Galoppombyten

Sv: Galoppombyten

*KL*

Men gud sån tråkig ton i denna diskussion...

Jag byter med rakriktad häst för ytterskänkeln. Det funkar bäst när man rider serier, för när man börjar komma ner till tvåor och ettor blir det svårt att hinna med på något annat sätt. Förmodligen kommer det att gå att göra det mer för sitsen när det är helt etablerat.

Det två sätt som verkar vara enklast för att lära en unghäst att byta galopp är att antingen galoppera på diagonalen, sätta hästen i svag öppna, och byta när man kommer till långsidan, eller att rida förvänd galopp och byta efter kortsidans andra hörn. Det är viktigt att man ger tillräcklig frihet för den nya innersidan om hästen ska lockas att byta. En förutsättning för att det ska funka är också att grundgaloppen är tillräckligt rund, rak och energisk.

Spinoff på ditt svar Svea angående hur man hinner med byten ner till varje och vartannat.

Var på clinic med Edward Gal och Hans-peter Minderhoud på Flyinge i fjor. De demonstrerade hur de lärde in galoppombyten. Edward Gal var noggrann med att understryka att han lärde in för sits enbart, för i ettorna på en lång diagonal kunde han inte sitta och flytta skänklarna hit och dit. Lite som du säger - det blir inte tid i ettorna och tvåorna till annat.

Fast att flytta skänklarna även i ettorna har man gjort i alla tider.

numera väljer många att flytta tillbaka bägge o sen använda dem om vartannat. du måste vara lite före- därav svårigheten att hänga med.

Tyckte att det lät lite suspect, men han kanske tror att han inte använder benen. Kolla här http://www.youtube.com/watch?v=tFMmr0KjrXQ

Senast ändrad:

Nej, jag vet att man brukar använda benen som "pendlar" i ettorna - men han sa faktiskt så. Och jag tyckte det var intressant. :idea: (Dessutom var det Edward Gal som sa det, inte Hans-Peter)

I den här filmen när Klimke byter mängder av gånger 1984 tycker jag att man ser när han går in på kortsidan att han faktiskt håller underskänklarna ovanligt stilla? http://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0

Eller vänta - han kanske använder den tekniken du nämner?

Nja nog pendlar han men med måtta.

Förr- när konkurrensen inte vara så stor så räckte det med att utföra det skapligt. Då kunde man kosta på sig att vara extra tydlig o slänga upp fötterna i ljumskarna;)

Ha ha! :D Det är det fortfarande en del som är duktiga på tycker jag - skrapa hästen i flankerna? (Ska jag säga som utfört ett byte en enda gång i hela mitt liv?!)

Men visst är han ovanligt stilla jämfört med många iaf?

Det är väl ungefär där min ambition ligger, att ha bägge skänklarna i "färdigställning" i det bakre läget, och klämma till när det är dags. Förhoppningsvis utan att de far bak i flanken! :D Däremot vill jag sitta still mitt över hästen, att kasta om höfterna är inte min grej. Det ska vara om små vikthjälper ur det raka sitsläget funkar, såna vikthjälper skulle jag vilja använda.

Har för övrigt lekt en del med byteshjälperna. Tramp i stigbyglarna funkar också i vissa lägen, lika så att byta för knäna. Bytet åt ena hållet gjorde jag länge för innerskänkeln, för han svarade så mycket bättre på den hjälpen.

Fördelen med att ha bägge underskänklarna tillbakaförda är ju att man snabbt kan rätta in bakdelen på framdelen, och hindra att bakdelen svänger från sida till sida. Det är opraktskt att hålla på och rätta framdelen i bytena, hästen behöver ha frihet framåt för sina bogar och rent psykologiskt, så att de inte blir spända. Jag har låtit min häst löpa på framåt en del när han har blivit spänd. Jag tror att det kan vara smart. I och med att byten är rakriktande kan de ha en kraftigt samlande effekt, vilket kan göra dem till en stressande övning, särskilt serierna.

Fast jag vet inte om skänkeln både kan hålla baken på plats o samtidigt ge hjälpen. Man kanske kan ge finare hjälper så småningom- när man klarar av sin egen balans:angel:

den främre skänkel tycker jag ramar in den bättre upp t o m vartannat, sen måste den vara rätt rak innan.

I varje har man ju fullt sjå att bara hänga med:eek:

Jag har låtit min häst löpa på framåt en del när han har blivit spänd. Jag tror att det kan vara smart. I och med att byten är rakriktande kan de ha en kraftigt samlande effekt, vilket kan göra dem till en stressande övning, särskilt serierna.

Ja det har jag märkt av :crazy: vad gör du åt det ? Jag försöker tänka att jag förflyttar henne lite åt sidan för att lugna ner takten så man får mer tid men jag vet inte...

Jag tror att det är övergående.
Titta på hur Briar gjorde i början- bråttom bråttom.

Vad jag gör åt det är... så lite som möjligt. Vad jag definitivt undviker är att slå till bromsen. Jag kan välja att sluta byta, jag kan välja att lägga en volt, jag kan välja att låta det gå fort. Ju mer befästa bytena/serierna blir, desto starkare blir de, och då kan de ta det lugnt.

*kl*
Nu jobbar jag inte med byten och har ingen aning om hur det skulle se ut mer än att det förmodligen skulle kunna variera mycket beroende på hästen (ekipaget).
Bara en reflektion angående att rida sluta och ställa om -
Jag tänker mig att man nog ser lite olika på ställning inom VD resp. AR, att inom AR lägger man väldigt stort fokus på att kunna ställa igenom hästen snabbt och helst med bara sin egen position (sitsen) eftersom man jobbar väldigt mycket böjt och gör väldigt många växlingar I böjning redan i det grundläggande jobbet.
Vad jag kan tänka mig utifrån klassiska övningar/hjälper i de olika inriktningarna så är det nog precis som ni säger.
Rider man VD får man svårt att inte svaja, rider man AR är det troligen för många en "lättare" metod när man väl kommit så långt som till byten. För mig är det ju t ex lättare att rida på en rak linje i skritt eller trav och växla böjning i svag öppna eller svag sluta än vad det skulle vara bara att rida ett vanligt dressyrprogram med många raksträckor och lite som "händer" i de lättare programmen jämfört med vad vi pressar in till vardags! :p Bl a beroende på hjälperna och sättet att träna, men också beroende på oss som individuellt ekipage.
Så om man spekulerar mycket längre fram i utbildningen skulle jag tro att det blir lättare att byta med böjd häst (t ex från svag sluta) jämfört med t ex att rida rakt fram på en linje och helt sonika lägga om skänkel/sitta om, svårare att placera hästen mot om man tänker sig en sluta (då tycker jag personligen man har lättare att känna att alla delar är "på plats" och behöver förbereda petigare mot om man rider på rakt fram).
De hästar jag själv ridit byten på (inriktning VD/klassiskt) har varit skolade på ett helt annat sätt och haft andra förutsättningar (och kanske ffa - redan blivit lärda byten på ett visst sätt) och där var det absolut lättaste att rida in på en serpentinbåge och byta i mitten av bågen.

Senast ändrad:

*kl*
Nu jobbar jag inte med byten och har ingen aning om hur det skulle se ut mer än att det förmodligen skulle kunna variera mycket beroende på hästen (ekipaget).

Rider man VD får man svårt att inte svaja, rider man AR är det troligen för många en "lättare" metod när man väl kommit så långt som till byten. För mig är det ju t ex lättare att rida på en rak linje i skritt eller trav och växla böjning i svag öppna eller svag sluta än vad det skulle vara bara att rida ett vanligt dressyrprogram med många raksträckor och lite som "händer" i de lättare programmen jämfört med vad vi pressar in till vardags! :p Bl a beroende på hjälperna och sättet att träna, men också beroende på oss som individuellt ekipage.

självklart är det svårare - det är ett kvitto på nivån man uppnått - eller strävar mot - se nedan!

Så om man spekulerar mycket längre fram i utbildningen skulle jag tro att det blir lättare att byta med böjd häst (t ex från svag sluta) jämfört med t ex att rida rakt fram på en linje och helt sonika lägga om skänkel/sitta om, svårare att placera hästen mot om man tänker sig en sluta (då tycker jag personligen man har lättare att känna att alla delar är "på plats" och behöver förbereda petigare mot om man rider på rakt fram).

Håller inte alls med - läs nedan!

De hästar jag själv ridit byten på (inriktning VD/klassiskt) har varit skolade på ett helt annat sätt och haft andra förutsättningar (och kanske ffa - redan blivit lärda byten på ett visst sätt) och där var det absolut lättaste att rida in på en serpentinbåge och byta i mitten av bågen.

men det där är ju en definitions fråga huruvida man vill lyckas med bytet "per se" eller huruvida man vill att det utförs på ett önskvärt sätt enligt utbildnings skalan.

- allt är möjligt att differentiera med argumentet att det är en definitions fråga :D Blir helt galet i min värld - att det skulle vara det ledande argumentet - att allt är beroende på vad man upplever som ryttare och vad man är nöjd med. då finns inga utmaningar och inga mål att uppnå som jag ser det - allt sker inom ens egen lilla ram, vilket blir högst subjektivt

att rida mer på böjt spår ger oftast ryttaren en bättre känsla då man har möjlighet att maskera och även påverka på ett annat sätt. att rida en rakriktad häst på ett rakt spår, är en utmaning och kräver att man har kommit en bit längre - men det är önskvärt att kunna göra detta oavsett skola för det är ergonomiskt riktigt för hästen, ur balans och slitage synpunkt framför allt, men även för det påvisade resultatet - hästen kan, därigenom, utföra rörelsen "korrekt" och inte påtvingat eller forcerat.

att det är "lättare" för ryttaren, aktar jag mig noga för faktiskt.

Senast ändrad:

Vet inte riktigt vad jag ska svara på det, jag håller med om det du skriver fast är väl lite förvånad över svaret!
Jag tycker ju i princip alltid det är lättare att rida hästen böjd (obs! inte LÄTT att rida hästen böjd, men lättare att uppleva kvalitet än att försöka rida en rak häst "rakt") och därmed också att det är lättare att rida rörelser ur böjning än med rak häst. Men sen så tänker jag ju mig galoppen som naturligt "böjd" med tanke på benisättningen som ju är ojämn i de båda varven till skillnad från skritt/trav och då tänker jag mig det ännu svårare att verkligen rida hästen "rak" i galoppen. (kom gärna med kommentarer på detta, det är spånerier från min sida! :idea: fast helst då mer konstruktivt än "så är det inte!" :p ).

Ett argument som är rätt vanligt förekommande till att man rider just enligt AR är ju faktiskt att man i större grad (eller högre procent bland tränarna?) anpassar träningen för att göra den lättare för ekipaget. Eller mer effektiv snarare för att inte förväxla med att ta en massa genvägar. Om man tänker den klassiska ridskoleridningen på låg nivå (för givetvis är tränare i sig väldigt olika i metoder och skicklighet, tänker väldigt basics nu angående hjälper m.m.) så är ridningen till för att göra det logiskt för ryttaren. Också därifrån man utvecklat den moderna ridningen öht, att göra det snabbt och effektivt att utbilda ryttaren till att snabbt vara klar att ge sig ut i strid. Sen utifrån den mallen kommer det ju onekligen behövas en massa finlir och undantag från mallen om man ska komma till riktig kvalitet, så tänker iaf jag. Man har en grund och utifrån det skapas det ett helt universum ju mer man lär sig. Att rida utifrån "sin egen lilla ram" ser jag som att man har en eller max ett par standardmetoder för allt som man formar hästarna från och ser som det rätta. Vilket det i princip bara enstaka mer eller mindre inskränkta alt. okunniga individer som använder sig av oavsett ridstil skulle jag tro! :p
Nu kanske jag är ute och yrar på sidospår utifrån hur du tänkte, vet inte om jag förstått rätt i vad du var ute efter.

Sen angående "lättare för ryttaren" tycker jag ändå är väldigt relevant om man ser till att ju bättre ryttaren är med på vad denne ska göra och kan förbereda hästen, desto lättare kommer hästen få det till skillnad mot om ryttaren inte "hänger med".

Senast ändrad:

vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta, vad är det du är förvånad över i mitt svar, eftersom du samtidigt säger att du håller med?

för mig är förutsättningen för ett bra byte att hästen är rak, inte förböjd, inte böjd, inte svajar, och framför allt inte manipuleras böjd av ryttaren, för att ryttaren TEKNISKT sett ska få en bättre förmåga att göra bytet.

och framför allt inte manipuleras böjd av ryttaren, för att ryttaren TEKNISKT sett ska få en bättre förmåga att göra bytet.

Det är den här detaljen jag inte håller med om. Å andra sidan kanske uppfattningen ändras när man väl kommit till den nivån att jag själv utbildat en häst från grunden fram till byten. Ser liksom inte överlag någon anledning att göra det svårt för sig själv för att få kvalitet om man kan få kvalitet även genom att göra det enkelt för sig själv (och därmed för ekipaget).
För att dra en jämförelse så om jag lär mig hur hästens ben sätts ner och tajmar in galoppfattningarna utifrån det, känner galopptakten i kroppen. Då gör jag det enkelt för mig eftersom jag har större chans att få till en fattning, men det har fortfarande krävts jobb och planering för att lista ut vad som kommer bli "enkelt". Och övning för att få in den känslan.

Senast ändrad:

Fast du får inte kvaliteten med en böjd häst.
vänta tills du själv börjar göra byten, så förstår du : )

Ett tips är att lära sig byten på en häst som är befäst. Då behöver man inte krångla och tixa som ryttare för att få till det. Det är "bara" att byta. När man lärt sig det och fått känslan kan man ge sig på att lära sin egen häst byta. Och då är det nog i alla fall lättast att göra det så enkelt som möjligt för HÄSTEN. Kvalitén kommer, precis som när det gäller allt annat, senare när hästen förstått vad den ska göra.

Anledningen till varför det är dumt att byta ur böjning ä'r för att hästen är böjd ngt i sig själv i just galopp. Ska den då mitt i alltihopa byta både galopp o böjning gör man det svårt för hästen.

Håller med Solis- Lär ER först på kunnig häst o försök förnimma känslan- att inte göra det svårare än nödvändigt för Kusen.

Man måste vara tydlig både inna o i bytet på en häst som inte vet vad det handlar om. Då räcker det inte med att tro att man ska bara använda sätet. Hur många sitter helt stilla i vanliga fall:confused:

Man måste börja med att ge hästen verktyg för att överhuvudtaget kunna förmå att byta. Galoppkvalitén o tempot är A o 0. Den ska byta i svävet- få först till ett sdnt- då.....

Det är snällt att du/ni försöker förklara iaf! ;)

Till axel/Solis också eftersom ni verkar vara inne på liknande linje, (jag ÄR intresserad och vill förstå tänket, därav ifrågasättanden! :p ): vad är det ni tycker mer specifikt gör böjningen svår? Är det bara precis i början vid inlärningen eller är det omställningen i sig som måste gå väldigt snabbt?
Att jag öht är skeptisk är kanske pga en bild i huvudet av en häst med mjukt avspänd rygg som snabbt lärt sig växla om hela vägen från höften bara genom omsittningen och en svag ställning genom ryggen (dvs väldigt svag men ärlig böjning) och det, om man bortser från slutorna nu, känns liksom i huvet nästan som ett krav för att galoppen ska ha någon kvalitet öht att tala om, och då tänker jag inte bara gångartsmässigt utan i helheten.
Men om jag förstått er rätt så är det i själva inlärningen ni helt enkelt inte skulle kräva den kvalitén utan det får bli som det blir första försöken och sen är det en helt annan femma?

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 533
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar