Galen häst.....

Sv: Galen häst.....

nej inte än.har inte haft henne så länge.trodde liksom att min kunskap skulle räcka(30 år med hästar) men man lär så länge man lever:)
Låt hästen vila i sommar och rid in henne igen till hösten. Tror inte att hon är rätt inriden. Sedan får du kanske smyga in kraven lite sakta. Det kan ju vara så att hon helt enkelt inte klarar av kraven på "samling" än. backa i träningen helt enkelt och behandla hästen som om den vore unghäst. Hoppas det funkar bättre för dig så småningom. Och föresten så kan man ju tänka sig att hästen lyckats få av folk genom krumbukterna och då vunnit?

Tillbaka efter lite efterforskning och nu ser jag vilket bettlöst alternativ du menar.

Anledningen till varför jag inte skulle få för mig att använda detta är att 1. det trycker på den känsliga punkten i nacken som inte ska utsättas för regelbundet tryck. 2. Det är utformat att göra ryttarens hand starkare än vad den är. Hävstångseffekten gör detsamma. Idioti!

Dessutom skulle jag aldrig själv vilja bära ett sådant träns efter som att det trycker runt hela huvudet och skapar en känsla av klaustrofobi/tryck runt om. Hua. :crazy:

Sidepull och Kapson är änsålänge de enda bettlösa alternativ som jag accepterar används på häst regelbundet. Jag kan förstå hackamore vid tillfällen, men absolut inte långsiktigt. Sån är jag. :)

ja hon drar igång så fort jag börjar jobba lite med henne tex volter o dyl.

Vad händer om du lägger 1 volt och sedan släpper alla krav kanske 15 minuter och sedan gör 1 volt till? Givetvis med massa beröm vid 1 volt. Hur fungerar det om du smyger in henne på tex stora mittvolten eller gör en lite fyrkantig volt?

Låter som att hon skulle känna något slags obehag av det.

Det ger ett tryck i nacken och sidorna när man tar i respektive tygel, eller båda. Men tänk på att hästen int ska ta stöd i tyglarna, då blir det inget tryck alls.
Min erfarenhet av tränset är att det ger ett knappt tryck, man ser int ens att det trycker i nacken. I sidorna tar det bara när man tar i ena tygeln för att svänga, men det gör då inget tryck på andra sidan.
Men det gäller att rida rätt på det liksom alla bettlösa och int hålla och stödja/hänga i tyglarna.
Själv håller jag knappt i tyglarna, kramar lätt bara vid kraftigare svängar och halt. Remmarna ligger bara längs huvudet liksom vilka andra tränsremmar som helst.
Min erfarenhet är att hästarna stormtrivs med det, min lille fullblods pojk på 3 år slappnade av totalt och gick betydligt bättre på det.

Men visst kan det vara skarpt osv liksom allt annat om det sitter fel människa i andra änden.

Kapson håller jag med dig, men kapsonen ger mycket tryck över nosryggen, dock int lika brutalt som hackamore.

Sidepull är bra det med, men även det tar över nosryggen.

När det gäller hackamore så vägrar jag det, har ridit med det en gång och aldrig mer. Visst, det gick ju bra men det är alldelles för stumt och hårt för att jag skulle vilja använda det.

nej inte än.har inte haft henne så länge.trodde liksom att min kunskap skulle räcka(30 år med hästar) men man lär så länge man lever:)

Även världens duktigaste ryttare rider från tränare...
Det är skillnad att se ett ekipage från marken än att sitt själv på hästens rygg och känna...

När det gäller hackamore så vägrar jag det, har ridit med det en gång och aldrig mer. Visst, det gick ju bra men det är alldelles för stumt och hårt för att jag skulle vilja använda det.
Precis den upplevelsen får jag också av det. Har inte ridit i det mer än några få gånger dock och bara på ett fåtal olika hästar. Så erfareheten ridmässigt av det, är liten.

Men det gäller att rida rätt på det liksom alla bettlösa och int hålla och stödja/hänga i tyglarna.
Amen. :bow: Tyvärr rider få så idag med tanke på att man lär ut motsatsen på ridsolor och även privattränare.

Om det inte trycker på den punkt i nacken som jag pratar om, så kan jag förstå dig. Sen är det ju en smaksak också när det gäller hästar, alla tycker inte lika. :)

Har du funderat på om det kan vara sadeltvång? Hur funkar det om du är jätteförsiktig med vid sadling, och sen lonerar lite och går en promenad innan du försiktigt sitter upp?

Det är ju inte helt ovanligt, och brukar ge explosiva "galna" hästar.

Låt hästen vila i sommar och rid in henne igen till hösten. Tror inte att hon är rätt inriden. Sedan får du kanske smyga in kraven lite sakta. Det kan ju vara så att hon helt enkelt inte klarar av kraven på "samling" än. backa i träningen helt enkelt och behandla hästen som om den vore unghäst. Hoppas det funkar bättre för dig så småningom. Och föresten så kan man ju tänka sig att hästen lyckats få av folk genom krumbukterna och då vunnit?

Tack!!jag är nog inne på samma spår som dig:D

Har du funderat på om det kan vara sadeltvång? Hur funkar det om du är jätteförsiktig med vid sadling, och sen lonerar lite och går en promenad innan du försiktigt sitter upp?

Det är ju inte helt ovanligt, och brukar ge explosiva "galna" hästar.

ok.ska prova det!

DET var ngt nytt. Men då en fråga. På vilket sätt inverkar detta på hästen? För att sätta tryck där hackamoret trycker i nacken är inget jag skulle rekomendera. Men som sagt, detta måste forskas närmre i. :D Berätta gärna!

Själv rider jag också på bettlöst så att det är ett bättre alternativ tvivlar jag inte alls på. Bekvämare för hästen. Men inte mindre skarpt tyvärr.

Briddless går som ett kors under hakan och ganascherna. När man tar ett ledande tygeltag åt vänster får hästen ett tryck på höger sidan av "huvudet" samt att det har en liten inverkan på nosgrimman som ser ut och är precis som en hanover. Inget tryck i nacken eller mycket över nosen! Det hästen ska "lyda" är trycket mot huvudets sida och gå ifrån trycket!
Rider en av min hästar på det och efter några veckors träning för både häst och ryttare fungerar det perfekt.

P.S. Till Ts Snälla säg inte galen häst det är inte hästens fel utan människornas som inte förstår den!

Det hästen ska "lyda" är trycket mot huvudets sida och gå ifrån trycket!
Och detta är för mig helt logiskt och skulle absolut vara ett alternativ för mig. Därför ska jag nog faktiskt prova detta och känna själv.

Hej.
Jag skulle börja med att överraska.Rida 5-10 meter rakt fram,med lösa tyglar om det går bra hoppa av direkt och berömma jättemycket.
Man måste börja om helt från början, och låta det ta lång tid att återuppbygga förtroendet igen.Lycka till !

Hör gärna av dig om vad du tycker sedan. Alltid kul att höra vad fler som rider/ridit på det tycker.

Trycket över nacken kan aldrig bli kraftigt pga att det "låser" sig när det slutit om hästens huvud (detta om man mot förmodan skulle dra i båda tyglarna) sedan släpper det efter när man själv gör det. Trycket blir fint fördelat över nacke och nos. Tar man i en tygel så ger det den effekt som Dumle_M sa. Höger tygel-lätt tryck längs vänser sida, vänster tygel-lätt tryck längs höger sida.

Att trycket int är starkt har jag testat, då jag satt handen respektive fingrar emellan och bett något göra olika tygeltag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 332
Senast: cirkus
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 354
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama