Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

För övrigt har jag aldrig hört särskilt vacker musik i någon kyrka. Det brukar mest vara den där beklämmande orgeln. Inget jag lyssnar på normalt.

:laugh: Det finns ju underbara psalmer och annat också. Händels Messias? Larssons Förklädd Gud? och tusen andra.

:laugh: Det finns ju underbara psalmer och annat också. Händels Messias? Larssons Förklädd Gud? och tusen andra.

Fast det är liksom lite som att lyssna på våldsbejakande och sexistisk reggae, melodin och gunget helt OK men budskapet åt helvete. Och det förtar liksom det eventuellt vackra med delar av musiken. Och kyrkorgel är inte lätt att spela vackert på även om det tekniskt sett är ett ganska intressant instrument att analysera.

Man klarar sig alldeles utmärkt utan att kyrkan arrangerar...
Det finns körer utanför kyrkans regi.
Min lokala reumatikerförening arrangerar soppluncher.
Aktiviteter för barn och unga arrangeras av många andra än kyrkan, till exempel idrottsföreningar, teatergrupper och liknande.
Stöd vid livskriser går att få utanför kyrkan också.
Och bevare mig från att nån diakon kommer och sjunger på min födelsedag, över min döda kropp!

Javisst, det finns många som har omsorg om sina medmänniskor. Men det räcker inte till! Där kyrkorna behövt minska sitt program pga minskat medlemsantal och därmed dålig ekonomi så finns det folk som inte har någon annan gemenskap, särskilt ute på landsbygden. Och ett akut-besök av präst eller diakon då något hänt brukar vara enkelt att ordna, den vanliga vårdapparaten är mer tungrodd. Annan barn och ungdomsverksamhet kostar i allmänhet pengar. Kyrkan har ofta möjlighet att gå in om ett par föräldrar inte har råd att betala för barnens läger eller vad det nu är. Och så är vi många som upplever att vi har ett andligt behov också... Förakta inte oss! Så därför tycker jag att många som själva inte tycker sig ha behov av Svenska kyrkan ändå ska förbli medlemmar. Jag vågar säga att alla har åtminstone några i sin släkt och/eller bekanskapskrets som har nytta av den.

Jag vågar säga att alla har åtminstone några i sin släkt och/eller bekanskapskrets som har nytta av den.
ingen i den del av släkten som jag har kontakt med
och de vänner som är intresserade av kyrkan är själva med - varför skulle jag vara med í kyrkan för deras skull? Är de med i vår idrottsförening och betalar för min skull?

Förakta inte oss! Så därför tycker jag att många som själva inte tycker sig ha behov av Svenska kyrkan ändå ska förbli medlemmar. Jag vågar säga att alla har åtminstone några i sin släkt och/eller bekanskapskrets som har nytta av den.

Fast det handlar inte om förakt inför andra människors val av livsåskådning.

Jag vågar säga att alla har åtminstone några i sin släkt och/eller bekantskapskrets som allvarligt har negativt begränsat sina liv och tagit skada av Svenska kyrkan. Även om det är vanligare i mer ovanliga religiösa klubbar.

Jag tycker helt enkelt att det är upp till var och en och att man ska göra ett aktivt val och inte tvingas vara med bara för att man är passiv.

Det är ett stort problem när kyrkan tar plats i samhället på ett sätt som tvingar in människor till kyrkan och dess budbärare. Det måste vi aktivt motarbeta. Så länge det är ett av flera val, är allt i sin ordning.

Jag har aldrig varit med i kyrkan.
Mina föräldrar ville att jag och mina syskon skulle få välja själva när vi var gamla nog att välja, så därför tillhörde vi ingen kyrka alls. Det gör vi fortfarande inte.

Enda anledningen till att jag skulle betala till kyrkan är för att bevara byggnaderna, de gamla kyrkorna. Är väldigt intresserad av konst och arkitektur och hade kunnat betala om jag visste att alla mina pengar gick till en viss kyrkobyggnad (eller flera).
Nu löser jag det genom att skänka material eller arbete till lokala byggnader. Då vet jag att "pengarna" hamnar där jag vill att de ska hamna.

Begravningsavgift kommer man ju inte i från, men det är en annan femma.

I övrigt anser jag att religion inte hör hemma i något statligt finansierat.
Som ni förstår är jag lite delad när det kommer till byggnaden (den är trots allt en symbol för kristendom, men också en del i historian som gjort samhället till det det är idag).

Fast det är liksom lite som att lyssna på våldsbejakande och sexistisk reggae, melodin och gunget helt OK men budskapet åt helvete. Och det förtar liksom det eventuellt vackra med delar av musiken.

Jo, jag syndar nog på så vis. Jag njuter mest av musiken och lämnar texten därhän. Å andra sidan så tror jag på Gullberg; att om Gud finns på jorden så går han förklädd.

Händels Messias gör sig faktiskt inte alls om man spelar den på en kyrkorgel enbart, utan kräver helt annorlunda instrumentering för att komma till sin rätt. Förklädd Gud kan jag inte placera, men jag gissar att detsamma gäller den.

Sen är jag måttligt förtjust i kristna texter, eftersom jag inte är troende. Jag överser dock med musik som Händels Messias o dyl, där jag uppfattar att texten inte alls är huvudsaken (just det verket gillar jag väldigt mycket).

CD-skivor behöver jag ju inte gå till kyrkan för att kunna höra.

Javisst, det finns många som har omsorg om sina medmänniskor. Men det räcker inte till! Där kyrkorna behövt minska sitt program pga minskat medlemsantal och därmed dålig ekonomi så finns det folk som inte har någon annan gemenskap, särskilt ute på landsbygden. Och ett akut-besök av präst eller diakon då något hänt brukar vara enkelt att ordna, den vanliga vårdapparaten är mer tungrodd. Annan barn och ungdomsverksamhet kostar i allmänhet pengar. Kyrkan har ofta möjlighet att gå in om ett par föräldrar inte har råd att betala för barnens läger eller vad det nu är. Och så är vi många som upplever att vi har ett andligt behov också... Förakta inte oss! Så därför tycker jag att många som själva inte tycker sig ha behov av Svenska kyrkan ändå ska förbli medlemmar. Jag vågar säga att alla har åtminstone några i sin släkt och/eller bekanskapskrets som har nytta av den.

Fast det håller inte. Även om jag själv är medlem och dessutom anställd och kan förstå hur du tänker så har jag också förstått att detta är ett problem som man som engagerad har blivit intalad. Kyrkan har massor av bra verksamhet, men jag kan tycka att om det nu är så himmelens viktigt att behålla medlemmar så får man också fundera på vad man gör med deras skattepengar. Det finns massor av församlingar som inte särredovisar begravningsavgift och kyrkoskatt ordentligt tex, skrämmande. Man missköter huvudmannaskapet och särbehandlar de som har annan religion - även om man inte ska det.

Därför håller det inte att det är folk som knappt har en aning om vad Kyrkan gör som ska betala deras kostnader.

Det var nog ett av de underligaste argument jag stött på!

Dessutom har jag en bergfast tro på att det som behövs uppstår - i någon form. Skulle inte kyrkan göra det sociala arbete de gör skulle någon annan göra det.

"Ute på landsbygden" finns det en oherrans massa föreningar. Långt fler än inne i stan. Bygdegårdsföreningen, jaktlaget, LRF, byföreningen, lokala utvecklingsgruppen etc etc.

Och VAR i tråden har du ett att någon skulle förakta den som har ett andligt behov???

Begravningsavgift kommer man ju inte i från, men det är en annan femma.

Det är ju för att du ska vara garanterad en begravningsplats när du dör, dessutom kostnadsfritt i normala fall. Jag tror inte vi vill ha det som i Grekland tex. Det är dock fullt möjligt att göra kommunalt, men då ska begravningsväsendet slåss om samma pengar som övriga kommunala verksamheter och min personliga övertygelse är att välskötta kyrkogårdar då är ett minne blott.

Ja, jag tycker det är bra att vi samlas på ett och samma ställe när vi dör.
Har själv jobbat på kyrkogård så har rätt go koll på hur det fungerar.
Jag ser den avgiften som en miljöaspekt, inget religiöst alls. Vi begravs på ett och samma ställe av en anledning. För min del kvittar det om det är i närheten av en kyrka eller på stora torget (ja, ni fattar hur jag menar ;))

Fast det är liksom lite som att lyssna på våldsbejakande och sexistisk reggae, melodin och gunget helt OK men budskapet åt helvete. Och det förtar liksom det eventuellt vackra med delar av musiken. Och kyrkorgel är inte lätt att spela vackert på även om det tekniskt sett är ett ganska intressant instrument att analysera.

Återigen så gör jag en putt av dina inlägg i liknande diskussioner. En underbar liknelse!!

Du ber mig att förklara hur jag ser på saken och sen tycker du att jag förolämpar människor när jag försöker sätta ord på något som jag till vardags aldrig pratar om.

Just nu har jag inget tålamod kvar efter 3 dygn med migränkänning som tagit mina krafter. Jag blir nog kanske mer irriterad av frågeställningen av detta skäl än jag normalt blivit och uttrycker mig sämre än nödvändigt.

Det är inte roligt att ha migränkänning men jag vet inte om det ursäktar bristande respekt (genom antar jag dåligt ordval, ergo; floskler, dravel, sagor etc etc) för andra för det, speciellt inte när diskussionen just nu handlar om att vilja bli respekterad för sin åsikt? Dålig stil, tråkigt att se tycker jag, inte bara på dig utan flera här. Det luktar nästan tårtning, bara att här handlar det inte om att tårta sverigedemokrater, här handlar det om att tårta alla trosuppfattningar.

Jag har haft en mycket ung kollega som är djupt kristen och medlem i något jag själv inte kan tolka som annat än en sekt. Just nu går hon i bibelskola i danmark men innan hon åkte dit jobbade jag ihop med henne under en lång tid. Diskussionslysten som jag är så frågade jag om jag fick ställa henne frågor om hennes tro och vi visade det sig ha ENORMT stora skillnader i uppfattning om saker och ting och det var djupt frustrerande att diskutera med en djupt religiös abortmotståndare och homofob - men jag slogs av det faktumet att hon aldrig någonsin, inte ens var i närheten av att 'pracka' på mig sina åsikter. Inte en enda gång. Hon svarade på mina frågor, stod för sin tro oh åsikter, men försökte inte på något sätt att påverka mig.

Jag har också en handledare i mitt arbete som fungerar som samtalterapeut. Han är präst och han är kurator, han var en av de sjukhuspräster som arbetade under diskoteksbranden i Göteborg, han arbetade då vid Linköpings Universitetssjukhus dit många brännskadade kom. Han har aldrig någonsin prackat på mig någonting. Det är jag som pratar, han handleder och låter mig själv komma fram till svaren jag behöver. Och jag kallar mig fortfarande, åtta år senare av regelbunden handledning, för agnostiker. Jag glömmer bort att han är prälle, det är inte därför jag träffar honom, det är i egenskap av själasörjare jag träffar honom och det är som sådan jag respekterar honom och inte något annat. Jag förstår kort sagt inte hur du tänker med den aversion du beskriver.

och jag kan inte sätta ord på hur jag känner för att du ska kunna förstå
man kan helt enkelt inte förstå allt här i livet.

sorry, men :banghead: :banghead: :banghead:

Det spelar ingen roll om de bara sjunger vaggvisor och läser högt ur Expressen. De är där i sin yrkesroll. Och rollen är präst.

Du får slå huvudet i väggen hur mycket du vill. De pratar inte alltid gud i alla fall. jag vet flera som fått hjälp i krissituationer av präster. Och de har då inte suttit och predikat om gud, utan lyssnad och varit en god medmänniska. En präst har även det som ingår i sitt jobb.
En prästs jobb är inte att prata gud jämt.

I dessa krissituationer så kanske det inte bara finns präster, men alla behövs då. Folk behöver hjälp och om en har ett jobb som präst, det tror jag många struntar i just då. Känner de att de får hjälp, att någon lyssnar osv, så räcker det nog för dom. Sen om det är en präst, tandläkare, städare som hjälper till, spelar nog ingen roll.

Senast ändrad:

Ja, det är ett enormt problem ute på landsbygden. Alla aktiviteter som anordnas är kopplade till kyrkan och vill man inte ställa upp på att lyssna på dravel, får man heller inte delta.

Om samhället börjar förlita sig på att kyrkan (eller andra aktörer med helt annan agenda än att just ordna dessa) ska lösa problem med aktiviteter, vård, bevakning och annat blir det ett stort problem.

Vi måste aktivt bevaka att kyrkan inte tar för stor plats i sammanhang man inte kan välja bort, om vi ska kunna kalla oss ett modernt samhälle med religionsfrihet.

Nu tänkte inte jag på just aktiviteter. Utan välgörande ändamål osv som faktiskt kyrkan hjälper till med..

Det är inte roligt att ha migränkänning men jag vet inte om det ursäktar bristande respekt (genom antar jag dåligt ordval, ergo; floskler, dravel, sagor etc etc) för andra för det, speciellt inte när diskussionen just nu handlar om att vilja bli respekterad för sin åsikt? Dålig stil, tråkigt att se tycker jag, inte bara på dig utan flera här. Det luktar nästan tårtning, bara att här handlar det inte om att tårta sverigedemokrater, här handlar det om att tårta alla trosuppfattningar.

Jag har haft en mycket ung kollega som är djupt kristen och medlem i något jag själv inte kan tolka som annat än en sekt. Just nu går hon i bibelskola i danmark men innan hon åkte dit jobbade jag ihop med henne under en lång tid. Diskussionslysten som jag är så frågade jag om jag fick ställa henne frågor om hennes tro och vi visade det sig ha ENORMT stora skillnader i uppfattning om saker och ting och det var djupt frustrerande att diskutera med en djupt religiös abortmotståndare och homofob - men jag slogs av det faktumet att hon aldrig någonsin, inte ens var i närheten av att 'pracka' på mig sina åsikter. Inte en enda gång. Hon svarade på mina frågor, stod för sin tro oh åsikter, men försökte inte på något sätt att påverka mig.

Jag har också en handledare i mitt arbete som fungerar som samtalterapeut. Han är präst och han är kurator, han var en av de sjukhuspräster som arbetade under diskoteksbranden i Göteborg, han arbetade då vid Linköpings Universitetssjukhus dit många brännskadade kom. Han har aldrig någonsin prackat på mig någonting. Det är jag som pratar, han handleder och låter mig själv komma fram till svaren jag behöver. Och jag kallar mig fortfarande, åtta år senare av regelbunden handledning, för agnostiker. Jag glömmer bort att han är prälle, det är inte därför jag träffar honom, det är i egenskap av själasörjare jag träffar honom och det är som sådan jag respekterar honom och inte något annat. Jag förstår kort sagt inte hur du tänker med den aversion du beskriver.

Jag har en arbetskamrat som är troende. Det är samma där, aldrig någonsin han försökt pracka på mig eller försöka få mig att tänka om.
Men är otroligt intressant att få diskutera och fråga honom. Vi skulle kunna prata i många timmar om detta..

Du får slå huvudet i väggen hur mycket du vill. De pratar inte alltid gud i alla fall. jag vet flera som fått hjälp i krissituationer av präster. Och de har då inte suttit och predikat om gud, utan lyssnad och varit en god medmänniska. En präst har även det som ingår i sitt jobb.
Och det spelar ingen roll om prästen pratar om gud eller inte, för h*n är ändå en präst.
Vill man inte prata med en präst så vill man inte prata med en präst oavsett vad h*n säger.

I dessa krissituationer så kanske det inte bara finns präster, men alla behövs då. Folk behöver hjälp och om en har ett jobb som präst, det tror jag många struntar i just då. Känner de att de får hjälp, att någon lyssnar osv, så räcker det nog för dom. Sen om det är en präst, tandläkare, städare som hjälper till, spelar nog ingen roll.

Jag håller helt med. Jag är inte det minsta troende men i samband med två stora akuta händelser så fick jag i det akuta skedet prata med någon. Denna någon var en präst. Olika präster vid båda tillfällena. Ingen utav prästerna var det minsta kristen i krishanteringen. Utan båda var två mycket duktiga människor på att hantera folk i krissituationer och med stor sorg. Inte ens vid uppföljningsamtalen kom det något kristet fram.

Båda mina akuta händelser var som gjorda för kristen vinkling men jag uppfattade inget sådant överhuvudtaget.

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA