Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

kl
Tråkigt att många väljer att gå ur kyrkan utan att veta vad kyrkan faktiskt hjälper till med oavsett religion. Dom hjälper till med så otroligt mycket att iallafall jag tycker det är värt att betala. Sen är bra präster osv inte sådanna som prackar på religion på folk som inte vill, dom accepterar väldigt bra ifall man inte har samma syn på saker och ting som dom, det är ju det som dom står för, öppenhet..även ifall det finns undantag även där när det gäller präster, rötägg finns ju överallt. Kyrkan är ju ändå där för att hjälpa folk i kriser både ekonomiska och känslomässiga. En vän fick tex sin hästs klinikavgift betald av kyrkan för att hon inte hade pengarna, då hjälpte dom till direkt.

Sen förstår jag inte riktigt denna rädsla för att någon ska be för en, det är ju ingen förbannelse dom kastar över en utan det är bara en människa som tänker på en och önskar en väl.

Jag har heller aldrig blivit ifrågasatt varför jag är med i svenska kyrkan, frågar någon så brukar dom förstå när dom inser hur otroligt mycket dom hjälper folk i alla situationer. Då förstår dom flesta varför man är med oavsett om man har religionen eller inte.

Senast ändrad:

Men jösses. Finns det fler yrkesgrupper som man inte får "komma dragande med" till dig?
Jadå, välj valfritt av de yrkesgrupper som har till uppgift att antingen "sprida guds budskap" eller som av någon annan anledning helst vill får mig att ändra åsikt om något.
Om en präst och en polis kom hem till mig för att meddela ett dödsfall är det mer sannolikt att jag skulle vara skeptisk mot polisen
jag och petruska har oerhört sällan samma syn på något, men här är ett undantag...
Men jag vill att principerna om religionsfrihet är verksamma i mitt liv. Jag vill inte ha besök av en präst i hens yrkesroll därför.

Om jag måste få ett dödsbud av den typ som polisen kommer med (det är ju inte det vanligaste), så må det vara hänt. Någon måste meddela mig. Men om det anses att någon vårdande person måste närvara, skulle jag hellre se tex en sjuksköterska eller kurator. Om vederbörande är religiös eller inte spelar ingen som helst roll, eftersom arbetsuppgiften och yrket inte är kopplade till tron och vice versa.

Men om man överhuvudtaget inte vill ha med kyrka och religion att göra, då måste man ha rätt att göra det fria valet utan att bli ifrågasatt. Och ja, jag tycker det är obehagligt när någon ber böner för mig - om någon skulle få för sig att göra det. För jag vill verkligen inte bli inblandad!

Är det förresten någon som vet om det faktiskt ÄR så att en präst och en polis tillsammans meddelar dödsbud - och isåfall, varför det är just dessa yrkeskategorier?

Jag vet att sjukhusprästerna jobbade hårt med anhöriga på sjukhusen efter diskoteksbranden i Göteborg. Men det var ju en extrem situation.

Men om man överhuvudtaget inte vill ha med kyrka och religion att göra, då måste man ha rätt att göra det fria valet utan att bli ifrågasatt. Och ja, jag tycker det är obehagligt när någon ber böner för mig - om någon skulle få för sig att göra det. För jag vill verkligen inte bli inblandad!
Frågar du alla du träffar vad dom har för religion och tro innan du pratar och anförtror dig till dom eller vill umgås med dom? Eller vad isåfall är det för skillnad eftersom du inte vill ha med religion eller tron att göra? Säger du isåfall till den vännen att nej, du får inte tänka på mej eller önska mig någonting för jag vill inte ha mig och religion i samma tanke? Och hade du inte vart troende så då minsann hade det gått utmärkt att tänka på mig och önska mig gott.

För jag skulle nästan kunna lova att har man en kristen vän så ingår man i vännens böner och tankar också.

Det handlar ju bara om en medmänniska som önskar en gott. Sen ifrågasatt blir man ju mer eller mindre för allt, är man kristen blir man ifrågasatt pga det är man det inte är det andra som ifrågasätter, det är alltid folk som ifrågasätter ens livsval och tro. Inget att haka upp sig på, är ju deras problem om dom har problem med ens väg att gå här i livet.

Senast ändrad:

Mina vänner vet var jag står i frågan och respekterar det. Jag har vänner av alla sorter, allt från ateister till djupt religiösa. Vi kan umgås utan att någon av dem försöker pracka på mig sin uppfattning eller sina böner.

Det sätt du uttrycker dig på gör att jag får känslan av att du inte skulle respektera min önskan att bli lämnad utanför.

Mina vänner vet var jag står i frågan och respekterar det. Jag har vänner av alla sorter, allt från ateister till djupt religiösa. Vi kan umgås utan att någon av dem försöker pracka på mig sin uppfattning eller sina böner.
Varför dömmer du ut präster/folk med religion och tro just och inga andra grupper av människor? Vad är det som säger att alla präster/kristna oavsett prackar på en sin religion, jag har inte mött någon präst som ens pratar religion om det kommer folk som anförtror sig åt dom när dom har livskriser osv. Dom är främst i läget att dom ska lyssna och inte dömma den som ber om hjälp och föreläsa om sin tro.
Det sätt du uttrycker dig på gör att jag får känslan av att du inte skulle respektera min önskan att bli lämnad utanför.
Nej, däremot så tycker jag du är obehaglig som dömmer ut en viss grupp så hårt att du vill inte ha med dom att göra osv. Jag förstår inte hur man kan utesluta en viss typ på det sättet. Jag skulle aldrig dömma någon så hårt som du gör utan att ha pratat med personen. Och ja det finns självklart korkade präster precis som det finns korkade personer av alla slag men jag dömmer inte ut någon jag inte träffat. Träffar man en korkad person oavsett så är det bara att säga tack och adjö till den. Inget mer med det.

Tycker du säger emot dig själv väldigt.

Senast ändrad:

kl

Jag har absolut inget emot kristna. Men när det går till överdrift(för mig) med tron och ALLT handlar om gud, ja då backar jag också faktiskt och skulle inte kunna ha någon sådan i min umgängeskrets. Troende som inte låter hela livet kretsa kring gud och inte har behov av att prata om Gud = helt okej.
Men folk som ska prata om gud och be för alla människor hela tiden, ja för mig blir det faktiskt lite obehagligt eftersom jag överhuvudtaget inte är troende och kan inte förstå hur man kan förlita sig så på någon/något som troende gör med Gud.

Sen får dom gärna ha sin tro, absolut! Men dom behöver ine blanda in mig..

Jag är inte troende och vill inte betala medlemsavgift till en förening som jag inte delar uppfattning med. .

Exakt min motivering till att inte vara medlem i facket. Exakt. Och nej jag är som agnostiker inte med i svenska kyrkan heller.

Många vill stödja kyrkan genom medlemskap och refererar till kärleksbudskap och bevarandet av kyrkor och fastigheter. Jag säger att så länge inte kristendomen aktivt arbetar med sitt kärleksbudskap att innefatta alla människor så klarar jag mig bra utan att ge det stödet. Och kyrkans fastighetsinnehav sträcker sig vida långt mer än bara innefatta kyrkliga fastigheter - så nej det där stödet kan jag lika gärna ge naturskyddsföreningen som subventionerar fågelholkar - utan att ta ut hyra av hyresgästerna..;)

Är det förresten någon som vet om det faktiskt ÄR så att en präst och en polis tillsammans meddelar dödsbud - och isåfall, varför det är just dessa yrkeskategorier?

Jag vet att sjukhusprästerna jobbade hårt med anhöriga på sjukhusen efter diskoteksbranden i Göteborg. Men det var ju en extrem situation.

Vid 'särskild händelse' tar man ofta men inte alltid med en själasörjare. Om det inte är känt om eller vad som önskas så brukar man fråga på plats och ordna fram enligt önskemål. En särskild händelse har inga distinkta ramar mer än att det handlar om ett oväntat dödsfall, ofta där brottslighet ligger bakom, när någon blivit utsatt för något som innebär dödsfall, och en själasörjare kan vara präst, kurator eller annan enligt önskemål. Det kan handla om att en ung människa blivit utsatt för brott - få föräldrar vill INTE ha samtalsstöd av själasörjare. Vissa ber om präst, andra ber om kontakt med kurator.
Det är inte helt ovanligt att sjukhusprästen också är utbildad kurator. och jag kan lova att i sån situation att man vill prata med själasörjare relaterat till dödsfall, så finns ingen präst som prackar på någon något religiöst budskap, deras roll är att lyssna och vara stöd.

kl
Kyrkan är ju ändå där för att hjälpa folk i kriser både ekonomiska och känslomässiga. En vän fick tex sin hästs klinikavgift betald av kyrkan för att hon inte hade pengarna, då hjälpte dom till direkt.

Nu är ju kyrkan först och främst ett religiöst samfund, jag kan ju tycka att det är lite underligt att vara medlem där om man inte delar den tron, men det är ju upp till var och en. Jag menar, det finns ju ganska många andra, icke religiösa organisationer, vars huvuduppgift är att hjälpa medmänniskor, som man kan stödja istället.

(Sen vet jag inte om en hästs klinikavgifter är det jag skulle vilja att kyrkan gav pengar till, om jag hade varit medlem där.)

Nu är ju kyrkan först och främst ett religiöst samfund, jag kan ju jag tycka det är lite underligt att vara medlem där om man inte delar den tron, men det är ju upp till var och en. Jag menar, det finns ju ganska många andra, icke religiösa organisationer, vars huvuduppgift är att hjälpa medmänniskor, som man kan stödja istället.

(Sen vet jag inte om en hästs klinikavgifter är det jag skulle vilja att kyrkan gav pengar till, om jag hade varit medlem där.)

Man kan stödja det som gör gott även om man inte tror. Det är en stor del överlag i det kristna budskapet iallafall, att vara en god medmänniska och tänka på andra. Det handlar om att kyrkan hjälper folk i nöd, oavsett vad det är. Dom ställer upp i vått och tort och är öppen för alla typer av hjälp.

Det är ju bara att hoppas att medlemmarna inte är låsta i sitt sätt att hjälpa folk på, att börja dömma och kategorisera att du är i mera hjälp än du och dig hjälper vi inte osv, du har inte "rätt" problem osv, det är inte så det ska fungera. Nu var personen med klinikavgiften i lite andra jobbiga delar av livet också, inte bara en hästmänniska som inte känner för att betala hästens operation och klinikvård. Men hästen var en viktig del och kyrkan hjälpte till.

Senast ändrad:

Du verkar verkligen inte förstå att det finns människor som vill slippa få religion upptryckt i ansiktet. Det handlar inte om människorna i sig utan vad de gör. Jag dömer inte ut en hel grupp bara för att jag vill slippa få hem en präst eller vill slippa bli inkluderad i någons böner. Du missade tydligen att jag har djupt troende i min nära vänkrets, vi kan diskutera religion på ett djupt plan, men aldrig på den nivån att jag blir påprackad något jag inte vill ha eftersom personerna ifråga kan respektera min hållning och låta bli att försöka omvända mig - på samma sätt som jag inte försöker få någon att lämna sin tro bara för att jag själv vill slippa skiten.

Dick.jpg

det finns flera varianter av denna text, jag valde den som passade mig bäst just nu.

OCH nej, jag vill inte ha hem någon präst i något sammanhang. Jag måste väl få välja vem jag vill ha in i mitt hus!

Ok tack, intressant att veta!

Det är inte helt ovanligt att sjukhusprästen också är utbildad kurator. och jag kan lova att i sån situation att man vill prata med själasörjare relaterat till dödsfall, så finns ingen präst som prackar på någon något religiöst budskap, deras roll är att lyssna och vara stöd.

Det var så jag tänkte, ja.

Du verkar verkligen inte förstå att det finns människor som vill slippa få religion upptryckt i ansiktet. Det handlar inte om människorna i sig utan vad de gör. Jag dömer inte ut en hel grupp bara för att jag vill slippa få hem en präst eller vill slippa bli inkluderad i någons böner. Du missade tydligen att jag har djupt troende i min nära vänkrets, vi kan diskutera religion på ett djupt plan, men aldrig på den nivån att jag blir påprackad något jag inte vill ha eftersom personerna ifråga kan respektera min hållning och låta bli att försöka omvända mig - på samma sätt som jag inte försöker få någon att lämna sin tro bara för att jag själv vill slippa skiten.

Dick.jpg

det finns flera varianter av denna text, jag valde den som passade mig bäst just nu.

OCH nej, jag vill inte ha hem någon präst i något sammanhang. Jag måste väl få välja vem jag vill ha in i mitt hus!

:bow::bow:

Nu har jag bara läst de sista inläggen, men jag ställer mig bakom de som försvarar kyrkan. Visserligen är inte söndagsgudstjänsterna populära i de flesta kyrkor, men som andra berättat - kyrkan gör så mycket mer än att hålla mässor och döpa, konfirmera, viga och begrava folk! Utan den skulle en halv mille svenskar eller så vara ensammare pga då skulle det inte finnas körer, soppluncher, bön o bibelgrupper, aktiviteter för barn o unga i alla åldrar som inte kostar mycket med mera med mera... + stöd vid livskriser, familjerådgivning och till sist ett ex något trevligt - kanske en diakon kommer och förgyller 80-åringens födelsedag med sång och gratulationer!

Vilka ska göra allt det jag nämnde + mycket därtill annars?!

Du verkar verkligen inte förstå att det finns människor som vill slippa få religion upptryckt i ansiktet. Det handlar inte om människorna i sig utan vad de gör.
Med detta menar du ju på att alla präster, alla troende trycker upp sin religion i ansiktet på dig. Det är inte så det är även om det dock kan förekomma. Att om någon ber för dig så gör dom det upptryckt i ditt ansikte och tvingar dig att be också, inte riktigt så det är.

Annars bör det ju vara så att präster okej sålänge dom inte prackar på en religionen, att är det en präst som börjar snurra in på tron så är det bara att tacka för sig och gå därifrån.
Jag dömer inte ut en hel grupp bara för att jag vill slippa få hem en präst eller vill slippa bli inkluderad i någons böner. Du missade tydligen att jag har djupt troende i min nära vänkrets, vi kan diskutera religion på ett djupt plan, men aldrig på den nivån att jag blir påprackad något jag inte vill ha eftersom personerna ifråga kan respektera min hållning och låta bli att försöka omvända mig - på samma sätt som jag inte försöker få någon att lämna sin tro bara för att jag själv vill slippa skiten.
Om det är en djupt religiös vän så kan jag nästan lova att du ingår i personens böner, det är liksom det som det innebär mycket att vara religiös, att tro och tänka på andra och önska andra gott. Det är inte lika med att bli påprackad en religion.

Att be för någon är inte att försöka omvända någon, väldigt långt därifrån skulle jag vilja påstå.

Senast ändrad:

Ameo - jag förstår vad du säger och jag respekterar din tro och dina val. men jag måste fråga:
Blir du kränkt av att se/höra andra människor utöva sin religion? Vad innebär 'påprackad'?

Nej, andra människor får gärna utöva sin religion, bara de lämnar mig utanför (och respekterar mitt totala ointresse).
Påprackad är när de drar in mig i sitt utövande på ett eller annat sätt.

Grazing - Du läser in saker som jag inte har sagt.
Präster är säkert okej som människor, men jag ser ingen anledning att umgås med dem. Bara det faktum att de har valt teologutbildningen gör att vi högst sannolikt står väldigt långt från varandra som människor. Jag ser stor skillnad mellan viljan att studera teologi och utöva ett prästyrke och den vanliga människans vardagstro. Och jag vill fortfarande kunna väja vilka människor som ska komma till mitt hem. Jag väljer där bort såväl präster som rasister och homofober eftersom de står för saker som jag inte vill bli inblandad i.

Nu har jag bara läst de sista inläggen, men jag ställer mig bakom de som försvarar kyrkan. Visserligen är inte söndagsgudstjänsterna populära i de flesta kyrkor, men som andra berättat - kyrkan gör så mycket mer än att hålla mässor och döpa, konfirmera, viga och begrava folk! Utan den skulle en halv mille svenskar eller så vara ensammare pga då skulle det inte finnas körer, soppluncher, bön o bibelgrupper, aktiviteter för barn o unga i alla åldrar som inte kostar mycket med mera med mera... + stöd vid livskriser, familjerådgivning och till sist ett ex något trevligt - kanske en diakon kommer och förgyller 80-åringens födelsedag med sång och gratulationer!

Vilka ska göra allt det jag nämnde + mycket därtill annars?!
Man klarar sig alldeles utmärkt utan att kyrkan arrangerar...
Det finns körer utanför kyrkans regi.
Min lokala reumatikerförening arrangerar soppluncher.
Aktiviteter för barn och unga arrangeras av många andra än kyrkan, till exempel idrottsföreningar, teatergrupper och liknande.
Stöd vid livskriser går att få utanför kyrkan också.
Och bevare mig från att nån diakon kommer och sjunger på min födelsedag, över min döda kropp!

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar