Galopp i djup snö= Farligt?

V

Vemling

Ja, som rubriken lyder, är det farligt att galoppera i djup snö?
Alltså t.ex på en äng eller ett fält där det snöat massor men inte plogats?
Är det för påfrestande för hästens ben, kan dom skada sig o.s.v?

Sv: Galopp i djup snö= Farligt?

bekymret är ju att du inte vet hur underlaget ser ut.. ett hål i marken är svårt att se med 30cm snö..

jag skulle nog försiktig då man inte vet hur det ser ut under.

Det är väldigt påfrestande! Man bör träna upp hästen långsamt i snöplumsning med ryttare på.
Jag vet flera som fått knäledsinflammationer efter att ha ridit för långa pass i djup snö. Kanske ryttaren ska springa bredvid några vändor för att själv känna hur det känns i benen!;)

Vi har en äng med mkt snö på här hemma. Jag rider väldigt sällan i djupsnön och isf så brukar jag oftast bara trava just för att få igång baken mer och det hjälper mkt och han har fått finare rugg och bak:D. Vi har en mkt stor volt på ängen efter att vi ridit där, den är nertrampad, så det är perfekt att galoppera där då det inte är någon snö:P Något jag kan rekommendera stort;)
Som sagt, det är ju väldigt påfrestande för hästen så varför inte trava i djupsnön korta stunder så hästen vänjer sig vid att bli riden i den jobbiga snön.. Det är ju inget man ska göra varje dag bara för att det är kul man får ju tänka lite på hästen och jag skulle inte vilja pulsa omkring där i snön dag ut och dag in:P

Jag brukar rida runt i samhället när det är såhär! Upplyst och perfekt underlag överallt! bara nåt ställe det kan vara lite för lite snö och bli lite hårt, men det är nog bara nyttigt nu när det är supermjukt överallt.

Kanske skulle skrivit att jag känner en som ville ut o fota galoppande hästar i snön efter att ha sett lite härliga bilder lite varstans. Så det handlar inte om några upprepade gånger eller en längre stund. Därför jag undrade :D

som många andra skrivit så ska man ändå ta det försiktigt att rida i djup snö även fast det bara handlar om en kort stund och inte ofta. mkt beror ju oxå på hur hästen är i övrigt bra tränad? Van vid djup snö? så ta det försiktigt bara

Vi brukar då vara ute och rida i skogen i galopp typ en gång i veckan, på ridvägar där vi vet underlaget(så man inte rider i någon grop som en del säger), men även i nån dm snö. Hästarna älskar det och får upp flåset riktigt bra. Sen så får man ju se till att ta skritt-pauser och så känner man ju när dom inte orkar mer. Jag tror det bara är nyttigt för dom att få gå lite tyngre och lite snabbare ibland. Sen beror det ju på hur tung snön är, är det bara lätt djupsnö är det ju inga problem alls, är snön tung och vattenblandad är det kanske inte lika smart.
Här uppe har vi ju snö så många månader, och jag tycker nästan att det är bäst underlag nu!! Nu kan man ju galoppera överallt typ! Och det tycker både jag och hästen om :)

det är något av det mest skadliga man kan göra faktisk. underlaget är dels djupt, dels glider det undan. således ger det en enorm påfrestning på musklerna men ff senor och ledband. att hålla på och galoppera runt i snön är ett perfekt sätt att ge hästen en senskada. dessutom vet du aldrig hur det ser ut under snön. kan vara kaninhål och djupa traktorspår.

är det mycket snö bör man i stort sett bara skritta om man vill ha en hållbar häst. trava och galoppera ska man göra ytterst sparsamt. packad snö är däremot utmärkt att rida på.

Ja, som rubriken lyder, är det farligt att galoppera i djup snö?
Alltså t.ex på en äng eller ett fält där det snöat massor men inte plogats?
Är det för påfrestande för hästens ben, kan dom skada sig o.s.v?

Det är inte farligare än det är för dig själv och jämför du med det så vet du med dig själv också att det tar på krafterna. Så en kort glad galopp - hoppandes fram - tills motorn dör. Så goa klappar och nöjda och glada.

Jag förutsätter att du sedan sommaren vet att gärdet är plant och fint och utan ojämnheter och håligheter.

Hälsning Maja

vet du hur det ser ut under o har en vältränade häst är det bra träning. Fältävlansryttarna här tränar mkt galopp i snön häromkring :)

Jag har galopperat mitt sto i djupsnö en massa gånger utan att hon har tagit någon skada avdet.

Först skrittar vi en kvart, sen galopp några hundra meter, och sen skritt hem igen. Då är hon uppvärm, får rasa av sig, och sen varva ner. Givetvis vet jag hur det ser ut under snön, annars skulle jag inte våga.

Mitt sto är 20 år, dräktig, och fräsch.

det är något av det mest skadliga man kan göra faktisk. underlaget är dels djupt, dels glider det undan. således ger det en enorm påfrestning på musklerna men ff senor och ledband. att hålla på och galoppera runt i snön är ett perfekt sätt att ge hästen en senskada. dessutom vet du aldrig hur det ser ut under snön. kan vara kaninhål och djupa traktorspår.

är det mycket snö bör man i stort sett bara skritta om man vill ha en hållbar häst. trava och galoppera ska man göra ytterst sparsamt. packad snö är däremot utmärkt att rida på.

Det finns inga belägg för ditt påstående alls. Snarare är det både stärkande och kan vara nyttigt för hästen att ridas, med sunt bondförnuft i djupsnö, beroende givetvis på kvaliteten på snön, att det inte är värsta skaren, och att djupet inte är större än att hästen fortfarande kan arbeta ergonomiskt.
fråga Mads H om du tvivlar, eller fälttävlans ryttarna : )

Att rida i djup snö med bra underlag under, i lagom takt ger hästen/ponnyn dom snyggaste mag musklerna man kan tänka sig och ju djupare snö ,ju långsammare tempo...min häst har krympt flera cm runt magen i vinter...

raca runt en timme är väl inte att rekomendera. Men att ta en galopp för lite kort är ingen fara. Se upp för diken bara. Min man gick omkull med hästen häromdagen när det drog iväg.

Vi har varje vinter ridit i djupsnö men i början lugna pass sedan intensivt ökat och detta ger endast kondition och muskler! Inga skador någonsin i alla år jag haft häst hemma och ridit på ängarna. Men man ska ju veta vad för underlag det är och använda sitt sunda förnuft av hur mycket hästarna orkar med. Jag lägger in just snöridning som 1 pass varje vecka ibland flera ggr då kortare pass. Då brukar hästarna vara i toppkondis framåt våren :)

Så länge underlaget under snön är ok så kör på, det är ju jättekul! Man behöver ju inte galoppera omkring som en dåre i en timma.

Det finns inga belägg för ditt påstående alls. Snarare är det både stärkande och kan vara nyttigt för hästen att ridas, med sunt bondförnuft i djupsnö, beroende givetvis på kvaliteten på snön, att det inte är värsta skaren, och att djupet inte är större än att hästen fortfarande kan arbeta ergonomiskt.
fråga Mads H om du tvivlar, eller fälttävlans ryttarna : )

Håller med dig!
Har aldrig märkt några skador på mina hästar av det, är upplärd av fälttävlandstränare att det är den bästa träning man kan göra såhär års... (liksom vattenridning på somrarna).

Självklart med sunt förnuft, redan tränade hästar, och varierat med annan träning!
vi kör puls/gymträning, alá lätt/kort intervall på djupa snöåkrar nån gång i veckan med de hästar som är välmusklade och bra kondis.. och de har då bara stärkts av det.

Vi känner underlaget, ingen skare.

sen vist, kan de snubbla på ngt som uppkommit (jordhög under etc) men sådant kan ju hända på på plogade vägar också.

det är ju större skaderisk att rid apå vägarna där det är halare + bilar som slirar, (sen gör vi det också med rätt broddade hästar)

för jag tänker då inte hålla mig i ridhus hela vinterhalvåret.

22364_295802694433_582504433_4440340_1025383_n.jpg

Jag rider en hel de ute på åkrarna nu på vintern. Dels så vet jag givetvis vad det är för underlag, sen så får man ju läsa av hästen för att veta när det är nog. Eller (som för min del ibland) får man helt enkelt meddela hästen att det är nog ;)

Och som andra tidigare i tråden skrivit att man får ta kortare pass först och sen bygga upp vartefter.

Häromdagen var jag ute och galopprejsade på en åker. Sedan tidigare är det ett plogat ovalt spår som är ca 150 meter runt, sedan har det snöat ca 2 dm på det. Underbart! Super kul och hästen gillade det också.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning