Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Den konsekvensen som jag tycker är viktigast och som gjorde att jag gick ur är att jag slipper riskera att någon står och pratar om en gud jag inte trodde på den dagen jag ska begravas. Jag vill verkligen inte bli begravd i svenska kyrkan och jag hoppas verkligen att det finns vettiga alternativ till att begravas på kyrkogården den dagen jag dör. Jag hoppas på att det blir lättare att få tillstånd till att få sprida askan på andra ställen helt enkelt.

Att betala flera tusen varje år till en förening man inte aktivt är med i har jag väldigt svårt att förstå. Det är ju inte så att du blir utestängd ifrån ev. bröllop, dop eller begravningar som andra väljer att hålla i svenska kyrkan. De kollar ju inte medlemskap vid dörren ;) Det är ju till och med så att du får gifta dig och döpa ditt barn i svenska kyrkan om du vill det och din partner är medlem och du kan fortfarande bli begravd i svenska kyrkan om du skulle vilja det på din dödsbädd. Det är bara det att dina anhöriga då får betala hyra för kyrkan och betala vad prästen faktiskt kostar.

När vi begravde min mamma, så träffades vi på vid graven, sedan kom de bärande på hennes kista, placerade den över graven, vi sa några ord, min syster läste en dikt, sedan sänktes den ner och vi lade våra blommor på.
Väldigt enkelt och fint. Ingen präst. Bara vi. Så vill jag också ha det.

Dö ( och begravas) ska man väl göra, men det måste finnas alternativ om jag förstått det rätt? Vad är fördelarna för mig att vara med i Svenska kyrkan om jag nu ska vara kvar? Hur går man ur och vilka konsekvenser kan det ge mig?

Som anställd och aktiv i svenska kyrkan beklagar jag naturligtvis om du skulle lämna oss men själva handlingen att göra det är inget komplicerad. Du begär en utträdesblankett, skriver under den och skickar in den. Skulle du senare ändra dig ä du välkommen tillbaka.

Du fortsätter betala begravningsavgift men dina anhöriga behöver ordna begravningsakten i någon annan lokal än i en kyrka och ordna en egen officiant vilket egentligen kan vara vem som helst. Googla borgerlig begravning.

Så till din fråga vad fördelarna är för dig; ja, det beror på om du tycker att kyrkorna gör ett viktigt arbete när de är ute bland människor, ger stöd i sorg, kris, exempelvis som nu i dagarna hänt i Ljungsbro. Att det finns professionell personal som kan finnas där både för dig och andra människor. Att det finns mötesplatser dit människor kan gå, någon som går ut och besöker den som är ensam eller sjuk.

Jo, vi skulle fortsätta stödja dig även om du lämnade kyrkan, den frågan ställer vi aldrig, däremot kanske vi inte skulle kunna vara så många som vi är idag och därför inte kunna hjälpa lika många. Vi skulle behöva säga nej där vi idag säger ja.

Tanten skrev att det inte finns några ungdomar i kyrkan vilket ju är helt fel, hälften av alla unga väljer att konfirmera sig och många stannar kvar. Varför; ja, de möter justa vuxna som finns där för dem, lyssnar när de har det jobbigt. De får upptäcka och utveckla sina förmågor t ex att tala, skriva låtar, vara ledare. Ungdomar som aldrig skulle kunna göra en utlandsresa får hänga med utan att betala på de olika läger och aktiviteter som ordnas.

Vi har också jättemycket barn i våra verksamheter, pyssel och hobbygrupper, eftermiddagsverksamhet efter skolan, barn som spelar drama och musikal eller håller på med hantverk.

Samtalsgrupper för vuxna kring olika frågor, en möjlighet för många volontärer att hjälpa till, och kyrkans stora internationella arbete, som handlar om mänskliga rättigheter, utbildning och klimatfrågor, bland annat.

Kyrkorna gör ett jättestort kulturarbete när det gäller t ex musik, bildkonst och olika hantverk, konserterna kostar typ ingenting eller en spottstyver. Vi är också en stor aktör när det gäller hållbar utveckling och investerar i förnyelsebar energi, fairtrade och eko-produkter.

Såna saker som du och 6,5 miljoner andra svenskar är med och betalar till genom er kyrkoavgift. :love: :love:

Ifall man nu inte tycker det är viktigt att vi tror att Gud finns och älskar varje människa :love:

Tillägg; men nu makarontanten, och alla andra som funderar på att gå ur, varför inte göra ett besök i er lokala församling och fråga vad de gör, så vet ni ju vad ni bidrar till med er avgift. Många blir förvånade när de får upp ögonen för hur mycket som händer i kyrkor och församlingshem en vanlig vecka. Det är fullt med folk hela tiden.

Senast ändrad:

Lejonelle - självklart ska man vara med om man tror på den kristna guden och vill stödja kyrkan arbete! Det är väl rätt naturligt och självklart?

Men om man INTE är troende och inte vill vara del av detta är det självklart för mig att man vill gå ur.

Det handlar väl inte om fördelar eller nackdelar!!?
Det handlar om vad man tror på, vilka värderingar och grundvalar man har i sitt liv.

Lejonelle - självklart ska man vara med om man tror på den kristna guden och vill stödja kyrkan arbete! Det är väl rätt naturligt och självklart?

Men om man INTE är troende och inte vill vara del av detta är det självklart för mig att man vill gå ur.

Det handlar väl inte om fördelar eller nackdelar!!?
Det handlar om vad man tror på, vilka värderingar och grundvalar man har i sitt liv.

Absolut. Det var TS som använde ordet "fördelar" och mitt svar försökte visa att det kan handla om något mer än "what's in it for me".

Jag är kvar i svenska kyrkan av den anledningen att jag faktiskt VILL betala kyrkoavgiften.
Jag tror inte på gud, ingen av mina barn är döpta och jag skulle aldrig få för mig att gifta mig i kyrkan, men jag tycker att kyrkan gör en massa bra stödarbete som jag gärna supportar. Dels det sociala arbetet i form av diakoniverksamhet tex men också vårdandet av ett stort kulturarv.

Visst går det att betala till andra organisationer, men det passa mig bra att göra så här, då blir det också gjort

Jag är kvar i svenska kyrkan av den anledningen att jag faktiskt VILL betala kyrkoavgiften.
Jag tror inte på gud, ingen av mina barn är döpta och jag skulle aldrig få för mig att gifta mig i kyrkan, men jag tycker att kyrkan gör en massa bra stödarbete som jag gärna supportar. Dels det sociala arbetet i form av diakoniverksamhet tex men också vårdandet av ett stort kulturarv.

Visst går det att betala till andra organisationer, men det passa mig bra att göra så här, då blir det också gjort

Jag är med av samma orsak. Har haft funderingar på att gå ur (mest på grund av snålhet ska jag erkänna) men har valt vara kvar, just för att jag sett andra saker som kyrkan faktist gör.

Idag får jag lite då och då gliringar för att jag är med.
'ja du som tror på Gud' etc etc. Det är liksom lite fint och hippt att inte vara med..Och nej, jag är inte troende. Tyvärr. Det hade nog varit kul.

Tack alla för svar och särskilt dig lejonelle som gav lite andra tankar om vad kyrkan också hjälper till med. Jo, jag visste det redan innan, men tänkte inte på det i samma sammanhang. Det var därför jag vill ha "fördelarna" med kyrkan också, inte bara att det kostar si och så mycket och att man aldrig nyttjar den och inte behöver vara med.

Jag ska kolla upp länkarna och läsa på lite mer innan jag bestämmer mig. Jag håller nämligen med om att kyrkor är vackra och att många medlemmar gör en fin insats för samhället. Men som någon också skrev, jag är inte troende, varför vara medlem i något jag inte tror på. Jag har lite att fundera på innan:)

Kyrkan uträttar förvisso säkert en hel del bra saker - utöver den rent religiösa verksamheten - såsom att ge stöd åt människor i nöd. Allt sådant kan dock skötas lika väl av icke-religiösa organisationer, och så länge det handlar om skattefinansierad verksamhet - som det ju gör när det ligger i kyrklig regi - krävs ju inte heller frivilliga insatser som alternativ.

Själv skulle jag aldrig vända mig till kyrkan i nödsituationer, därför att det är kyrkan. Jag skulle inte vända mig till moskén heller.

Jag gick ur kyrkan när jag blev myndig, tidigt 80-tal. Ingen av mina föräldrar var medlemmar då.

I min familjekrets är det sedan ganska länge ganska väletablerat med borgerliga vigslar (i den mån folk gifter sig) borgerliga begravningar och överhuvudtaget en medveten religionsfrihet. Även bland vännerna finns samma mönster, fast mindre genomfört än så länge.

Som sagt, för den som inte tror, kan jag inte komma på en enda anledning att vara med kyrkan.

Bevarandet av kyrkobyggnader - ärligt talat, de är på tok för många för att det ska finnas vettiga kulturpolitiska skäl att bevara dem alla om de inte används. Många av dem är inte alls kulturhistoriskt intressanta, och många är inte det minsta unika.

Hursomhelst anser jag att sådant inte främst bör skötas av religiösa, utan bland folk som kan kulturhistoria, och med politiska medel.

Så om du tänker dig en karriär som moderat, KD, C eller FP politiker så behöver du kanske vara medlem i kyrkan eftersom framförallt dessa partier har kyrkofullmäktige som "skola" för sina politiker.

Nej, faktiskt inte. Kyrkofullmäktige har rätt hög medelålder. Försåvitt man inte i dessa partier har pensionärer i skola inför mer avancerade uppdrag när de går mot sin hundraårsdag, så har du helt fel.

Det där med facket som skola för v och s, var nog mer sant förut än nu, för övrigt. Inlägget ger ett intryck av att du lever lite i gårdagen när det gäller de här frågorna.

Jag såg också tråden om att gå ur facket ( har inte vart inne och läst i den). Det är också sådär tvetydigt för mig. Jag tycker inte facket gör ett bra jobb, jag har aldrig haft med dem att göra och jag "bara betalar". Men jag är feg och vågar inte gå ur. Tänk om jag skulle behöva dem, och de som faktiskt har fått hjälp, de behöver ju "mina" pengar också för att överleva. Och i samma veva så tänker jag samma sak om hyresgästföreningen som jag är med i.

Hahaha, inte bra att börja fundera på allt detta så här tidigt på morgonen:p

Bevarandet av kyrkobyggnader - ärligt talat, de är på tok för många för att det ska finnas vettiga kulturpolitiska skäl att bevara dem alla om de inte används. Många av dem är inte alls kulturhistoriskt intressanta, och många är inte det minsta unika.

Hursomhelst anser jag att sådant inte främst bör skötas av religiösa, utan bland folk som kan kulturhistoria, och med politiska medel.
Fast bevarandet av kyrkorna sköts redan med statliga skattepengar. Kyrkan har förhandlat fram med staten att de ska få bidrag för kyrkornas renoveringar och bevaringsarbete.

Medlemmarnas bidrag som kommer in via skattesedeln går inte till något bevarande av byggnader, så de som är med för den sakens skull bedrar sig.

Det går att läsa om det på kyrkans egna hemsida:
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=790840

Med samma resonemang kan du ju fråga dig hur stor risken är att du hamnar i själslig nöd av sådan form att du tycker att det känns troligt att det är kyrkan du kommer att vända dig till. :)

Själv skulle jag aldrig vända mig till kyrkan i nödsituationer, därför att det är kyrkan. Jag skulle inte vända mig till moskén heller.

Det skulle ju däremot jag då.
Eller det religiösa tempel som råkar finnas närmast till hands.

Jag trivs i religiösas sällskap har jag upptäckt, oavsett religion.

Jag är döpt (inte mitt eget val) och konfirmerad (mitt eget val, dock mutad med fina presenter). Som vuxen har jag däremot valt att frångå medlemskap i svenska kyrkan, jag delar inte vare sig tro eller värderingar med denna organisation och vill därmed inte bidra ekonomiskt (eller på annat vis heller för den delen.

Jag är borgerligt gift & kommer så även att begravas (på kyrkogården, trots min motvilja till detta. Man får ju helt enkelt inte välja begravningsplats i Sverige), mina barn är odöpta så vill de sedermera ingå medlemskap i kyrkan, då får de fatta det beslutat själva.

Medlemskap i Svenska kyrkan har jag aldrig sett ngt behov av och kommer aldrig att göra det heller.

Samtidigt förekommer det kvinnoprästmotståndare, homomotståndare och en del andra otrevliga typer i kyrkan.

Se till att göra er av med dessa så har ni kommit en bit på vägen till att man skulle överväga medlemskap.

Till svenska kyrkans försvar ska sägas att det inte är vanligt förekommande med religiösa fundamentalister då dessa ofta söker sig till olika frikyrkor.

Men jag tror inte på skäggiga farbröder som bor uppe bland molnen.

Som de flesta som har satt sig in i det hela vet så bestämdes utformningen hos den kristna tron, även då innehållet i bibeln, till stor del av ett gäng skäggiga gubbstruttar år 787 under konciliet i Nicaea. Det finns inget gudomligt över detta... Det var ju då som man bestämde att evangelium enligt Maria från Magdala och evangelium enligt Judas inte fick vara med i bibeln, man bestämde även där att treenigheten var en gud och inte flera vilket det fanns en hel del motståndare mot.

Kyrkan uträttar en hel del socialt arbete vilket är lovvärt, men kan ni inte göra det utan att falla tillbaka på gubbstruttarna anno 787 AD och utan att blanda in en massa religiös vidskepelse ?

Kyrkan kanske skulle backa tillbaka och bli lite mer som de tidigaste kristna, på den tiden man hade en fisk som symbol och inte ett pinoredskap ?

Med samma resonemang kan du ju fråga dig hur stor risken är att du hamnar i själslig nöd av sådan form att du tycker att det känns troligt att det är kyrkan du kommer att vända dig till. :)

Sant, men sen tänker jag lite på att jag själv var med i barntimmarna och något som hette "Fredax" när jag var liten. Det var ganska trevliga tillställningar som inte handlade om gud, utan mer pyssel och lek.Tror jag följde med någon mer religös klasskamrat på detta. Det är synd om inte andra barn kan få möjligheten att träffas på detta sättet och kunna umgås och ha trevligt:)

Att det är en ritual som genomförs/ska genomföras för att man ska bli medlem i kyrkan - vilket är exakt vad dopet är.

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar