Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Sen investerar ni både i vapen och andra tvivelaktiga affärer genom era aktier.

Och som jag förstår det så får kyrkorna andra pengar för att bevaras, våra skattepengar går mer till verksamheten än "fina byggnader".

Här kan du läsa mer om vilka etiska regler som styr svenska kyrkans investeringar. Om du har kunskaper om att de inte efterlevs tycker jag du ska anmäla det till biskopen i ditt stift! För så vill vi inte ha det.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=642584

När det gäller kyrkobyggnader och andra kulturhistoriskt intressanta byggnader har du helt rätt i att det finns andra öronmärkta pengar, t ex olika bidrag som församlingarna kan ansöka om, när det gäller t ex att konservera konstskatter eller bevara kyrkor. Det täcker inte alla kostnader t ex driftskostnader, uppvärmning mm så en hel del ska fortfarande täckas av kyrkoavgiften.

Sen finns förstås andra byggnader än kyrkorna. Församlingshem, kontorslokaler mm. Dom finns det inga bidrag för, därför säljs de ofta när ekonomin försämras. Det sista vi vill är att stänga kyrkor men ibland måste vi ju.

Jag gick ur förra året. Hoppas hitta nån att gifta mig med nån gång, men kan då lika gärna gifta mig borgerligt. Jag vill inte ha nån grav, så där behövs inte kyrkan heller. Jag är döpt och konfirmerad, det senaste för att få fin presenter.
Jag är inte troende, men kan ibland önska att jag var det då sammanhållningen och tron i sig verkar hjälpa folk mycket.

Jag älskar de gamla kyrkorna som lokaler, men det beror mer på mitt historieintresse. De nya kyrkorna som byggs tycker jag är gräsliga, så de vill jag inte på något vis betala för.

Nä, jag valde att gå ur för att det inte ger mig nått att vara med.

Jag gick ur för två år sedan. Döpt och konfirmerad, ej troende.
Har haft viss glädje av Svenska kyrkan då jag deltagit i ungdomsverksamhet. Som vuxen undviker jag gudstjänster.

Det är skillnad på att anförtro sig och bli förbannad
Jag skulle bli förbannad för att det förutsätts att det ska vara okej att komma dragande med en präst. Jag vill inte ha hit någon sådan, oavsett anledningen.

just precis så är det i mitt fall också
det skulle kännas som höjden av hyckleri att vända sig till kyrkan

Jag har fått uppfattningen om att det ofta är en präst med om polisen måste komma ut och meddela dödsfall (rätta mig gärna om jag har fel!) och skulle detta hända hos mig skulle jag bara bli förbannad.

Det tror jag inte att jag skulle bli, men rent generellt skulle jag hellre se att den typen av uppgift låg hos någon annan samhällsfunktion än kyrkan. Därför att kyrkan är religiös, och jag vill inte ha religion i mitt liv på det viset.

Jag har en gång haft kontakt med en präst i en sådan situation, och allt han gjorde var att konstatera att vi som var berörda av den då aktuella katastrofen var så bra på att ta hand om varandra att han inte behövdes. Och sen gick han, helt enkelt.

För min del skulle det inte kännas som hyckleri att vända mig till kyrkan i kris, men omotiverat och konstigt.

Jag skulle bli förbannad för att det förutsätts att det ska vara okej att komma dragande med en präst. Jag vill inte ha hit någon sådan, oavsett anledningen.

Men jösses. Finns det fler yrkesgrupper som man inte får "komma dragande med" till dig?

Jag är både döpt och konfirmerad, och hade lite dragning åt det religiösa i min tidiga ungdom :o. (Kanske en reaktion mot mina föräldrar, en uttalad ateist och en icke utövande kristen?) Så småningom fick jag på nära håll uppleva vilket hyckleri det var inom församlingen (frikyrka), och min tro på det goda kristna budskapet fick sig en knäck. Sedan jag blev myndig har jag inte varit medlem varken i svenska kyrkan eller annat trossamfund.

Jag tror att kyrkan gör mycket gott, men man ska inte glömma att en del av kollekten går till missionen, dvs sprida det kristna budskapet. Man ska heller inte glömma att kyrkan har mycket stora tillgångar och de är inte alltid placerade i etiskt tilltalande fonder.

Vi vet ju att Ameo bor i Småland. På förekommen anledning är många som bor i detta ädla landskap rätt tydligt av eller på när det gäller kyrkan. När väldigt många är på, är det lätt hänt att man själv blir väldigt av.

Erfarenheten man gör av kristenheten i Småland, kan inte riktigt jämföras med resten av landet, fortfarande. Än värre för några decennier sedan.

Ja, och det finns andra bibelbälten, mini-Småland så att säga, på andra ställen i Sverige. Jag kan skriva under på det Petruska säger, man blir faktiskt antingen på eller av.

Men jösses. Finns det fler yrkesgrupper som man inte får "komma dragande med" till dig?

Nu är inte jag ameo men jag skulle känna likadant.

Jag har haft kontakt med präster i några skeden i livet och det har inte varit speciellt tilltalande i någon aspekt. Därutöver har jag haft samröre med präster i icke religiösa sammanhang och där har det väl varit som med alla andra människor - det finns personer man gillar och sådana man verkligenine gillar.

När min far dog och skulle - enligt egen önskan - begravas kyrkligt hade jag kontakt med en riktigt obehaglig präst. Vilken självgod, obehaglig och överpretentiös människa!

Samma när jag var under behandling för min cancer. En präst som är aktiv i samma förening kom med konstiga yttranden (samma präst kommenterade homovigslar med att -snart får man väl gifta sig med djur också).

En god medmänniska som dessutom är präst är OK. Men den som kommer som präst - den personen är inte välkommen i mitt hem.

Vi vet ju att Ameo bor i Småland. På förekommen anledning är många som bor i detta ädla landskap rätt tydligt av eller på när det gäller kyrkan. När väldigt många är på, är det lätt hänt att man själv blir väldigt av.

Erfarenheten man gör av kristenheten i Småland, kan inte riktigt jämföras med resten av landet, fortfarande. Än värre för några decennier sedan.

Fast vad ska jag säga då, som både bor i småland OCH Jönköping med alla kyrkor:p För ni vet väl att Jönköping kallas Sveriges Jerusalem:p

Fast det är väl sannolikt att det finns bra präster såväl som dåliga präster? Alternativt präster man klickar med och präster man inte klickar med. Jag förstår inte riktigt det starkt känslomässiga i mångas avståndstaganden - oavsett var de bor.

Tillägg; men nu makarontanten, och alla andra som funderar på att gå ur, varför inte göra ett besök i er lokala församling och fråga vad de gör, så vet ni ju vad ni bidrar till med er avgift. Många blir förvånade när de får upp ögonen för hur mycket som händer i kyrkor och församlingshem en vanlig vecka. Det är fullt med folk hela tiden.

Jag har varit medlem trots att jag är ateist pga en del av de skäl du nämner. Nu har jag dock blivit så less på att ständigt behöva försvara varför jag är med, kristna som inte tycker att jag ska vara medlem när jag är ateist och andra ateister som verkar bli så himla provocerade av mitt val. De som inte själva är medlemmar struntar jag i, men när medlemmar vill utesluta mig så känner jag väl att jag lika gärna kan lägga pengarna på någon annan organisation. För mig personligen är det liksom inte viktigt att vara med. Så nu gick jag ur i oktober.

För min del handlar det främst om religionsfrihet, oavsett "kvalitet" på prästen. Jag vill slippa religion, och jag vill till varje pris slippa att behöva förklara varför för någon religions företrädare, för att få slippa vederbörande.

Under min tid inom vården, hände det mycket regelbundet att präster och diakoner ville avkräva mig svar på varför jag inte ville medverka i religiösa verksamheter. Det tycker jag faktiskt inte är okej. Det borde inte vara tillåtet, tycker jag faktiskt.

Fast det är väl sannolikt att det finns bra präster såväl som dåliga präster? Alternativt präster man klickar med och präster man inte klickar med. Jag förstår inte riktigt det starkt känslomässiga i mångas avståndstaganden - oavsett var de bor.

Det starkt känslomässiga är i ämbetet. Att vara företrädare för en religion och utföra sitt jobb som "religiös förkunnare".
Oavsett om man är trevlig eller motsatsen är man på plats i kraft av sitt ömbete.

I en krissituation vill jag inte ha religiös hjälp. Jag vill möta en god medmänniska. jag kan inte bortse från att prästen är just präst och jag vill inte sitta och be tillsammans eller få en välsignelse över mig.

Oavsett trevlig eller otrevlig. Jag vill inte ha religionen inblandad. Jag betraktar det som ett intrång i mitt privata liv. Kan inte se prästen som något annat än just präst. Eftersom hen är där just i egenskap av präst. Inget annat.

För min del handlar det främst om religionsfrihet, oavsett "kvalitet" på prästen. Jag vill slippa religion, och jag vill till varje pris slippa att behöva förklara varför för någon religions företrädare, för att få slippa vederbörande.

Det starkt känslomässiga är i ämbetet. Att vara företrädare för en religion och utföra sitt jobb som "religiös förkunnare".
Oavsett om man är trevlig eller motsatsen är man på plats i kraft av sitt ömbete.

I en krissituation vill jag inte ha religiös hjälp. Jag vill möta en god medmänniska. jag kan inte bortse från att prästen är just präst och jag vill inte sitta och be tillsammans eller få en välsignelse över mig.

När jag gick i terapi, hos en stiftelse knuten till kyrkan, var terapeuterna vidareutbildade från olika yrken: präst, läkare, sjuksköterska t ex. I det första fallet fick jag veta att terapeuten var sjuksköterska, i det andra fick jag inte veta. Hon kan alltså ha varit präst. Det störde mig aldrig, trots stiftelsens anknytning till kyrkan. Jag utgick från att hon inte skulle förkunna, vilket jag heller inte tror att präster gör i alla lägen. Den som kommer med ett dödsbud gör det som utbildad i arbete med människor i kris, skulle jag säga, inte som företrädare för en religion.

Om en präst och en polis kom hem till mig för att meddela ett dödsfall är det mer sannolikt att jag skulle vara skeptisk mot polisen - med tanke på de återkommande avslöjandena om polisens ruttna värderingar. Människosynen förefaller vara avsevärt bättre inom kyrkan än inom (nu skrev jag imon:eek:) polisen.

Ja, så är det säkert.

Jag känner till en sådan där terapistiftelse, vet inte vad jag skulle tycka om den, hade behövt kolla upp det.

Jag har absolut inget problem med präster. Mina allmänna fördomar går i samma riktning som dina. Jag är inte orolig för att prästen skulle försöka omvända mig eller be med mig (om hen gjorde det skulle hen få veta att hen levde, men det räknar jag med att de inte gör oombedda).

Men jag vill att principerna om religionsfrihet är verksamma i mitt liv. Jag vill inte ha besök av en präst i hens yrkesroll därför.

Om jag måste få ett dödsbud av den typ som polisen kommer med (det är ju inte det vanligaste), så må det vara hänt. Någon måste meddela mig. Men om det anses att någon vårdande person måste närvara, skulle jag hellre se tex en sjuksköterska eller kurator. Om vederbörande är religiös eller inte spelar ingen som helst roll, eftersom arbetsuppgiften och yrket inte är kopplade till tron och vice versa.

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar