Sv: Gå ur svenska kyrkan?
Intressant tråd det här.
Och jag blir lite sorgsen när jag inser att en del går ur kyrkan enbart av rent ekonomiska skäl.
Så stora summor handlar det inte om.
Om man däremot går ur för att man är sk ateist, eller kanske tillhör något annat samfund, då handlar det ju om ett annat medvetet val, dvs man är väl insatt i eventuella konsekvenser av sitt agerande.
Jag tror inte någon kan blunda inför det faktum att när människor är i kris, så är det ofta kyrkan man vänder sig till, oavsett hur aktiv man varit i den innan.
Nu behöver ni inte skriva med stora bokstäver och gapa att det skulle ni minsann aldrig göra, för ni vill absolut inte ha med relegion att göra.
Utan läs klart först.
Vid katastrofer där samhällen utsätts för olyckor, våldsdåd eller annat, så är alltid kyrkan där, ställer upp med lokaler, samtalshjälp, tröst - och mycket annat. Och att dom i det läget skulle försöka pracka på folk det kristna budskapet är nog en stor tolkningsfråga.
Om dom tex säger, "jag ber för dig ikväll", så är det ett bevis på att de tänker på dig, det är samma sak som en otroende säger "jag tänker på dig ikväll".
och vem skulle bli arg om någon sa så?
Man behöver inte välja att tolka allt utifrån ens egen vinkel helt enkelt.
Kyrkorna runt om i landet hjälper och stödjer väldigt många människor i kris, svaga och sjuka, men ger också trygghet och glädje åt många andra.
vem som helst av oss kan hamna i en situation där man inte klarar sig själv längre, då kan det vara en stor hjälp att det finns en plats där man kan mötas utan att bli dömd för den man är.
Att det sedan finns präster i svenska kyrkan som är tråkiga, predikande och dömande är tråkigt, men förmodligen hade de varit lika tråkiga inom vilket yrke de än valt.
Sedan är det ju så som många redan nämt - det är ju så stora kulturskatter - våra kyrkor !
Alla har vi våra val i livet att göra, men att döma andra för deras val är aldrig rätt.
Att få sätta sig ner i en ljusfylld byggnad, njuta av dessa underbara målningar, skulpturer och annat, att få sitta ner i och känna lugnet ,ron och friden i att bara sitta och inte göra någonting, lyssna på vacker musik och ett och annat klokt ord , det borde många fler ta sig tid att göra i dagens stressiga samhälle - antingen de som jag, väljer att göra det i en kyrka, eller på någon annan lugn och fridfull plats.
Gå ur kyrkan är upp till var och en, men jag hoppas man gör det efter noggrant tänkande, och inte "baraföratt"...