Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Nej, andra människor får gärna utöva sin religion, bara de lämnar mig utanför (och respekterar mitt totala ointresse).
Påprackad är när de drar in mig i sitt utövande på ett eller annat sätt.

Det är just fetmarkerat jag undrar över -när drar 'de' in dig i sitt utövande?

Och OM någon i din familj skulle bli utsatt för något som innebär att polisen knackar på din dörr med ett mycket jobbigt besked som är extremt jobbigt att hantera, och erbjuder en präst/kurator som stöd - blir du arg på det faktum att du blir erbjuden en religiös själasörjare som alternativ då? Jag är bara nyfiken.

Några exempel: Att inkludera mig i böner tycker jag inte känns okej. Inte heller att "predika" religiösa budskap till mig eller försöka få mig att göra något av detta.

Jag själv går i kyrkan endast när jag verkligen måste - som förrförra helgen då min svärfar gifte sig. Och det är verkligen på gränsen för mig - dels på grund av min egen inställning till religionen (jag tycker det är pinsamt att någon tror på de där sagorna och står och mässar om det) och dels pga min respekt mot dem som verkligen tror (även om jag inte för mitt liv kan förstå varför de gör det).

Jag skulle möjligen förstå att det följer med en, men inte vilja ta emot någon utomstående själasörjare alls. Och ja, jag skulle bli förbannad för att det är en präst de släpar med sig hit, om de släpar med sig någon. För det är i min värld att komma objuden in i mitt territorium eftersom jag inte på något sätt vill beblanda mig med religionen på det sättet. Och hur mycket medmänniska en präst än må vara i ett sånt läge så är det ändå en präst med en religiös livssyn - som jag inte är intresserad av att ta del av.

tillägg:
för att återknyta till det där med att trycka ner religionen i halsen, så tycker jag inte heller att det är okej att tvinga på ointresserade människor religiösa budskap och jag har deletat en och annan "vän" på facebook som förvånat mig genom att göra detta.

Senast ändrad:

Nu har jag bara läst de sista inläggen, men jag ställer mig bakom de som försvarar kyrkan. Visserligen är inte söndagsgudstjänsterna populära i de flesta kyrkor, men som andra berättat - kyrkan gör så mycket mer än att hålla mässor och döpa, konfirmera, viga och begrava folk! Utan den skulle en halv mille svenskar eller så vara ensammare pga då skulle det inte finnas körer, soppluncher, bön o bibelgrupper, aktiviteter för barn o unga i alla åldrar som inte kostar mycket med mera med mera... + stöd vid livskriser, familjerådgivning och till sist ett ex något trevligt - kanske en diakon kommer och förgyller 80-åringens födelsedag med sång och gratulationer!

Vilka ska göra allt det jag nämnde + mycket därtill annars?!

Jag har faktiskt aldrig talas om att något av det du nämner har hänt nån i min närhet. Nada nicht.

Det ni gör låter som man lika gärna kan göra på biblioteket typ.

Nej man 'släpar inte med sig någon' till ditt territorium som står utanför din dörr, man kan ha en med sig som självklart avvaktar på avstånd. Du känns aggressiv i frågan?

Att bli kränkt över att 'bli inkluderad i bön' känns för mig överdrivet överkänsligt. Eftersom jag är agnostiker kan jag inte känna att bön är något som vare sig har eller inte har någon verkan. Om en medmänniska vill lägga den tiden och omsorgen om eller på mig utan att jag behöver vara delaktig - tja...det ger jag mest en empatiskt tacksam axelryckning åt, fint att de bryr sig, jag tar själv ansvar för vad jag själv väljer att tro på och överlåter till andra att själva välja sin upplevelse av sin tro.

Många många miljoner människor i massa olika trosuppfattningar ber böner varje dag där du är inkluderad. Känns det jobbigt? hör du till de som motsätter sig moskébyggen och böneutrop?

Jag håller med det mesta som Ameo säger. En liten skillnad är att jag gärna besöker kyrkan någon gång, har inte något emot det alls trots att jag är ateist. Jag kan tycka att det är ett fridfullt, vackert rum. Dock sker det inte ofta, verkligen inte, och jag tycker nog bäst om när det inte är någon ceremoni där.

Jag vet inte om jag skulle bli förbannad över om en präst skulle dyka upp, det tror jag inte under förutsättning att det är en vettig människa som inger förtroende. Tyvärr är jag nog också något misstänksam eftersom jag har träffat en hel del präster som har varit motsatsen till vettiga.

Jag har också vänner som är troende. De är mina vänner eftersom de är "goda" troende. De lever kärleksbudskapet, dvs är aktiva med att göra gott - men aldrig att de försöker omvända mig. Däremot kan vi ha väldigt djupa diskussioner om etiska frågor, inklusive religion. Jag skulle tycka att det vore motbjudande att bli inkluderad i någons böner, iaf offentligt - "jag ber för dig". Huvva.

Jag hatar ordet kränkt, men nej jag vill inte bli personligt inkluderad i någons böner, det stör mig något oerhört. Om det är överkänsligt, tja, då får det vara det. Men det är heller ingen annan som lider av att jag vill slippa bli inblandad i dess böner.

Jag har inget emot moskeer eller böneutrop. Jag har full respekt för andra som tror (även om jag inte förstår varför) och jag förväntar mig samma respekt tillbaka. Men tyvärr måste man ju uppenbarligen gång på gång förklara varför man inte tror eller vill bli (personligt) inblandad i andras religiösa ritualer, dvs viljan att slippa är tydligen så svår att respektera att den måste ifrågasättas hela tiden.

Jag respekterar din ovilja, men får man inte diskutera den med dig? Alltså, är det att bli ifrågasatt på ett negativt sätt för dig? Jag är ju som du inte troende, jag tycker bara det är intressant att lära mig mer om hur andra människor tänker, vare sig de är troende eller ej. Det är inte så att jag med den här diskussionen ifrågasätter dig i syfte att göra dig osäker om det är så du känner.

Jadå, välj valfritt av de yrkesgrupper som har till uppgift att antingen "sprida guds budskap" eller som av någon annan anledning helst vill får mig att ändra åsikt om något.

Jag antar att du inte tittar på tv, läser tidningar, går i affärer, avskyr journalister osv med tanke på att hela vårt samhälle i princip lever på att försöka påverka våra åsikter? ;)

*KL*

Jag är inte medlem. Inte för att jag inte tycker kyrkan gör en del bra saker (i kris ex.), men jag tycker inte att det ska ligga på kyrkan att göra det - så då vill jag inte finansiera det heller.

Jag tycker för övrigt att argumentet "var medlem för de gör bra saker" är aningen märkligt. För det första finns det ju ingenting som säger att samma arbete inte skulle kunna utföras av andra (icke religiöst bundna). Framför allt sådant arbete som ska vara frånkopplat religionen, ex. lämna dödsbesked (sedan tycker jag också att det ska vara en självklarhet att den som önskar får tala med någon de "tror på", präst, imam, kurator... ) Eller ja, det görs ju redan - det är ju knappast så att kyrkan har monopol på att hjälpa utsatta människor. Däremot är de ju lite mer unika i att de faktiskt får statliga medel för att göra detta, vilket många andra organisationer inte får - trots att de gör ett fantastiskt arbete.
(Någon påstod att kyrkan ger unga en plats och verksamheter som annars inte finns, vilket ju inte stämmer. Det finns mängder av organisationer - ex. många fritidsgårdar - som erbjuder liknande verksamheter.)

För det andra så är det väl ganska naturligt att man inte kan stödja alla som gör gott? Det finns MÅNGA organisationer och föreningar som jag tycker gör toppen-grejor, men jag har inte möjlighet att ge pengar till alla - så då har jag valt de som jag tror mest på. Man kan väl säga att jag betalar min "kyrkoskatt" till andra.

Jag har inget emot moskeer eller böneutrop. Jag har full respekt för andra som tror (även om jag inte förstår varför) och jag förväntar mig samma respekt tillbaka. Men tyvärr måste man ju uppenbarligen gång på gång förklara varför man inte tror eller vill bli (personligt) inblandad i andras religiösa ritualer, dvs viljan att slippa är tydligen så svår att respektera att den måste ifrågasättas hela tiden.

Vi kan ha helt olika erfarenheter, men min erfarenhet är att de som är troende bra mycket oftare och mer aggressivt blir ifrågasatta, än oss "icke-troende".

Sedan tänker jag att det är en ganska stor del av att vara människa - att man gärna diskuterar (vad gör vi annars på ett diskussionsforum? ;) ). Alltså om jag sitter och pratar med någon som deklarerar att denne är folkpartist, så kommer jag fråga hur hen tänker kring det, om jag träffar någon som tycker det är okej att använda våld som uppfostransmetod för sin häst, kommer jag vilja diskutera det, om jag säger att jag ska till Paris och någon säger att "dit vill jag inte åka" då kommer jag vilja höra varför. Men just när det kommer till religion verkar det vara så himla svårt att hålla en diskussion på en fredlig nivå. Och det är knappast bara troende som tenderar att bli aggressiva...

Intressant tråd det här.

Och jag blir lite sorgsen när jag inser att en del går ur kyrkan enbart av rent ekonomiska skäl.
Så stora summor handlar det inte om.

Om man däremot går ur för att man är sk ateist, eller kanske tillhör något annat samfund, då handlar det ju om ett annat medvetet val, dvs man är väl insatt i eventuella konsekvenser av sitt agerande.

Jag tror inte någon kan blunda inför det faktum att när människor är i kris, så är det ofta kyrkan man vänder sig till, oavsett hur aktiv man varit i den innan.

Nu behöver ni inte skriva med stora bokstäver och gapa att det skulle ni minsann aldrig göra, för ni vill absolut inte ha med relegion att göra.
Utan läs klart först.

Vid katastrofer där samhällen utsätts för olyckor, våldsdåd eller annat, så är alltid kyrkan där, ställer upp med lokaler, samtalshjälp, tröst - och mycket annat. Och att dom i det läget skulle försöka pracka på folk det kristna budskapet är nog en stor tolkningsfråga.

Om dom tex säger, "jag ber för dig ikväll", så är det ett bevis på att de tänker på dig, det är samma sak som en otroende säger "jag tänker på dig ikväll".
och vem skulle bli arg om någon sa så?

Man behöver inte välja att tolka allt utifrån ens egen vinkel helt enkelt.

Kyrkorna runt om i landet hjälper och stödjer väldigt många människor i kris, svaga och sjuka, men ger också trygghet och glädje åt många andra.
vem som helst av oss kan hamna i en situation där man inte klarar sig själv längre, då kan det vara en stor hjälp att det finns en plats där man kan mötas utan att bli dömd för den man är.

Att det sedan finns präster i svenska kyrkan som är tråkiga, predikande och dömande är tråkigt, men förmodligen hade de varit lika tråkiga inom vilket yrke de än valt.

Sedan är det ju så som många redan nämt - det är ju så stora kulturskatter - våra kyrkor !

Alla har vi våra val i livet att göra, men att döma andra för deras val är aldrig rätt.

Att få sätta sig ner i en ljusfylld byggnad, njuta av dessa underbara målningar, skulpturer och annat, att få sitta ner i och känna lugnet ,ron och friden i att bara sitta och inte göra någonting, lyssna på vacker musik och ett och annat klokt ord , det borde många fler ta sig tid att göra i dagens stressiga samhälle - antingen de som jag, väljer att göra det i en kyrka, eller på någon annan lugn och fridfull plats.

Gå ur kyrkan är upp till var och en, men jag hoppas man gör det efter noggrant tänkande, och inte "baraföratt"...

Jag antar att du inte tittar på tv, läser tidningar, går i affärer, avskyr journalister osv med tanke på att hela vårt samhälle i princip lever på att försöka påverka våra åsikter? ;)
De står inte bredvid mig och talar direkt till mig, utan gapar ut sina åsikter till alla som möjligen kan vara intresserade av att lyssna.

Fast jag skulle påstå att de påverkar dina åsikter mycket mer än en präst du kanske någon gång stöter på (speciellt eftersom du verkar vara ganska säker på "din tro")...

Reklam och vad det än må vara kan jag välja att bortse ifrån eller bli påverkad av, om jag vill och är medveten om det, eftersom den inte talar direkt till mig.
Oavsett om jag påverkas i min övertygelse eller inte, så är det FÖR MIG betydligt mer otrevligt om någon står nära mig (fysiskt) och börjar häva ur sig religiösa floskler. Jag förstår inte varför det ska vara så himla svårt att acceptera att jag inte vill ha sånt!

Reklam och vad det än må vara kan jag välja att bortse ifrån eller bli påverkad av, om jag vill och är medveten om det, eftersom den inte talar direkt till mig.
Oavsett om jag påverkas i min övertygelse eller inte, så är det FÖR MIG betydligt mer otrevligt om någon står nära mig (fysiskt) och börjar häva ur sig religiösa floskler. Jag förstår inte varför det ska vara så himla svårt att acceptera att jag inte vill ha sånt!

Jag förstår inte varför det verkar vara så himla jobbigt för dig att folk inte köper rakt av vad du skriver. Det är väl lite det som diskussioner går ut på, ifrågasätta, problematisera osv. Det blir ju en jättetråkig diskussion (läs ingen diskussion) om man bara ska köpa allt som alla säger:
- Jag tror inte på *valfritt*.
- Det gör jag.
- Okej.

Min poäng var bara att det är ganska märkligt att ogilla just präster pga att de försöker påverka vad du tycker när de knappast är de enda som gör det (och jag vågar påstå att det är betydligt svårare att inte bli påverkad av ex. media än en präst. För jag antar att du inte träffar präster som försöker övertala dig varje dag?)

Du är rädd för att bli påverkad av religiöst budskap om det kommer dig för nära? Med andra ord är du osäker i din ståndpunkt, tolkar jag dig fel då?

Religiösa floskler - det är inte snällt eller respektfullt att okväda en annan människas tro på sånt sätt, vad får dig att tro att du kan kräva att få den respekten du kräver genom det? :(

Intressant tråd det här.

Och jag blir lite sorgsen när jag inser att en del går ur kyrkan enbart av rent ekonomiska skäl.
Så stora summor handlar det inte om.

Gå ur kyrkan är upp till var och en, men jag hoppas man gör det efter noggrant tänkande, och inte "baraföratt"...

Ett ekonomiskt skäl kan väl vara ett så gott skäl som något i dagens Sverige med hög arbetslöshet.
Jag tycker att det är en osedvanligt dyr klubb att vara med i, som jag dessutom inte valt själv...
Så ja, jag har gått ur Svenska Kyrkan.
Jag tror på Gud, men inte på Kyrkan och i synnerhet inte på de som följer synen i Nya Testamentet.
Jag talar bättre med Gud själv än att någon ska tolka åt mig.

Jag håller med om att Kyrkan gör många bra saker också, men det är dom inte ensamma om...

Om man däremot går ur för att man är sk ateist, eller kanske tillhör något annat samfund, då handlar det ju om ett annat medvetet val, dvs man är väl insatt i eventuella konsekvenser av sitt agerande.
" s k ateist" ?
Ska jag kalla dig för s.k kristen då?
Lite som att det inte är på riktigt...

Alla har vi våra val i livet att göra, men att döma andra för deras val är aldrig rätt.

Det tror jag de flesta kan vara överens om :) (så länge valet inte skadar någon annan eller liknande)

Men standardläget borde väl egentligen vara att man gör ett aktivt val att gå med kyrkan? Precis som för alla andra trossamfund eller vilken organisation som helst? Som det är nu är ju alla de människor som inte reflekterar eller bryr sig om frågan kvar i svenska kyrkan per automatik.

Nu vet jag såklart vad det grundar sig på historiskt, att kyrka och stat var ett, men skulle det inte egentligen vara mest logisk att när stat och kyrka skiljdes åt så hamnade alla utanför kyrkan och så fick man göra ett aktivt val att gå med?

Senast ändrad:

Att få sätta sig ner i en ljusfylld byggnad, njuta av dessa underbara målningar, skulpturer och annat, att få sitta ner i och känna lugnet ,ron och friden i att bara sitta och inte göra någonting, lyssna på vacker musik och ett och annat klokt ord , det borde många fler ta sig tid att göra i dagens stressiga samhälle - antingen de som jag, väljer att göra det i en kyrka, eller på någon annan lugn och fridfull plats.

Självklart får man vara med i en sådan klubb om man vill. Men det är konstigt att just denna klubb ska man oerhört noga tänka ut om man vill gå ur när alla andra klubbar ska man noga tänka ut om man vill gå med i. Det här negativa medlemsskapet (att man måste gå ur trots att man aldrig skrivit ett avtal) är ett otyg som inte hör en modern stat till. Oavsett om det gäller kyrka eller mobilteleabonnemang.

Det är inte särskilt många ord som erbjuds i en kyrka som är "kloka" ord. Så det finns väldigt lite anledning, tycker jag, att lyssna på det dravel som erbjuds där. Fast det är ju upp till var och en att bedöma.

Jag är inte döpt men var ändå tvungen att aktivt gå ur denna klubb.

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2