Sv: Gå ur svenska kyrkan?
När vi begravde min mamma, så träffades vi på vid graven, sedan kom de bärande på hennes kista, placerade den över graven, vi sa några ord, min syster läste en dikt, sedan sänktes den ner och vi lade våra blommor på.
Väldigt enkelt och fint. Ingen präst. Bara vi. Så vill jag också ha det.
Den konsekvensen som jag tycker är viktigast och som gjorde att jag gick ur är att jag slipper riskera att någon står och pratar om en gud jag inte trodde på den dagen jag ska begravas. Jag vill verkligen inte bli begravd i svenska kyrkan och jag hoppas verkligen att det finns vettiga alternativ till att begravas på kyrkogården den dagen jag dör. Jag hoppas på att det blir lättare att få tillstånd till att få sprida askan på andra ställen helt enkelt.
Att betala flera tusen varje år till en förening man inte aktivt är med i har jag väldigt svårt att förstå. Det är ju inte så att du blir utestängd ifrån ev. bröllop, dop eller begravningar som andra väljer att hålla i svenska kyrkan. De kollar ju inte medlemskap vid dörren Det är ju till och med så att du får gifta dig och döpa ditt barn i svenska kyrkan om du vill det och din partner är medlem och du kan fortfarande bli begravd i svenska kyrkan om du skulle vilja det på din dödsbädd. Det är bara det att dina anhöriga då får betala hyra för kyrkan och betala vad prästen faktiskt kostar.
När vi begravde min mamma, så träffades vi på vid graven, sedan kom de bärande på hennes kista, placerade den över graven, vi sa några ord, min syster läste en dikt, sedan sänktes den ner och vi lade våra blommor på.
Väldigt enkelt och fint. Ingen präst. Bara vi. Så vill jag också ha det.