Galoppfattning -rätt el. fel?

Sv: Galoppfattning -rätt el. fel?

Läste du hela mitt första inlägg eller? :confused:
Där står att jag sätter mig mer på inre sittben och lyfter upp det yttre.
Det är inte jag som har eller rättare sagt hade problem utan hästen. Han har/hade samma problem om mina tränare rider som om jag rider. Den ena täval GP och den anrda rider svårklass och skolorna ovan mark.
Hästen är 22 år och har gjort så hela sitt liv. Det tar inte bara en kvart att lära om.
Och jag har aldrig haft problem med andra hästar.

Nej, jag har inga problem med att rakrikta hästen. Han går helt rakriktad och i full balans. Det är ingen kroppsdel som far hit eller dit i någon annan övning än galoppfattningen. Och då pratar vi cm.
Hästen är en korsning med Islänning i sig, 4- eller möjligen 5-gångare, och har därför svårt för galoppen. Han har dessutom varit felriden hela sitt liv tills han kom till mig. Jag känner förra ägaren så det vet jag med säkerhet. Han har inte ens kunnat galoppera förrän nu.
Att jag lägger till just yttern beror mkt på att han hela sitt liv fattat galopp framifrån. Det är ju inget bra, och där om något kan man ju glömma byten eftersom hela alltet blir fel. Eftersom det är ytter bak som börjar galoppen lägger jag till den yttre skänkeln, för att angagera ytter bak mer. Nu när han greppat att man fattar bakifrån börjar det gå att fatta med innerskänkel eller bara sitsen. Och han faller heller ingenstans.
Och bytena kommer vi göra för innerskänkeln.

Jag tror man måste hitta en individuell lösning i all ridning. Hästar är individer och väldigt olika. Min är "a handfull". Men jag lär mig mkt på honom. Standardmallen passar inte alla hästar. Man kan sträva mot samma mål. Men alla startar inte på samma ställe.

Senast ändrad:

Visst men det är ju bra dumt att börja på ett sätt och gå över till ett annat senare.

Visst börjar galoppen med ytterbak men det är inner bak som träder in under hästen i galopp så det är innerbak som skall aktiveras.

Tja det beror väl på hur man lär hästen från början. En tränare jag red för förut frågade mig första lektionen, hur fattar du galopp, med ytter eller inner.
Och sedan utgick vi ifrån det.

Jag kan ju säga att jag fattar med yttern och inte alls med innern.
Lite westernvis: Försöker böja hästen och flytta in bakdelen en aning och sedan "trycka på" och ta bort innern och liksom öppn vägen för honom.
Brukar bli rätt galopp då också!
Men det är ju hur vi har lärt oss :d

Varför är det dumt om det är det enda sättet att få hästen att fatta galopp bakifrån? Och aktivera inner bak, fine - efter att hästen över huvud taget kommit in i galopp. Det är ju ytter som tar första galoppsteget. Han är lärd att aktivera bakbenet på samma sida som jag ber om aktivitet. Och om jag vill att yttern ska ta första galopp-steget sätter jag mig för galopp och ber sedan honom börja med det yttre bakbenet. Vad är det för dumt med det?
När han väl har lärt sig att galopp fattar man ALLTID bakifrån kan man börja ta bort den skänkeln. Vilket jag har gjort nu.

Hur skulle du göra för att få en så pass gammal häst, som är så pass präglad av felaktig ridning att fatta galopp bakifrån, med det yttre bakenet? Det vore intressant att höra! :)

Hej

På min ridskola säger dom i alla fall att man ska ta bak yttre skänkeln en aning, och man ska låta inre skänkeln ligga kvar vis sadelgjorden. Det är väl det normala??

Lycka till! :)

Att fatta galopp handlar snarare om att flytta om sätet till galopp än att göra något speciellt med skänklarna. Man ställer sig helt enkelt i den galoppen. Tänker sig att man själv skall galoppera fram på marken. Då behöver man för att själv gå i vänster galopp vrida sig kropp åt vänster, ta fram sitt vänstra ben och så galoppera. Bäckenet rör man precis som de skulle röra sig på en själv när man galopperar, i en bakåtcirklande/underifrån framåtgungande rörelse.

Prova att springa framåt själv i galopp så får du känna hur du skall göra. Om du tänker så när du galopperar på häst så behöver du inte fundera så mycket över var skänklarna skall vara. De hamnar istället där de skall vara. :D

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama