Galoppombyten

Sv: Galoppombyten

Som jag förstått det har han väl plockat det han gillar ur gamla läror och sen satt namnet AR på det. Jag tror inte det är mycket nytt och eget i det. Utan ett plock av gammalt.

Jo det förstår jag, men hopplocket är ju ändå ett eget koncept, så att säga, för begreppet Akademisk ridkonst fanns ju inte i de gamla lärorna.

Ewa-Lena:
Därmed har jag inte lagt någon värdering i det så som du påstår:confused:

Ang ämnet:

Det visade sig att min häst inte hade tillräcklig styrka att göra sådana övningar korrekt och med glädje

Tror jag det;) Det är mycket svårt för hästen som sagt, t o m när slutor med byten mellan förekommer på hög nivå i tävlingsdressyr så rätar man ut hästen mellan slutorna. Att byta genom att byta sluta blir ju som sagt både för svårt och vädigt svajigt för hästen, och främjar knappast rakheten i bytena.......

Inte alls. han rider ju "orena" själv, men det kanske har gjorts en kovändning nu - flera år sedan detta var på tal.

Jag har kopierat citat tidigare där han just uttalar sig så.

Sen vet inte jag hur han tänker eller modifierar sin metod???

Senast ändrad:

Hästen kan nog i hagen eller?

Om man inte HINDRAR den på ngt vis så kan de flesta.

Hur ofta hör man inte att hästarna gör piruetter, piaff själva i hagen o då ska det vara naturligt- trots bristande styrka.

Men att byta galopp- skulle kräva sådan träning köper jag inte alls.
Däremot när den ska byta i serier eller i samband med skolor- saxen- då:devil:

De flesta halvblod och övriga ridhäst-raser har nog mer fallenhet för byten än tex islänningar eller vb-travare som har sämre takt, balans och då ofta sämre galopp.

Jag har aldrig sett min häst byta i hagen. Han är Islandskorsning och rätt ofördelaktigt byggd öht. Förutom att han inte naturligt har samma takt har han en kropp som om den inte rids ligger på bogarna.
Jag har iofs aldrig sett honom göra piaff eller pirouetter i hagen heller. Trampa med sänkt rygg - ja visst. Och kasta runt i ngt en halvidiot kan ta för pirouette jo då. Men aldrig att en häst med den kroppen rör sig samlat i onödan. Det ska till en relativt skicklig ryttare för att få en sån att vinkla bak och lyfta fram.

För att få till byten på den så måste han vara i 100% balans, jag får inte göra ngt minsta fel. Man har ingen felmarginal att laborera med. På ett välbyggt halvblod så har man lite mer register som man kan rida på och även en lite större bit att diffa med innan allt blir pannkaka. Jag som ryttare upplever stor skillnad på min egen, rena islänningar och välbyggda halvblod tex.

Att byta sluta till sluta behöver inte bli svajigt om hästen är i balans och ryttaren fixar att behålla balansen i bytet. Man behöver inte rida så mycket sluta. Ser ju dock inte ut som saxen med rakställning emallan. Men kan vara ett sätt att få en häst med ngt sämre takt att byta.

Då jag började med byten så red jag på en rak linje, tex rätt upp, med ngt böjd häst, böjde över och gav galopphjälp i nya böjningen. Jag rider inte AR eller rent Klassiskt. Men ej heller a la Strömsholm helt. Det är en salig blandning av alltihop, och även centrerat.

Nej själva namnet är nog nytt och hans eget. Men jag tror alla ridprinciper är gamla.
I det som lärs ut på Strömsholm tex tror jag en del nyare saker lagts till. Och jag anser inte att Strömsholms-ridning är Klassik dressyr, även om den så klart framkommit ur den.
Jag anser heller inte att AR kan kallas klassisk dressyr. Den är för mig, liksom för dig, ett eget koncept. Och även om Bent plockat gamla ridsätt, övningar etc så är han liksom alla andra tränare människa som lär ut på sitt eget vis.
Jag tycker det är mindre energi i AR än i Klassik dressyr. Och det tror jag beror mer på Bent än på de gamla ridlärorna.
Alla har vi våra svagheter. Bents är nog lite att han lägger in för lite energi för att binda ihop hästarna, vilket behövs för lättheten fram.
Men han är mycket kunnig på en mängd andra saker. Det tycker inte jag man ska glömma.

Att byta sluta till sluta behöver inte bli svajigt om hästen är i balans och ryttaren fixar att behålla balansen i bytet. Man behöver inte rida så mycket sluta. Ser ju dock inte ut som saxen med rakställning emallan. Men kan vara ett sätt att få en häst med ngt sämre takt att byta.

Men om det inte är en sluta egentligen så ser jag det mer som att man bara är mer tydlig med ytterskänkeln vilket är logiskt om hästen har sämre förutsättningar just att hålla en bra takt i galoppen. Det blir mer att hålla extra kolla på ytterbak:confused:
För du menar väl inte att man har böjningen som i en riktig galoppsluta, då blir det ju ännu svårare för en häst som kanske redan har det svårt:confused:
Den måste flytta bakdelen från sida till sida, det blir både svårt och kräver mer av hästen än att lätt o enkelt byta? (Att byta galopp är ju egentligen i sej inte svårt för hästen, precis som axel skrev. )

Ang Bent så ja, det han har satt ihop är ju ett koncept som är hans varumärke, inte något som finns historiskt, även om jag inte alls betvivlar att han har grundliga kunskaper och grundar sina tankar i de gamla ridakademierna, det förstår jag ju. Men just det egna varumärket är ju det som han lever på, så det är nog helt medvetet (precis som även andra gör självklart) Det där med energin, som du skriver är ju tex något eget, det är precis så jag menar. I o m den bristen blir det svårt att få till aktiviteten igenom kroppen och därigenom svårt med balansen, takt o rakriktning och följaktligen är inte heller dessa saker prioriterade som inom den klassiska utbildningsskalan. Det skulle ju inte gå ihop, helt enkelt, han prioriterar på ett annat sätt, vilket jag INTE tror man gjorde inom den klassiska dressyren historiskt men jag är dåligt utbildad, i o f s. Jag tror dock inte man kunnat komma fram till utbildningsskalan vi har utan att ha med energin.

Kanske nog med OT. :o om det. Men jag vill förklara eftersom det så lätt på detta forum blir att man "hoppar på" AR så fort man skriver något, jag försöker se objektivt på skillnader bara.

Det har ju att göra med hur man ser på rörelser, och även då byten.

Det har ju att göra med hur man ser på rörelser, och även då byten.

Instämmer, och därför är jag oftast (säger inte att jag är fullkomlig på att komma i håg alla gånger) noga med att säga TANKE öppna och sluta, vilket för mig innebär att jag genomför rörelsen men ej enligt TR's 10-poängiga skala.

/IH

Man kan inte byta böjning i ett enda språng.
Man rakriktar först- på en utbildad häst. hästen är dessutom på väg i sidvärts.

det krävs ridskicklighet för att tima till det.

det finns ingen anledning att göra det så svårt som möjligt- för hästen eller är det bara till för att ryttaren ska ha det så lätt:confused: a

Visst kan man det. Det är att göra det så enkelt som möjligt (för mig) Varför krångla till saker och ting? Vet inte vad du menar att hästen är på väg sidvärts. Nej kan man byta böjning så är bytet där. Blir enklare och mycket mer avdramatiserat när ryttaren fokuserar på böjning istället för bytet. Många spänner sig inför galoppombyten. De är lite laddade för väldigt många.

Jag har bara sett min ena häst byta i hagen- i vartannat på rak linje. det var dock efter att hon hade lärt sig, men att byta vid vid sväng gjorde hon innan men inte lika markerat.
Har aldrig sett mina göra piff eller puff, däremot en massa annat utan namn.
De har ej heller stått på bakbenen.

Självklart har det med dens förutsättningar att göra. Har den inte en bra galopp blir det svårare.

Jag menar att man kan studera sin häst o se vad den har fallenhet för o utgå därifrån.

Trodde BB hade patent på AR, men du menar att han snott det:confused:
Han har väl gjort sin egen modell, men med ridakademierna som grund, dock är väl mycket hans eget:confused:

Han har säkert patent på just namnet AR men sättet att rida och utbilda hästen är ju gammalt. Han har plockat fram det gamla som till stor del var bortglömt. (så uppfattar jag det)

Min instruktör lärde oss att galoppera i t ex vänster varv, vända snett igenom mot en bom som låg med höger sida på ett däck och den andra på backen, då gjorde hästen ett byte i språnget över bommen. Ungf som när man hoppar och byter galopp e hindret....

Jag menar att man kan studera sin häst o se vad den har fallenhet för o utgå därifrån.

Precis, min häst visar ofta och gärna fallenhet för galoppiruetter, galoppökningar (som heter duga), slide-stop's och levader i hagen.

• Galoppiruetter är helt OK, det jobbar vi också en del med även om det då är TANKE galoppiruett, vilket innebär häst i reglerbart tempo, form och enbart ETT PAR STEG, utifrån hur ekipagets dagsform.
  • Galoppökningar är också helt OK utifrån ekipagets dagsform, även om jag inte vågar kräva den gaspedal, som damen har i hagen... :eek:
  • Slide-stop's är inget jag är utbildad inom, så det är inget jag uppmuntrar under ryttare av rädsla för skada på häst eller ryttare.
  • Levader, är inget jag är utbildad inom, så det är heller inget jag uppmuntrar eller önskar under ryttare av rädsla för skada på häst eller ryttare.

/IH

Hästen kan nog i hagen eller?

Om man inte HINDRAR den på ngt vis så kan de flesta.

Hur ofta hör man inte att hästarna gör piruetter, piaff själva i hagen o då ska det vara naturligt- trots bristande styrka.

Men att byta galopp- skulle kräva sådan träning köper jag inte alls.
Däremot när den ska byta i serier eller i samband med skolor- saxen- då:devil:

Nu har du antagit något om mig som är totalt felaktigt. Jag har ALDRIG påstått något om hur min häst rör sig i hagen.:mad: Det är ett 19-årigt lugnt sto som helst bara äter gräs, och ev springer undan i trav från de andra hästarna.

Jag skrev att min häst har för god kvalité på sin galopp jentemot sin styrka och det beror självklart på brister i hennes fysik och därmed brist på styrka. Hon har inte en naturlig fallenhet för samlad galopp helt enkelt, och då tar det tid. Galopp i samlad och korrekt form, som JAG tycker krävs innan man börjar göra piruetter och byten är tungt. Men att galoppera lugnt och i ledigare form och mer "rakt fram" är inga problem utan det vi mest gör nu, för att bygga styrkan för en mer samlad form. Mycket med hjälp av skolorna i skritt och trav.

Dessutom så inser jag nu med min tränare att jag har så mycket själv kvar att åtgärda i min ridning för att hjälpa hästen i sitt galopparbete, och det är inte heller snabbt gjort. Ju mer man lär sig desto svårare och mer utmanande är det...:crazy:

Min häst har gjort saxen i galopp tidigare men i en annan och inte lika lösgjord form som jag nu strävar mot - och det var på "TR"-tiden.:grin:

*KL*

Ni skriver att ni byter galopp genom att växla mellan höger o vänster sluta, gör ni det verkligen ur sluta? Eller har ni hästen höger- respektive vänsterböjd med sluta-TÄNK och byter i omställningen?
Man kan ju ha öppnaTÄNK och slutaTÄNK när man rider utan att för den skull verkligen rida skolorna. Tänket av dessa kan dock hjälpa till att korrigera en sladdande bakdel, en tvåspårig galopp osv osv.

De behöver inte kunna galoppera samlat för att kunna byta. Däremot måste de få ha kvar sitt svävmoment- att man inte stryper galoppen till att bli markbunden- ej samlat.

Jag håller med om att de inte behöver kunna samla sig för byte.
Men med vissa raser som har sämre förutsättnigar finns inte mycket till svävmoment naturligt. Och det kommer på vissa först då de stärkt sig nog att samla sig. För om att de är i så dålig balans naturligt och tippar på framdelen i galoppen blir de extremt markbundna.
när de sedan kan samla sig och får balansen längre bak kan man få iaf ngt mer svävmoment i dem. Och då underlätta bytesinlärningen.

På många ridhästraser av modern typ behövs ju inte sånt här arbete. De byter lätt bara man inte stör dem, som du säger. Men så har de ju mycket lättare för sig av naturen.

Jag är helt ense med dig:laugh: men det är även halvblod som får sina gångarter försämrade o då inte ges förutsättningar till att kunna utföra dem.

Absolut, det håller jag med om. Men jag ville bara göra extremt tydliga exempel i min text. Islänningar eller raser som inte är avlade för ridning har ju oftast av naturen sämre förutsättningar från scratch.
Men man kan förstöra alla hästar skulle jag tro, genom dålig ridning.

Ja varje individ har kanske sin talang som man får vara glad för o ta vara på- studera era hästar.

Sen kanske man inte bör sitta o piruettera hela ritten för det:angel:

*KL*

Spekulation efter att ha läst tråden.

Är det så att en galopppiruett kan se ut, och vara, på olika sätt? Har bytet olika syften inom olika läror?

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 533
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA