Galoppombyten

Sv: Galoppombyten

Jag kräver aldrig någon "kvalité" vid inlärning. Kan ta unga damen som exempel som nu börjat med skänkelvikning i trav (inte byten alltså, men för att nämna ett exempel). För höger skänkel har hon börjat göra några steg varje pass med BRA kvalité. För vänster skänkel är det jobbigare (vi har nyss börjat med detta), det blir lite slingrigt än så länge och hon orkar inte gå kvar i någon fin form. Men, so what! När hon förstår vänster skänkel bättre och orkar mer så kommer det att bli jättebra även åt det hållet.
Samma sak med byten. När jag lärde den gamla damen byta så blev det lite hej hopp i början. Formen kan vi glömma. Jag la energin på att hon skulle lära sig hjälperna och förstå att hon skulle byta galopp. När det funkade så blev bytena i sig också bättre och bättre. Att damen ifrågade visade sig ääälska att byta galopp gjorde inte saken sämre...

Så, först förstå hjälpgivningen, sedan kommer kvalitén. Man måste lära sig att lita på både sig själv och hästen. Ha tålamod. Och, framförallt, ha kul!

Ok, visst måste det få brista i kvalitet till förmån för att "belöna försöket" eller när hästen är på väg åt rätt håll i början. Fast någonstans borde ju gränsen gå för att man antingen:
*Har för dålig kvalitet så det iom det blir svårare för hästen (tänker i utgångsläget innan man ber om rörelsen) eller
*Att hjälperna får fel betydelse för att man inte var tillräckligt petig med "rätt" svar (helst vill jag personligen att hjälperna i viss mån ska ange kvalitén också, även om man såklart måste belöna "på rätt väg" precis vid inlärningen). T ex så om man ber om ställning så är ju det "enkla" och klassiska att helt enkelt be om lite vridning i nacken, men när jag tänker "be om ställning" så är det ett helt koncept med hur man vill att i princip hela hästens kropp reflexmässigt ska svara på hjälpen. Även om man måste börja smått och kräva mer så vill man ändå så snabbt som möjligt lära in att få svar i helheten så inte hästen lär sig hjälpen fel. Lära in reflexmässigt svar från kroppen gör alla ryttare som kommit en bit vare sig man tänker på det eller inte, så då tänker jag att man vill vara medveten om VAD man lär in för varje hjälp så man inte i ett senare skede kommer behöva lära om eller plötsligt be fler/andra muskler aktiveras för samma hjälp man använt redan under lång tid.
Sen precis som med det du skriver så finns det marginaler att spela med och en viss gräns för hur långt det kan gå innan man öht upplever problem med ovanstående och lite olika gränser för olika ekipage.

Senast ändrad:

Jag pratar INTE om att försöka lära hästen något den inte är mogen för än. Men om man skulle börja med kvalitén så tror jag man får svårt att lära sin häst något överhuvudtaget. Man behöver kanske ha ridit lite olika hästar och i olika åldrar för att förstå det och inte tro att hästen kan det den kan från början av sig självt. Har hästen lärt sig hjälperna så blir det sedan bara bättre och bättre. Det förutsätter givetvis att ryttaren vet vilka hjälper som ska ges samt har förmågan att plocka isär och inte kräva "allt på en gång". Men detta tog jag för givet när jag skrev.

omställningen i sig som måste gå väldigt snabbt?
Ja så tycker jag.
Du har en lite utopisk tanke. Du måste vara tydlig o kanske mer än så i början, för att SEN kunna förfina hjälperna- när den förstår.

Jämför när du för ska göra dig förstådd med din nya kompis från Afghanistan;)

Det förutsätter givetvis att ryttaren vet vilka hjälper som ska ges samt har förmågan att plocka isär och inte kräva "allt på en gång". Men detta tog jag för givet när jag skrev.

Ja, minst sagt, det måste nog tas för givet för att en diskussion ö.h.t ska vara möjlig.
så Totola - eftersom du själv inte gör byten och inte tränat byten: blir märkligt att då låsa fast sig vid ngt du inte behärskar, men samtidigt redan har en teori om hur du vill lära in den och vilken hjälpgivning som är den bästa (böjd häst, som du skriver).

Jämför när du för ska göra dig förstådd med din nya kompis från Afghanistan;)

Haha :)
Den där liknelsen blir lite både och - man behöver använda färre och tydliga ord, men om man använder felaktiga ord för att man förenklat för mycket (använder FÖR enkla ord så det blir missvisande) eller försöker prata högre när personen inte förstår språket, då funkar det ändå inte! :p

Men.... om du själv ska lära dig ngt praktiskt så är det inget vidare att få hjälp av ngn som inte är pedagogisk- tydlig.

Det är bara... ja, om man redan kan!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 533
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA