Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
eller för att dom inte är tillräckligt starka för att fatta på rakt spår .tant agda skrev:hästar brukar putta in bakdelen i fattningarna just för att komma undan
Emina skrev:Låt säga att vi rider i vänster varv och ska fatta vänster galopp. Några säger att - låt ytterskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta fram innerskänkeln en aning. En del säger att - låt innerskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta bak ytterskänkeln en aning. Hur har ni lärt er, och vilket är rätt eller fel?
Emina skrev:Låt säga att vi rider i vänster varv och ska fatta vänster galopp. Några säger att - låt ytterskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta fram innerskänkeln en aning. En del säger att - låt innerskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta bak ytterskänkeln en aning. Hur har ni lärt er, och vilket är rätt eller fel?
tuaphua skrev:Jag tror att när man fattar galopp får man ta hänsyn till vad det är för häst man rider och hur den agerar. Vissa hästar kanske behöver mer innerskänkel och andra behöver mer ytter i början. Men målet bör ju vara att fatta enbart med sitsen.
Jag menade inte att hästen i själva fattningen skulle gå med bakdelen innanför, det jag menade var att man kollar så att hästen svarar för ytterhjälpen. Ytterskänkeln ska ju aktivera det yttre bakbenet som ska inleda galoppen. Självklart ska hästen vara rak i fattningen! Men det jag tänker mest på i en galoppfattning är att lätta på innerhanden, att inte luta mig inåt (det ger ju motsatt effekt eftersom man då skjuter över höften åt fel håll), och att lära hästen att fatta för så små hjälper som möjligt. Helst ska ju hästen kunna fatta galopp bara av ryttarens sits, inte skänkeln.tant agda skrev:man ska inte flytta in hästens bakdel i en korrekt fattning.....hästen ska vara rak och lika mkt under sig med båda bakbenen...
qodrofenia skrev:Att jag skriver tänker beror på att när man sitter på en högt skolad häst så brukar det ju räcka med att man tänker