galoppproblem, vad händer?

Sv: galoppproblem, vad händer?

Hejsan!

För mig är svaret enkelt, jag förälskade mig i denna häst då han kom från Frankrike för idag fem år sedan till min tränare där jag jobbade ett antal år. Trevlig häst, med hyffsad ridbarhet (traven är jämförbar med väldigt många hbl, vilket du kan se av filmen). Han är galopperad från marken, och har en tretaktig trevlig galopp. Då jag visste om detta innan köp, så var inte beslutet svårt, även om jag lika lätt kunnat lagt ut pengar på ett hbl eller dylikt. Mitt val - och är nöjd med beslutet nästan varje dag. Nåväl, detta är bortom sakfrågan, så härmed lämnar jag denna lilla diskussion.

Hej!

På lördags skall jag göra just detta som dutipsar om, har fått med mig en trygg stallkompis med häst som skall agera draghjälp. Han tar fattningen, det är sedan som han inte tror att han får (kan det sitta kvar sedan travet börjar jag fundera, att det sitter is kallen på honom?). Om jag använder spö saktar han av, därav min fundering. Kan han koppla ihop det från travet, spö-->bestraffning--->fel att galoppera.?

Bort från banan blir tema ett par veckor famåt. Dock kommer jag att tömköra alt. longera i galopp på banan som tidigare, för att stärka bakkärran.

De två viktigaste sakerna, sadel+korrekts och rak häst är kollat vid tidigare tillfälle. Då jag köpte honom för 1,5 år sedan hade jag ut kiropraktor för att kolla att han är rak/låsningar, samt massör för att kolla ev stelhet. Inget att anmärka på där, var väldigt ostressad individ som travhäst, ingen som hetsade på som ett tok (eller hetsades heller för den delen). Aldrig skadad heller. Så det kan vi utesluta. Ang. sadeln är den snart för smal, då han musklat sig endel under sommaren. Dock ej för smal än.

Vad ryttaren beträffar är jag rädd att det kan finnas många fel. Framförallt är jag rätt feg och har inte vågat rida på ordentligt, vilket skall göra NU. Idag skall det ridas på på galoppbanan och se vad som händer.

Har du tävlat ngt med din häst? Vad har du fått för bedömning av gång?

Min häst är en av få travindivider jag stött på som inte har ngt egentligt go, han är bekväm och gärna lite loj. Farten bör ej vara problem, dock bristen på egen motor. Tipset att galoppera bara ett par steg tror jag är jättebra, skall tänka på det. Min tanke då han tar galoppen är att rida på, galoppgaloppgaloppgalopp... Vilket resulterar i att han bryter själv, vilket ju blir fel, då det inte är det jag vill.

tack för tipset+kommentar ang. traven.:bow:

Jisses vad den här tråden åker runt i olika forum, jag la in den på dressyrgnägg, moderator flyttade den till ridning coh nu har moderator flyttat den till dressyr. Passar in överallt, eller passar inte in någonstans:angel:

Jag håller med om att tråden passar bättre på ridning eller grundutbildning.

Du har ju fått en massa svar. Jag tycker f ö också att traven är fin:)

Ang farten så kommer den nog av att du lutar alldeles för mycket fram inte minst över bommen och efteråt. Hästen får jaga sin balans:crazy:

Jag skulle vilja råda dej att göra så lite som möjligt. Om du vill använda bom så bara en - det förvirrar bara hästen med två, det stjälper mer än hjälper.

Helst tycker jag att du ska galoppera ute där det blir naturligt för hästen, se till att vara i balans, dvs räta upp dej själv så att du hjälper hästen. Stå bara där och gör inte så mycker mer än följ med och balansera upp, håll ett stöd främst i yttertygeln, glappa inte och var inte för stum heller utan följ med en aning i rörelserna.
Bryt av, ny galopp osv.

Du kan klättra för att stärka den och som sagt, många fattningar.

Du bör rida för tränare för att få rätt hjälp och även då med att stärka rätt muskler, samt att du inte själv motverkar genom din sits.

Tack AnnaStesia för ditt svar. Givetvis håller jag med dig om att dressyren är grunden till att ha en trevlig häst och att hästen ska hålla fysiskt för det vi människor vill ha den till. Det jag menar är att många lägger ner så oerhört mycket arbete (och pengar), är otroligt ambitiösa och duktiga på sin travare. Men med samma arbetsinsats med en häst som har det lättare med gångarterna skulle man kunna nå mycket längre. Därmed inte sagt att man måste ha en häst med de flashigaste gångarter men i alla fall någon som har betydligt lättare att göra det som ryttaren vill.

Tyvärr är det inte så lätt som moderator alla gånger att veta var tråden passar bäst. Du frågar ju nämligen om galopp-problem och det är ju som Flashlight säger, då kan det vara grundutbildning.

Men att jag råkade flytta den till dressyr, jag visste INTE att det varit på dressyrgnägg, var just att du i frågetällningen skrev - Ridning med sikte på start i dressyr LB. Därför tyckte jag att det finns en hel del duktiga dressyrare, som kan hjälpa dig. - Men jag verlar ha fel, med tanke på att ridtravare tydligen inte är lämpliga dressyrhästar och inte intressanta att diskutera på dressyrforumet.

Jag ber dig och B_A_L om om ursäkt, ifall jag har gett er huvudbry och merarbete. Bestämmer du och B_A_L er för att tråden passar bäst på ridning eller grundutbildning så är tråden givetvis välkommen tillbaka till mig och mina forum. :bow:. Där är vi inte så pryda ;).

Mvh

IngelaH
moderator lite här och var... :rofl:

Senast ändrad:

Absolut, det är enorma mängder arbete bakom en välriden travare.
Men tankefelet många gör som ifrågasätter travare som ridhästar är att de förutsätter at alla vill 'nå längre' i bemärkelsen 'tävla mot andra'. Vill man det gör man definitivt klokast i att köpa halvblod el motsvarande.

Men jag tror många av oss ridtravarryttare har en helt annan sorts ambition, att vi bara 'tävlar' mot oss själva, och inte minst mot många människors fördomar tyvärr :(
Det krävs envishet, ryttarkänsla, humor samt en enorm kärlek til hästen för att orka lägga ner den här mängden arbete på än häst som ändå aldrig kommer 'bli nåt' i de flestas ögon. Men glädjen när man lyckas gör allt slitet värt det!

(Sorry TS för trådkapningen :o)

Hade jag suttit på hästen hade jag gjort följande. För det första lär du in felaktiga galoppfattningar genom att rida lätt mot bommen/fattningen och dessutom på fel sittben vid något tillfälle. Sitt ner i traven och gör en TYDLIG fattning med både hjälper och röst. Beröm som du gör när han fattar.

Sedan kan du antingen bryta av efter ett par steg - INNAN du känner att han är påväg att göra det själv. Eller så kan du "lappa till honom" i röva ordentligt en gång när han saktar av själv för att visa att "så gör vi inte". Men det är helt beroende på om du vet att han saktar av för att han är lat eller för att han inte orkar mer. Är det för att han är bekväm ska han ha sig en kyss, är det för att han inte orkar - öva galoppfattningar och sakta av efter några språng istället.

Vad gäller din övriga ridning så kanske du måste vara tuffare mot honom. Fram betyder fram och inte nått halvtetigt lösande, lägg till skänkeln - tar han inte den så lägger du till pisken ordentligt EN gång så slipper du använda den mer det passet. Sitter man och småpetar så förstör man mer än gör nytta anser jag. Far hästen då iväg i jättegalopp och kanske kickar mot spöt - fine, klappa den och sakta av igen lite mjukt, han lyssnade ju då.

Rider för två olika dressytränare, dock har jag först nu börjat försöka ta galopp, men han stretar. Har ej tränat galoppför tränare än, utan enbart jobbat i skritt+trav.

Men galopperar han snabbt? Jag upplever att han stretar mot-och inte springer för att hitta sin balans. Dock måste jag sätta mig ner för att ge honom möjlighet att sätta bakbenen under sig, men att han rusar, det tycker jag inte (före då han bromsar av och går iväg i slängtrav). eller rusar han?

Jag kan tänka mig att det är knivigt:)

Ingen fara, kul att läsa. Håller med dig helt om ditt resonemang. Sen är travare individer, de flesta har inte några roliga gångarte, medan endel har det. Trevlig individer är de flesta.

Sv: galoppproblem, vad hänser?

Jag ser många frågor på buke just om detta problem och jag har ofta ställt mig frågan; varför har ni travhästar till dressyr??? Jag menar inte att vara dum på något sätt men för mig verkar det som om man köper onödiga problem. Varför inte köpa en ridhäst från början? Okej, de är kanske lite dyrare i inköp men det är en engångskostnad. Det kostar lika mycket att sko en häst som är avlad för ridning som en som är till travsporten, stallhyran är lika hög osv...så

fast...det är ju rätt skoj också. Att se folks reaktioner. Många tror ju att det inte går. Men sist jag tävlade min travare red vi på nästan 68% och kom 2:a och resten under var halvblod. Man tycker ju att dom lätt borde varit bättre. Framavlade o allt som dom är, och dessutom var det en lätt klass. Jag hade inte ens tränat inför starten och min häst har varit ridhäst i 2 år, men inte igång under hela den tiden. men han är så lyhörd och samarbetsvillig och med en samarbetsvillig häst komibnerat med rätt ryttare så blir helhelsintrycket bra. jag hade gärna haft bättre gångarter dock. Ibland sitter man med en klump i magen på framridningen och ser dom andra hästarna röra sig så lätt. Men då brukar jag tänka att det är tack vare mig som en travare fått vara kvar i livet. Det är tack vare mig som folk kan se att man kan ta tillvara på dom och försöka göra det bästa av sitationen och det tack till hästen som ställer upp och alltid försöker vara till lags trots sina motgångar. Det bevisar att hästen verkligen vill vara sin ryttare till lags bara av att försöka. Och det gör honom till en trevlig kompis.

Där träffade du bannemig en öm punkt;). Jag är för velig i min ridning, alldeles för snäll och ofta passiv:o. Blir åthutad av tränare, men blir nästa gång jag rider lätt för passiv igen.

Bättring krävs...

Skall tänka på att vara tydligare i mina hjälper och sätta mig djupt ner i sadeln.

Liten update från dagens tur tillsist.

Tog med mig alla påminnelser, mera fart, djupt ner i sadeln, tydliga hjälper, bort från banan.

Ställde upp några småhinder på vår galoppbana, "triggade" upp honom ngt, så jag fick honom lite "på tårna" (han går inte att få het:p). Red an, sitta ner, titta upp,halvhalt,GAAAA-Lopp kommande, och se: Han galopperar. Första jäkl gången han galopperar utan att bryta av efter två språng, red på så gott som hellång tygel och drev framåt med säte och röst, ca. 50 meter. Detta gjorde jag 4 ggr, varav en gång på somarbete utan hinder. Kändes som han:idea:, och tyckte det var kul.

Dock antar jag att det kommer ta ett halvt liv innan jag kan jobba honom med högre krav på smaling på banan än. Vet inte vad som är rimliga krav, men får försöka läsa av honom. Det som är knepigt är dock atthan är väldigt bekväm, och kan vara svårt att veta om han är trött i kroppen eller bara väldigt lat.

Jättebra :) Alla steg framåt är bra steg ;) Dock är jag lite skeptiskt till att rida hästen på hellång tygel regelbundet - det sliter väldigt mycket och risken är rätt stor att den kommer på bogarna och/eller snubblar.

Medhåller, men ville nu att han skulle känna att det är okej, och kul -samt kravlöst att galoppera. Bara så glad att han fattade och behöll den.:bump:

Liknande trådar

Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
  • Låst
Dressyr Tydligen var det någon som trodde att jag länkade till min egen blogg, detta stämmer inte eftersom jag inte har en blogg:) Jag hittade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 238
Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka