galoppproblem, vad händer?

A

armando16

Hejsan!

Har ett vbl som jag rider dressyr på, med sikte att starta LB åtminstone, inte höga krav men ett mål i vart fall. Kort bakgrund : Gått som ridhäst 1,5 år, regelbundet för tränare. Funkar hyffsat bra i skritt och trav, fixar sidoförande i trevlig form. Ganska loj till naturen, svår att få igång. Har börjat lite smått med galoppen, men han bryter efter ett par steg, samt tempoväxlingar. Jag tycker att han är tillräckligt riden för att kunna bära sig på rakt spår, men det tycker inte han, eller, till mina frågor:

1. gör jag ngt konstigt i skedet då han slår på handbsomsen, som inte jag kan se?
2. Går han i för "flack" form för att kunna galoppera?
3. Är det undertempot som ställer till det?
4. Vad tycker ni om gångarterna, kan det bli ngt att rida på med mer snurr i bakkärran?

Oerhört tacksam om flera ögon som kan hjälpa/tipsa!:)

(samma sak händer ute i skogen, exakt samma senario: galoppfattning->bromsen på efter några språng)

http://www.youtube.com/watch?v=UjEymVfgiGI

http://www.youtube.com/watch?v=t50ZgUex-Is

Sv: galoppproblem, vad hänser?

liten fråga bara, är tanken med övningen i filmen att hästen ska galoppera över den andra bommen också..?

Ja, jag var otydlig. Tanken var det, ja.:crazy:

Kan förklara tanken bakom bom nr två också. Han stannade till där ett antal ggr, utan bommen. Tanken med bommen var en galoppbom till, för att hålla igång den. Men resultatet blev exatdetsamma, dock ingen film från övningen utan den andra markbommen.

jag tycker att du ska koncentrera dig på att få hästen att gå framåt lite mer, vad händer om du fattar galopp ur ett högre travtempo? sedan tycker jag att det såg ut som at den andra bommen ställde till det lite för hästen- den såg lite konfunderad ut och bröt hellre av än att fortsätta över den andra bommen. med ridk för att låta som värsta fläng-typen :smirk:, men låt hästen bränna på lite i galopp, bara för att den ska få känna lite på gångarten! Strunta i att det behöver se fint å färdigt ut på en gång! och sedan brukar det kunna vara bra om man själv bryter av efter bara några språng, istället för att galoppera så långt som möjligt tills hästen lägger av av sig själv! rid mkt övergångar för att få igång bakkärran, detta stärker hästen samtidigt som det gör den alert för tex. byte av gångart! lycka till!

Tackar! Skall verkligen försöka ta upp tempot ett par snäpp, han är inte självgående :devil: (kan jag känna vissa dagar). Skall försöka ut i helgen och galoppera med draghjälp. Skall tänka på att ta ner honom innan han bryter av själv, även om det bara blir ett par steg. På lina galopperar han bra, men väldigt långsamt, får driva för att han inte skall bryta där.

Flera tips, vad ser alla andra ögon?
(förutom en nerkläddryttare med tråkig sits:o)

bommarna får han o bromsa.

använd gärna en bom så han automatiskt rullar in i galopp vid första fattningen men använd inte en till bom! då känner han att han ej kan rulla på. Det får gå fort i början, det viktiga är att han håller galoppen.

Tanken med bommen var somjag skrev i tidigare inlägg ett försök till ett språng till, då han konstant bryter av vid exakt den punkt där han bryter i filmen.

Jag tycker du faller fram onödigt mycket i galoppen, redan i fattningen. Det gör att hästen får svårare att hålla balansen.
Jag tycker också att ni ska ta bort den andra bommen. För han kommer ju inte ens rätt på den hela tiden.

Kan den galoppera på rakt spår ute?

Ett tips för att stärka galoppen är att rida mkt slutor.

Håller med någon son skrev i tråden, du borde nog gasa på lite så att den håller galoppen för att den ska få chans att känna på gångarten. Galopperar den inte i hagen heller??

hej!

Han galopperar inte ute, tar fattningen, men bryter av efter 3-4 språng.

Slutor är en bra ide'. Och ang. min sits stämmer det, lutar jag mig mer framåt fattar han inte alls.

tack för tips!

Galopperar i hagen ibland, väljer ofta traven.

Jag tror endel sitter i mitt huvud. Jag har ridit väldigt lugnt för att undvika att han blir het, men nu sitter jag med en väldigt loj häst istället:(

Vilken snygg travare!

Jag tror du måste våga bränna på i lite bättre tempo ett tag för att få in honom i galopptänk när ni rider. Kan ni rida ut och galoppera med en säker kompis som draghjälp? Gärna i lite uppförslut, då väljer de flesta hästar hellre galopp än trav.
Skulle även tänka mig att ni struntar i att försöka galoppera på ridbanan ett tag och istället sysslar med annat som stärker bakdelen...öppnor, slutor, cavaletti.
Sen efter ett tag, när han kopplat det där med att galoppera ute och tycker det är kul, kanske ni kan börja om inne på ridbanan med fattningar.

Jag ser många frågor på buke just om detta problem och jag har ofta ställt mig frågan; varför har ni travhästar till dressyr??? Jag menar inte att vara dum på något sätt men för mig verkar det som om man köper onödiga problem. Varför inte köpa en ridhäst från början? Okej, de är kanske lite dyrare i inköp men det är en engångskostnad. Det kostar lika mycket att sko en häst som är avlad för ridning som en som är till travsporten, stallhyran är lika hög osv...så

Jag håller med dom
andra som redan skrivit här.:bow: Bort med den andra bommen när ni är i paddocken.;)
Försök att jobba på galoppen när ni rider ut med en dragkompis, Våga gasa på lite men bryt av innan h#n gör det själv. :o
Har själv en tös som är precis tvärt om, vill jag trava på så går hon över i galopp i stället, nästan lika trist då man vill kunna jobba på i trav oxå:devil: Men jobba på galoppen ute och vänta lite med att ta den i paddocken. Lycka Till :banana:

för att TS jobbar med travhästar och även har jobbat med denna kille!
Har kvalat honom osv....så hon är travintresserad, dock var de väll dax att göra något annat med honom! och då fick han bli en ridhäst!
Underbar sådan dessutom :mad:

vet inte om de blev hundra rätt nu Jessa...men var tvungen att svara :o

Oj vilken trevlig trav. Första travaren förutom min egen som jag sett har fått möjlighet att utveckla det fina steget som en travare har. Jätteroligt. Kan bli ännu större. ;)

Galoppen känns "tappad" i bak. Med egen travare som haft div fysiska problem så är det där inte en ovanig syn.

Av ngn anledning tar häste inte för sig med bak. Han vill inte fortsätta galoppen. Det kan bero på dig sits, det kan bero på felaktig teknik hos hästen, det kan bero på dåligt passande sadel, det kan bero på din hand (att han inte får möjlighet att sträcka ut vilket han kanske behöver), det kan bero smärta/obehag/låsningar som gör att kan inte riktigt KAN hålla galoppen.

Det finns ju olika sätt att gå tillväga på då som sagt. Man måste engagera sig för att hitta rätt. En sak ska man vara medveten om och det är att galopp och trav är helt olika saker och helt olika muskler. En häst som orkar jobba i trav kan ha jättesvårt att orka med en bra galopp. Så jämför aldrig dessa två gångarter med varandra.

Galoppfattningen är tung för hästen. Stärkande. För att stärka galoppen är fattningar och avsaktningar bra att jobba med. Det samlar också hästen. Den blir fokuserad och måste hitta sin egen balans och samling för att klara av detta. Men denna häst skulle jag dock bara göra kanske 3 fattninga i taget och sen låta den vila musklerna en stund för att inte riskera att det blir för mycket så att den "ger upp" fysiskt. Det är en väldigt tung övning.

När ett sånt här problem uppstår är jag mycket noga med att avlägsna allt som kan påverka hästen. Utrustning, fysiska problem, ryttaren själv. Nu kan man kanske inte avlägnsa allt på en gång, men man kan göra det så gått det går.

Fatta galopp och rid den klart på LÅNG TYGEL så undviker du att hindra hästen att använda halsen för att hålla balansen och sträcka ut ryggen/överlinjen. Vi förstår inte hur viktigt detta är för en häst. Och en häst som har svårt för galopp kan behöva sin hals under arbetet innan den jobbat ihop den tillräckligt för att klara av att samla sig. Det viktiga med samling och balans är att den måste komma från hästen själv. Ryttaren kan aldrig samla eller balansera en häst även om vi gärna vill tro det. Däremot kan vi visa dem vägen dit.

Sadeln kan påverka mycket. Din sits, hästens muskler, den kan trycka eller vara obehaglig. Den kan glida, hamna snett etc etc.. Genom att ta bort sadeln kan du påverka dig egen sits mer och du hamnar inte heller i lätt sits och lutar dig framåt lika lätt. Du ska inte luta dig framåt i galopp. Du ska rida galoppen OCH avsaktningen. Däremot är avlastningssits väldigt väldigt bra här. Genom att vrida dina lår inåt så lättar du från hästens ryggrad, får en bra sits och belastar hästen jämt och balanserat på rätt ställe.

Fysiska problem kan alla hästar ha, travare är ofta sneda. Detta kanske du inte behöver ta itu med på en gång utan börja med att utesluta det du kan direkt. Men självklart är hästens fysiska hälsa och välbefinnande A och O - alltid.

Din sits bör vara lodrät och passiv. Försök att vara passiv hela du. Ryttaren påverkar hästen otroligt mycket, även den mest "o-lyhörda" häst.

Min egen häst har under flera år bara gått att galoppera ordentligt utan sadel och träns. Bäst har det gått när jag inte ens haft huvudlag på honom - för då har jag behövt rida och balansera mig och kunde därför inte ta till med ovanan som jag hade. Exakt vad jag gjorde vet jag inte men jag flyttade vikten fel, störde honom och belastade. Med utrustning blev galoppen inte ren. Utan utrustning kunde han samla sig och gå in på små små volter, i samlad galopp. Och det var alltså ingen skillnad ens med tränare. Tillägger att fler ryttare provat, dock har bara min syster och jag ridit utan träns i galopp.

Idag har han fantastisk galopp med och utan träns. Väldigt samlad och stark. Och ffa så är en alltid arbetande. Fattar jag galopp på banan skjuter han upp ryggen direkt utan att jag behöver be honom, oavsätt om vi ridit i form innan eller inte. Varför? Han har hittat balansen och samlingen på egen hand och vet att det är vad som krävs för att han ska kunna galoppera och hinna med i alla svängar. ;)

Jag ser många frågor på buke just om detta problem och jag har ofta ställt mig frågan; varför har ni travhästar till dressyr???

Kan inte låta bli att svara med en motfråga: Varför inte?
Dressyr är en förutsättning om man ska få en bra ridhäst, dvs dressyren är till för hästen och inte tvärtom.

Travare är ofta väldigt trevliga, ambitiösa hästar med bra psyke, men väldigt många går till slakt om de inte presterar tillräckligt på travbanan. Vi som köper en travare gör det i många fall för att vi tycker det är synd att låta en trevlig, frisk och fin individ gå till slakt utan vill ge den en ny chans till ett bra liv.

Sen får man göra det bästa man kan efter sin hästs förutsättningar, de flesta travare kan och bör inte jämföras gångartsmässigt med en häst avlad för ridning. Däremot kan de med lite (eller snarare mycket ;) ) jobb, bli en helt ok ridhäst.

Sv: galoppproblem, vad händer?

vilken förvånandsvärt bra trav :bow:

När det gäller galopp och travhästar har jag bara varit i kontakt med kallblod, men det bör ju handla om samma sak.
För att hästen ska orka att galoppera riktigt, så behöver den få med sig bakbenen. Att bara fatta galopp och sen rulla på ger ungefär motsatt effekt. Många upplever sina extravare som starka (och stressade) i galoppen, ofta för att den får sin styrka på grund av farten.

En bra övning är alltså att fatta galopp, galoppera fyra-fem steg, bryta av (undvik slängtraven som helst kommer) trava några steg, fatta galopp, galoppera fyra-fem steg, bryta av... osv.
Antalet galoppsprång ökas efterhand, men var beredd på att lägga ner någon månad på det här jobbet.

Själv galoppfattningen stärker bakbenen, och att bryta av och fatta ny innan hästen galopperar "på farten" gör att den behåller styrkan genom de första tre-fem galoppsprången.
Den här övningen gör också att hästen inte kommer att rulla på som ett lok i galoppen, utan att den är fortsatt uppmärksam på dina signaler.

Liknande trådar

Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
  • Låst
Dressyr Tydligen var det någon som trodde att jag länkade till min egen blogg, detta stämmer inte eftersom jag inte har en blogg:) Jag hittade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 238
Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar