Galoppfattning -rätt el. fel?

Sv: Galoppfattning -rätt el. fel?

jag har lärt min häst att galoppera på kommandot "gaaalopp" :) när jag fattar galopp använder jag ytterskänkeln och lite lite innerskänkeln..men jag tror jag gör fel :crazy:

Jag har lärt mig att när man ska fatta galopp så kolla först att hästen svarar för din ytterskänkel genom att flytta in baken innanför spåret några steg, detta för att det är ju det yttre bakbenet som behöver komma in under hästen och börja galoppen. Sen lättar jag på inner tygel (för att hästen ska kunna få fram innerbogen) och sen tar jag bak ytter skänkel och fram inner skänkel bara lite samtidigt som jag flyttar fram innerhöften.. Någon som fattade??

man ska inte flytta in hästens bakdel i en korrekt fattning.....hästen ska vara rak och lika mkt under sig med båda bakbenen...

hästar brukar putta in bakdelen i fattningarna just för att komma undan

tant agda skrev:
hästar brukar putta in bakdelen i fattningarna just för att komma undan
eller för att dom inte är tillräckligt starka för att fatta på rakt spår ;).

Emina skrev:
Låt säga att vi rider i vänster varv och ska fatta vänster galopp. Några säger att - låt ytterskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta fram innerskänkeln en aning. En del säger att - låt innerskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta bak ytterskänkeln en aning. Hur har ni lärt er, och vilket är rätt eller fel?

Det finns inget rätt eller fel.
Det handlar om kommunikation, man får använda sig av den metoden som hästen du sitter på lyssnar till.
Hur du ska bära dig åt beror på vad du vill uppnå och hur din häst är lärd.
Hästen kan vara lärd att fatta på "abrakadabra", på en nysning, en spark på höger sida om buken, dragande i svansen, ja du fattar.
Men de metoderna är kanske inte så bra om man satsar på att tävla dressyr.
En galoppfattning handlar inte bara om hur du placerar dina skänklar, vad du gör med övriga kroppen är minst lika viktigt.
Jag gör olika på olika hästar, en häst som tenderar att rusa iväg i galoppfattningen får en annorlunda hjälp än en stadig läromästare

Emina skrev:
Låt säga att vi rider i vänster varv och ska fatta vänster galopp. Några säger att - låt ytterskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta fram innerskänkeln en aning. En del säger att - låt innerskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta bak ytterskänkeln en aning. Hur har ni lärt er, och vilket är rätt eller fel?

Jag flyttar bak min ytterskänkel när jag gör en galoppfattning, men så har ju jag lärt min häst.. Jag tror inte att det finns nått rätt eller fel utan man gör som man själv vill. Bara man är konsekvent hela tiden så att inte hästen misuppfattar.. :bump:

Är det enbart slutan du syftar på som svårare rörelser det skulle bli problem med? Eller bytena också?
Min häst har då inga som helst problem med att skilja sluta från galopp, vare sig det är vanliga sluta, förvänd eller diagonal.
Bytena har vi dock inte kommit till än. Han har ju som sagt svårt med galoppen.
Han fattade gärna galopp framifrån och/eller föll utåt då vi började galoppjobbet. Därför fattade jag galopp för ytterskänkeln. Nu håller jag på att gradvis minska till enbart sitsen.
Jag tror att när man fattar galopp får man ta hänsyn till vad det är för häst man rider och hur den agerar. Vissa hästar kanske behöver mer innerskänkel och andra behöver mer ytter i början. Men målet bör ju vara att fatta enbart med sitsen.

Vad nyttigt det är att behöva tänka hur man egentligen gör. Alltför ofta rider man bara på automatik :)
Jag fattar med ytterskänkeln. Och jag flyttar nog fram och in det inre sittbenet lite. Men jag tror att jag lättar lite för mycket i ytter sittben, i alla fall på böjt spår...

Skjuter fram inner höft och sitter lite mer på inner sittben - galopp. Förra ponnyn kunde man "vifta omkring" hur mkt som helst med skänklarna, fattade inte gärna på helt rakt spår..., men hon fattade alltid den galoppen hon skulle enl. sitshjälperna.

Unghästarna lärs fatta galopp för innerskänkeln framåt (och mkt tydligt stöd på ytter och lätta på inner) men hjälperna övergår mer mot sittshjälper såklart...

Anledningen enl. min tränare att INTE använda ytter (dra bak den) är att när man senare ska göra bytet blir det ett sådant "flaxande" (vet att det knappt syns men sitshjälper syns ännu mindre) men skänklarna och att man lättast byter för innerhjälperna. Jag kan inget om byten dock men hon brukar ha rätt och förklaringen verkar klok ;)

lite fram med innerskänkeln & bakåt med ytter. Det är ju innerskänkeln (eller den som kommer att bli innerskänkel) som är "startknappen" för galoppen.
att vi lägger ytterskänkeln bakåt är väl mest för att vi inte har någon bättre idé vad vi ska göra med den... (väldigt extremt ironiskt!!)

Själv gör jag: "rör på mig lite i sadeln och trycker med benen".
Har problem med att fatta höger galopp, så håller verkligen på att träna att tydligt "sitta till".

skänkelhjälp betyder ju fram. När hästen får ett tryck av höger skänkel ska den ju engagera högerbenet. Ditt resonemang förstår jag inte. Däremot är jag emot fattningar för ytterskänkel för precis som någon påpekat är det lätt att fattningen blir på dubbla spår då.

tuaphua skrev:
Jag tror att när man fattar galopp får man ta hänsyn till vad det är för häst man rider och hur den agerar. Vissa hästar kanske behöver mer innerskänkel och andra behöver mer ytter i början. Men målet bör ju vara att fatta enbart med sitsen.

Klokt sagt :bow: , min häst tenderar att fatta på två spår om man har för mycket ytterskänkel, därför fattar jag mest för innerskänkel. Mitt mål är att jag enbart ska kunna belasta inner sittben och krama med ytter tygel för att hon ska fatta galopp. Går bättre och bättre :) .

Mvh//LG

tant agda skrev:
man ska inte flytta in hästens bakdel i en korrekt fattning.....hästen ska vara rak och lika mkt under sig med båda bakbenen...
Jag menade inte att hästen i själva fattningen skulle gå med bakdelen innanför, det jag menade var att man kollar så att hästen svarar för ytterhjälpen. Ytterskänkeln ska ju aktivera det yttre bakbenet som ska inleda galoppen. Självklart ska hästen vara rak i fattningen! Men det jag tänker mest på i en galoppfattning är att lätta på innerhanden, att inte luta mig inåt (det ger ju motsatt effekt eftersom man då skjuter över höften åt fel håll), och att lära hästen att fatta för så små hjälper som möjligt. Helst ska ju hästen kunna fatta galopp bara av ryttarens sits, inte skänkeln.

qodrofenia skrev:
Att jag skriver tänker beror på att när man sitter på en högt skolad häst så brukar det ju räcka med att man tänker

Fast min ena häst är "bara" utbildad LB dressyr och är en alldeles utmärkt tankeläsare! :) Med den andra, som är utbildad Msv, fungerar det inte alls att tänka fattningen utan han vill ha klara, kroppsliga signaler.
Jag tror att det är ganska individuellt mellan hästar (och ryttare för den delen) vad och hur mycket de kan känna av.

Alla verkar göra olika. så här gör jag. Visserligen rider jag western.

Flyttar bak yttre höft. Ev lite hjälp av yttre skänkel i bakåtflyttat läge. Håller lite lätt kontakt med hästens mun, när jag sen vill att han ska fatta galopp släpper jag fram handen så han får plats att fatta galopp.

För att vidbehålla sitter jag kvar med höften lite utåt men driver så lite som möjligt.

Jo att du har svårt med galoppen är ju enkelt att förstå när du behöver fatta för ytter för att hästen inte skall falla utåt,när du fattar för ytter faller ju baken innåt på dubbla spår och i ditt fall passar det ju bra men du har nog större problem än just galoppen skulle jag tro för ditt problem sitter inte där utan i grundarbetet och rakriktningen skulle jag tippa på utan att givetvis påstå det eftersom jag inte sett din häst.
När du fått hästen raktriktad kommer du få det problemet att hästen kommer svaja in med bakdelen i fattningen om du fortsatter fatta för ytter och bytena kommer ju bli allt annat än raka, en intressant fråga blir ju oxå när du kommer till själva sitsfattningen när man skall fatta för sittbenen och man kommer ner med det inre sittbenet i fattningen, det blir ju en helt ny hjälp för hästen när du enbart fattar för ytter tidigare och därmed lyft upp det inre sittbenet i från sadeln i fattningen vilket händer automatiskt när du drar bak det yttre benet.

Jag säger inte att det ena är rätt eller fel men

jag vill ju att fattningen ska komma bakifrån och då verkar det naturligare att fatta med yttre skänkel för att påverka bakdelen in i galoppen.

Min häst är fullständigt rak och faller inte in på dubbelspår eller nått sånt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama