utan bara mina gamla.
För er som inte minns oss så är Babe korsningsponny fjording/new forest, 143cm hög och tävlade med mig tom. MSVB hopp och hoppade enstaka språng på 150cm. En riktigt häftig ponny med ett hjärta av guld! Såhär såg vi ut då:
Och Reperis då, jo honom köpte jag oktober 2007 och han är fortfarande i min ägo, lika pigg och glad som alltid men han är numera en mogen man på 17 år, fyller 18 i juni. Vi har tyvärr lagt hoppningen lite på hyllan och det blir inget mer tävlande för oss... Reperis har nu en hagkompis i form av en liten shettis och de två leker konstant, utöver det rids han, mest dressyr/akademiskt och uteritter, hoppar några enstaka språng ibland men inte mer än så.
Han fotas fortfarande flitigt så ska bjuda på ett gäng med bilder.
För er som inte minns Reperis så är han en budjonny (rysk hästras), valack på 168cm i mkh. Han är född i Ryssland, har tidigare tävlat Svår hoppning, med mig tom. 130cm. Varit godkänd avelshingst, kastrerades när han var runt 9/10 år gammal. En häst med väldigt mycket karaktär, energi och hetta och inte helt lättväxlad i ridningen, men världens snällaste och mysigaste. Han har alltid öronen spetsade framåt och en mer ambitiös och arbetsvillig häst får man leta efter! =)
Jag själv har som nämnts i den andra tråden också gått igenom en stor operation, stelopererade nacken i Iran för snart 3 år sen (februari 2011), åren innan operationen var riktigt tunga och fyllda med otaliga ambulansfärder och sjukhusvistelser, tunga mediciner i maxdoser och jag var helt enkelt rejält dålig, efter operationen mår jag fantastiskt mycket bättre men är fortfarande sjukskriven.
Vad som hände är att jag först en gång när jag var runt 14 år ramlade av min dåvarande ponny och fick en whiplash-skada. År 2008 sen ramlade jag i en trappa, halkade på översta trappsteget och ramlade nästan en hel våning innan jag fångade mig i ledstången och mina då redan utslitna ligament sen min whiplash gick av. Så jag slet helt enkelt av arlarligamenten längst upp i nacken samt fick diverse andra skador i muskler, ligament och någon lite ihoptryckt disk osv (dock inga skelettskador), och detta är nu fixat med två titanplattor, 12 skruvar och ett bentransplantat ifrån bäckenkammen, stelopererat c0-c3 efter att nerverna som var i kläm frilagts. Har en skada kvar mellan c4-c5 som vi håller i schack mha sjukgymnastik samt lite andra problem med kroppen, men jag mår som sagt väldigt mycket bättre efter operationen, den har förändrat mitt liv. Utan operationen hade jag nog inte levt idag, så även om jag inte är frisk är jag väldigt mycket bättre än innan den gjordes =)
Så, det var en "liten" uppdatering från oss, så nu vet ni hur det ser ut i dagsläget.