Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Och det spelar ingen roll om prästen pratar om gud eller inte, för h*n är ändå en präst.
Vill man inte prata med en präst så vill man inte prata med en präst oavsett vad h*n säger.

Men det gäller ju även tex psykolog och liknande. Man behöver ju inte prata med någon alls.

Och det spelar ingen roll om prästen pratar om gud eller inte, för h*n är ändå en präst.
Vill man inte prata med en präst så vill man inte prata med en präst oavsett vad h*n säger.

Jeez, här pratar vi intolerans modell värsta klassen. Du är medveten om att du dömer en människa efter dess religion? Lika allvarligt som att göra det utefter dess hudfärg, ras, kön, språk, sexuell läggning? :crazy:

Jag pratade med en präst i en krissituation en gång - och han gav mig rådet att ta ledigt från allt vad religion heter i MINST ett år! :D

men ge dig nu!

OM man hamnar i en utsatt situation så måste man väl för bövelen få välja själv vem man själv anser att man vill prata med??? Och OM man då inte vill att denna någon ska vara en präst, så inte sjutton är det för att jag dömer någon för det. Utan för att jag har TOTALT olika livsåskådning jämfört med vad en präst har. Jag skulle välja bort MÅNGA i ett sånt läge, för att JAG SJÄLV ska känna mig trygg i situationen. Jag skulle bara känna mig obekväm ihop med en präst, därför vill jag inte prata med en sådan.

Jamen självklart, i den situationen. :banghead:
Jag pratar om att du dömer en annan människa efter dess religion, inget annat. Är du fortfarande kvar vid att polisen knackar på din dörr och meddelar dig ett tragiskt besked och frågar dig om du behöver en själasörjare? Men jeez, ingen förnekar dig att säga nej tack men nöj dig då med att säga nej tack utan att dra dina åsikter liksom. Hur svårt kan det vara?

Jamen självklart, i den situationen. :banghead:
Jag pratar om att du dömer en annan människa efter dess religion, inget annat. Är du fortfarande kvar vid att polisen knackar på din dörr och meddelar dig ett tragiskt besked och frågar dig om du behöver en själasörjare? Men jeez, ingen förnekar dig att säga nej tack men nöj dig då med att säga nej tack utan att dra dina åsikter liksom. Hur svårt kan det vara?
du missade tydligen att detta fanns citerat i inlägget du blev upprörd över:
Du får slå huvudet i väggen hur mycket du vill. De pratar inte alltid gud i alla fall. jag vet flera som fått hjälp i krissituationer av präster. Och de har då inte suttit och predikat om gud, utan lyssnad och varit en god medmänniska.
Och den dag då jag hamnar i en sån situation kommer jag säga tack men nej tack, jag är inte intresserad.
Här och nu säger jag vad jag tycker också.

Utan för att jag har TOTALT olika livsåskådning jämfört med vad en präst har. .

Har du koll på vad alla har för livsåskådning? Även en psykolog, kurator kanske har helt annan syn än vad du har. Men för de kanske de kan sköta sitt jobb professionellt, utan att dra in andra saker som inte hör dit..

Min mans bästa kompis, har en fru som är präst. Aldrig någonsin jag har märkt det när vi har träffats. Hon sitter ju inte och prackar på en en massa åsikter just för hon är präst.
Tycker det verkar som flera av er här tror att de inte kan vara som "vanliga" människor.

Jeez, här pratar vi intolerans modell värsta klassen. Du är medveten om att du dömer en människa efter dess religion? Lika allvarligt som att göra det utefter dess hudfärg, ras, kön, språk, sexuell läggning? :crazy:

Men det är ju en himmelsvid skillnad och har inget med varandra att göra överhuvudtaget. Att blanda in tolerans är enbart långsökt och ologiskt.

Att inte vilja prata med en präst (i hens yrkesroll), är inte ens avlägset besläktat med att inte vilja prata med någon pga sexuell orientering!

Jag vill inte ha religion i mitt liv mer än vad den omgivande kulturen/samhället oundvikligen innebär. Jag vill inte ha egna personliga kontakter med präster i deras yrkesroll.

De präster jag känner har inga problem med detta, men du går an som om jag behandlade dem som spetälska. (Även om du mest argumenterat med Ameo, men just i den detaljen säger hon och jag ju samma sak.)

Man kan dra det där hur långt man vill om man vill. Detta blir mitt sista inlägg i tråden.

Nej, man kan inte veta vad alla har för grund i sin livsåskådning men vissa slutsatser är ganska enkla att dra. En sådan slutsats är att en präst, som är utbildad inom religionen, högst sannolikt har en religiös grundsyn på livet. Jag har oerhört svårt att tänka mig att man kan jobba som präst om man inte är troende själv.

Jag är MYCKET väl medveten om att inte ens präster sitter predikar och ber hela dagarna.
För mig handlar det mer om en känsla, att jag inte vill prata med en präst eftersom prästen står för något som jag vill ta avstånd från.

En annan samtalskontakt, typ psykolog eller kurator, har en annan grundutbildning där en religiös tro inte har med saken att göra.
Sen, att jag in i det längsta skulle undvika sån samtalskontakt oavsett vilken samtalspartner det handlar om, beror på hurdan jag är som person och inget annat. Skulle jag få frågan om en själavårdare så skulle jag tacka nej, utan vidare förklaring.

Min argumentation om värdegrund med ameo i tråden inleds av denna post:
Ameo - jag förstår vad du säger och jag respekterar din tro och dina val. men jag måste fråga:
Blir du kränkt av att se/höra andra människor utöva sin religion? Vad innebär 'påprackad'?

Jag hade redan där lämnat den traumatiska olyckan och eventuellt inblandad präst, därför pratar jag inte präster som utövar sin roll som varande präst i ameos närhet för det har hon tydligt deklarerat sig undslippa. Ameo vill överhuvudtaget inte prata med präst om något, eftersom det är en präst som inte delar hennes värdegrund. Jag ser medmänniskor i första hand, deras yrkesroll kommer senare.

Det får bli ett inlägg till i tråden.

Jag har inte någonstans skrivit att jag inte vill prata med en präst om något alls. Jag har skrivit att jag inte vill ha hem någon präst till mig och att jag inte vill ha en präst som samtalsstöd i en krissituation. DU honung har måhända lämnat krissituationsbiten bakom dig men om du läser de inlägg jag har svarat på så kan du se att de fortfarande handlar om en sådan situation.

Och jag ska förtydliga en gång till att jag inte vill prata med en präst som samtalsstöd i en krissituation eftersom en präst är fel person för mig att samtala med i en sådan situation. Och jag vill inte att någon präst ska komma till mig som presumtiv självårdare eftersom jag inte vill ha någon utomstående själavårdare alls och i synnerhet då inte någon präst. Är jag tillräckligt tydlig då?

Jag skulle mycket väl kunna diskutera annat med en präst, om det fanns någon anledning för mig att göra det. Men jag skulle inte söka upp en präst för att ha någon att diskutera med.

Nu honung tycker jag att du kan sluta hacka på mig för att jag inte har exakt samma syn på ämnet som du har bara för att varken du eller jag är troende.

Om det är en djupt religiös vän så kan jag nästan lova att du ingår i personens böner, det är liksom det som det innebär mycket att vara religiös, att tro och tänka på andra och önska andra gott. Det är inte lika med att bli påprackad en religion.

Att be för någon är inte att försöka omvända någon, väldigt långt därifrån skulle jag vilja påstå.

Och jag kan lova dig att om den som är religiös respekterar sin vän så tar hen inte med den i sina böner. Då frågar hen om det går bra att hen ber för dig. Svarar man då nej så respekteras det.
Man gör helt enkelt inte saker och ting mot andra människors vilja. Hur svårt ska det vara att förstå?

JAG förstår i alla fall precis vad du menar! Och ser inte var du dömer någon.

Du får slå huvudet i väggen hur mycket du vill. De pratar inte alltid gud i alla fall. jag vet flera som fått hjälp i krissituationer av präster. Och de har då inte suttit och predikat om gud, utan lyssnad och varit en god medmänniska. En präst har även det som ingår i sitt jobb.
En prästs jobb är inte att prata gud jämt.

I dessa krissituationer så kanske det inte bara finns präster, men alla behövs då. Folk behöver hjälp och om en har ett jobb som präst, det tror jag många struntar i just då. Känner de att de får hjälp, att någon lyssnar osv, så räcker det nog för dom. Sen om det är en präst, tandläkare, städare som hjälper till, spelar nog ingen roll.

Hur kan du låta bli att läsa vad det står? Att det inte spelar någon roll vad den yrkesutövande personen pratar om?

Den som vill ha hjälp av en präst tar hjälp av en präst. Det ska handla om fri vilja. Även för mig som inte vill ha en präst i mitt liv i en tuff situation.

Att en präst - i sin yrkesroll - skulle komma hem till mig i en krissituation är inget jag vill ska hända.

Hur svårt är det att begripa?

*KL* Man kan ju välja att att gå in med öppet sinne, eller med en attityd att man redan från början vet att det är skit allt som sägs,görs och händer inom kyrkan. Det präglar givetvisupplevelsen i det stora hela.

Alla har rätt till sina egna åsikter, men att prata illa om andras i samma mening som man säger att man till fullo accepterar en annan individs åsikt klingar lite illa tycker jag.

Vi är alla olika, och i dagens samhälle så får man som troende försvara sina val precis lika mycket som de som tex lämnat kyrkan.

Diskussioner är alltid intressanta,lärande och ger en insikt i andra människors val. Men när det blir till rena argumentationer då tröttnar jag alltid på halva vägen.

Jag accepterar alla vänners olika val, även om jag har oerhört svårt att förstå dom emellanåt. Blir det någon gång helt omöjligt att förstå, då känner jag att det är bättre att bryta där o då innan man sårar varandra ännu mer, för vissa val kommer ingen av oss att någonsin kunna förstå.

Nu honung tycker jag att du kan sluta hacka på mig för att jag inte har exakt samma syn på ämnet som du har bara för att varken du eller jag är troende.

Du kliver över den gräns som vår lag har definierat som förbjuden diskriminering.
Därav de starka reaktionerna.
I diskrimineringslagen finns förbud mot diskriminering på sju olika grunder: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Källa http://www.do.se/sv/Fakta/Fragor-och-svar/Allmanna-fragor-om-diskriminering/

Ja, det är ett enormt problem ute på landsbygden. Alla aktiviteter som anordnas är kopplade till kyrkan och vill man inte ställa upp på att lyssna på dravel, får man heller inte delta.
Man måste ju vara medveten om den historiska delen av detta.
Samhället är ju delvis uppbyggt av kyrkorna.
Från början då.

Våra lagar baserar sig på de Mosaiska lagarna i Bibeln.
Sjukvården började i klostren.
Och kyrkan startade det som i dag är vårt sociala trygghetssystem.

Man kan inte bara klippa bakåt.
Det är för stora risker i det.

Om samhället börjar förlita sig på att kyrkan (eller andra aktörer med helt annan agenda än att just ordna dessa) ska lösa problem med aktiviteter, vård, bevakning och annat blir det ett stort problem.

Det blir ju att backa tiden bakåt vilket inte är bra.
Men naturligt då det är därifrån som det kommer.

Jag är Agnostiker och har ett mycket komplicerat förhållande till religion.

Du kliver över den gräns som vår lag har definierat som förbjuden diskriminering.
Därav de starka reaktionerna.

Källa http://www.do.se/sv/Fakta/Fragor-och-svar/Allmanna-fragor-om-diskriminering/
På vilket sätt menar du att jag diskriminerar en präst bara för att jag inte vill prata med en präst i dess yrkesroll i en utsatt situation?
För mig handlar det om rätten att få välja vem jag ska prata med och rätten att kunna välja bort att prata med en människa vars grundsyn på livet inte överensstämmer med min. (jag skulle kunna välja bort andra samtalspartners också, om det visar sig att vi har alltför olika syn på livet, som inte har med religion att göra)
Och det är, som sagt, fortfarande i den utsatta situationen jag diskuterar.
I övrigt hoppas jag att jag har min fulla rätt att välja vem jag vill umgås med. Och hittills har jag haft vänner och bekanta med många skilda religioner, utan problem. Men det är liksom en annan sak.

Man kan inte tala om diskriminering i detta fall. Det är helt befängt. Diskriminering = negativ särbehandling pga kön, religion osv. Jag har mycket svårt att få till det som diskriminering, att tacka nej till att tala med en präst i detta sammanhang (krissituationen). Sen om du jobbar ihop med prästen men inte vill prata med henom pga hens tro, kan vi börja prata diskriminering.

Jag skulle, precis som Ameo, vänligt tacka nej till prästen i hens själasörjande funktion. Däremot, förutsatt att prästen är en trevlig människa att prata med, skulle hen gärna få en fika hemma hos mig och vi kan diskutera kring etik, moral och andra intressanta frågor.

*KL* Man kan ju välja att att gå in med öppet sinne, eller med en attityd att man redan från början vet att det är skit allt som sägs,görs och händer inom kyrkan. Det präglar givetvisupplevelsen i det stora hela.

Alla har rätt till sina egna åsikter, men att prata illa om andras i samma mening som man säger att man till fullo accepterar en annan individs åsikt klingar lite illa tycker jag.

Hrm...

Jag tycker att du drar lite väl långtgående slutsatser av diskussionen.

Det går alldeles utmärkt att vara ateist utan att förkasta och fördöma. Min bästa vän sitter i kyrkomötet. Jag älskar henne, men vi talar inte om tro eftersom vi inte har något utyte av en sådan diskussion.

Jag har ridit dressyr och skulle inte ha så mycket att prata med en westernmänniska om, men jag respekterar dem. På samma sätt som jag respekterar den som tror på någon gudom men inte själv vill vara del av det.

Men varför får man inte säga att man träffat usla präster när man får säga att man träffat usla läkare, tränare, poliser etc etc?

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar