Varför har du döpt ditt barn?

Sv: Varför har du döpt ditt barn?

Fanns det inte julblot och sådant innan, som inträffade typ runt jul? Sedan när vi "blev kristna" så blev det jul istället.

Julens intåg kom ju till Sverige när vi blev kristna, men själva julen har firats betydligt längre än den har funnits i Sverige

Vi firade Julblot dock inte samtidigt som dagens jul som är kristet

Julblot, jólablót eller midvinterblot, julofferfest, är en högtid i fornnordisk religion. Den exakta tidpunkten för blotet är omstritt. En del menar att det hölls vid vintersolståndet i slutet på december, medan andra menar att det snarast var i mitten av januari. Det senare datumet kommer av att midvintern ansågs infalla 14 januari.[1]

Julblot är den högtidligaste offerfesten. Vid julblotet gör man offer, blot, för att få gudarnas välsignelse över den groende grödan.

Julblotet integrerades i den kristna julen.

Jag ser inte kopplingen med jul/påsk och dop. Jag lovar ingening på jul och påsk inför en högre makt jag inte tror på. Det är den delen av dopet (plus upptagningen i församlingen) jag är emot. Min dotter har ingen synd som behöver tvättas bort, för jag tror inte att hon är född i synd. Jag kommer inte uppfostra henne i den kristna tron - förmodligen med kristna värderingar, eftersom vi har mycket sådant kvar, men inte i den kristna tron.

För mig handlar det om att lova saker man inte håller, lova saker inför någon man inte tror på. Det känns inte rätt, helt enkelt. För mig. Men om andra vill döpa sina barn har jag såklart inget emot det.

Man behöver inte lova något vid ett dop, idag bestämmer du själv vad som skall sägas eller inte.

Vi hade inte med något extremreligiöst och vi valde dop för att vi tycker det är ett fint sätt att namnge.

Jag tog upp Jul/Påsk eftersom så många är emot dop och anser att man är hycklare samtidigt som de för fullt firar kristna högtider för att det "gör alla" om du förstår vad jag menar?

Jag har inget emot att man gör det för att det är det man skall dvs fira Jul etc och jag ser inte skillnaden till dop

Nu har du missat en punkt i det hela :grin: Jag tycker inte att det är fel. Men som flera här tycker att dop är kristet så är likaväl julen och påsk extremt kristet eftersom man "firar" Jesus död och uppståndelse

Påsk:

Inget hedniskt i detta!! Var har du fått det ifrån?

Det du beskriver är "den Kristna påsken", ja. Den är kristen givetvis...

Vad jag menar är; de högtider som nu heter jul och påsk ligger på tidpunkter då vi alltid har haft högtider. Jul; midvinterblot, påsk; vårddagjämningen. När kristendomen kom till Norden gjordes helt enkelt dessa högtider om, och blev kristna. Jul är ett gammalt ord, som fanns innan kristendomen kom till Norden, och finns kvar i det engeska språket, till skillnad från Christmas (Krist mässa) som är den kristna högtiden. Påsk firar även judarna, det har garanterat inget med Jesu födelse att göra.

Det jag personligen "firar" vid påsk och jul är inte på minsta vis kristet. Inga kristna cermonier, vi pratar varken om Gud eller Jesus. Dop däremot är en genomkristen högtid, som sker i kyrkan i närvaro av en präst. Jag är aldrig i kyrkan vid mina jul och påskfirande, och har inte någon präst närvarande.

Det var du som skrev att det var "lika mycket hyckleri" att döpa sitt barn som att fira jul och påsk.
Där håller jag inte med.

Vad jag menar är; de högtider som nu heter jul och påsk ligger på tidpunkter då vi alltid har haft högtider. Jul; midvinterblot, påsk; vårddagjämningen. När kristendomen kom till Norden gjordes helt enkelt dessa högtider om, och blev kristna. Jul är ett gammalt ord, som fanns innan kristendomen kom till Norden, och finns kvar i det engeska språket, till skillnad från Christmas (Krist mässa) som är den kristna högtiden. Påsk firar även judarna, det har garanterat inget med Jesu födelse att göra.

Det var du som skrev att det var "lika mycket hyckleri" att döpa sitt barn som att fira jul och påsk.
Där håller jag inte med.

Du svara ju på ditt påstående helt själv. Jag tycker så, du får självklart tycka vad du vill.

Dop är väl milsvidd skillnad från att välja förskola :eek: Att välja religion åt ungen och att se till så hen får en bra förskola hen trivs på är ju som att jämföra äpplen och en elefant. Religion, såsom politik, tycker jag barnen ska få välja själva när de blir tillräckligt gamla att förstå vad de själva tycker.

Själv är jag ateist och odöpt men åker till farsan på jul och påsk, för att få träffa familjen och ha det trevligt.

Men läs vad jag skriver istället :crazy: Det var frågan om val!!! Det skrevs här att man inte ville göra val till ens barn och jo det gör man hela tiden oavsett om det är dop eller förskola eller vad som helst.

Nej jag är inte heller religiös men om jag vill döpa mitt barn så tycker jag att det borde jag få välja utan att kallas hycklare!

Du svara ju på ditt påstående helt själv. Jag tycker så, du får självklart tycka vad du vill.

Tja, bara för att kristendomen gjorde om högtiderna till sina egna, betyder ju inte att de som firar högtiden firar just den kristna varianten. Förstår du vad jag menar?

Just dop är väl annars en ganska kristen handling, jag vet inte om det någonsin förekommer i något annat sammanhang. Nån som vet?

Jag vet att jag får tycka vad jag vill, men detta är ett diskussionsforum, och jag gillar att diskutera! :)

Nej jag är inte heller religiös men om jag vill döpa mitt barn så tycker jag att det borde jag få välja utan att kallas hycklare!

Det tycker jag också. Däremot är mitt argument för att inte jag vill döpa mina barn, att jag tycker det känns som hyckleri.

Däremot har jag blivit kallad för hycklare av kristna för att jag firar jul och tom för att jag är ledig på söndagar (för det är ju instiftat av Gud) då jag inte är kristen.

Varför gör man skillnad?? det är ju i princip precis lika mycket hyckleri.

Nej. För det första firar jag inte jul och påsk i kyrkan, för det andra står jag inte och lovar en massa saker i kyrkan inför gud vid jul och påsk.

Tror man på gud är det inte bara meningslösheter när man läser trosbekännelsen och döper någon i den kristna tron, utan det ska man göra om man verkligen kan stå för det inför gud sedan.

Hur mycket man än gör om och stryker i dopet, så lär du ju knappast hitta någon präst som går med på att döpa barnet i kyrkan utan att ens nämna gud eller kristendomen. Hela poängen med dopet är ju att välkomnas in i den kristna gemenskapen - blir ju lite halvtokigt om föräldrarna som gör detta inte själva ingår i den. Ungefär som att stå i en moské och lova bort barnet till islam om man inte är muslim.

En god vän beskrev dopet som att man får en present, vid konfirmationen bestämmer man sig om man vill öppna den eller ej.

Vi döpte våra barn (och kommer att göra så med den som ligger i magen också).

Som förälder gör man ju ett aktivt val för sina barn vare sig man avsäger sig dop eller låter barnet döpas.
Jag tycker också att fokus verkar hamna väldigt mycket på vad föräldrarna ska lova eller ej (vårt dop gick för övrigt till enl. Calaziryas beskrivning förutom att han talade till faddrarna) och inte vad dopet innebär eller inte för barnet (som ju faktiskt är huvudperson).

Jo, men man kan ju inte få det ena utan det andra. Utan att föräldrarna lovar att stå bakom, så kan inte barnet bli döpt. Jag fr ju svara för mina egna handlingar inför gud, och kan inte gärna skylla på att "jamen det där sa jag bara utan att mena nåt med det, det var ju bara för barnets skull". Som vuxen har man ansvar för vad man säger och lovar.

Ni som döpte era barn utan att säga något om att barnet skulle bli kristet eller välkomnas in i den kristna gemenskapen och tron, vad sades istället när era barn döptes? Prästen måste väl säga något, tänker jag, mer än vilka namn barnet ska få?

Jag skulle kunna ta reda på det eftersom vi filmade hela dopet, dock vet jag inte om jag kan urskilja orden då den lille sjöng i vacker stämma hela dopet :D

Men jag har för mig att han läste lite allmänt om julen istället och några dikter. Vi valde ju att ha julmotiv på vårat dop så vi hade julsånger istället tex Nu tändas tusen juleljus mfl

Kan inte föräldrarna stå bakom det hela så finns ju möjligheten till faddrar.

Om jag nu inte var troende så hade jag nog inte tagit så allvarligt på att "svara inför Gud", förhoppningsvis finns ju ett visst samtycke till de kristna värderingarna även om man inte är "aktivt" troende (är man ex.vis djävulsdyrkare så har även jag svårt att tro att man skulle välja att döpa sitt barn även om jag tycker att varje familj får göra precis som den vill).

Lite nyfiken på om du firar jul och påsk?

Jul och påsk har man firat sedan urminnes tider, de kristna högtiderna lades just där eftersom de dagarna firades ändå.

Så jag som är ateist firar jul och påsk rejält, samma med allhelgona tex. Men går inte i julottan och har inte julkrubba och sitter inte med händerna i kors på långfredagen. Ägg och paket och äta tills man står i fyra hörn är ju helt klart hedniskt :D

Så som jag skrev ovan, dop har jag svårt för (men är döpt själv). Jag kunde ha gift mig i kyrkan istället för borgerligt, men inte min man han är ateist men växte upp kristet och har väldig respekt för kyrkliga ceremonier (för mig är de bara tja, inget speciellt).

Gifter sig gör man för att det är mysigt och man är för lat för att skriva testamente och för att man vill ge sina vänner ett riktigt party.

Senast ändrad:

Nu har du missat en punkt i det hela :grin: Jag tycker inte att det är fel. Men som flera här tycker att dop är kristet så är likaväl julen och påsk extremt kristet eftersom man "firar" Jesus död och uppståndelse

Påsk:

Inget hedniskt i detta!! Var har du fått det ifrån?

Det är jättehedniskt, det är ju just det det är. Hur tror du de valde datumen :p, de lades för att hindra att det firande som redan fanns där skulle fortsätta okristet.

Kelterna firade fyra högtider om året som ligger runt jul, påsk, allhelgona, sista april (eller var det midsommar) och Romarna firade också ungefär de datumen med stora fester.

Om jag vill fira dem står det mig fritt och jag kör bara det hedniska i det som sagt. Att festa och ha kul är inget kristendomen uppfunnit. De har ju snarare dämpat festligheten i högtiderna.

Eftersom jag inte är troende ignorerar jag att kyrkan snott datumen för sina högtider. Jag firar Yule!/Jul! inte christmas.

och så Easter förståss:
The modern English term Easter is speculated to have developed from Old English word Ēastre or Ēostre or Eoaster, which itself developed prior to 899. The name refers to Eostur-monath, a month of the Germanic calendar attested by Bede as named after the goddess Ēostre of Anglo-Saxon paganism.[15] Bede notes that Eostur-monath was the equivalent to the month of April, and that feasts held in her honor during Ēostur-monath had died out by the time of his writing, replaced with the Christian custom of Easter.[16] Using comparative linguistic evidence from continental Germanic sources, the 19th century scholar Jacob Grimm proposed the existence of an equivalent form of Eostre among the pre-Christian beliefs of the continental Germanic peoples, whose name he reconstructed as Ostara.

The implications of the goddess have resulted in scholarly theories about whether or not Eostre is an invention of Bede, theories connecting Eostre with records of Germanic folk custom (including hares and eggs), and as descendant of the Proto-Indo-European goddess of the dawn through the etymology of her name. Grimm's reconstructed Ostara has had some influence in modern popular culture. Modern German has Ostern, but otherwise, Germanic languages have generally borrowed the form pascha, see below.

yule
Yule is the modern English representative of the Old English words ġeól or ġeóhol and ġeóla or ġeóli, with the former indicating "(the 12-day festival of) Yule" (later: "Christmastide") and the latter indicating "(the month of) Yule", whereby ǽrra ġeóla referred to the period before the Yule festival (December) and æftera ġeóla referred to the period after Yule (January). Both words are thought to be derived from Common Germanic *jexwla-, and are cognate to Gothic (fruma) jiuleis and Old Norse jól (Danish and Swedish jul, Norwegian jol/jul) as well as ýlir.[4] The etymological pedigree of the word, however, remains uncertain, though numerous speculative attempts have been made to find Indo-European cognates outside the Germanic group.[5]

Yule is attested early in the history of the Germanic peoples; from the 4th century Gothic language it appears in the month name fruma jiuleis.

About AD 730, the English historian Bede wrote that the Anglo-Saxon calendar included the months geola or giuli corresponding with either modern December or December and January.[6] He gave December 25 as the first day of the heathen year and wrote that the Anglo-Saxons celebrated all night long to honor the Germanic divine "mothers":

They began the year with December 25, the day some now celebrate as Christmas; and the very night to which we attach special sanctity they designated by the heathen term Mōdraniht, that is, the mothers' night — a name bestowed, I suspect, on account of the ceremonies they performed while watching this night through.[7]

In chapter 55 of the Prose Edda book Skáldskaparmál, different names for the gods are given. One of the names provided is "Yule-beings." A work by the skald Eyvindr skáldaspillir that uses the term is then quoted, which reads:

Again we have produced Yule-being's feast [mead of poetry], our rulers' eulogy, like a bridge of masonry.[8]
Ynglinga saga, the first book of Heimskringla, first mentions a Yule feast in 840. After 1000, it is the main feast of the year.[9] Saga of Hákon the Good credits King Haakon I of Norway with the Christianization of Norway, as well as rescheduling the date of Yule to coincide with Christian celebrations held at the time. The saga states that when Haakon arrived in Norway he was confirmed a Christian, but since the land was still altogether heathen and they retained their practices, Haakon hid his Christianity to receive the help of "great chieftains." In time, Haakon had a law passed that established that Yule celebrations were to take place at the same time as when the Christians held their celebrations, "and at that time everyone was to have ale for the celebration with a measure of grain, or else pay fines, and had to keep the holiday while the ale lasted."[10]

Tack för hjälpen, hittade inga bra referenser själv! :)
Wikipedia på svanska var inte lika utförlig i sin beskrivning.

Senast ändrad:

förmodligen med kristna värderingar, eftersom vi har mycket sådant kvar, men inte i den kristna tron.

Tveksamt, de flesta religioner och kulturer har de där "kristna" värderingarna. Det ligger i människans och samhällets grund och praktiska implementering att ha morallagar om att inte slå sin nästa i huvudet med en hammare och stjäla hennes bohag och att låta lagen ta hand om ev bestraffningar med böter.

Det mer utmärkande för kristendomen, islam o judendomen är väl snarare inslaget av hämnd och öga för öga/tand för tand. Men det är väl inte det vi brukar mena när vi pratar om kristna värderingar.:cool:

Bara för att man döper sitt barn betyder det inte att det tvingas in i en religion. Både jag och min sambo är döpta men ingen i hela släkten tror ett skvatt på gud. Själv har jag svårt för det där med religioner mm. Tycker man ska tro på sin egen styrka, stå för sina misstag och inte lägga över sånt på en "Gud". Men ändå valde vi att döpa vårat barn, men på ett annorlunda sätt. Kyrkan var inte vi alls så vi bestämde oss för ett utomhusdop i stället. Vi såg det mer som en form av hyllning med en sermoni för att hylla vårt barn och att vi blivit föräldrar. Dessutom ville vi dela det med närmaste vännerna och våra familjer.
Så vi döpte vår son på en strand vid havet en sommarkväll med en präst. Gudsnacket var nerbantat till det som prästen ansågs var nödvändigt likaså psalmerna (2 ansågs obligatoriskt) Sen sjöng och spelade en släkting några fina barnvisor. Efteråt hade vi grillkväll för att i trädgården i stället för det traditionella kyrkkaffet i församlingshem. Det blev en jätteskön lättsam stämning och ett bra sätt för vänner och bådas släkter att få träffas på lite mer naturliga former. Alla hade jättkul, vår son blev verkligen festfirad och partyt håll på en bra stund in på natten.
Vill man skippa religionsbiten helt kan man bara ha ett namngivningparty/sermoni. Vet en som körde lite kaffe å tårta hmma och Pojken döptes i familjens bålskål :D

Edit; ser nu att jag skulle ha lagt in *kl* på sista stycket.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 361
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 399
Senast: Grazing
·
Fritid Hej alla. Det är så att vi funderar på att gifta oss jag och sambon om typ två år. Våra barn är då troligen 6 och snart 4 år. Vi klurar...
2
Svar
25
· Visningar
3 292
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar