Galoppombyten

Sv: Galoppombyten

Akademisk dressyr är INTE samma sak som klassisk dressyr:eek:
TR bygger på klassisk dressyr och på samma utbildningsvägar. Lite förvirrat med begreppen igen, tror jag;) Men namnet på detta forum är synnerligen förvirrat å andra sidan.

Det beror väl på hur man ser det. För mig är klassisk/akademisk dressyr samma sak. Den akademiska bygger ju på det klassiska. Även om tävlingsdressyren också härstammar därifrån så har den ju utvecklats åt ett annat håll.
svamligt, men jag är nog för trött nu.:grin:

*knapplån*

Ursprungligen postat av axel Visa inlägg
AR mäster anser inte att bytet ska ske "liksidigt"

Et galoppbytte rent teknisk sett om man plukker det fra hverandre skjer jo ved at hesten aller først "hinker" på det daværende "utvendige" bakben, dvs at i ett bytte fra venstre mot høyre feks vil byttet starte idet hesten hinker på høyre bak som da i svevemomentet blir det nye "invendige" bakbenet. Et rent bytte er jo et rent bytte uavhengig av om man rir tevlingsdressur, AR eller hva det måtte være. Jeg betviler sterkt at mesteren du sikter til ikke streber etter å ri korrekte bytter...

Senast ändrad av en moderator:

Fast nu förstår jag inte alls hur du får ihop det:confused: Den akademiska ridkonsten har ju delvis helt andra vägar och även ideal än de klassiska dressyren. Det har ju diskuterats bla när någon lagt upp filmer med BB, med honom själv eller elever, där det blir väldigt tydligt.
Man har helt olika vägar vad gäller takt, rakriktning mm och vilken ordning man tar saker.

TR däremot bygger ju på den klassiska dressyrens ideal.

Fast nu förstår jag inte alls hur du får ihop det:confused: Den akademiska ridkonsten har ju delvis helt andra vägar och även ideal än de klassiska dressyren. Det har ju diskuterats bla när någon lagt upp filmer med BB, med honom själv eller elever, där det blir väldigt tydligt.
Man har helt olika vägar vad gäller takt, rakriktning mm och vilken ordning man tar saker.

TR däremot bygger ju på den klassiska dressyrens ideal.

Jag har läst allt jag stött på om detta. (Både nya och gamla böcker. Det finns förstås mycket mera att läsa än också)
Jag har inte ridit själv för BB. Däremot gör mina 2 tränare det. Jag kan inte hitta någon skillnad mellan det akademiska och det klassiska. Sen beror det säkert på vad man lägger för mening i just de orden. De kanske betyder olika saker för dig och mig?
I vilken ordning man gör/tränar saker med hästen beror ju helt på just hästen. Där har jag inte heller sett/läst någon skillnad.
Som jag uppfattar det så bottnar både tävlingsdressyr och klassisk/akademisk dressyr i vad som tränades på ridakademierna när hästarna inte längre användes i krig. Sedan har utvecklingen gått åt lite olika håll. Man lägger upp träningen från helt skilda håll, men ju högre upp i utbildningen häst och ryttare kommer, ju mer närmar de sig varandra.
Om man läser TR så är det lite svårt att tro att de tävlande går just efter TR. Det man kan läsa där är inte vad man vanligtvis ser på tävlingsbanorna nuförtiden. (tycker jag alltså) Detta har det ju varit mängder om debatter om både i tidningar och här på webben. Ingen ide att ta upp det igen. Inte i den här tråden i alla fall.

Om man går tillbaka till ursprungsfrågan i tråden om galoppombyten så är min uppfattning att man kan träna detta på en mängd olika sätt. Man får prova sig fram och använda det som fungerar bäst på resp. häst tycker jag. "Så länge det fungerar är det rätt"

Det kan du betvivla.

Läs vad han, PK-(han med skoning av munnen) o Lette skrev.
finns på nätet.

Det kan du betvivla.

Läs vad han, PK-(han med skoning av munnen) o Lette skrev.
finns på nätet.

Länk kanske Du har då?
Varför vill PK sko munnen på hästarna, jag trodde att man skodde hovarna...

Nu är vi i den där tråkiga diskussionen igen... Ja, ni vet vad..

Ni som rider ren AK-dressyr med de falanger som finns, vad de nu heta och kallas... Har ni några andra vägar att utbilda hästen till galoppombyten än de mer traditionella?
Förslag på övningar (kanske sluta på en volt tillbaka, viktbyte, sitsförändring eller vad vet jag) som ni tränar. Hur tänker ni innan, under och efter bytet? Vad söker ni efter för känsla?

Vågar man göra ett inlägg utan att bli halshuggen?
Tänkte bara viska om att min häst lärde sig att göra rena fina byten genom att jag växlade från sluta i galopp - omställning- sluta i andra varvet. Lätt som en plätt.

Tänkte bara viska om att min häst lärde sig att göra rena fina byten genom att jag växlade från sluta i galopp - omställning- sluta i andra varvet. Lätt som en plätt.

Självklart får du göra ett inlägg, när det gäller mig i alla fall:laugh:
Precis såna tips ville jag ha. Exakt när bad du om ett byte, vad gjorde du med sits och skänklar, hand osv?

Som jag uppfattar det så bottnar både tävlingsdressyr och klassisk/akademisk dressyr i vad som tränades på ridakademierna när hästarna inte längre användes i krig. Sedan har utvecklingen gått åt lite olika håll. Man lägger upp träningen från helt skilda håll, men ju högre upp i utbildningen häst och ryttare kommer, ju mer närmar de sig varandra.

Nej så har jag inte rktigt uppfattat det, eftersom den klassiska dressyren har sin grund långt tillbaka, medan AR har sin grund i en nu levande människa och alltså är väldigt nytt. Han har nog i sin tur en gång haft sin grund i den klassiska dressyren och det finns så klart kvar drag av den, men hans koncept är ju ganska eget, trots allt och inte något som succesivt utvecklats under åren, (århundraden) utan som sagt ganska nytt.

Men det här blir ju för mycket OT, så vi lämnar det.

Självklart får du göra ett inlägg, när det gäller mig i alla fall:laugh:
Precis såna tips ville jag ha. Exakt när bad du om ett byte, vad gjorde du med sits och skänklar, hand osv?

Nu vill jag inte vara negativ och tråkig, men:

Jag har inte provat det, men det låter knepigt och svajigt för mej. Jag skulle nog precis tvärtom inte överdriva med ytterskänkeln för att undvika att baken flyttas och det blir svajigt. Det låter också framförallt för svårt och krångligt för hästen (och ryttaren).Det blir lång väg för hästens bakdel att flytta sej och gör det svårare för den, samt som sagt svajigt.

Du skrev ju också.....:
Men det anser nog jag (att det ska vara liksidigt),

Som övning och lösgörande på en häst som redan är mycket välutbildad och bytena är tryggt befästa, och om hela hästen rätas ut mellan, ja, men då är vi inne på svåra övningar och långt från inlärning av byten.

Om man kan byta böjning i ett språng i galopp så har man ett byte. Det är vad en av mina tränare ofta pratar om. (det har jag däremot inte hört någon Strömsholmutbildad tränare prata om)

Nej så har jag inte rktigt uppfattat det, eftersom den klassiska dressyren har sin grund långt tillbaka, medan AR har sin grund i en nu levande människa och alltså är väldigt nytt. Han har nog i sin tur en gång haft sin grund i den klassiska dressyren och det finns så klart kvar drag av den, men hans koncept är ju ganska eget, trots allt och inte något som succesivt utvecklats under åren, (århundraden) utan som sagt ganska nytt.

Men det här blir ju för mycket OT, så vi lämnar det.

Nej AR har sin grund i hur hästen tränades för strid och efter detta på ridakademierna runt om i Europa. (därav namnet Akademisk ridning)

Man kan inte byta böjning i ett enda språng.
Man rakriktar först- på en utbildad häst. hästen är dessutom på väg i sidvärts.

det krävs ridskicklighet för att tima till det.

det finns ingen anledning att göra det så svårt som möjligt- för hästen eller är det bara till för att ryttaren ska ha det så lätt:confused: a

Nej AR har sin grund i hur hästen tränades för strid och efter detta på ridakademierna runt om i Europa. (därav namnet Akademisk ridning)

Trodde BB hade patent på AR, men du menar att han snott det:confused:
Han har väl gjort sin egen modell, men med ridakademierna som grund, dock är väl mycket hans eget:confused:

Som jag förstått det har han väl plockat det han gillar ur gamla läror och sen satt namnet AR på det. Jag tror inte det är mycket nytt och eget i det. Utan ett plock av gammalt.

Nej så har jag inte rktigt uppfattat det, eftersom den klassiska dressyren har sin grund långt tillbaka, medan AR har sin grund i en nu levande människa och alltså är väldigt nytt.

Det skulle vara mycket mer givande om du läste på om AR innan du skriver en massa negativa och felaktiga inlägg om det - som du uppenbart inte kan något om. Jag hänvisar till BB:s böcker i första hand, de finns att låna på biblioteket. Läs på, så kan vi nog ha roliga diskussioner sen! :idea: Många av de du diskuterar med här har redan ägnat många år åt det du kallar Klassisk Dressyr, varför de har läst på i ämnet.

För att förtydliga historiken i min AR-träning, senast fick jag öva på stridsvolt och träningsvolt. Dessa tillämpas även i Klassisk Dressyr, men har tappat sina historiska namn.

kl
I övrigt följer jag flitigt tråden i bakgrunden och hoppas också får läsa om olika sätt att göra galoppombyten. F.ö. så gjorde jag några galoppombyten såsom linis_pa_linjen med min förra tränare men med min nya så väljer vi att vänta då vi har börjat på en grundligare nivå med hästen. Det visade sig att min häst inte hade tillräcklig styrka att göra sådana övningar korrekt och med glädje, hon hade för bra teknik i förhållande till sin styrka. Men nu är vi på gång, vi blir båda starkare och starkare!:bump::bump:

Jag började med ett hinder och byte efter, senare blev det lägre och lägre och tillslut en bom. Nu byter han nästan utan probelm.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 615
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar