Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Nu vet jag såklart vad det grundar sig på historiskt, att kyrka och stat var ett, men skulle det inte egentligen vara mest logisk att när stat och kyrka skiljdes åt så hamnade alla utanför kyrkan och så fick man göra ett aktivt val att gå med?

Självklart. Fast det här med religion och logik är liksom inte riktigt förenliga.

Det är inte det minsta svårt att förstå att du inte vill ha någon som står intill och överröser dig med religiösa flosker.
Det är nog bara det att OM det värsta skulle inträffa och en polis och en präst kom till sig så är det osannolikt att prästen överröser dig med religiösa floskler, det skulle nog handla om helt andra saker. Rent vanligt mänskliga.

Det är ju dessutom väldigt svårt - hur ska "någon" kunna veta att den som man knackar på hos är extremt avogt inställd till präster som yrkesgrupp.

Jag skulle bli förbannad för att det förutsätts att det ska vara okej att komma dragande med en präst. Jag vill inte ha hit någon sådan, oavsett anledningen.

Samma här! Det finns kuratorer som har riktig utbildning i krishantering, som kan hjälpa utan att blanda in sagor.

För min del handlar det främst om religionsfrihet, oavsett "kvalitet" på prästen. Jag vill slippa religion, och jag vill till varje pris slippa att behöva förklara varför för någon religions företrädare, för att få slippa vederbörande.

Under min tid inom vården, hände det mycket regelbundet att präster och diakoner ville avkräva mig svar på varför jag inte ville medverka i religiösa verksamheter. Det tycker jag faktiskt inte är okej. Det borde inte vara tillåtet, tycker jag faktiskt.

:bow: :bow:

Det är inte det minsta svårt att förstå att du inte vill ha någon som står intill och överröser dig med religiösa flosker.
Det är nog bara det att OM det värsta skulle inträffa och en polis och en präst kom till sig så är det osannolikt att prästen överröser dig med religiösa floskler, det skulle nog handla om helt andra saker. Rent vanligt mänskliga.

Det är ju dessutom väldigt svårt - hur ska "någon" kunna veta att den som man knackar på hos är extremt avogt inställd till präster som yrkesgrupp.

För egen del är jag besvärad av det faktum att prästen är där i kraft av sitt ämbete sas. Hen är med för att hen är präst. Jag är inte intresserad av ha någon präst i mitt hus, som är där i sitt ämbete. Oavsett hur medmänsklig och trevlig prästen är. Det är en präst som är hos mig som en del i sitt jobb.

Jag kan bjuda prästen på fika - det har jag gjort förr. För att jag gillade just den människan. Hon kom - som god granne - förbi i vanliga kläder och slog sig ner i köket och så bladdrade vi bort en stund.

Men nog måste man kunna välja bort religion utan att andra ska försöka övertyga oss om hur lite religion som utövas?

Du är rädd för att bli påverkad av religiöst budskap om det kommer dig för nära? Med andra ord är du osäker i din ståndpunkt, tolkar jag dig fel då?

Religiösa floskler - det är inte snällt eller respektfullt att okväda en annan människas tro på sånt sätt, vad får dig att tro att du kan kräva att få den respekten du kräver genom det? :(
Ja, du tolkar mig fel. Jag är snarare väldigt avogt inställd, jag vill SLIPPA vara i närheten av skiten! Det finns inte en gnutta osäkerhet i min inställning till religon och religionsutövning.

Just nu är jag mer irriterad på än i vanliga fall och använder därför uttryck om det som jag inte använder till vardags.
Men ja, FÖR MIG är det bara blaj och skitsnack och det måste jag få tycka. Jag HAR svårt för att förstå hur man kan tro på de där sagorna och högre makter och vad det nu kan kallas. Och även om jag kan respektera dem som gör det så behöver jag inte alltid säga snälla och inlindade saker. Det hjälper ju för övrigt inte...

Nej, det har jag skrivit innan också, att även om prästen inte säger ett enda ljud om gud och jesus, frälsning eller vad det nu kan vara, så är det ändå en präst som har en grundsyn på livet i stort som jag inte vill ha med att göra i ett känsligt läge.
Det jag vänder mig emot är att man alls ska behöva använda präster till sånt.

Det jag har problem med är att det är en så stark norm att man "ska" vara troende och tycka att kyrkan/religionen är toppen. Att man "ska" tycka att det är okej att vända sig till en präst med sina bekymmer av vad slag det än må vara.
Och är man oliktänkande så är det tydligen väldigt provocerande för många.

det är en så stark norm att man "ska" vara troende och tycka att kyrkan/religionen är toppen. Att man "ska" tycka att det är okej att vända sig till en präst med sina bekymmer av vad slag det än må vara.

Jag håller inte alls med om att det är en stark norm att man "ska" vara troende. Inte alls.
Däremot så tycker jag att kyrkan och religionen är ofta missad i vad som många tror är något helt annat - dopet som du tog upp förut är ju ett praktexempel på det.

Oliktänkande är inte alls provocerande tycker jag. Det som blir provocerande är inställningen att alla präster vill pracka på en något.

Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid begravningar och något bröllop.

Jag är döpt, ej konfirmerad ( eget val). Är singel idag och är varken intresserad av att gifta mig eller skaffa barn ( som ska döpas) i framtiden. Dö ( och begravas) ska man väl göra, men det måste finnas alternativ om jag förstått det rätt? Vad är fördelarna för mig att vara med i Svenska kyrkan om jag nu ska vara kvar? Hur går man ur och vilka konsekvenser kan det ge mig?

En av golits bästa vänner gick som ateist ur kyrkan vid aderton års ålder, efter ett antal år i främmande land gick vederbörande med igen. Tack vare Svenska Kyrkans insatser för svenska medborgare i främmande land.

golit själv, tänker sig att det är ett sätt att vårda kulturarvet och har för all del råd att betala.

Som anställd och aktiv i svenska kyrkan beklagar jag naturligtvis om du skulle lämna oss men själva handlingen att göra det är inget komplicerad. Du begär en utträdesblankett, skriver under den och skickar in den. Skulle du senare ändra dig ä du välkommen tillbaka.

Du fortsätter betala begravningsavgift men dina anhöriga behöver ordna begravningsakten i någon annan lokal än i en kyrka och ordna en egen officiant vilket egentligen kan vara vem som helst. Googla borgerlig begravning.

Så till din fråga vad fördelarna är för dig; ja, det beror på om du tycker att kyrkorna gör ett viktigt arbete när de är ute bland människor, ger stöd i sorg, kris, exempelvis som nu i dagarna hänt i Ljungsbro. Att det finns professionell personal som kan finnas där både för dig och andra människor. Att det finns mötesplatser dit människor kan gå, någon som går ut och besöker den som är ensam eller sjuk.

Jo, vi skulle fortsätta stödja dig även om du lämnade kyrkan, den frågan ställer vi aldrig, däremot kanske vi inte skulle kunna vara så många som vi är idag och därför inte kunna hjälpa lika många. Vi skulle behöva säga nej där vi idag säger ja.

Tanten skrev att det inte finns några ungdomar i kyrkan vilket ju är helt fel, hälften av alla unga väljer att konfirmera sig och många stannar kvar. Varför; ja, de möter justa vuxna som finns där för dem, lyssnar när de har det jobbigt. De får upptäcka och utveckla sina förmågor t ex att tala, skriva låtar, vara ledare. Ungdomar som aldrig skulle kunna göra en utlandsresa får hänga med utan att betala på de olika läger och aktiviteter som ordnas.

Vi har också jättemycket barn i våra verksamheter, pyssel och hobbygrupper, eftermiddagsverksamhet efter skolan, barn som spelar drama och musikal eller håller på med hantverk.

Samtalsgrupper för vuxna kring olika frågor, en möjlighet för många volontärer att hjälpa till, och kyrkans stora internationella arbete, som handlar om mänskliga rättigheter, utbildning och klimatfrågor, bland annat.

Kyrkorna gör ett jättestort kulturarbete när det gäller t ex musik, bildkonst och olika hantverk, konserterna kostar typ ingenting eller en spottstyver. Vi är också en stor aktör när det gäller hållbar utveckling och investerar i förnyelsebar energi, fairtrade och eko-produkter.

Såna saker som du och 6,5 miljoner andra svenskar är med och betalar till genom er kyrkoavgift. :love: :love:

Ifall man nu inte tycker det är viktigt att vi tror att Gud finns och älskar varje människa :love:

Tillägg; men nu makarontanten, och alla andra som funderar på att gå ur, varför inte göra ett besök i er lokala församling och fråga vad de gör, så vet ni ju vad ni bidrar till med er avgift. Många blir förvånade när de får upp ögonen för hur mycket som händer i kyrkor och församlingshem en vanlig vecka. Det är fullt med folk hela tiden.

Lite halvt KL..

Jag gick ur för många år sedan. Men sen fick jag upp ögonen för hur mycket annat kyrkan gör förutom predika om gud ;)
Så jag valde att gå med igen för 6-7 år sedan. Kyrkan gör så mycket andra bra saker som jag känner jag vill vara med och betala.
Visst kan jag betala in själv, till olika föreningar. Men detta känns bra för mig.

Och detta att gifta sig i kyrkan fast man inte tror eller att ha präst när man gifter sig.
Man kan ju välja själv vad prästen ska prata om. När vi gifte oss gifte vi oss här hemma i trädgården, men hade en präst. Vi hade sagt lite hur vi tänkte och det tog hon hänsyn till. Gud nämndes några ggr, men var helt ok för mig.
Jag önskar ofta att jag var troende. Jag tror det skulle vara skönt att ha en sån tro ibland, att man liksom kan ha någon att prata med, precis när man vill :D Ja svårt att förklara, men tänker så ibland :)

Samma här! Det finns kuratorer som har riktig utbildning i krishantering, som kan hjälpa utan att blanda in sagor.

Fast en präst pratar inte alltid om gud vid kriser. De är oftast en medmänniska vid såna tillfällen...

Lite OT

Det finns ju en stor anledning till varför det kan vara ganska svårt att arbeta inom och ha kontakt med Svenska Kyrkan, det är ju att det är präster som är chefer. Trots att de inte har någon chefsutbildning. Och man kan inte arbetsleda folk med "Gud som guide", det krävs helt andra förmågor. Det är inte heller någon garanti för att man har någon som helst koll på tex arbetsmiljö, gravgrävning eller hur man ska få ihop en budget. Dessutom är det en väldigt "fri" organisation, man kan sätta skatten lite som man vill, ha sammanslagningar hit och dit och lite allmänt ha det helt olika även om det är grannbyar.

Men det är på väg mot en (eventuell) förbättring. Gemensam begravningsavgift är på g. Kvinnliga biskopar som talar om annat än Gud. Det kommer försvinna fler och fler små församlingar som har varsin liten hobbypåve.

Och ja, det är som i "Halvvägs till himlen", jag skrattar ihjäl mig varje avsnitt över hur klockrent de lyckats fånga kyrkan :D

Fast en präst pratar inte alltid om gud vid kriser. De är oftast en medmänniska vid såna tillfällen...

Nej, de är ju där i egenskap av präst. Annars hade det ju lika gärna kunnat vara en trevlig receptionist, kassörska eller P-nisse som fanns där.

Jag blir dessutom "proxykränkt" av att skattepengar går till att betala religiöst baserad krispersonal. När det finns religiöst oberoende (iaf i sin yrkesroll) kuratorer tillgängliga.

Ja, du tolkar mig fel. Jag är snarare väldigt avogt inställd, jag vill SLIPPA vara i närheten av skiten! Det finns inte en gnutta osäkerhet i min inställning till religon och religionsutövning.

Just nu är jag mer irriterad på än i vanliga fall och använder därför uttryck om det som jag inte använder till vardags.
Men ja, FÖR MIG är det bara blaj och skitsnack och det måste jag få tycka. Jag HAR svårt för att förstå hur man kan tro på de där sagorna och högre makter och vad det nu kan kallas. Och även om jag kan respektera dem som gör det så behöver jag inte alltid säga snälla och inlindade saker. Det hjälper ju för övrigt inte...

Nej, det har jag skrivit innan också, att även om prästen inte säger ett enda ljud om gud och jesus, frälsning eller vad det nu kan vara, så är det ändå en präst som har en grundsyn på livet i stort som jag inte vill ha med att göra i ett känsligt läge.
Det jag vänder mig emot är att man alls ska behöva använda präster till sånt.

Det jag har problem med är att det är en så stark norm att man "ska" vara troende och tycka att kyrkan/religionen är toppen. Att man "ska" tycka att det är okej att vända sig till en präst med sina bekymmer av vad slag det än må vara.

Väldigt mycket i vårt samhälles värdegrund är baserad på den värdegrund kyrkan har, alltså även den du kallar "grundsyn på livet i stort". Du pissar på en värdegrund för att - förolämpa? Kan du inte bara säga "nej tack" utan att förolämpa det många människor värdesätter högt?

Jag är som sagt inte troende själv, jag har gått ur svenska kyrkan och hör inte till någon kyrka alls. Men det stör mig att det finns människor som hävdar tolerans utan att ge det.

sorry, men :banghead: :banghead: :banghead:

Det spelar ingen roll om de bara sjunger vaggvisor och läser högt ur Expressen. De är där i sin yrkesroll. Och rollen är präst.

Lite halvt KL..

Jag gick ur för många år sedan. Men sen fick jag upp ögonen för hur mycket annat kyrkan gör förutom predika om gud ;)
Så jag valde att gå med igen för 6-7 år sedan. Kyrkan gör så mycket andra bra saker som jag känner jag vill vara med och betala.
Visst kan jag betala in själv, till olika föreningar. Men detta känns bra för mig.

Ja, det är ett enormt problem ute på landsbygden. Alla aktiviteter som anordnas är kopplade till kyrkan och vill man inte ställa upp på att lyssna på dravel, får man heller inte delta.

Om samhället börjar förlita sig på att kyrkan (eller andra aktörer med helt annan agenda än att just ordna dessa) ska lösa problem med aktiviteter, vård, bevakning och annat blir det ett stort problem.

Vi måste aktivt bevaka att kyrkan inte tar för stor plats i sammanhang man inte kan välja bort, om vi ska kunna kalla oss ett modernt samhälle med religionsfrihet.

Vi måste aktivt bevaka att kyrkan inte tar för stor plats i sammanhang man inte kan välja bort, om vi ska kunna kalla oss ett modernt samhälle med religionsfrihet.

WORD!

Istället för att kompromissa och betala till religiösa organisationer som gör en del bra saker, så skulle man kunna lägga pengar på att göra bra saker utan religiösa motiv.

Kyrkliga barnaktiviteter gör mig illamående. Indoktrinering är vad det är!

Det spelar ingen roll om de bara sjunger vaggvisor och läser högt ur Expressen. De är där i sin yrkesroll. Och rollen är präst.

Precis.

Jag har faktiskt sammanlagt inte mindre än tre hyfsat nära kompisar som är präster. De är självklart varmt välkomna i mitt hem. På fritiden. Ingen av dem har minsta problem med att förstå varför jag inte är medlem i kyrkan och varför jag inte vill tex ha krishjälp av präster.

Det är inte konstigare än att ingen av oss skulle vilja ha hjälp av tex en auraterapeut eller kristallhealer. Om samhället skickade en sådan att tex meddela mig ett dödsbud, skulle mitt förtroende för samhället inte bli bättre.

Jag skulle vilja att det var lika självklart att inte skicka en präst om inte den det gäller efterfrågar det. (Och då har jag ändå betydligt större förtroende för kyrkan än för nyandlighet.)

Jag är fortfarande medlem i Svenska Kyrkan, är döpt men inte konfirmerad. Jag funderar sedan flera år på om jag ska gå ur eller inte.

Jag har ett kluvet förhållande till kyrklighet och religion över huvud taget. Samtidigt som jag främst via mitt arbete ser hur mycket gott kyrkan gör för många, ofta utsatta, människor, så finns det delar som jag inte kan acceptera (kvinnoprästmotstånd och homofobi).

Men den stora stötestenen är nog ändå att jag mött många från kyrkan som har försökt förmå tjejer, unga kvinnor, att inte göra abort. Eller att till varje pris kämpa för att behålla ett barn istället för att familjehemsplacera, trots att föräldern inte har tillräcklig föräldraförmåga (pga missbruk eller psykisk ohälsa t ex).

Det som blir provocerande är inställningen att alla präster vill pracka på en något.
Fast det har jag aldrig sagt.
Väldigt mycket i vårt samhälles värdegrund är baserad på den värdegrund kyrkan har, alltså även den du kallar "grundsyn på livet i stort". Du pissar på en värdegrund för att - förolämpa? Kan du inte bara säga "nej tack" utan att förolämpa det många människor värdesätter högt?
Jag skiljer på min ickereligiösa grundsyn på livet och prästens genomreligiösa, även om båda kommer ur en någorlunda kristen svensk tradition från början. Men jag är uppvuxen i ett tämligen okyrkligt hem och med värderingar utanför kyrkans normer.

Du ber mig att förklara hur jag ser på saken och sen tycker du att jag förolämpar människor när jag försöker sätta ord på något som jag till vardags aldrig pratar om.

Just nu har jag inget tålamod kvar efter 3 dygn med migränkänning som tagit mina krafter. Jag blir nog kanske mer irriterad av frågeställningen av detta skäl än jag normalt blivit och uttrycker mig sämre än nödvändigt.
sorry, men :banghead: :banghead: :banghead:

EXAKT!!!
Ja, det är ett enormt problem ute på landsbygden. Alla aktiviteter som anordnas är kopplade till kyrkan och vill man inte ställa upp på att lyssna på dravel, får man heller inte delta.

Om samhället börjar förlita sig på att kyrkan (eller andra aktörer med helt annan agenda än att just ordna dessa) ska lösa problem med aktiviteter, vård, bevakning och annat blir det ett stort problem.

Du kan ju gissa hurdana blickar jag fick av byborna när jag talade om (på föräldramöte) att min minsting inte ska gå på kyrkans barntimme, som förskolepersonalen släpper iväg barnen till en eftermiddag i veckan.

(det var snarare så att jag exploderade när jag fick veta att min son varit med på det - och INTE så mycket för att det var den aktiviteten, utan främst för att förskolepersonalen tagit för givet att han skulle vara med på detta och lämnat över ansvaret för mitt barn till en annan person, utan att jag har godkänt detta. Dessutom gäller inte förskolans försäkring när barnen överlämnas i kyrkpersonalens ansvar, vilket inkluderar en promenad från skolan och över en väg där trafiken inte håller de 50 som gäller... Jag fick ryta ifrån ordentligt för att de skulle inse att ett aktivt ja ska krävas från föräldrarna för att man ska släppa iväg barnen. Inte att "den som tiger samtycker". Det påstods dessutom att det skickats ut information om detta till föräldrarna, men den informationen har högst troligt inte kommit till oss då vi geografiskt "tillhör" en annan församling. Och varför man anses tillhöra en församling bara för att man bor i dess upptagningsområde är ju då nästa irritationsmoment...)

Senast ändrad:

Om dom tex säger, "jag ber för dig ikväll", så är det ett bevis på att de tänker på dig, det är samma sak som en otroende säger "jag tänker på dig ikväll".
och vem skulle bli arg om någon sa så?

Gå ur kyrkan är upp till var och en, men jag hoppas man gör det efter noggrant tänkande, och inte "baraföratt"...

Beroende på vilken kristen person det gäller, så kan jag inte ta för givet att hen ber för mig på sätt som jag tycker är ok. Om tex någon kristen bekant ber för att jag aldrig mer ska bli kär i en annan kvinna, så kan jag inte se det som respektfullt mot mig.

Nu har jag som sagt kompisar som är kristna, och jag tror att det händer att de ber för mig. Men jag vill faktiskt helst inte höra talas om det i så fall. Det är bättre om de uttrycker det som att de tänker på mig, om de ska nämna det alls.

Sen förstår jag faktiskt inte varför du tycker att det ska vara under så extremt noggrant övervägande som man lämnar kyrkan, medan man blir medlem i den helt utan egen förskyllan, oftast. Vettigt vore väl att man endast gick in i religiösa föreningar om man verkligen hade tänkt igenom saken.

För övrigt har jag aldrig hört särskilt vacker musik i någon kyrka. Det brukar mest vara den där beklämmande orgeln. Inget jag lyssnar på normalt.

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII